جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از عتابي كه در آيات 73 تا 75 اسراء نسبت به پيامبر هست چيست‌؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    منظور از عتابي كه در آيات 73 تا 75 اسراء نسبت به پيامبر هست چيست‌؟




    در اين آيات مي گويد نزديك بود كه گمراه شوي،‌ و ... داستانش چيست ؟‌كدام واقعه را اشاره مي كند ؟ عذاب دو برابر يعني چه‌؟‌ آيا مثلا دو كفش آتشي در جهنم به پايشان مي كنند ؟ عذاب دو برابر چگونه در قالب مال مي گنجد ؟
    ویرایش توسط هوريا شاهويي : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۳:۰۲
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    در روايات مى‏خوانيم كه مشركان از پيامبر اكرم درخواست احترام به بت‏ها يا مهلت يكساله براى ادامه بت‏پرستى داشتند و پيامبر نزديك بود كه بپذيرد،
    ولى خداوند او را حفظ كرد!! اما اين روايات مردود است و با اصل عصمت و قاطعيّت پيامبر كه در آيات ديگر قرآن آمده و سيره‏ى حضرت است، سازگار نيست.
    صاحب تفسير اطيب‏البيان مى‏گويد: اينكه در آيه، «عن الّذى اَوحينا» آمده است، نه «عمّا اَوحينا» نشان مى‏دهد كه تلاش كفّار براى برگرداندن نظر پيامبر و عنايت او از شخص خاصّى بوده است،
    نه مطالب وحى شده.
    امّا اينكه آن شخص چه كسى بوده كه خداوند درباره‏اش وحى فرموده است؟
    حديثى از امام باقر و امام كاظم‏عليهما السلام نقل شده كه درباره‏ى ولايت حضرت على‏عليه السلام است كه خداوند از طريق وحى سفارش‏هايى را به پيامبر كرد.
    خداوند براى توجه نكردن پيامبر به حسادت مردم و نپذيرفتن و تحمّل نكردن آنان، اين آيه را نازل كرد و تلاش‏هاى كفّار براى عدول و تغيير موضع پيامبر را بى‏نتيجه گذارد.
    البتّه اين كلام با توجّه به كلمه‏ى «الّذى» و حديث ياد شده قابل قبول است،
    به شرط آنكه مراد معرّفى حضرت على‏عليه السلام در مكّه باشد، چون سوره مكّى است.
    1- كفّار براى جذب انبيا نيز طرح و برنامه مى‏ريزند. «كادوا ليفتنونك»
    2- رهبران مذهبى بايد از توطئه‏هاى دشمن در جهت ايجاد سستى و تغيير در مواضع مكتبى، هوشيار باشند. «كادوا ليفتنونك»
    3- اگر دوستى و ارتباط با افراد و كشورها به قيمت چشم‏پوشى از مكتب و مقدّسات باشد، بى‏ارزش است. «اذاً لاتّخذوك خليلاً»
    4- تا مسلمانان دست از مكتب و آيين خود بر ندارند، كفّار و دشمنان، دوست واقعى آنان نخواهند شد، دشمن به كم قانع نيست، مى‏خواهد شما را از مكتب جدا كند. «اذاً لاتّخدوك خليلاً»
    ************************************************** ***

    پس از نزول اين آيه، رسول خداصلى الله عليه وآله اين دعا را مى‏خواندند: «الّلهم لاتَكلنِى الى نفسى طَرفَة عين»، خدايا! به اندازه‏ى چشم برهم زدنى مرا به خود وامگذار!
    1- خداوند، هم لطف دارد، هم قهر. «ثبّتناك، اذقناك»
    2- ركون، (گرايش و اعتماد) به كفّار، از گناهان كبيره است، چون وعده‏ى عذاب درباره‏اش داده شده است. «تَركنُ اليهم... اذقناك»
    3- كيفر كمترين لغزش رهبران، دو برابر ديگران است. هرچه مقام علمى و موقعيّت اجتماعى و معنوى انسان بيشتر باشد، مسئوليّت و خطر هم بيشتر است. «شيئاً قليلاً... ضعف الحياة»
    4- اگر در قوانين كيفرى، براى مسئولين جريمه‏ى سنگين‏ترى وضع شود، خلاف عدالت نيست. «اذقناك ضعف الحياة»
    5 - در برابر قهر الهى حتّى براى پيامبر نيز هيچ قدرت و مقامى نمى‏تواند مانع ايجاد كند. «لاتجد لك علينا نصيراً»
    6- تمايل به كفّار، سبب تنها ماندن انسان و محروم شدن از نصرت خداوند است. «تَركَنُ اليهم... لاتجد... نصيراً»

    .
    .تفسیر نور
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام

    عتابی که در این آیه نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده از باب « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره » به در بگو تا دیوار بشنود است. و اين نحوه خطابات در قرآن بسيار است مثل لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ زمر آيه 65، و مثل وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ الى قوله تعالى فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ انعام آيه 52، وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا انعام آيه 151، و امثال اينها منافى با مقام نبوّت نيست و دلالت بر اين ندارد كه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم جزو ممترين یا معذبین و ... بوده و او را خدا نهى فرموده بلكه مخاطب عموم مردم هستند. تا مردم بفهمند خدایی که اینگونه با پیامبر خود صحبت می کند تکلیف آنان چیست.
    تشکر



    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۷/۲۴ در ساعت ۲۱:۵۹

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود