جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صفات فعل و صفات ذات چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    صفات فعل و صفات ذات چيست؟






    صفات ذات خدا صفاتي است كه نمي شود بگوييم خدا بوده و آن صفت را نداشته است . مثلاً نمي توانيمالعياذ بالله بگوييم: خدا بوده و علم نداشته است . يا خدا بوده و قدرت نداشته است . چون خداي بي علم و قدرت كه خدا نيست .


    امّا صفات فعليعني اسمهاي كارهاي خدا و تا خدا كاري را انجام ندهد نمي توانيم بگوييم خدا آن صفترا ابرازكرده است مثلاً رزّاق بودن (روزي دهنده بودن) بايد مخلوق خلق شود و خدا بهاو روزي بدهد تا به او روزي دهنده بگويند. يا همين خالق بودن تا خدا كسي را خلقنكرده كه نمي توان به او خالق گفت.
    اوّلين صفت فعليكه خدا ابراز كرده است چه بوده است ؟
    صفت مهربانياوّلين صفتي بوده كه خدا ابراز كرده است . و رحمتي وسعت كلّ شيء اين توسعه رحمت بهكلّ چيزها مال قبل از خلقتشان است چون اگر به خاطررحمت نبود خلقشان نمي كرد ( الّامن رحم ربّك و لذلك خلقهم )
    اين مهربانيخداست كه عدم را وجود بخشيده است

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما صفات ذات و صفات فعل








    در تقسیم صفات الهی به صفات ذات و صفات فعل دو اصطلاح و دو نظریه است:



    الف: هر گاه برای انتزاع صفتی از ذات و وصف كردن ذات به آن صفت، تصور ذات كافی باشد، و تصور فاعلیت خداوند لازم نباشد، آن صفت، صفت ذات یا ذاتی خواهد بود. مانند صفت حیات و حی، اراده و مرید، علم و عالم، قدرت و قادر. و هر گاه تصور فاعلیت خداوند لازم باشد، آن را صفت فعل یا فاعل گویند. مانند خلق و خالق، رزق و رازق، اماته و ممیت، احیاء و محیی، مغفرت و غافر، ‌انتقام و منتقم، و مانند آن.



    ب: هر صفتی كه بتوان خداوند را به مقابل و ضد آن وصف كرد، صفت فعل است، و هر صفتی را كه نتوان خداوند را به مقابل و ضد آن وصف كرد، صفت ذات است. بنابراین قدرت، علم و حیات از صفات ذاتی الهیاند، چون خداوند به مقابل و ضد آنها وصف نمیشود، زیرا مقابل آنها نقص وجودی است، ولی اراده از صفات ذات نخواهد بود، ‌زیرا وصف خداوند به مقابل آن محال نیست، مثلاً گفته میشود خداوند ظلم به بندگان خود را اراده نكرده است،‌ «وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ»[1] بر این اساس، عدل از صفات ذات الهی خواهد بود، ولی بنابر اصطلاح نخست از صفات فعل است.



    از دو اصطلاح یاد شده، اصطلاح نخست در كتب فلسفه و كلام مشهور و رایج است. محدث كلینی در كتاب كافی اصطلاح دوم را برگزیده است،[2] و بر این اساس روایات مربوط به اراده را از صفات فعل دانستهاند، تعیین كرده است. سید شریف گرگانی نیز در كتاب تعریفات همین اصطلاح را آورده است.[3]





    پاورقی_______________________________



    [1] . غافر/ 31.

    [2] . محدث كلینی، اصول كافی، ج 1، باب اراده، ص 86.

    [3] . سید شریف گرگانی، التعریفات، ص 95، بنقل از سایت اندیشه قم.

    صفات فعل و صفات ذات چيست؟

  5. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۶/۲۴, ۱۰:۱۲ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود