صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام عقد موقت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    احکام عقد موقت





    سؤال 1_ مُتعه کردن زن، اگر چه برای لذّت بردن نباشد، آیا صحیح است؟
    جواب _ بله، صحیح است.
    س 2_ شوهر نباید بیشتر از چه مدت، نزدیکی با مُتعه خود را ترک کند؟
    ج _ بنابر احتیاط واجب، بیش از چهار ماه.
    س 3_ زنی که مُتعه می شود، اگر در عقد شرط کند شوهر با او نزدیکی نکند، آیا عقد و شرط او صحیح است؟
    ج _ عقد و شرط او صحیح است، و شوهر فقط می تواند لذّتهای دیگر از او ببرد، ولی اگر بعد به نزدیکی راضی شود، شوهر می تواند با او نزدیکی نماید.
    س 4_ زنی که متعه شده، اگر چه آبستن شود، آیا حق خرجی دارد؟
    ج _ خیر، حق خرجی ندارد.
    س 5_ زنی که متعه شده، حق داشتن چه چیزهایی را ندارد؟
    ج _ زنی که متعه شده حق همخوابی ندارد، از شوهر ارث نمی برد و شوهر نیز از او ارث نمی برد.
    س 6_ زنی که متعه شده، اگر نداند که حقّ خرجی و همخوابی ندارد، آیا عقد او صحیح است؟
    ج _ عقد او صحیح است و برای آنکه نمی دانسته، حقی بر شوهر پیدا نمی کند.
    س 7_ آیا زنی که متعه شده، می تواند بدون اجازۀ شوهر، از خانه بیرون رود؟
    ج _ می تواند بدون اجازۀ شوهر، از خانه بیرون رود، ولی اگر بر اثر بیرون رفتن حق شوهر از بین می رود، بیرون رفتن او حرام است.
    س 8_ اگر زن، مردی را وکیل کند تا به مدت و مَبلغ معیّن او را برای خودش متعه نماید، چنانچه مرد او را به عقد دائم خود درآورد، یا به غیر از مدت یا مبلغی که معیّن شده، او را متعه کند، حکم آن چیست؟
    ج _ وقتی که آن زن فهمید، اگر بگوید: راضی هستم، عقد صحیح و گرنه باطل است.
    س 9_ آیا پدر و جدّ پدری می توانند برای محرم شدن، پسر نابالغ و دختر نابالغ خود، آنها را برای مدتی به عقد کسی درآورند؟
    ج _ اگر پدر یا جدّ پدری، برای محرم شدن، یک ساعت یا دو ساعت زنی را به عقد پسر نابالغ خود درآورد کافی است و نیز می تواند دختر نابالغ خود را برای محرم شدن، به عقد کسی درآورد و باید آن عقد برای دختر نفعی داشته باشد و لازم نیست مدت زناشویی را قدری قرار دهند که شوهر بتواند از زن لذّت ببرد.
    س 10_ اگر پدر یا جدّ پدری، طفل خود را که در جای دیگری است و نمی داند زنده است یا مرده، برای محرم شدن، به عقد کسی درآورد، آیا محرم بودن حاصل می شود؟
    ج _ بر حسب ظاهر محرم بودن حاصل می شود و چنانچه بعد معلوم شود هنگام عقد، آن دختر زنده نبود، عقد باطل است و کسانی که بر اثر عقد به ظاهر محرم شده بودند نامحرمند.
    س 11_ اگر مرد مدّت متعه را ببخشد، حکم آن چیست؟
    ج _ چنانچه با زن نزدیکی کرده، باید تمام مهر را به او بدهد و اگر نزدیکی نکرده باشد، باید نصف آن را بپردازد.
    س 12_ آیا مرد می تواند زنی را که متعه او بوده و هنوز عدّه اش تمام نشده، به عقد دائم خود درآورد و یا اینکه او را به مدّت بیشتری دوباره متعه کند؟
    ج _ بله، مرد می تواند.


    http://www.shaaer.com/filesmasael/MASAEL56.htm

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    فلسفه ازدواج موقت چيست؟ چه شرايطي دارد؟




    فلسفه ازدواج موقت
    ازدواج موقت، از نظر تئوريك كاملاً پذيرفته شده است و نه تنها در اسلام، كه حتي برخي از متفكران بزرگ غربي ـ مانند راسل ـ يكي از راه‏هاي حل مشكل ازدواج دائمي و ديررس را در دنياي كنوني، پناه بردن به ازدواج موقت مي‏دانند. از نظر عملي نيز در نظام جمهوري اسلامي، اين مسئله مقبول افتاده؛ ليكن فرهنگ اجتماعي، هنوز پذيراي آن نيست. به عبارت ديگر، صيغة موقّت نيز نوعي ازدواج است. بنابراين، هر فرد واجد شرايط مي‏تواند از شخصي كه او نيز شرايط ازدواج موقت را دارا است، خواستگاري و براي مدتي موقت ـ مانند چند ساله دوران تحصيل ـ با وي ازدواج كند.
    متأسفانه غالب افراد، ازدواج موقت را با كاميابي آني اشتباه گرفته‏اند و همين مسئله سبب شده است اين موضوع نتواند در جامعه ما جايگاه حقيقي خود را باز يابد. تبليغات سوئي هم كه بيش از يك قرن در جامعه ما توسط غرب‏گرايان انجام شده، در ضمير مردم رخنه كرده است؛ به گونه‏اي كه گاهي روابط نامشروع، با تسامح نگريسته مي‏شود؛ ولي ازدواج موقت، طوري ديگر معرفي مي‏گردد. براي حل اين مشكل ‏بايستي تلاش فرهنگي و اجتماعي گسترده‏اي صورت پذيرد تا جوانان از آسيب شياطين مصون بمانند.


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    شرايط عقد موقت
    عقد موقت يا صيغه، داراي شرايط زير است:





    نكاح موقّت از نيازهاي ضروري جامعه اسلامي است؛ ولي اگر اين كار، بدون اتخاذ تدابير و قانونمندي‏هاي لازم صورت پذيرد، بي‏شك عوارض نامطلوب بهداشتي و روحي براي جامعه در بر خواهد داشت. مسلماً ازدواج موقّت از نظر هزينه و نيازهاي ديگر، همانند ازدواج دائم نيست و طبيعتاً براي اكثر جوانان قابل دسترسي خواهد بود؛ ولي متأسفانه در حال حاضر چنين زمينه‏هايي وجود ندارد. در چنين شرايطي، براي رهايي از دغدغه‏هاي فكري و روحي، بهتر است با تصميم جدي، براي ازدواج اقدام كنيد.
    اگر به غرايز طبيعي انسان، به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آنها متوجه راه‏هاي انحرافي خواهد شد؛ زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرايز طبيعي را نمي‏توان از بين برد و فرضا هم بتوانيم از بين ببريم، چنين اقدامي عاقلانه نيست و به نوعي، مبارزه با قانون آفرينش است. بنابراين راه صحيح آن است كه آنها را از طريق معقولي اشباع نموده و از آنها در مسير سازندگي بهره‏برداري كنيم.
    اكنون اين پرسش پيش مي‏آيد كه در بسياري از شرايط و محيط‏ها، افرادي قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت‏هاي طولاني و يا مأموريت‏ها با مشكل عدم ارضاي غريزه جنسي روبه رو مي‏شوند. اين موضوع به خصوص در عصر حاضر به شكل حادتري رخ نموده است؛ چرا كه سن ازدوج، بر اثر طولاني شدن دوره تحصيل و مسائل پيچيده اجتماعي، بالا رفته و كمتر جواني مي‏تواند در سن پايين ـ يعني در داغ‏ترين دوران غريزه جنسي ـ اقدام به ازدواج كند. با اين وضع، چه بايد كرد؟ آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبان‏ها و راهبه‏ها) تشويق كرد؟ يا اينكه آنان را در برابر بي‏بند و باري جنسي، آزاد گذاشت و شاهد صحنه‏هاي زننده بود؟ و يا آنكه راه سومي را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورَد و نه آن بي‏بند و باري جنسي را؟
    «ازدواج دائم» نه در گذشته و نه در امروز، به تنهايي جواب‏گوي نيازمندي‏هاي جنسي همه طبقات مردم نبوده و نيست. ما بر سر دو راهي قرار داريم: يا بايد «فحشا» را مجاز بدانيم و يا طرح ازدواج موقت را بپذيريم. معلوم نيست آنها كه هم با ازدواج موقت مخالفند و هم با فحشا، چه جوابي براي اين سؤال دارند؟ طرح ازدواج موقّت، نه شرايط سنگين ازدواج دائم را دارد ـ كه با عدم تمكن مالي يا اشتغالات تحصيلي و مانند آن نسازد ـ و نه زيان‏هاي فجايع جنسي و فحشا را در بر دارد. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه‏(تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1374، ج 3، ص 341) البته يکي ار موانع جدي ازدواج موقّت سوء استفادة افراد عياش است. ازدواج موقّت راهي اضطراري و موقّت براي جلوگيري از معضلات جنسي است؛ نه راهي براي شهوت‏راني تا ثبات خانواده‏ها را به مخاطره انداخته وجايگزين ازدواج دائم شود!!
    ترديدي نداريم كه همه اين مشكلات فعلي ـ كه بيشتر ريشه در فرهنگ عمومي جامعه دارد ـ غل و زنجيرهاي آهنيني را بر دست و پاي تمامي افراد جامعه ـ به خصوص جوانان ـ زده است و ارضاي طبيعي يكي از نيرومندترين غرايز را دشوار ـ بلكه محال ـ نموده است. بايد با حركتي عظيم و بنيادين در فرهنگ جامعه، ساختار فكري مردم در اين زمينه زير و رو شود تا اين قيد و بندها از هم گسسته گردد.
    براي رسيدن به اين هدف، بايد همه علت‏ها و محرك‏هاي مشكل ياد شده شناسايي (اعم از اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي) و سپس با مشاركت دولت و مردم، ابتدا راه «ازدواج دائم» هموار گردد. آن گاه براي مشكلات باقي‏مانده، راه ازدواج موقّت در پيش گرفته و براي مقبوليّت همگاني آن، بيش از پيش تلاش شود.
    1. ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، نياز به خواندن عقد و الفاظ مخصوص دارد و با صرف رضايت قلبي درست نمي‏شود. 2. فرق عمده در ازدواج موقت با دائم، اين است كه در عقد موقت بايد مدت ذكر شود كه آيا مثلاً يك ساعت است يا ده سال. 3. مقدار مهريه هم بايد در عقد موقّت، مشخص شود و هنگام خواندن عقد، ذكر گردد. 4. اگر دختر باكره بخواهد صيغه شود، بايد با اذن پدر يا جد پدري باشد؛ همان گونه كه در ازدواج دائم نيز اين طور است. 5. در عقد ازدواج موقّت، بعد از تمام شدن مدت، زن بايد از مرد جدا شود و عده نگه دارد؛ مگر اينكه عقد، دوباره تجديد شود. اگر قبل از تمام شدن مدت، مرد بقيه آن را ببخشد، ازدواج موقت تمام مي‏شود؛ اما ازدواج دائم، فقط با طلاق يا فسخ، عقد منفسخ مي‏شود.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    بنام خدا
    در صیغه عقد ایا عربی بودن شرط است؟
    خامنه ای ،امام،سیستانی،صافی،مکارم ،نوری ،وحید:بنابراحتیاط واجب باید صیغه به صورت عربی باشد
    بهجت:خیر شرط نیست
    صافی فاضل ونوری:باید به صیغه عربی صحیح خوانده شود

    اگرپدرومادرفرزند ان خود(پسریا دختر) مجبورسازندبا شخص غیر مورد علاقه خود ازدواج کنند،ایا عقد صحیح است؟
    همه مراجع:خیردر فرض یادشده عقد باطل است


  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    بنام خدا
    سوال
    ازدواج موقت با زنان اهل کتاب (یهود ونصاری)جایز است؟
    همه مراجع:اری ،ازدواج موقت با انان جایز است.1
    1توضیح المسائلمراجع:2397 وحیدتو ضیح المسائل م؛2461


  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    بنام خدا
    سوال
    ایا در عقد موقت نیز مانند عقد دائم، احتیاج به اجازه پدر دارد؟
    همه مراجع:اری تفاوتی بین ان دو نیست.1
    1امام .تعلیقات علی العروه اولیا عقد م.1 سیستانی منهاج الصالحین ج2 اولیا ئ م.69 فا ضل تعلیقات بر عروه اولیا عقد م1 بهجت توضیحالمسائل هدایه العباد صافیج.2 العقد م. 2 تبریزی منها جالصالحین ج2 م.1327


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    سوال
    اگر در خواندن عقد نکاح یک حرف یا بیشتر اشتباه شود، ایا عقد باطل است؟
    همه مراجع: اگر معنای ان عوض شود ، عقد باطل است.2
    2توضیحالمسائل مراجع م2371؛ نوری؛توضیح المسائل م.2376 و وحید توضیح المسائل م.2435


  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    بنام خدا
    سوال
    اگر مردی قصد پرداختن مهریه همسرش را نداشته با شد، ایا این عقد انها باطل است؟
    همه مراجع :عقد صحیح است ومرد باید مهریه را بپردازد1
    1) توضیح المسائل مراجع م.2446 نوری ،توضیح المسائل م.2442 وحید:م.2510 دفتر خامنه ای


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    بنام خدا
    سوال در موضوع عقد موقت
    فرزند ی که از ازدواج موقت متولد میشود ، مربوط به پدر است یا مادر؟
    همه مراجع : به پدر تعلق دارد.
    امام ، تحریر ج 2 النکاح المنقطع م.13 مکارم استفتائات ج1 س :755 سیستانی منهاج الصالحین ج2 م.357 ؛وحید منهاج الصالحین ج3،م1367؛ تبریزی ،منهاج الصالحین ج3 م؛ 1367 صافی هدایه العباد النکاح م.13 ودفتر خامنه ای ،فاضل ونوری


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    زن ومردی صیغه موقت جاری می کنندوبعداز نزدیکی معلوم میشودعقدشان باطل بوده ایاکاراینهادر حکم زنا بوده؟ایا بچه به دنیاامده مشروع است؟
    همه مراجع:باتوجه به اینکه از مسئله اگاه نبودند،عملشان زنا نبوده وبچه نیز حلال زاده است واگر بخواهند به زندگی موقت ادامه دهند،باید دوباره صیغه موقت جاری کنند.

    منابع :امام ،تحریرالوسیله،ج2،م5 . مکارم، استفتائات،ج2،س1012 .نوری،استفتائات،ج2،س634 .وحید،منهاج،ج3،م1376 .سیستانی،منهاج،ج3،م233و92 .رهبری،بهجت،فاضل:دفتر معظم له

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود