صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر به رای؟ (بررسی راسخون فی العلم)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315

    تفسیر به رای؟ (بررسی راسخون فی العلم)




    سلام بر جناب سعید
    آیا جنابعالی تفسری را سراغ دارید که به رای نباشد؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    سلام بر جناب سعید
    آیا جنابعالی تفسری را سراغ دارید که به رای نباشد؟
    درود بر شما
    بله واقعا نیست

    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۰:۳۴

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان

    آیا جنابعالی تفسیری را سراغ دارید که به رای نباشد؟


    بله:

    سوره 3:

    هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ ﴿۷﴾
    اوست كسى كه اين كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره‏اى از آن آيات محكم [=صريح و روشن] است آنها اساس كتابند و [پاره‏اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل‏پذيرند] اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تاويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى مى‏كنند با آنكه تاويلش را جز خدا و ريشه‏داران در دانش كسى نمى‏داند [آنان كه] مى‏گويند ما بدان ايمان آورديم همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود (۷)

    آن تأویل و تفسیری که راسخون در علم می دانند، همان تفسیر درست است که به رأی نبوده، سازگار با حقیقت قرآن است.

    یا حق
    ویرایش توسط بینام : ۱۳۸۹/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۰:۴۷

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان :gol:



    بله:

    سوره 3:

    هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ ﴿۷﴾
    اوست كسى كه اين كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره‏اى از آن آيات محكم [=صريح و روشن] است آنها اساس كتابند و [پاره‏اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل‏پذيرند] اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تاويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى مى‏كنند با آنكه تاويلش را جز خدا و ريشه‏داران در دانش كسى نمى‏داند [آنان كه] مى‏گويند ما بدان ايمان آورديم همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود (۷)

    آن تأویل و تفسیری که راسخون در علم می دانند، همان تفسیر درست است که به رأی نبوده، سازگار با حقیقت قرآن است.

    یا حق
    بازم در اینجا شبه و دو نظر وجودارد بر الله وقف کنی یا الراسخون فی العلم ؟؟؟

    اگر بر الله در وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وقف کنی دیگر تاویل قرآن را راسخون علم هم نمی دانند
    راسخون علم فقط می گویند : به آن ایمان آوردیم همه اش از طرف پرور دگار ماست

    وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا

    اما اگر در جمله ی وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ بجای فِي الْعِلْمِ ، فِي الْعِلْمِه آمده بود دیگری قطعا می شد گفت که راسخون در علم از تاویل کتاب قرآن( ه ضمیر) آگاهند و جای شک نمی گذاشت
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۱:۰۳

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    به نام خدا


    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    راسخون علم فقط می گویند : به آن ایمان آوردیم همه اش از طرف پرور دگار ماست

    وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا

    اما اگر در جمله ی وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ بجای فِي الْعِلْمِ ، فِي الْعِلْمِه آمده بود دیگری قطعا می شد گفت که راسخون در علم از تاویل کتاب قرآن( ه ضمیر) آگاهند و جای شک نمی گذاشت


    نقل قول نوشته اصلی توسط قرآن نمایش پست ها

    وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَينَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيكَ الْمَصِيرُ(البقرة/285)



    میشه یکی به من بگه اگه اینطوری که دوست گرام غلامعلی میگن باشه ، اونقوت این راسخ در علم بودن چه امتیازی داره ؟ خب اگه فقط ایمان به آیات بود که همه میدونن مومنان به همه کتب الهی ایمان دارن ! دیگه نیازی نبود خدا اینقد آیه رو کش بده !

    فکر کنم جناب غلامعلی نمونه آپدیت شده تفسیر به رأی رو آوردن ، به روز به روز !!!!!

    موفق و پیروز باشید

    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    سلام بر جناب بینام
    حتما می پذیرید که مقوله تفسیر از مقوله تاویل متمایز است چرا که جناب آقای جوادی آملی در مقدمه تفسیر المیزان صفحه 19 می فرمایند:

    . . . و سپس آيات ريشه‏اى كه ظواهر را تغذيه مى‏كند از آيات كليدى كه بواطن قرآن را مى‏گشايد جدا كرد و همچنين جريان تفسير را از تأويل فرق گذاشت كه اين كار از قلمرو لغت بيرون و از حوصله «المعجم» خارج و از منطقه فهرست نامه و نظاير آن بالاتر كه فراسوى معنا است و نه لفظ، زيرا تشخيص حقيقت و مجاز لغوى گرچه با لغتنامه‏ها تأمين مى‏گردد ولى امتياز حقيقت و مجاز عقلى كه آيا اسناد محمول به موضوع الى ما هو له است يا الى غير ما هو له، آن را عقل بيان مى‏كند و وحى تبيين مى‏نمايد و نه لغت: «... لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ» «2» و نتيجه شناسايى آيات زير بنائى و آشنايى با آيات روبنايى و كيفيت ظهور آن آيات پايه‏اى در اين آيات و نحوه رجوع اين آيات روبنايى به آن آيات گذشته از استحكام اصل تفسير آنست كه هيچگونه اختلاف ريشه‏اى در مبانى اين دائرة المعارف راه ندارد چه اينكه در اصل متن يعنى قرآن كريم هيچ راهى براى اختلاف وجود ندارد.
    ویرایش توسط موحد : ۱۳۸۹/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۰:۱۱

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید نمایش پست ها
    به نام خدا







    میشه یکی به من بگه اگه اینطوری که دوست گرام غلامعلی میگن باشه ، اونقوت این راسخ در علم بودن چه امتیازی داره ؟ خب اگه فقط ایمان به آیات بود که همه میدونن مومنان به همه کتب الهی ایمان دارن ! دیگه نیازی نبود خدا اینقد آیه رو کش بده !

    فکر کنم جناب غلامعلی نمونه آپدیت شده تفسیر به رأی رو آوردن ، به روز به روز !!!!!

    موفق و پیروز باشید
    سلام حمید

    یه سرسفری برو تا المیزان زیر همین آیه ی تا حاجتت رو بگیری بعلاوه من فقط گفته ام که اگر در الله وقف کنی معنی این می شود و اگر در الراسخون وقف کنی معنی اضافه تری می دهد
    در ضمن خودت هم قبول کردی همه جا تفسیر به رای وجود داره
    در پایان بگم که اختلاف تفاسیر در اختلاف رای هاست


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۲:۴۵

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها

    سلام حمید

    یه سرسفری برو تا المیزان زیر همین آیه ی تا حاجتت رو بگیری بعلاوه من فقط گفته ام که اگر در الله وقف کنی معنی این می شود و اگر در الراسخون وقف کنی معنی اضافه تری می دهد
    در ضمن خودت هم قبول کردی همه جا تفسیر به رای وجود داره
    در پایان بگم که اختلاف تفاسیر در اختلاف رای هاست



    سلام غلامعلی جان

    ببین دوست من ، جواب من اینایی که شما میدی ، نیس !

    دوست خوب من ، شما بفرمایید آیا به وجود راسخان در علمی که به حقایق قرآن ( به تمامی آن و به طور کامل ) واقف هستند قائل هستی یا نه !

    واقعیت اینه که من منظور شما رو نفهمیدم ! با وقف و ترمز و این حرفا هم که جواب درست نمی شه ! پس لطف کن بگو آیا به همچین اشخاصی با این توصیف قائل هستی یا نه ! ( حالا به این که اینا کی هستن کاری نداریم ) صحبت بر سر وجود یا عدم وجود این افراد است !

    فقط لطفاً جوابا صریح باشه ، نه شما دوست داری صغری کبری بچینی نه اینکه من حوصله خوندنش و دارم !


    فعلاً
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    سلام بر جناب حمید
    و با پوزش از جناب نوری
    به نظر جنابعالی راسخان در علم امامان هستند و در نتیجه تاویل قران را می دانند.
    با مسلم فرض کردن این موضوع ، لطفا تعریفی از تاویل ارائه فرمایید و سپس منابعی را در خصوص تاویلهایی که امامان از قران کرده اند را معرفی فرمایید و البته حداقل یکی دو مورد از تاویلهای امامان را هم بیان فرمایید.

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    به نام خدا

    سلام بر همه دوستان علی الخصوص جناب موحد عزیز


    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    به نظر جنابعالی راسخان در علم امامان هستند و در نتیجه تاویل قران را می دانند.
    با مسلم فرض کردن این موضوع ، لطفا تعریفی از تاویل ارائه فرمایید و سپس منابعی را در خصوص تاویلهایی که امامان از قران کرده اند را معرفی فرمایید و البته حداقل یکی دو مورد از تاویلهای امامان را هم بیان فرمایید.



    دوست خوب من ، بهتر اینه که شما بزاری همه چی رو روال خاص خودش طی بشه ! شما ابتدا اینطوری استنتاج نکنید !

    بگذارید ما همه حالات ممکن رو بررسی کنیم ! یعنی چی ؟

    یعنی اینکه بگذارید ببینیم آیا راسخ در علم یعنی کسی که به تمام حقایق قرآن آگاهه !!! ( و این باید بررسی بشه که آیا عقل قبول میکنه که در هر زمانی راسخ در علم ( با اون شرایطی که گفته شد ) نباشه ؟ )

    بعد ببینیم این راسخ در علم در زمان پیامبر صلوات الله علیه و آله کی بوده !

    و بعد اگر عقل و نقل لزوم بودن راسخ در علم بعد از پیامبر رو تأیید کرد بینیم برای بعد از ایشون چه کسی راسخ در علم بوده !

    یقین کنید اگه من یه ضرب به نقطه ای که شما فرمودید برم ، در انتها به نتیجه ای نمی رسیم !

    پس خواهش میکنم اندکی صبور باشید !

    از شما دوست عزیز بسیار متشکرم .
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. سیر به سوی کمال و سوالی در مورد آن
    توسط ملاصدرا در انجمن تفاوت زن و مرد
    پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۲, ۰۸:۲۷
  3. جمع بندی حد رعایت حلال و طیب بودن غذاها در دوران بارداری؟
    توسط ترنـم در انجمن احکام خوردنیها و آشامیدنیها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۴, ۱۰:۳۴
  4. آزادی یعنی چی؟!
    توسط hoorshid در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳, ۲۱:۱۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود