جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تجسمی شماتیک از بهشت و جهنم تا جلوس در قرب الهی – 2

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    124
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308

    تجسمی شماتیک از بهشت و جهنم تا جلوس در قرب الهی – 2




    به نام حي لايزال
    تجسمی شماتیک از بهشت و جهنم تا جلوس در قرب الهی – 2
    گردآوري : محمد صالحي 1/12/87
    مقدمه : همانطور که در مقاله " نگاهي نو به نزول آدم به دنيا تا صعود او به بارگاه حق " 1 گفته شد :

    << وقتی خداوند انسان را به عنوان تنها موجودی که می توانست بار امانت 2 جانشینی او را بدوش بکشد 3خلق کرد ، حضرت آدم را تعلیم داد 4 و به جمع آنها بازگرداند 5 . در وجود او همه ملکات و صفات خود را به صورت قوه به ودیعت گذاشت و در عالم دنیا امر به فعلیت کامل آنها کرد 6 ، تا آنکه در سیر بازگشت به سوی خدا 7، در جایگاه پادشاهی 8حق جلوس و به ابدیت بپیوندد . >>

    در این مقال سعی می شود بطور اجمال نگاهی به جایگاه بهشت و جهنم در مسیر تکاملی فوق بیان گردد :

    1- بهشت و دوزخ هر دو مسیری برای عبورند . ( در سیر تکاملی انسان بسوی جلوس در بارگاه حق )

    2- نه بهشت و نه جهنم را از قبل برای ما انسانها نساخته اند که هر گروه را در جایگاه خود بیندازند ، بلکه بهشت و جهنم را ما خود ساخته ایم و بهشت و جهنم هرکس مخصوص بخود اوست .

    3- جهنم حالت انسانهایی است که نتوانسته اند ( در دنیا ) قوای وجودی خود را فعلیت بخشیده و به همین علت در اول راه مانده اند .9

    4- برای این که پروردگار آن انسانهای جهنمی را بالا ببرد و قید و بندهای پیچیده بر دست و پای آنها را باز کند ، آنها را در درجات مختلف جهنم ، متناسب با اعمال دنیوی آنها ، به انواع عذابها مبتلا می کند10 و هر چه این عذابها کارسازی خود را آشکار نمایند ، آنها بیشتر و بیشتر ( به درجات بالاتر ) بالا می آیند تا دوران توقف دوزخی شان تمام شود .11

    5- دوزخیان پس از گذر از مرحله جهنم وارد بهشت و از آنجا سیر تکاملی خود را ادامه می دهند .

    6- بهشتیان علی الدوام ، سیری دارند از پایین به بالا و از هر درجه کمالی به مرتبه کمالی بالاتر .12

    7- سیر تکاملی انسان از پایین ترین مرحله ( تولد و ورود به حوزه انسانی ) شروع و در هفت مرحله انجام می شود که به " زمین و هفت آسمان " نامیده شده است .

    8- پایان بهشت ( و جهنم ) ، پایان آسمانها و زمین ( مراحل و مراتب صعود ) است13

    9- با اتمام همه طبقات زمین و آسمان ، خلود در بهشت تمام شده ( مراحل کمال به انجام رسیده ) و دوران " نامی ، بی حدی ، بی جهتی و رهایی از هر قیدی " فرا می رسد .

    10- در آنجاست که انسان کامل شده نزد خدای خود و در بارگاه او جلوس می کند .

    14و 15و 16 و 17
    .......................................
    زیر نویسها :
    1 – از همین نویسنده - http://www.aftab.ir/articles/religion/religion/c7c1255357217_creation_p1.php
    2 - انا عرضنا الامانة على السموات و الارض و الجبال فابين ان يحملنها و اشفقن منها وحملها الانسان انه كان ظلوما جهولا - سوره احزاب، آيه 72
    3 -اني جاعل في الارض خليفه - بقره/ 30 .
    4 - علم ادم الاسما کلها . سوره بقره – آیه 31
    5- قال اهبطا منها جمیعا - طه، آیه‏123 .
    6 - تخلقوا باخلاق الله- بحارالانوار- ج 58- ص 129- ماه رمضان از زبان آيت الله جوادي آملي
    7 - إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ – بقره – آیه 156
    8 - فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر 55 – سوره 54
    9 - قل ان الخاسرين الذین خسروا انفسهم 15 – سوره 39
    10 - و لکل درجات مماعملوا و ما ربک بغافل عما یفعلون 6 – سوره 132
    11 - مرحوم دولابی : ... معنی عذاب این است که نیست ، دایم نیست . آیا خدا دایم است عذاب هم دایم است ؟ آیا عذاب با خدا هم قاعده است ؟ نه چنین نیست . ص 24 طوبای محبت 2
    12 - کن الذین اتقوا ربهم لهم غرف من فوقها غرف ... 22 – سوره 39
    13 - .. و اما الذین سعدوا ففی الجنه خالدین فیها ما دامت السموات و الارض 108 سوره 11
    14 - ان المتقین فی جنات و نهر فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر 55 - سوره 54
    15 - یا ایتهاالنفس المطمینه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی 27- سوره 89
    16 - در اخبار معراج از قول رسول مکرم ص داریم : من در عروج ، از آسمان اول شروع کردم و آسمانها را یکی پس از دیگری طی نمودم تا به آسمان هفتم رسیدم و پس از آن ، بعد از سیر در مراتب زیاد ، به " سدره المنتهی " وارد شدم و از آن پس ، به جایی پا نهادم که حتی جبرییل از رفتن و همراهی من باز ایستاد ..... . از آن پس ، من تنها به نزد پروردگار خود رفتم و به او نزدیک شدم .
    17 - مرحوم دولابی : فی مقعد .... . آنجا آخر راه و مرحله کمال انسان است . ص 59 طوبای محبت 2

    ..................................
    منبع :
    رازهای رستاخیز – ص 410 تا 465 – سعید غفار زاده

    http://mahsan.parsiblog.com/

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی،مستند،ورزش،اینترنت
    نوشته
    255
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2032



    هو الآول و الآخر.
    سلام.
    من یه سوال دارم ایا در بهشت تکلیفی بر عهدمون هست؟
    نماز یا حجاب به طور مثال؟
    ممنون میشم یی جوابمو بده.
    وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

    هر كس بر خدا توكل كند، او برايش كافى است
    ===========
    نام قبلی : بی صدا

  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط m_salehy نمایش پست ها
    2-
    نه بهشت و نه جهنم را از قبل برای ما انسانها نساخته اند که هر گروه را در جایگاه خود بیندازند ، بلکه بهشت و جهنم را ما خود ساخته ایم و بهشت و جهنم هرکس مخصوص بخود اوست .
    که پروردگار آن انسانهای جهنمی را بالا ببرد و قید و بندهای پیچیده بر دست و پای آنها را باز کند ، آنها را در درجات مختلف جهنم ، متناسب با اعمال دنیوی آنها ، به انواع عذابها مبتلا می کند10
    6- بهشتیان علی الدوام ، سیری دارند از پایین به بالا و از هر درجه کمالی به مرتبه کمالی بالاتر
    8- پایان بهشت ( و جهنم ) ، پایان آسمانها و زمین ( مراحل و مراتب صعود ) است
    9- با اتمام همه طبقات زمین و آسمان ، خلود در بهشت تمام شده ( مراحل کمال به انجام رسیده ) و دوران " نامی ، بی حدی ، بی جهتی و رهایی از هر قیدی " فرا می رسد . .
    سلام
    ممنون از اینکه ما را جلدی به بهشت و جهنم راهنمایی کردی
    اما ایراداتی که به ذهن حقیر می رسد
    جملات آبی و قرمز به ترتیب دو تا دوتا با هم تناقضاتی دارند
    در دوتای اولی :
    اول می فرمایید بهشت و جهنم را ما می سازیم بعد می فرمایید خدا عذاب می کند
    این را حل بفرمایید
    دوتای مومی :
    اول می فرمایید بهشتیان علی الدوام تکامل دارند بعد می فرمایید تمام می شود
    این دو جمله ظاهرا سازگاری ندارند
    در جمله آخر مرتبه رهایی را مطرح کرده اید مگر بهشت حبس است ؟ منظور از رهایی رهایی از چیست ؟
    دیگر اینکه ربط زمین و آسمان با بهشت و جهنم چیست و منظورتان از تمام شدن زمین آسمان چه می باشد ؟
    می بخشید سوالات زیاد شد .
    در صورت امکان مفصلا و مستند جواب بفرمایید .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمان الرحیم
    با سلام و تشکر

    من یه سوال دارم ایا در بهشت تکلیفی بر عهدمون هست؟
    نماز یا حجاب به طور مثال؟
    بهشت جای تکلیف نیست. سيد مرتضى می گويد: جايز است كه سليمان از خداوند چنين درخواست كند كه اى خدا! در آخرت براى من از ملك و ثواب بهشت چنان عطا كن كه كسى پس از من مستحق آن نباشد پس از آن كه به من رسيد، زيرا در آن هنگام مسئله تكليف برچيده شده و احدى نمى‏تواند با عمل و كردار خود مستحق چيزى شود و سزاوار ثواب سليمان گردد.
    موفق باشید

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۱۲/۲۱ در ساعت ۲۲:۱۱

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    سيد مرتضى می گويد: جايز است كه سليمان از خداوند چنين درخواست كند كه اى خدا! در آخرت براى من از ملك و ثواب بهشت چنان عطا كن كه كسى پس از من مستحق آن نباشد پس از آن كه به من رسيد، زيرا در آن هنگام مسئله تكليف برچيده شده و احدى نمى‏تواند با عمل و كردار خود مستحق چيزى شود و سزاوار ثواب سليمان گردد.
    سلام
    تکلیف یعنی به کلفت و سختی انداختن و چون اوامر الهی اغلب مستلزم سختی و مشقت است - چرا که انسان را از زمین غرایز به آسمان عقل بالا می کشد - بدان تکلیف گفته اند .
    بر اساس اخبار شریعت مقدس ، بهشت جای امن و آسایش است پس ولو امری وجود داشته باشد نمی توان آنرا تکلیف دانست چه اینکه معنای تکلیف محقق نیست
    اما می توان برای اهل جهنم تکلیف به معنای عام نه به معنای امر تشریعی قائل شد . این تکلیف به نحو فرمان تکوینی برای اخراج اهل ایمان از ظلمات الی النور قابل تصور است . و چون این اخراج برای فرد با سختی و عذاب محقق می شود به نوعی تکلیف تکوینی محسوب می شود .
    مثل اهل بهشت و اهل جهنم مثل دو گروهی است که از کوهی بالا می روند و در میانه راه هریک به کار خود مشغول و به سختی گرفتار است اما یک گروه به بالای کوه می رسند و پس از آن راه خود را در حالیکه دوستان را یافته و با آنها خوش بش می کنند در صحرایی هموار و بسیار زیبا ادامه می دهند اما گروه دیگر همچنان در شیب کوه مانده و برای رسیدن دست و پا می زنند .
    اما بیان سید مرتضی محل شاهدش آن جمله :

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    زيرا در آن هنگام مسئله تكليف برچيده شده
    می باشد . هرچند موضوع درخواست حضرت سلیمان ، ملک دنیایی بوده نه ملک آخرتی
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی صدا نمایش پست ها
    من یه سوال دارم ایا در بهشت تکلیفی بر عهدمون هست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بی صدا نمایش پست ها
    نماز یا حجاب به طور مثال؟

    با سلام به دوستان
    همانطور که استاد سعید فرمودند بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیۀ تکلیف در
    آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو لطف و عنایت الهی و اعمالی که در این جهان انجام داده اند،
    همچنان به سیر تکاملی خود ادامه می دهند.


    در این مورد به این تاپیک رجوع کنید که مطالب مرتبط سوال موجود است:
    موضوع: آیا در بهشت محرم و نامحرم داریم؟
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=10378
    .

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۱۲/۲۲ در ساعت ۰۰:۱۸
    تجسمی شماتیک از بهشت و جهنم تا جلوس در قرب الهی – 2

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسم الله الرحمان الرحیم
    با سلام و تشکر

    حامد:تکلیف یعنی به کلفت و سختی انداختن و چون اوامر الهی اغلب مستلزم سختی و مشقت است - چرا که انسان را از زمین غرایز به آسمان عقل بالا می کشد - بدان تکلیف گفته اند .
    بر اساس اخبار شریعت مقدس ، بهشت جای امن و آسایش است پس ولو امری وجود داشته باشد نمی توان آنرا تکلیف دانست چه اینکه معنای تکلیف محقق نیست
    اما می توان برای اهل جهنم تکلیف به معنای عام نه به معنای امر تشریعی قائل شد .
    تکلیف دو معنا دارد یکی لغوی و دیگری اصطلاحی. با توجه به مورد سوال بحث در مورد تکلیف اصطلاحی بود نه لغوی که شما بیان کردید تکلیف اصطلاحی آن بایدها و نباید هایی است که خدای متعال برای بندگان در این دنیا مشخص کرده است.بنابراین کلام سید مرتضی و آنچه گفته شد در مورد تکلیف اصطلاحی بود،یعنی در دنیای دیگر تکلیفی وجود ندارد.
    موفق باشید


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۲:۰۰

  14. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    تکلیف دو معنا دارد یکی لغوی و دیگری اصطلاحی. با توجه به مورد سوال بحث در مورد تکلیف اصطلاحی بود نه لغوی که شما بیان کردید تکلیف اصطلاحی آن بایدها و نباید هایی است که خدای متعال برای بندگان در این دنیا مشخص کرده است.بنابراین کلام سید مرتضی و آنچه گفته شد در مورد تکلیف اصطلاحی بود،یعنی در دنیای دیگر تکلیفی وجود ندارد.
    سلام
    شما درست می فرمایید . خیلی از کارشناسان محترم هم وقتی توسعه ای در بحث می دهیم تذکر می دهند که بحث بر فلان مبنا بوده است حرفی نیست اما دلیلی برای عدم توسعه بحث وجود ندارد . این توسعه ها می تواند جواب سوالات مقدر باشد .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود