صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا شوهر می تواند همسر خود را کتک بزند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    آیا شوهر می تواند همسر خود را کتک بزند؟




    آیا شوهر می تواند همسر خود را کتک بزند؟لطفا با توجه به آیات وروایات پاسخ دهید
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151460



    بله مي‌توان
    البته اين كه اسلام درباره اين كتك چه مي گويد سخن ديگري است

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    در قرآن آمده است كه :
    جنانجه زنانتان نافرمانى كردند آنها را نصيحت كنيد اكر قبول نكردند با آنها نزديكى جنسى نكنيد و اكر باز سربراه نشدند آنها را كتك بزنيد تا فرمانبردار شوند
    نقل به مضمون است هرجند سعى كردم عين جملات را بياد بياورم
    @ توضيح اينكه تفاسير بسيار زياد و مختلفى از آيه فوق شده است و نيز منتقدان اشكالات فراوانى به آن وارد دانسته اند و شيعيان و اهل سنت هم جوابهاى فراوانى به آنها داده اند
    كه بحث طولانى ميطلبد
    اما امروزه اكثر كشورهاى مسلمان كنوانسيون بين الملل حقوق زنان را بذيرفته اند و دادكاههاى خانواده امروزه زدن زن را جرم ميدانند و مثلأ در ايران در صورت شكايت زن حتى بخاطر يك سيلى ( در صورت اثبات مثلأ جاى كبودى ) با كواهى بزشكى قانونى ديه و جرايم تعزيرى اجرا ميشود
    البته ايران كاملأ كنوانسيون را قبول نكرده و عربستان هم اصلأ آنرا مطرح هم نكرده است

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    لطفا آدرس دقیق آیه ای که بیان کرده اید را بفرمایید از شما بعید است نقل به مضمون کنید
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    با سلام
    بنده آدرس را ذكر نكردم قصدأ نبود بلكه بعلت عدم دسترسى به قرآن بود
    جالب اينجاست شب و روز در روزنامه و تلويزيون و مسجد و همه جا ميكوند در قرآن خدا فرمود فلان و خدا دستور داد جكار كنيد اما كسى سراغ آدرس را نميخواهد اما حال اين نكته به مذاق خوش نيامده آدرس واجب شد
    بعد شما به عنوان يك مسلمان بايد آنقدر قرآن را خوانده باشيد كه آدرس آيه را اكر ندانيدحداقل از وجود جنين دستورى در آن آكاه باشيد
    @ بهرحال قبول دارم اشتباه از بنده بوده و بابت آن معذرت ميخواهم
    آدرس آيه :
    آيه 34 سوره نساء :
    كه آمده است :
    ( ( ... و الئتى تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن فى المضاجع و اضربوهن ' فان اطعنكم فلا تبغوأ عليهن سبيلا ' ان الله كان عليأ كبيرأ @ )
    و مردانيكه از نافرمانى زنانشان بيم دارند آنها را موعظه كنند ( اكر مفيد نشد ) و آنها را در خوابكاه ( بستر ) ترك كنند ( اكر باز مفيد نبود ) و آنها را بزنند ' سبس اكر شمارا اطاعت كردند ( قانع شديد به اصلاح آنها ) از آن به بعد بر آنها راهى براى ستم و سختى مجوييد ' همانا خداوند على و كبير است @
    واضح است كلمات داخل برانتز جزء متن نيست

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام
    جناب حمید می شود دلیلی بر استدلال خود بیاورید کتک زدن همسر از منظر فقه اگر ثابت شود دیه دارد
    از منظر اخلاق مهربانی به حیوانات هم توصیه شده است وفکر نکنم درجایی بتوان یافت که توصیه به کتک شده باش البته ضرب جزئی معنا دارد از باب تابیب حتما است آنهم نه در حدّ کتک
    از منظر حقوقی در مراجع قانونی حق ادعای دعوی داردو.........
    جناب حمید کارشناس محترم خانواده ، روایاتی را که زن را در دست مرد امانت اللهی می داند اجازه تجویز این جمله را به شما داده است
    یا توصیه روایات و سیره علما به مدارا با زن هرچند بد اخلاق باشد
    شما از جایگاه کارشناس مشاوره اجازه اکتفا به یک بلی بدون تشریح و توضیح زوایای وجوانب مساله را دارید؟ آنهم به سوال به این مهمی! ؟
    لطفا بیشتر توضیح دهید

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    نقل قول نوشته اصلی توسط namosalman نمایش پست ها
    در قرآن آمده است كه :
    نقل قول نوشته اصلی توسط namosalman نمایش پست ها
    جنانجه زنانتان نافرمانى كردند آنها را نصيحت كنيد اكر قبول نكردند با آنها نزديكى جنسى نكنيد و اكر باز سربراه نشدند آنها را كتك بزنيد تا فرمانبردار شوند
    نقل به مضمون است هرجند سعى كردم عين جملات را بياد بياورم
    @ توضيح اينكه تفاسير بسيار زياد و مختلفى از آيه فوق شده است و نيز منتقدان اشكالات فراوانى به آن وارد دانسته اند و شيعيان و اهل سنت هم جوابهاى فراوانى به آنها داده اند
    كه بحث طولانى ميطلبد
    اما امروزه اكثر كشورهاى مسلمان كنوانسيون بين الملل حقوق زنان را بذيرفته اند و دادكاههاى خانواده امروزه زدن زن را جرم ميدانند و مثلأ در ايران در صورت شكايت زن حتى بخاطر يك سيلى ( در صورت اثبات مثلأ جاى كبودى ) با كواهى بزشكى قانونى ديه و جرايم تعزيرى اجرا ميشود
    البته ايران كاملأ كنوانسيون را قبول نكرده و عربستان هم اصلأ آنرا مطرح هم نكرده است


    آیه ای که شما به آن اشاره دارید آیه 34 سوره نساء است که در باره یک قشر خاص از زنانی است که بدون هیچ عذری شوهرانشون را تمکین نمیکنند .

    زنان «ناشزه»
    در قرآن ، احاديث و احكام اسلامى از زنى كه حقوق خانواده را ناديده بگيرد و در مواردى كه اطاعت همسر واجب است ، اطاعت نكند ، به عنوان «ناشزه» ياد مى شود ، كه ريشه آن از غرور و خود برتربينى سرچشمه مى گيرد ، اين گونه زنان با برخورد زشت خود و تخلف از قوانين خانواده صفا و محبت خانوادگى را به كانونى از آتش تبديل مى كنند . قرآن كريم جهت دفاع از حريم خانواده و اصلاح اين گونه زنان ، به مدير و سرپرست خانواده ، يعنى شوهر ، چند مرحله را سفارش مى كند:
    مرحله اول: پند و اندرز: «وَالَّـتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُن ;(نساء ،34) و اما آن دسته از زنانى را كه از سركشى و مخالفت شان بيم داريد ، پند و اندرز دهيد» ; بنابراين زنان متخلف را نخست بايد راهنمايى كرد ، و عواقب وخيم عمل شان را با آرامش و دوستانه به آنان تذكر داد ، و تا زمانى كه با اخلاق خوب و نصيحت مى توان رفع مشكل كرد ، از برخورد شديد بايد دورى نمود .
    مرحله دوم: قهر و ترك بستر: اگر پند و اندرز مؤثر واقع نشد ، قرآن كريم دستور شديدترى را با استفاده از عوامل عاطفى صادر مى نمايد ، و مى فرمايد: «وَاهجُرُوهُنَّ فِى الْمَضَاجِع» ; در بستر از آنان دورى نماييد ، و زن را از جهت عاطفه متأثر سازيد ، زيرا تحمل ترك بستر براى زنان از نظر روانى فوق العاده دشوار است . و اگر به شوهران خود علاقه مند باشند ، با اين حركت منفى ، راه صحيح را باز مى يابند ، و از ناسازگارى منصرف مى گردند .
    مرحله سوم: تنبيه:
    مى فرمايد: «وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً» ; اگرهيچ راهى جز شدت عمل ، براى وادار كردن آنان به انجام وظايف شان نبود ، آن ها را تنبيه كنيد! و اگر از شما پيروى كردند ، راهى براى تعدّى بر آن ها نجوييد! .
    بنابراين درباره زنانى كه از هيچ راهى نمى شود جلو تخلف آنان را گرفت ، قرآن كريم جهت دفاع از حرمت خانواده و تأديب و اصلاح اين گونه افراد «تنبيه» را به عنوان آخرين راه حل تحت شرايطى جايز مى شمارد . روان كاوان امروز نيز مى گويند: برخى از اين گونه زنان مبتلا به يك عارضه انحراف جنسى و روحى هستند كه جز با خشونت قابل مطالعه نيست ، اين گونه افراد هميشه سعى مى كنند قانون شكنى كنند و بر شوهران خود تسلط داشته باشند ، و از اين كار خود احساس لذت مى كنند و پيوسته موجب رنج و گرفتارى فكرى و جسمى خانواده مى گردند .
    «شرايط تنبيه زنان ناشزه»
    1 . اسلام تنبيه هر زنى را مجاز نشمرده است ، بلكه دستور داده است كه «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف ;(نساء ،19) با آنان به طور شايسته رفتار كنيد .» اما حكم جواز تنبيه مخصوص زنان ناشزه است . و به هر زن متخلفى «ناشزه» گفته نمى شود ، بلكه زن ناشزه زنى است كه در مواردى كه اطاعت همسر واجب است ، اطاعت نكند مثلا در مسايل زناشويى از خواسته شوهر سرپيچى كند و تمكين نكند ، يا بدون اجازه شوهر و برخلاف مصالح خانواده از منزل خارج شود . امّا اگر در مسايل ديگر همچون: آشپزى ، بچه دارى ، نظافت خانه و . . . از شوهر اطاعت نكند ناشزه محسوب نمى شود و شوهر حق تنبيه و يا قهر كردن را ندارد .
    2 . تنبيه بايد اولا: به قصد اصلاح باشد نه براى انتقام يا تشفى (آرام شدن دل) . ثانياً به مقدارى باشد كه زن ناشزه را به انجام وظايف وادار نمايد و به حداقل اكتفا شود ، و بيشتر از آن جايز نيست: «فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً»(نساء ،34) ثالثاً: بايد موجب شكستگى ، مجروح شدن و حتى كبود شدن بدن زن نشود .
    3 . تنبيه بايد آخرين مرحله باشد ، يعنى اگر مرحله اول (پند و اندرز) ، و دوم (ترك بستر) ، مؤثر واقع نشد ، و حال زن به گونه اى است كه اگر تنبيه شود ، دست از تخلف بر مى دارد ، در اين صورت تنبيه او جايز است ، و اگر يكى از اين مراحل مؤثر واقع شود نوبت به مرحله بعدى نمى رسد .
    تنبيه يكى از مراتب امر به معروف و نهى از منكر ، و در مورد افراد متخلفى است كه هيچ وسيله ديگرى درباره آنان مفيد واقع نشود ، و اتفاقاً اين مسأله منحصر در اسلام نيست ، بلكه در تمام قوانين دنيا ، زمانى كه از راه مسالمت آميز نشود جلو تخلف متخلفان را گرفت به روش هاى شديدتر متوسل مى شوند ، حتى در مواردى ، افرادى را كه مرتكب جرم سنگين ترى باشند به اعدام محكوم مى كنند . تنبيه زنان متخلف نيز از اين قانون عمومى نمى تواند جدا باشد .
    چنان كه حكم تنبيه در مورد شوهران متخلف نيز جارى است ; يعنى هر گاه شوهر در انجام وظايفش مانند تهيه هزينه زندگى ، تخلف نمايد ، زن بايد به وسيله پند و نصيحت او را به راه آورد ، و اگر مؤثر واقع نشد ، مى تواند به دادگاه شكايت كند و قاضى وظيفه دارد شوهر را براى اداى حقوق زن مجبور نمايد ، و اگر اطاعت نكرد او را تعزير (تنبيه بدنى) كند .
    بنابراين حكم جواز تنبيه اختصاص به زنان ناشزه ندارد ، بلكه در مورد شوهرانى كه از آنان نشوز (تخلف و ناسازگارى) ، آشكار گردد ، نيز جارى است ، با اين تفاوت كه چون اين كار غالباً از عهده زنان خارج است ]به خاطر عواطف بيشتر و قدرت بدنى كمترشان[ لذا حاكم شرع موظف است كه اين قبيل مردان را از طرق مختلف و حتى از طريق تعزير (مجازات بدنى) به وظايفشان آشنا سازد . در اين زمينه داستان مردى كه در حق همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت هم حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على(عليه السلام) او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير ، وادار به تسليم كردند ، معروف است .


    جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه به كتابهای : «نظام حقوق زن در اسلام ، شهيد مطهرى ،
    مسائل ازدواج و حقوق خانواده ، على اكبر بابازاده ، ص 219و220 ،

    و تحرير الوسيله ، امام خمينى(رحمه الله) ، ج 2 ، ص 305 ،
    و تفسير الميزان ، علامه طباطبايى ، ج 5 ، ص 344 ـ 352 ،

  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    با سلام
    با تشكر از مدير سايت كه بر كل مباحث نظاره دارند
    فقط نكاتى جهت ممانعت از نسبت هر موضعى بخود جه مخالف و جه موافق عرض كنم كه :
    بنده فقط در جواب سوال مبناى ايجاد بحث فوق در جوامع اسلامى و فقه و قضاوت اسلامى را عرض كردم كه مرجع آيه اى از قرآن است
    و نوشتم كه مسلمانان و مخالفان هريك تفاسير و دلايلى در باب مسئله فوق دارند و نتيجه اى مبنى بر درستى يا نادرستى موضوع را جه شخصأ و جه از طرف هردو دسته مخالف و موافق نياورده ام
    لذا جواب درستى يا نادرستى اجازه كتك زدن زنان را بايد كارشناس مذكور به نام حميد بدهند كه منبع تأييد ايشان از نظر فقهى و قانونى كجاست ؟
    مديريت سايت نوشته اند امروزه روانكاوان معتقدنددرباره اين افراد دجار اختلالات بايد متوسل به خشونت شد
    بنده به اقتضا رشته تحصيليم سايت اغلب منابع معتبر بزشكى دنيا را در حد توان سر ميزنم اما جنين ادعايى را تاكنون نديده و نشنيده ام
    لطفأ منبع اين ادعا را با ذكر تاريخ مقاله يا اسم نويسنده يا كتاب بنويسيد هرجند منابع اصلى علم روانبزشكى شامل متخصصان اعصاب و روان امريكا _ مشترك اروبا _ بريتانيا _ فرانسه _ آلمان _و .. است و شخصأ تا جاييكه اطلاع دارم هيج نوع بيمارى عصبى_ روانى كشف شده تا امروز را مجاز به استفاده خشونت در درمان آنها اعلام نكرده اند
    حتى اكر منظور شما اشخاص دجار اسكيزوفرنيا حاد و تهاجمى باشد كه نياز به بسترى و دورى از اجتماع دارند باز منبع را ذكر كنيد هرجند اكر منظورتان آندسته باشد ربطى به زنان به كفته شما ناشزه ندارد زيرا جنون مبطل عقد زناشويى است و بعيد ميدانم منطقأ مصداق آيه محسوب شود

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    همانطور که اشاره کردم زن در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و این دستور هم در آیه 34 سوره نسا ء در باره یک قشر از زنان متخلف از دستورات اسلام است
    احترام و تکریم زن در اسلام :
    امام صادق از پدرش (ع) نقل می فرماید :
    هر کس زنی بگیرد باید احترامش کند. زن شما لعبت و دلبر است . هر کس لعبتی بدست آورد، نباید آن را ضایع کند
    امیرالمومنین (ع) فرمود :
    ... زنان امانت خدا نزد شما هستند، به ایشان زیان نرسانید و بر ایشان سخت مگیرید.
    رسول خدا (ص) فرمود :
    برادرم جبرئیل به من خبر می داد و همواره سفارش زنان را می نمود ، تا آنجا که من گمان کردم، برای شوهر جایز نیست که به زنش اف بگوید ...
    امیرالمومنین(ع):
    ... با زنان خوش گفتار و نیکو سخن باشید ، تا ایشان هم خوش کردار و نیکو رفتار شوند.
    امیرالمومنین (ع):
    زن مانند ریحان است نه قهرمان.
    امیرالمومنین(ع):
    در هر حال با همسرت مدارا کن و با او به نیکی معاشرت نما، تا زندگیت باصفا شود
    رسول خدا(ص):
    بهترین شما مردی است که با زنش خوش رفتارتر باشد و من از همه شما نسبت به زنانم خوشرفتارترم.



    منابع :
    بهشت خانواده ؛ دکتر سید جواد مصطفوی ،انتشارات هجرت مشهد74 (با تغییر و تلخیص)
    و اما برخی از منابع در تایید مازوشیسم در زنان که با تنبیه آرام و خفیف تسکین پیدا میکند . البته این هم به آن دلیل است که خداوند خواسته مسائل و مشکلات خانوادگی را در درون همون خانواده حل کند و کار به بیرون از خانواده کشیده نشود .
    http://dardirooz.persianblog.ir/post/81/

    http://tebyan-zn.ir/life/subpapers.aspx?id=32&category=wo

    http://www.porsojoo.com/fa/node/9630
    و...و....

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    با سلام
    ضمن تشكر از جواب سريع شما متاسفانه بنده قانع نشدم و اشكال به دليل ادعايى شما را هنوز وارد ميدانم
    ذكر سند اكر از منبع مورد حداقل اعتماد دو طرف نباشد مسلمأ اعتبار آن بايد درحد استناد و حجت قرار دادن باشد
    بنده عرض كردم منبع ادعاى شما كه روانكاوان معتقدند مازوشيسم ( آزاد خود است در برابر ساديسم كه آزار غير خود است ) بايد يا بعضأ بايد با حتى حداقل تنبيه درمان شوند بايد مستند به نظر تعدادى يا حداقل يكى دو نفر از متخصصان روانكاو امروزى باشد
    شما آدرس جند جا را آورده ايد كه اولأ هيج كدام از نويسنده ها هيج ارتباطى به تخصص مربوطه ندارند
    دومأ يكى از آنها عين جمله شما را نوشته كه بعضى روانشناسان به اين موضوع معتقدند بدون منبع و اسم و .. سومأ يكى از آنها در رد ربط مازوشيسم به آيه سخن رانده است كه بعضى در مصر آنرا مصداق دانسته اند كه ايشان سخن آنان را رد كرده است و منبع ندارند
    بنده بحث منابع را ادامه نميدهم زيرا در جهان علم منابعى كه ذكر كردم مرجع محسوب ميشوند كه تاكنون نظرى اينطور انتشار نداده اند و نظر ساير افراد غير معتبر حتى اكر شخصأ روانكاو باشد ( منظورم غير معتبر بودن است ) ارزش استناد ندارد
    مسلمأ افراد زيادى هم آيه فوق را با ترجمه كتك زدن در صورت بيم از نافرمانى قبول كرده اند اما آيا اكر شخصى به سخن آنان مثل ملاعمر و بن لادن و امثالهم استناد كند شما سخن اورا جز باطل نامى مي نهيد ؟

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود