صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا توسل جستن به اولیا شرک است؟ (اطلاع اولیاء از ما؟)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    آیا توسل جستن به اولیا شرک است؟ (اطلاع اولیاء از ما؟)




    باسمه تعالی
    با سلام و تشکر

    نقل از سعید:
    آیا شما در مورد توسل به مردگان تنها امامان و امامزادگان را مد نظر دارید یا نه توسل به امام حنفیه و امام شافعی و حنبلی را هم شرک می دانید؟

    جواب از جناب عقیل:بله جناب سعید من مخالف توسل به این بزرگواران هستم و برای من فرقی نمی کند.

    مقدمه اول:

    محمد بن مؤمل شاگرد ابن خُزيمه، استاد بخاري و مسلم، مي‌گويد به همراه استادم ابن خزيمه و جمعي از اساتيد به زيارت بارگاه قبر علي بن موسي الرضا (ع) در طوس رفتيم، استادم ابن خزيمه چنان در برابر آن بقعه متبرکه تعظيم و تواضع کرد که همگي در شگفت مانديم. (
    ابن حجر العسقلاني، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 339)
    • ابو علي خلال، شيخ حنابله، مي‌گويد هرگاه مشکلي بر من عارض شود، قبر موسي بن جعفر (ع) را زيارت مي‌کنم و به ايشان متوسل مي‌شوم و خداوند مشکل مرا آسان مي‌کند. (
    الخطيب البغدادي، تاريخ بغداد، ج 1، ص 120)
    • محمد بن ادريس شافعي به قبر ابو حنيفه و احمد بن حنبل به قبر شافعي متوسل مي‌شد. (
    الخطيب الخوارزمي، مناقب ابي حنيفه، ج 2، ص 199)
    • مسلمانان به قبر ابو ايوب انصاري متوسل مي‌شدند و براي طلب باران به قبر او پناه مي‌بردند. (
    حاکم الحسكاني النيسابوري، المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 518)
    • مردم سمرقند براي طلب باران به قبر محمدبن اسماعيل بخاري متوسل شدند. (
    الحافظ شمس الدين الذهبي، سير اعلام النبلاء، ج 12، ص 469؛ طبقات الشافعيه، ج 2، ص 234)
    مقدمه دوم: بنابر گفته شما بزرگانی چون محمد بن ادریس شافعی و احمد بن حنبل و ... یا مشرک بودند یا اینکه آنچه شما به عنوان دلیل آوردید مورد قبول آنها نبوده و آنطور که شما از آیات برداشت کردید آنها قبول نداشتند.
    نتیجه: بزرگانی که همه نزدیک به عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند، کسی نگفته که توسل جستن به اولیاء شرک است بلکه خود توسل می جستند. پس اینکه شما شرک میدانید از کجا به خداوند متعال نسبت میدهید (قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُون)
    تشکر

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۷/۱۸ در ساعت ۲۲:۰۸

  2. صلوات ها 19


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    موضوع توسل موضوع مهمي است چون که مربوط به مهم ترین اصل دین یعنی توحید می شود. و در عین حال موضوع گسترده ای است که فکر نکنم بتوان با گفتگوی نوشتاری به نتیجه رسید.
    به نظر من اگر بیاییم به یکی از اصول توسل به اولیاء بپزدازیم بهتر باشد.
    یکی از ارکان توسل به گذشتگان صالح اطلاع آنها از ماست که اگر آنها از ما بی اطلاع باشند توسل ما به آنها بی نتیجه است چون از دعای ما خبر ندارند.
    پس اگر به موضوع اطلاع اولیاء از ما بپردازیم و به نتیجه برسیم در حقیقت به پاسخ سوال تاپیک می رسیم.
    پس با اجازه ی جناب سعید بنده بحث را شروع می کنم.
    و در آخر از رز سفید هم تشکر میکنم که زحمت انتقال موضوع به این سرنگار را کشیدند.
    با تشکر

    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    بسم تعالی
    سلام علیکم
    بنده برای ادعای خودم دلایل فراوانی از قرآن که مرجع اصلی مسلمان هاست دارم الحمدلله
    ابتدا یکی از دلایلم را بیان می کنم تا زیاد شلوغ نشود و فعلا دلایل دیگر ا مطرح نمی کنم بلکه می خواهم به همین دلیل بپردازیم
    ‏ وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ‏(116)
    مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ(117)
    و آن گاه را كه خداوند مي‌گويد : اي عيسي پسر مريم ! آيا تو به مردم گفته‌اي كه جز الله ، من و مادرم را هم دو خداي ديگر بدانيد ( و ما دو نفر را نيز پرستش كنيد ؟ ) . عيسي مي‌گويد : تو را منزّه از آن مي‌دانم كه داراي شريك و انباز باشي . مرا نسزد كه چيزي را بگويم ( و بطلبم كه وظيفه و ) حق من نيست . اگر آن را گفته باشم بيگمان تو از آن آگاهي . تو ( علاوه از ظاهر گفتار من ) از راز درون من هم باخبري ، ولي من ( چون انساني بيش نيستم ) از آنچه بر من پنهان مي‌داري بي‌خبرم . زيرا تو داننده رازها و نهانيهائي ( و از خفايا و نواياي امور باخبري ) . ‏(116)
    من به آنان چيزي نگفته‌ام مگر آنچه را كه مرا به گفتن آن فرمان داده‌اي ( و آن ) اين كه جز خدا را نپرستيد كه پروردگار من و پروردگار شما است . من تا آن زمان كه در ميان آنان بودم از وضع ايشان اطّلاع داشتم ، و هنگامي كه مرا ميراندي ، تنها تو مراقب و ناظر ايشان بوده‌اي و تو بر هر چيزي مطّلع هستي . ‏(117)
    مائده 117و 116
    نکته ی مورد استدلال بنده قسمت قرمز رنگ آیه می باشد که حضرت عیسی می فرماید:
    من تا آن زمان كه در ميان آنان بودم از وضع ايشان اطّلاع داشتم ، و هنگامي كه مرا ميراندي ، تنها تو مراقب و ناظر ايشان بوده‌اي
    در این جا حضرت عیسی به عدم اطلاع خود از اهل زمین اعتراف می کند و خدا را بر آنها مطلع می داند.
    قطعا مقام حضرت عیسی از بسیاری از کسانی که شیعیان به آنها توسل می جویند برتر و بلند تر است
    پس آیا این عقلانی هست که کسانی را بخوانیم که از ما اطلاعی ندارند و صدای ما را نمی شنوند.
    منتظر جواب کوتاه و مختصر شما هستم
    خواهشا از طرح کردن مسائل دیگر خودداری کنید.
    والسلام علی من اتبع الهدی

    ویرایش توسط عقیل : ۱۳۸۹/۰۷/۱۹ در ساعت ۱۷:۳۱
    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    با سلام
    می خواستم از شما برادر بزرگوار درخواست کنم در صورت امکان قبل از اینکه موضوع بحث را عوض کرده و به موضوع دیگری بپردازیم ابتدا به مطالب مستندی که جناب سعید زحمت جمع آوری آنها را کشیده اند جواب بفرمائید سپس به بحث جدید بپردازیم چون در این صورت شاید خوانندگان گرامی تصورشان این باشد که از زیر بار بحث فرار می کنید و حرف میان حرف میندازید و این اصلا برای شما خوب نیست لطفا جواب مطالب جناب سعید را بفرمایید تا بنده بعد از آن مطالب مفیدی در مورد آیه مورد اشاره حضرت عالی ذکر کنم فقط امیدوارم دوباره به دلیل گستردگی بحث از جواب دادن طفره نروید.
    با تشکر

    آیا توسل جستن به اولیا شرک است؟ (اطلاع اولیاء از ما؟)

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم جمیعا

    این موضوع را جناب رزسفید در باب اطلاع اولیاء از زندگان و چرا توسل به آنها شرک است به اینجا منتقل کردند تا مباحثی در این رابطه اینجا بیان گردد.

    از طرفی بلوچ گرامی فرمودند که ما توانائی پاسخ به تمام موارد مطرح شده را نداریم . لذا مطلب را جمع بندی کرده یک بخش آن به پرسش و پاسخهای بین جناب سعید و عقیل گرامی اختصاص داده شد.

    دوستان برای اینکه این مبحث به نتیجه نهائی برسد حتی الامکان در این تاپیک مطلبی درج نکنند تا هم جناب عقیل بتوانند با تمرکز بیشتری به مباحث برسند و از مبحث دور نشوند و هم اینکه خط مناظره گم نگردد.


    من موضوعتی که مطرح شده را باز یادآوری میکنم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    نقل از سعید: آیا شما در مورد توسل به مردگان تنها امامان و امامزادگان را مد نظر دارید یا نه توسل به امام حنفیه و امام شافعی و حنبلی را هم شرک می دانید؟ جواب از جناب عقیل:بله جناب سعید من مخالف توسل به این بزرگواران هستم و برای من فرقی نمی کند.
    ایشان در پاسخ این موارد را از بزرگان تسنن آوردند در دو مقدمه :

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    مقدمه اول: محمد بن مؤمل شاگرد ابن خُزيمه، استاد بخاري و مسلم، مي‌گويد به همراه استادم ابن خزيمه و جمعي از اساتيد به زيارت بارگاه قبر علي بن موسي الرضا (ع) در طوس رفتيم، استادم ابن خزيمه چنان در برابر آن بقعه متبرکه تعظيم و تواضع کرد که همگي در شگفت مانديم. (ابن حجر العسقلاني، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 339) • ابو علي خلال، شيخ حنابله، مي‌گويد هرگاه مشکلي بر من عارض شود، قبر موسي بن جعفر (ع) را زيارت مي‌کنم و به ايشان متوسل مي‌شوم و خداوند مشکل مرا آسان مي‌کند. (الخطيب البغدادي، تاريخ بغداد، ج 1، ص 120) • محمد بن ادريس شافعي به قبر ابو حنيفه و احمد بن حنبل به قبر شافعي متوسل مي‌شد. (الخطيب الخوارزمي، مناقب ابي حنيفه، ج 2، ص 199) • مسلمانان به قبر ابو ايوب انصاري متوسل مي‌شدند و براي طلب باران به قبر او پناه مي‌بردند. (حاکم الحسكاني النيسابوري، المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 518) • مردم سمرقند براي طلب باران به قبر محمدبن اسماعيل بخاري متوسل شدند. (الحافظ شمس الدين الذهبي، سير اعلام النبلاء، ج 12، ص 469؛ طبقات الشافعيه، ج 2، ص 234)
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    مقدمه دوم: بنابر گفته شما بزرگانی چون محمد بن ادریس شافعی و احمد بن حنبل و ... یا مشرک بودند یا اینکه آنچه شما به عنوان دلیل آوردید مورد قبول آنها نبوده و آنطور که شما از آیات برداشت کردید آنها قبول نداشتند. نتیجه: بزرگانی که همه نزدیک به عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند، کسی نگفته که توسل جستن به اولیاء شرک است بلکه خود توسل می جستند. پس اینکه شما شرک میدانید از کجا به خداوند متعال نسبت میدهید (قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُون)
    جناب عقیل بدین دلیل که مبحث توسل را گسترده دانستند پیشنهاد دادند که تنها در این بعد بحث گردد:

    نقل قول نوشته اصلی توسط عقیل نمایش پست ها
    به نظر من اگر بیاییم به یکی از اصول توسل به اولیاء بپزدازیم بهتر باشد. یکی از ارکان توسل به گذشتگان صالح اطلاع آنها از ماست که اگر آنها از ما بی اطلاع باشند توسل ما به آنها بی نتیجه است چون از دعای ما خبر ندارند. پس اگر به موضوع اطلاع اولیاء از ما بپردازیم و به نتیجه برسیم در حقیقت به پاسخ سوال تاپیک می رسیم. پس با اجازه ی جناب سعید بنده بحث را شروع می کنم. و در آخر از رز سفید هم تشکر میکنم که زحمت انتقال موضوع به این سرنگار را کشیدند.
    ودلایلی مبنی بر عدم توانائی ارتباط بین مردگان و زندگان آوردند در تاپیک 3

    و همینطور فرمودند که من دلایلی دارم که امامان اربعه تسنن این اعمال را شرک میدانستند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عقیل نمایش پست ها
    جناب عمار و حمید پرسیدند که چرا بنده به پست جناب سعید پاسخ ندادم اولا بگویم که برای من و همه ی مسلمانان اجابت خدا و رسول مهم است نه مردم سمرقند و ... يا ايها الذين امنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما يحييکم و اعلموا ان الله يحول بين المرء و قلبه و انه اليه تحشرون دوما اگر بنده ثابت کنم که امامان چهار گانه ی اهل سنت با این نوع توسل مخالف بودند (به قول شما وهابی بودند) قبول می کنید. سوما تمامی آدرس ها بدون ذکر متن اصلی کتاب آورده شده اند.

    حال تا جناب سعید تشریف ییاورند و نظرشان را درج کنند کمی صبر بخرج بدهیم.

    و عقیل گرامی هم تا زمانی که جناب سعید تشریف می آورند یک نگاهی به مصادیق بیاندازند و موضوع را در همین مبحث ادامه بدهند.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    آیا توسل جستن به اولیا شرک است؟
    با سلام به شما دوستان لازم به ذکر است که:
    توسّل يعني كسي را در پيشگاه خداوند شفيع قرار دادن. البته آدمي مي‏تواند و مجاز است كه مستقيماً از خداوندحاجت خود را بخواهد؛ ولي اگر بتواند در اين مسير دعاي ديگران ـ به خصوص مقرّبان به درگاه الهي را نيز همراه خودسازد، احتمال تأثير فزون‏تري در كار خواهد بود. ولي اگر خداوند به طور كلي فراموش گردد و تنها وسايط ديده شوند،بديهي است كه اين امر با آموزه‏هاي ديني و قرآني سازگاري ندارد.
    در مورد توسل نيز رجوع كنيد به كتاب : «آئين وهابيت»، جعفر سبحاني.
    الف) در رابطه با چگونگي توسل به اهل بيت(ع) مي‏توان گفت كه امري بسيار آسان همگاني و هر زماني است. هركسي مي‏تواند در هر حالي حاجت خود را به آنان عرض نموده و از آنان شفاعت و وساطت بين خود و خداوند رابخواهد. اما آدابي مانند خواندن برخي از دعاها و زيارات و... در جهت توجه بهتر و بيشتر و كمال بخشيدن به آن استو الزامي ندارد.
    ب ) اما اينكه چرا به آنان توسل مي‏جوييم علت‏هاي مختلفي دارد:
    اولا: خداوند در قرآن فرموده است: وابتغوا اليه الوسيله به سوي خداوند وسيله برگيريد، (مائده آيه 25).اين وسيله مي‏تواند اعمال صالح باشد و مي‏تواند شخص صالح و وجيهي باشد. زيرا انسان آلوده و گنهكار چون ازساحت قرب الهي دور است با استشفاع از محبوبين درگاه خدا تضمين بهتري براي درخواست خود مي‏يابد. در قرآننيز آياتي در مورد توسل به اوليا آمده است. فرزندان يعقوب هنگام پشيماني از گناه خود به يعقوب(ع) گفتند: يا ابانااستغفرلنا اي پدر! تو براي ما طلب آمرزش نما (يوسف آيه 97) در آيه ديگر مي‏فرمايد: ولو انهم اذظلمواانفسهم جاوءك فاستغفروالله و استغفر لهم الرسول لوجدوالله توابا رحيما اگر به هنگام ستم برخويش نزد تو آيند «اي پيامبر» واستغفار كرده و تو نيز براي آنان استغفار كني خدا را توبه پذير و مهربان خواهند يافت»، (نساء، آيه 64).
    ثانيا: خداوند عنايت دارد كه در مراحل گوناگون و به طرق مختلف انسان‏ها به افراد برگزيده و الگوهاي راستينتوجه يابند تا از اين طريق راهي به سوي تربيت درست بيابند و اين يكي از همان راه‏هاست.
    ج ) فرق توسل به ائمه(ع) و معبودهاي ساختگي آن است كه : استشفاع كنندگان به آن معبودها آنها را عواملمستقل و تصميم گيرنده در عرض خداوند به حساب مي‏آورند و اين شرك است. ولي به اعتقاد ما نقش ائمه و انبيا(ع)و اولياي الهي شفاعت اذني است. يعني آنان با اذن خداو طبق خواست او به مدد مددجويان مي‏شتابند. چنينديدگاهي هرگز مستلزم شرك نيست. زيرا اراده ائمه(ع) را در طول اراده خدا و مجراي همان قرار مي‏دهد نه مستقل ازآن. از توضيح فوق اشتباه وهابيون كه شيعه را در اين زمينه متهم به شرك مي‏كنند به خوبي روشن مي‏شود.





  13. صلوات ها 4


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام و تشکر

    جناب عقیل شما شرک بودن توسل به اولیاء را با تمسک به قرآن شرک دانستید و معنای این کلام شما این است که خدای متعال این کار را شرک می داند و حال آنکه هیچ یک از بزرگان دین چنین نگفتند و این عمل شما چیزی جز افترا بستند به خدای متعال نیست. خدای متعال تبیین آیات را بر عهده ی پیامبر صلی الله علیه و آله نهاده است( لتبین للناس ما نزل الیهم) و پیامبر هم بعد از خود طبق روایت متواتر ثقلین، تمسک به اهل بیت را مایه ی هدایت و عدم ضلالت دانسته است،تا دین اسلام دستخوش انحراف و تفسیر های شخص یا گروه نگردد.
    لذا از شما خواهش می کنم بحث را عوض نکنید ابتدا در آدرسهایی که داده شده است خوب تامل کنید بعد منصفانه جواب دهید.
    تشکر


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۳:۳۲

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    اولا از دوستانی که صبر نمودند و چیزی ننوشتند تشکر می کنم چون واقعا زیادی پست های ارسالی بحث را شلوغ و بی نظم می کند.
    جناب سعید فرمودند
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    جناب عقیل شما شرک بودن توسل به اولیاء را با تمسک به قرآن شرک دانستید و معنای این کلام شما این است که خدای متعال این کار را شرک می داند و حال آنکه هیچ یک از بزرگان دین چنین نگفتند و این عمل شما چیزی جز افترا بستند به خدای متعال نیست.
    سلام بر جناب سعید
    استاد برگوار اگر این سخنان افترا بر خداوند متعال بود که دلیلی در کتاب خدا نداشت پس چگونه استناد به آیات صریح خدا افترا به خدا محسوب می شود.
    گفتید هیچ یک از بزرگان دین چنین چیزی نگفتند.
    اتفاقا اکثر علمای اهل سنت بر این عقیده هستند که مردگان از ما اطلاع ندارند. و این را اگر مایل باشید اثبات خواهم کرد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    خدای متعال تبیین آیات را بر عهده ی پیامبر صلی الله علیه و آله نهاده است( لتبین للناس ما نزل الیهم) و پیامبر هم بعد از خود طبق روایت متواتر ثقلین، تمسک به اهل بیت را مایه ی هدایت و عدم ضلالت دانسته است،تا دین اسلام دستخوش انحراف و تفسیر های شخص یا گروه نگردد.
    اولا ما آیه را تفسیر نکردیم و اصلا احتیاج به تفسیر ندارد ما فقط آیه را با ترجمه اش ذکر کردیم که صراحتا به عدم اطلاع حضرت عیسی علیه السلام از دنیا خبر می دهد.
    آیا پیامبر در تبیین قرآن منظور آیه را عوض می کند؟ قطعا خیر چون اگر این طور می بود حرف خدا و رسول تناقض پیدا می کرد پس وقتی آیه به بی اطلاعی عیسی از زمینیان خبر می دهد پیامبر نمی آید و بگوید که خیر عیسی از ما اطلاع دارد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    لذا از شما خواهش می کنم بحث را عوض نکنید ابتدا در آدرسهایی که داده شده است خوب تامل کنید بعد منصفانه جواب دهید.
    بنده بحث را عوض نکردم و این مباحث در راستای موضوع بود.
    اما این که خیلی اصرار دارید بر پاسخ مطالب پست اول بفرمایید:
    ویرایش توسط عقیل : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۶:۲۵
    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    محمد بن مؤمل شاگرد ابن خُزيمه، استاد بخاري و مسلم، مي‌گويد به همراه استادم ابن خزيمه و جمعي از اساتيد به زيارت بارگاه قبر علي بن موسي الرضا (ع) در طوس رفتيم، استادم ابن خزيمه چنان در برابر آن بقعه متبرکه تعظيم و تواضع کرد که همگي در شگفت مانديم. (ابن حجر العسقلاني، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 339)
    برادر عزیز شما بحث زیارت قبور را با توسل اشتباه گرفته اید در این جا حرفی از توسل آنها به امام رضا سخنی نیامده است. البته اگر نقل قول شما صحیح باشد و بنده چون این موضوع با توسل ربطی نداشت نقل قول شما و آدرس را بررسی نکردم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    • ابو علي خلال، شيخ حنابله، مي‌گويد هرگاه مشکلي بر من عارض شود، قبر موسي بن جعفر (ع) را زيارت مي‌کنم و به ايشان متوسل مي‌شوم و خداوند مشکل مرا آسان مي‌کند. (الخطيب البغدادي، تاريخ بغداد، ج 1، ص 120)
    اولا ابو علی خلال را هیچ کس نمی شناسد و نمی شه گفت از علمای بزرگ حنفی است.
    دوما درون رجال این روایت شخصی به نام
    القاضي أبو محمد الحسن بن الحسين بن محمد بن رامين الإستراباذي
    وجود دارد که در هیچ کتاب رجالی احوال وی نیامده است.
    پس اگر شما جرح و تعدیل این شخص را پیدا کردید به بنده نیز خبر دهید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    • محمد بن ادريس شافعي به قبر ابو حنيفه و احمد بن حنبل به قبر شافعي متوسل مي‌شد. (الخطيب الخوارزمي، مناقب ابي حنيفه، ج 2، ص 199)
    شما در میان این همه کتب معتبر حدیثی اهل سنت چرا رفتید روی کتاب جناب خوارزمی که در شیعه یا سنی بودن او شک وجود دارد اگر نگویم که ایشان شیعه بود می گویم که یک سنی گمراه بوده و از استادش هم مشخص است که ایشان کی بوده اند.
    پس لطفا برای این که بحث علمی پیش رود از منابع معتبر نقل قول کنید که مورد قبول ما هستند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    • مسلمانان به قبر ابو ايوب انصاري متوسل مي‌شدند و براي طلب باران به قبر او پناه مي‌بردند. (حاکم الحسكاني النيسابوري، المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 518)
    اگه لطف کنید متن اصلی کتاب را قرار دهید یا راویان را ذکر کنید ممنون می شوم چون من چنین چیزی با این آدرس و سرچ کلمه ی ابو ایوب انصاری پیدا نکردم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    • مردم سمرقند براي طلب باران به قبر محمدبن اسماعيل بخاري متوسل شدند. (الحافظ شمس الدين الذهبي، سير اعلام النبلاء، ج 12، ص 469؛ طبقات الشافعيه، ج 2، ص 234)
    مردم سمرقند مسئول اعمال خودشان هستند و اعمال آنها به منزله ی تایید اسلام نیست. و حرف خدا و رسول برای ما حجت تر از اعمال مردم سمرقند است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    مقدمه دوم: بنابر گفته شما بزرگانی چون محمد بن ادریس شافعی و احمد بن حنبل و ... یا مشرک بودند یا اینکه آنچه شما به عنوان دلیل آوردید مورد قبول آنها نبوده و آنطور که شما از آیات برداشت کردید آنها قبول نداشتند.
    ببخشید می شود دلیلتان را برای این سخن بیاورید که شافعی واحمد بن حنبل توسل را قبول داشتند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    نتیجه: بزرگانی که همه نزدیک به عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند، کسی نگفته که توسل جستن به اولیاء شرک است بلکه خود توسل می جستند. پس اینکه شما شرک میدانید از کجا به خداوند متعال نسبت میدهید (قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُون)
    همه اش حرف های بی دلیل و مدرک .
    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    اما بنده هم چنان منتظر پاسخ شما جناب سعید به مطالب ذکر شده در پست های قبلی هستم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عقیل نمایش پست ها
    بسم تعالی سلام علیکم بنده برای ادعای خودم دلایل فراوانی از قرآن که مرجع اصلی مسلمان هاست دارم الحمدلله ابتدا یکی از دلایلم را بیان می کنم تا زیاد شلوغ نشود و فعلا دلایل دیگر ا مطرح نمی کنم بلکه می خواهم به همین دلیل بپردازیم ‏ وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ‏(116) مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ(117) ‏ و آن گاه را كه خداوند مي‌گويد : اي عيسي پسر مريم ! آيا تو به مردم گفته‌اي كه جز الله ، من و مادرم را هم دو خداي ديگر بدانيد ( و ما دو نفر را نيز پرستش كنيد ؟ ) . عيسي مي‌گويد : تو را منزّه از آن مي‌دانم كه داراي شريك و انباز باشي . مرا نسزد كه چيزي را بگويم ( و بطلبم كه وظيفه و ) حق من نيست . اگر آن را گفته باشم بيگمان تو از آن آگاهي . تو ( علاوه از ظاهر گفتار من ) از راز درون من هم باخبري ، ولي من ( چون انساني بيش نيستم ) از آنچه بر من پنهان مي‌داري بي‌خبرم . زيرا تو داننده رازها و نهانيهائي ( و از خفايا و نواياي امور باخبري ) . ‏(116) ‏ من به آنان چيزي نگفته‌ام مگر آنچه را كه مرا به گفتن آن فرمان داده‌اي ( و آن ) اين كه جز خدا را نپرستيد كه پروردگار من و پروردگار شما است . من تا آن زمان كه در ميان آنان بودم از وضع ايشان اطّلاع داشتم ، و هنگامي كه مرا ميراندي ، تنها تو مراقب و ناظر ايشان بوده‌اي و تو بر هر چيزي مطّلع هستي . ‏(117) مائده 117و 116 نکته ی مورد استدلال بنده قسمت قرمز رنگ آیه می باشد که حضرت عیسی می فرماید: من تا آن زمان كه در ميان آنان بودم از وضع ايشان اطّلاع داشتم ، و هنگامي كه مرا ميراندي ، تنها تو مراقب و ناظر ايشان بوده‌اي در این جا حضرت عیسی به عدم اطلاع خود از اهل زمین اعتراف می کند و خدا را بر آنها مطلع می داند. قطعا مقام حضرت عیسی از بسیاری از کسانی که شیعیان به آنها توسل می جویند برتر و بلند تر است پس آیا این عقلانی هست که کسانی را بخوانیم که از ما اطلاعی ندارند و صدای ما را نمی شنوند. منتظر جواب کوتاه و مختصر شما هستم خواهشا از طرح کردن مسائل دیگر خودداری کنید. والسلام علی من اتبع الهدی
    در ضمن جناب سعید می دانم که وقت شما برای حضور در سایت اندک است پس من عجله ای ندارم چون که بنده هم مشغله ی زیادی دارم و نمی توانم زیاد آنلاین باشم پس اگر بنده دیر پاسخ دادم زود قضاوت نکنید
    با تشکر
    یا غیاث المستغیثین
    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود