جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا دست خدا بسته است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    آیا دست خدا بسته است؟




    با توجّه به آنچه در مورد معصومين گفتيد كه همه امور به واسطه ايشان اداره مي شود آيا دست خدا بعد از خلقت معصومين بسته است؟

    در عين اينكه خود خدا خواسته كه همه امور به اسباب آن ايجاد و اداره شود و سبب كلّي خلقت را معصومينقرار داده است امّا دست خدا بسته نيست . اميرالمؤمنين عليه السّلام مي فرمايند اگريك آيه در كتاب خدا نبود هر آنچه در آينده مي شد را ( به صورت صد در صدي ) برايتانتشريح مي كردم . و در جاي ديگر مي فرمايند : علم من به ما سوي الله علم احاطه استنه علم اخبار ! يعني اينطور نيست كه از جايي خوانده باشم يا كسي به من گفته باشد وخودم مسائل را لمس نكرده باشم نه به تعبير امام صادق عليه السّلام همانطور كه به كفدستم احاطه دارم به همه امور همه احاطه دارم .

    حالا آن يك آيهچيست كه دست اميرالمؤمنين عليه السّلام را بسته است ؟ مي فرمايند : يمحو الله مايشاء و يثبت و عنده امّ الكتاب . خدا مي تواند همه آن چيزي را كه به نظر شما صد درصدي است محو كند يا چيزي را كه شما خيال مي كنيد صددر صد نشدني است ايجاد كند .
    نه اينكه خدا يكچيزي را براي معصومين مشخص كرده باشد بعد نستجير بالله نظرش عوض شود !!!! نه ! يعنيآن اتّفاقاتي كه هر مخلوقي ولو چهارده معصوم عليهم السّلام نسبت به آينده مي گوينداگر وعده خدا نباشد كه انّ الله لا يخلف الميعاد : خدا در وعده ( خوبيهايي كهبشارتش را داده است ) تخلّف نمي كند ، نسبت به ساير چيزها ممكن است حقيقت را برايهيچ كس ظاهر نكرده باشد و فقط خودش بداند . اينجا اگر حقيقت را براي ما يا هر كسديگر حتّي معصومين ظاهر كرد مي گوييم بداء شده . يعني آن حقيقتي كه از علم مخلوق ناپيدا بود ظاهر شده .
    لذا حتّي بهپيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم دستور مي فرمايد : و لا تقولن لشيء انّيفاعل ذلك غدا الّا أن يشاء‌الله : اگر خواست خدا را لحاظ نكني نبابد درمورد چيزيبگويي من حتمي اين كار را مي توانم انجام دهم .
    لذا در رواياتبابي به عنوان با استثناء داريم يعني اگر درمورد آينده چيزي مي گويي يك استثنائيبراي حتميت آن مسأله بگذار و آن اينكه اگر خدا بخواهد ( ان شاء الله(
    با اين توجّهوسيع بودن اختيار معصومين دست خدا را نمي بندد.
    اين مساله علميرا اصطلاحا « بدا » مي گويند و در روايت است كه خدا به هيچ چيز مانند بداء بهيگانگي پرستيده نشده!
    چرا؟ چون اينكه بگويي همه چيز تحت يد خداست ، اين معنا را مي رساند كه آنچه مخلوقاتدارند قدرت نيست استطاعت است يعني خدا توانايي به آنها داده كه در يك دايره اي آزادباشند عمل كنند . امّا شاكرا و امّا كفورا بعضي در اين دايره شكر اين استطاعت راادا مي كنند بعضي با بد عمل كردن كفران اين استطاعت را مي كنند

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما امامان معصوم واسطه های فیض الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    با توجّه به آنچه در مورد معصومين گفتيد كه همه امور به واسطه ايشان اداره مي شود آيا دست خدا بعد از خلقت معصومين بسته است؟
    سلام

    آغاز و پایان همۀ امور عالم بدست خداست و قدرت مطلق و نهائی تنها اوست. هیچ موجودی در عالم بالاستقلال دارای منشأ اثر و قدرت نیست. "لا مؤثر فی الوجود الا الله"(1)

    ائمۀ معصومین (ع) نیز واسطه های فیض الهی اند و از آنجائیکه نظام هستی بر اساس وسایط و رابطه های علی و معلولی نظم داده شده و خداوند در قرآن توصیه نموده "یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة ...؛(2) ای کسانی که ایمان آوردید تقوا پیشه کنید و برای رسیدن و تقرب به او، وسیله اختیار کنید."

    از اینرو برای رسیدن به کمال و سرمنزل سعادت دنیا و آخرت، باید به واسطه های فیض الهی که همان حجت های الهی او در هر زمانی هستند، متوسل شویم.

    و این رجوع و توسل به حجج الهی به منزلۀ قطع و بسته بودن دست خدا نیست. زیرا اگر پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) بعنوان حجت های الهی بر زمین، اراده، قدرت و تصرفی در امور عالم دارند باذن الهی و به اتکاء و اتصال به قدرت لایزال الهی است و لا غیر.

    موفق باشید ...

    پاورقی_____________________________

    1. يکي از قاعده­هاي فلسفي است، به اين معنا که در جهان، هيچ علتِ فاعليِ حقيقي به­جز خداوند (واجب الوجود) نيست و تنها خداوند است که حقيقتاً به ديگر موجوداتْ هستي و وجود مي­دهد و ديگر موجوداتْ در زمينهٔ هستي­بخشي، تنها علتِ اِعدادي­ هستند نه علتِ حقيقي.

    2. مائده، 35.

    آیا دست خدا بسته است؟

  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود