صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: 4 سوال در مورد عصمت ائمه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    دين-عرفان
    نوشته
    43
    حضور
    1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    143

    4 سوال در مورد عصمت ائمه




    با سلام من چن سوال دارم كه اميد است عزيزان جواب دهند
    ما مي گوييم كه ائمه معصوم هستند يعني خداوند انها را اينگونه افريده است من چند سوال دارم
    1- خطا كردن از ويژگي هاي انسان است و پيامبر مي گويد من انساني هستم مثل شما كه به من وحي مي رسد. چطور مي توان گفت كه انساني عاري از خطا باشد. و چرا به اين انسان فرشته نگوييم
    2- ايا اين عدالت است كه خداوند كسي را از اول طوري خلق كند كه اشتباه نكند و معصوم باشد
    3- و ايا كسي كه از اول طوري خلق شده است كه معصوم است و نمي تواند گناه كند ايا اين گناه يا اشتباه نكردن ان كار بزرگي است؟ چون در اين صورت خداوند اگر هر كس ديگري را هم اينگونه خلق مي كرد همين طور بود و گناه نمي كرد
    4- در اين صورت انسانهايي كه معصوم خلق نشده اند ولي با تلاش توانسته اند به درجات بالايي برسند كار مهمتر و سختري از ائمه انجام داده اند چون در حالي كه معصوم نبودند و مي توانستند خطا كنند اين كار را نكرده اند در حاليكه ائمه از اول پاك بوده اند
    جان من سهل است جان جانم اوست

    دردمند و خسته ام درمانم اوست

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب

    1- خطا كردن از ويژگي هاي انسان است و پيامبر مي گويد من انساني هستم مثل شما كه به من وحي مي رسد. چطور مي توان گفت كه انساني عاري از خطا باشد. و چرا به اين انسان فرشته نگوييم


    دلیلی ندارد او را فرشته بخوانیم، چون این فقط فرشتگان نیستند که از خطا مبری می باشند. پاسخ قسمت اول این سؤال را به کارشناسان می سپارم.

    2- ايا اين عدالت است كه خداوند كسي را از اول طوري خلق كند كه اشتباه نكند و معصوم باشد


    سؤال شما را با سؤالی دیگر پاسخ می دهم:

    آیا این عدالت است که خداوند موجودی را گربه خلق کند، و شانس انسان بودن را از او بگیرد؟ آیا گربه می تواند بگوید که خداوند با انسان خلق نکردن من بی عدالتی کرده است؟

    3- و ايا كسي كه از اول طوري خلق شده است كه معصوم است و نمي تواند گناه كند ايا اين گناه يا اشتباه نكردن ان كار بزرگي است؟ چون در اين صورت خداوند اگر هر كس ديگري را هم اينگونه خلق مي كرد همين طور بود و گناه نمي كرد


    از شرایط امام بودن، معصوم بودن است. یعنی نه اینکه چون امام، معصوم است پس خداوند او را به درجه امامت می رساند. برعکس، چون امام، امام است، از خطا مبری می شود. یعنی امامت پاداش عصمت آن بزرگواران نیست، بلکه عصمت حاصل امامت آن حضرات می باشد.

    4- در اين صورت انسانهايي كه معصوم خلق نشده اند ولي با تلاش توانسته اند به درجات بالايي برسند كار مهمتر و سختري از ائمه انجام داده اند چون در حالي كه معصوم نبودند و مي توانستند خطا كنند اين كار را نكرده اند در حاليكه ائمه از اول پاك بوده اند


    معصوم بودن ائمه (ع) امتیاز اصلی آنها نیست. امتیاز آن بزرگواران امام بودن است. پس بحث اینجا بحث تلاش شخصی در انجام کاری نیست. آن بزرگواران مخلوقاتی برتر هستند، و این برتر بودن آنها با عدالت خداوند منافاتی ندارد. ما نمی توانیم آنها را با خودمان مقایسه کنیم.

    در رابطه با ماهیت وجودی ائمه (ع)، روایاتی چند هستند که فکر کنم خواندن آنها خالی از لطف نباشد:

    1- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُعَلّى بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ عَلِيّ بْنِ مِرْدَاسٍ قَالَ حَدّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى وَ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيّوبَ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ فَ‏آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النّورِ الّذِي أَنْزَلْنا فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ النّورُ وَ اللّهِ الْأَئِمّةُ مِنْ آلِ مُحَمّدٍ ص إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ هُمْ وَ اللّهِ نُورُ اللّهِ الّذِي أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اللّهِ نُورُ اللّهِ فِي السّمَاوَاتِ وَ فِي الْأَرْضِ وَ اللّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ الشّمْسِ الْمُضِيئَةِ بِالنّهَارِ وَ هُمْ وَ اللّهِ يُنَوّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اللّهُ عَزّ وَ جَلّ نُورَهُمْ عَمّنْ يَشَاءُ فَتُظْلَمُ قُلُوبُهُمْ وَ اللّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَا يُحِبّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلّانَا حَتّى يُطَهّرَ اللّهُ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهّرُ اللّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتّى يُسَلّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلّمَهُ اللّهُ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 276 رواية: 1

    ابو خالد كابلى گويد از امام باقر عليه السلام پرسيدم تفسير قول خداى عزوجل را (8 سوره 64) (بخدا و رسولش و نورى كه فرستاده‏ايم ايمان آوريد) فرمود: اى ابا خالد بخدا سوگند كه مقصود از نور ائمه از آل محمد(ص) باشند تا روز قيامت، بخدا كه ايشانند همان نور خدا كه فرو فرستاده، بخدا كه ايشانند نور خدا در آسمانها و زمين، بخدا اى ابا خالد، نور امام در دل مؤمنين از نور خورشيد تابان در روز، روشن‏تر است، بخدا كه ائمه دلهاى مؤمنين را منور سازند و خدا از هر كس خواهد نور ايشان را پنهان دارد، پس دل آنها تاريك گردد، بخدا اى ابا خالد بنده‏اى ما را دوست ندارد و از ما پيروى نكند تا اينكه خدا قلبش را پاكيزه كرده باشد و خدا قلب بنده‏اى را پاكيزه نكند تا اينكه با ما خالص شده باشد و آشتى كرده باشد (يك رنگ شده باشد و سازگار) و چون با ما سازش كرد خدا از حساب سخت نگاهش دارد و از هراس بزرگ روز قيامت ايمنش سازد.


    الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنِ ابْنِ أَبِى نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِى خَدِيجَةَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِى الْحَسَنِ ع فَقَالَ لِى إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ بِرُوحٍ مِنْهُ تَحْضُرُهُ فِى كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِى وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِى كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِى فَهِيَ مَعَهُ تَهْتَزُّ سُرُوراً عِنْدَ إِحْسَانِهِ وَ تَسِيخُ فِى الثَّرَى عِنْدَ إِسَاءَتِهِ فَتَعَاهَدُوا عِبَادَ اللَّهِ نِعَمَهُ بِإِصْلَاحِكُمْ أَنْفُسَكُمْ تَزْدَادُوا يَقِيناً وَ تَرْبَحُوا نَفِيساً ثَمِيناً رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً هَمَّ بِخَيْرٍ فَعَمِلَهُ أَوْ هَمَّ بِشَرٍّ فَارْتَدَعَ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ نَحْنُ نُؤَيِّدُ الرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ الْعَمَلِ لَهُ
    اصول كافى ج : 3 ص : 369 رواية :1
    ابو خديجه گويد: خدمت حضرت الوالحسن عليه السلام رسيدم ، بمن فرمود: خداى تبارك و تعالى مؤ من را بوسيله روحى از جانب خود تاءييد كند و هر زمان كه مؤ من نيكى كند و تقوى پيش گيرد، آن روح نزد او حاضر است . و هر گاه گناه كند و تجاوز نمايد، آن روح در آن زمان غايب شود) پس آن روح با مؤ من است و در زمان احسان و نيكى او از شادى بجنبش آيد و هنگام بد رفتاريش در زمين فرو رود.
    بندگان خدا، نعمتهاى خدا را (كه ايمان و يقين است ) بوسيله اصلاح نفس خويش (بسبب تقوى و ترك گناه ) مراقبت كنيد تا يقين شما بيفزايد و سودى نفيس و گرانبها بريد، خدا رحمت كند بنده ايرا كه تصميم خيرى گيرد و انجام دهد يا تصميم شرى گيرد و از آن باز ايستد، سپس فرمود: ما (اهلبيت ) آن روح را بوسيله اطاعت خدا و عمل براى او تاءييد ميكنيم .

    ادامه در پست بعدی...


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    1- مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى وَ غَيْرُهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ عَلِيّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ أَخْبَرَنِي شُرَيْسٌ الْوَابِشِيّ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنّ اسْمَ اللّهِ الْأَعْظَمَ عَلَى ثَلَاثَةٍ وَ سَبْعِينَ حَرْفاً وَ إِنّمَا كَانَ عِنْدَ آصَفَ مِنْهَا حَرْفٌ وَاحِدٌ فَتَكَلّمَ بِهِ فَخُسِفَ بِالْأَرْضِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ سَرِيرِ بِلْقِيسَ حَتّى تَنَاوَلَ السّرِيرَ بِيَدِهِ ثُمّ عَادَتِ الْأَرْضُ كَمَا كَانَتْ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ وَ نَحْنُ عِنْدَنَا مِنَ الِاسْمِ الْأَعْظَمِ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفاً وَ حَرْفٌ وَاحِدٌ عِنْدَ اللّهِ تَعَالَى اسْتَأْثَرَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِيّ الْعَظِيمِ‏
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 343رواية: 1

    امام باقر عليه‏السلام فرمود: اسم خدا هفتاد و سه حرفست و تنها يك حرف آن نزد آصف بود، آصف آن يك حرف را گفت و زمين ميان او و تخت بلقيس در هم نورديد تا او تخت را بدست گرفت، سپس زمين بحالت اول باز گشت، و اين عمل در كمتر از يك چشم بهم زدن انجام شد و ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم را داريم و يك حرف هم نزد خداست كه آنرا در علم غيب براى خود مخصوص ساخته و لاحول و لاقوة الا بالله العظيم.


    4- عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِى أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِى بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى قَالَ خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ لَمْ يَكُنْ مَعَ أَحَدٍ مِمَّنْ مَضَى غَيْرِ مُحَمَّدٍ ص وَ هُوَ مَعَ الْأَئِمَّةِ يُسَدِّدُهُمْ وَ لَيْسَ كُلُّ مَا طُلِبَ وُجِدَ
    اصول كافى جلد 2 صفحه 18 رواية 4
    ابوبصير گويد: شنيدم از امام صادق عليه السّلام درباره يساءلونك عن الروح قل الروح من امر ربى )) مى فرمود: مخلوقى است بزرگتر از جبرئيل و ميكائيل كه همراه هيچ يك از پيغمبران گذشته جز محمد صلى اللّه عليه و آله نبوده است ، و آن همراه ائمه مى باشد و ايشان را رهبرى مى كند، چنان نيست كه هرچه طلب شود، بدست آيد (پس ‍ همراهى اين روح با پيغمبر و امامان فضلى است از خداى تعالى كه به هر كس خواهد عطا كند، و با طلب و كوشش بدست نيايد).

    1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ ثَلَاثَةَ أَصْنَافٍ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ ما أَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ فَالسَّابِقُونَ هُمْ رُسُلُ اللَّهِ ع وَ خَاصَّةُ اللَّهِ مِنْ خَلْقِهِ جَعَلَ فِيهِمْ خَمْسَةَ أَرْوَاحٍ أَيَّدَهُمْ بِرُوحِ الْقُدُسِ فَبِهِ عَرَفُوا الْأَشْيَاءَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحِ الْإِيمَانِ فَبِهِ خَافُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحِ الْقُوَّةِ فَبِهِ قَدَرُوا عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحِ الشَّهْوَةِ فَبِهِ اشْتَهَوْا طَاعَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَرِهُوا مَعْصِيَتَهُ وَ جَعَلَ فِيهِمْ رُوحَ الْمَدْرَجِ الَّذِى بِهِ يَذْهَبُ النَّاسُ وَ يَجِيئُونَ وَ جَعَلَ فِى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَصْحَابِ الْمَيْمَنَةِ رُوحَ الْإِيمَانِ فَبِهِ خَافُوا اللَّهَ وَ جَعَلَ فِيهِمْ رُوحَ الْقُوَّةِ فَبِهِ قَدَرُوا عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ جَعَلَ فِيهِمْ رُوحَ الشَّهْوَةِ فَبِهِ اشْتَهَوْا طَاعَةَ اللَّهِ وَ جَعَلَ فِيهِمْ رُوحَ الْمَدْرَجِ الَّذِى بِهِ يَذْهَبُ النَّاسُ وَ يَجِيئُونَ
    اصول كافى جلد 2 صفحه 15 رواية 1
    1 جابر جعفى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: اى جابر! همانا خداى تبارك و تعالى مخلوق را سه دسته آفريد؛ چنانچه فرمايد: ((و شما سه دسته جفت هم باشيد: دست راستيها و چه دست راستيها؟!! (چگونه در نعمتهاى بهشت مى خرامند) ودست چپيها، چه دست چپيها؟!! (چگونه در عقوبات دوزخ گرفتارند) و پيشى گرفتگان كه پيشى گرفته اند تنها ايشان مقربانند 6 تا 11 سوره 56 )) پيشى گرفتگان همان رسولان خدا و مخصوصين درگاه او از ميان مخلوق مى باشند. كه خدا در ايشان پنج روح قرار داده است : 1 ايشان را به روح القدس مؤ يد ساخت و بوسيله آن همه چيز را بدانند و بشناسند. 2 ايشان را با روح ايمان مؤ يد ساخت و با آن از خداى عزوجل بترسند 3 آنها را بروح قوه مؤ يد ساخت و با آن بر اطاعت خدا توانائى يافتند 4 آنها را بروح شهوت (ميل و اشتها) مؤ يد ساخت و با آن اطاعت خدا را خواستند و از نافرمانيش كراهت يافتند 5 در ايشان روح حركت نهاد كه همه مردم با آن رفت و آمد كنند.
    و در مؤ منين دست راستى ها روح ايمان نهاد كه با آن از خدا بترسند و در ايشان روح قوه نهاد و با آن بر اطاعت خدا توانائى يافتند، و در ايشان روح شهوت نهاد و يا آن خواهان اطاعت خدا گشتند و در ايشان روح حركت نهاد كه مردم با آن روح رفت و آمد كنند.

    2- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُمَرَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْمُنَخَّلِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ عِلْمِ الْعَالِمِ فَقَالَ لِى يَا جَابِرُ إِنَّ فِى الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَوْصِيَاءِ خَمْسَةَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْقُدُسِ وَ رُوحَ الْإِيمَانِ وَ رُوحَ الْحَيَاةِ وَ رُوحَ الْقُوَّةِ وَ رُوحَ الشَّهْوَةِ فَبِرُوحِ الْقُدُسِ يَا جَابِرُ عَرَفُوا مَا تَحْتَ الْعَرْشِ إِلَى مَا تَحْتَ الثَّرَى ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ إِنَّ هَذِهِ الْأَرْبَعَةَ أَرْوَاحٌ يُصِيبُهَا الْحَدَثَانُ إِلَّا رُوحَ الْقُدُسِ فَإِنَّهَا لَا تَلْهُو وَ لَا تَلْعَبُ
    اصول كافى جلد 2 صفحه 16 رواية 2
    جابر گويد: از امام باقر عليه السّلام درباره علم عالم (يعنى پيغمبر و امام ص ) پرسيدم ، فرمود:اى جابر! همانا در پيغمبران و اوصياء پنج رحست : 1 روح القدس 2 روح ايمان 3 روح زندگى (حركت ) 4 روح شهوت ،اى جابر، ايشان بوسيله روح القدس امور و مطالب زير عرش را تا زير خاك بدانند. سپس فرموداى جابر اين چهار روح اخير را پيش آمد و آفت ميرسد، ولى روح القدس بازى و ياوه گرى نكند.

    ادامه در پست بعدی...

    ویرایش توسط بینام : ۱۳۸۹/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۶:۳۵

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    1- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِى يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ أَرْوَاحَنَا مِنْ فَوْقِ ذَلِكَ وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا مِنْ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ أَجْسَادَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ الْقَرَابَةُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ تَحِنُّ إِلَيْنَا
    اصول كافى جلد 2 صفحه 232 روايت 1
    امام صادق عليه السلام فرمود: خدا ما را از عليين آفريد و ارواح ما را از بالاتر آن آفريد و ارواح شيعيان ما را از عليين آفريد و پيكرشان را پائين آن آفريد، پس قرابت ميان ما و آنها از اين جهت است و دلهاى ايشان مشتاق ماست .

    2- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ إِسْحَاقَ الزَّعْفَرَانِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ فَأَسْكَنَ ذَلِكَ النُّورَ فِيهِ فَكُنَّا نَحْنُ خَلْقاً وَ بَشَراً نُورَانِيِّينَ لَمْ يَجْعَلْ لِأَحَدٍ فِى مِثْلِ الَّذِى خَلَقَنَا مِنْهُ نَصِيباً وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ أَسْفَلَ مِنْ ذَلِكَ الطِّينَةِ وَ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ فِى مِثْلِ الَّذِى خَلَقَهُمْ مِنْهُ نَصِيباً إِلَّا لِلْأَنْبِيَاءِ وَ لِذَلِكَ صِرْنَا نَحْنُ وَ هُمُ النَّاسَ وَ صَارَ سَائِرُ النَّاسِ هَمَجٌ لِلنَّارِ وَ إِلَى النَّارِ
    اصول كافى جلد 2 صفحه 231 روايت 2
    امام صادق عليه السلام مى فرمود: خدا (ارواح ) ما را از نور عظمت خويش آفريد، آنگاه آفرينش ما را (يعنى پيكر ما را با صورت مثالى ما را) از گلى در خزانه و پوشيده از زير عرش صورتگرى كرد و آن نور را در آن ، جايگزين ساخت ، و ما مخلوق و بشرى نورانى بوديم ، و براى هيچكس از آنچه در خلقت ما نهاد، بهره ئى قرار نداد و ارواح شيعيان ما را از گل ما آفريد و بدنشان را از گلى در خزانه و پوشيده پائين تر از گل ما. و خدا هيچ كس را جز انبياء از خلقت ايشان بهره ئى نداد، از اين رو ما و آنها آدمى شديم و مردم ديگر خرمگسانى كه سزاوار دوزخند و بسوى دوزخ مى روند.

    4- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِى نَهْشَلٍ قَالَ حَدَّثَنِى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِى حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ أَعْلَى عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِيعَتِنَا مِمَّا خَلَقَنَا وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَقُلُوبُهُمْ تَهْوِى إِلَيْنَا لِأَنَّهَا خُلِقَتْ مِمَّا خُلِقْنَا ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ كَلاّ إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِى عِلِّيِّينَ. وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ. كِتابٌ مَرْقُومٌ. يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ وَ خَلَقَ عَدُوَّنَا مِنْ سِجِّينٍ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِيعَتِهِمْ مِمَّا خَلَقَهُمْ مِنْهُ وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَقُلُوبُهُمْ تَهْوِى إِلَيْهِمْ لِأَنَّهَا خُلِقَتْ مِمَّا خُلِقُوا مِنْهُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ كَلاّ إِنَّ كِتابَ الفُجّارِ لَفِى سِجِّينٍ. وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ. كِتابٌ مَرْقُومٌ
    اصول كافى جلد 2 صفحه 234 روايت 4
    ابوحمزه ثمالى گويد: شنيدم امام باقر عليه السلام مى فرمود: همانا خدا ما را از اعلى عليين آفريد و دلهاى شيعيان ما را از آنچه ما را آفريد، آفريد. و پيكرهايشان را از درجه پائينش آفريد، از اين رو دلهاى شيعيان به ما متوجه است ، زيرا از آنچه ما آفريده شده ايم ، آفريده شده اند، سپس اين آيه را قرائت فرمود: ((اصلا نامه نيكان در عليين است ، تو چه چه دانى عليين چيست ؟ كتابى است نوشته كه مقربان شاهد آنند 98 سوره 83 )) و دشمن ما را از سجين آفريد و دلهاى پيروانشان را از آنچه آنها را آفريده آفريد و پيكرهايشان را از پائين تر آن آفريد، از اين رو دلهاى پيروانشان به آنها متوجه است زيرا اينها آفريده شدند از آنچه آنها آفريده شدند سپس اين آيه را تلاوت فرمود: ((اصلا نامه بدكاران در سجين است ، تو چه دانى سجين جيست ؟ كتابيست نوشته 8 سوره 83 )).

    با تشکر فراوان
    یا حق

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    دين-عرفان
    نوشته
    43
    حضور
    1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    143



    با سلام و تشكر فراوان از بي نام عزيز به خاطر جواب مفصل
    ولي من با جواب شما قانع نشدم.
    در كل ايا خداوند ائمه را از اول برتر از انسانهاي ديگر خلق كرد؟ روي چه حسابي ؟چرا اين مزيت را دارند به خاطر اينكه فقط از نسل پيامبر هستند؟
    جان من سهل است جان جانم اوست

    دردمند و خسته ام درمانم اوست

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط nooredel نمایش پست ها
    با سلام و تشكر فراوان از بي نام عزيز به خاطر جواب مفصل
    ولي من با جواب شما قانع نشدم.
    در كل ايا خداوند ائمه را از اول برتر از انسانهاي ديگر خلق كرد؟ روي چه حسابي ؟چرا اين مزيت را دارند به خاطر اينكه فقط از نسل پيامبر هستند؟

    با سلام..

    دوست عزیز ؛این امر مربوط به مراتب وجودی عوالم هستی است و وجود این عوالم بر حسب ضرورت است نه اعتبار ؛...

    ببنید ما بر حسب انس با ماهیات حسی و انچه درک می کنیم ؛همه را هم سنخ با ان میبینیم..

    مثلا کسی که امام جماعت است ؛می تواند جایش را با دیگر اشخاص عوض کند؛این یک امر اعتباری است؛یعنی یک نقطه ای را مرجع در نظر می گیریم و دوری و نزدیکی به ان را ملاک تقدم و تاخر می دانیم ؛مثلا محراب مسجد...پس چیدمان مکانی یک امر اعتباری است که می شود جای اشخاص و اشیا را عوض کرد ؛...

    ولی در موارد عینی و حقیقی و تکوینی چونین چیزی جایگاهی ندارد...

    مثلا شما می توانید عدد سه را بردارید و به جای عدد شش بگذارید ؟!؛ولی ایا باز همان عدد سه هست یا نه ،سه ای صوری می باشد ،البته که ان جایگاهی صوری به خود اختصاص داده است ؛در حالی که جایگاه او همان جایی است که باید باشد ،یعنی بعد از مرتبه دو...

    این یعنی جایگاه هر عددی همان مرتبه وجودی ان عدد می باشد ؛ونمی توان عدی را جای عدی دیگر گذاشت وباز عدد همان باشد ،عوالم وجود نیز همینطور است ؛پس اینکه شخصی به جای شخصی دیگر قرار بگیرد اینها همه از تسامح فکری ما می باشد که با این احکام خو گرفته ایم...

    پس جایگاه هر شخصی همان مرتبه وجودی اوست ونمی توان ؛مراتب وجودی اشخاص را جابجا نمود وباز شخص همان باشد این یک توهم و تسامح فکری است...

    مثلا وقتی شما یک درب را فشار می دهید ؛باید ان بسته شود ؛این بسته شدن به حکم ضرورت است ؛یعنی فشار ضرورت بسته شدن درب را به دنبال دارد؛وشما هیچ وقت نمی پرسید که چرا درب بسته شد؛و یا چرا دربی دیگر بسته نشد ؛چون حکم ضرورت بر همین درب حکم فرماست ؛نه به وجود حرکت درهای دیگر ؛عوالم وجودی نیز بر حسب همین ضرورت قرار گرفته اند ؛و وجود اشخاص نیز تابع مراتب ان می باشد...

    نمی دانم مطلب را رساندم یا خیر.

    یا حق


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب

    در كل ايا خداوند ائمه را از اول برتر از انسانهاي ديگر خلق كرد؟


    پاسخ این سؤال در روایات ارائه شده موجود است...

    روي چه حسابي؟


    روی همان حسابی که گربه انسان نیست...

    چرا اين مزيت را دارند به خاطر اينكه فقط از نسل پيامبر هستند؟


    مشکل این است که شما ائمه (ع) را انسانهایی می دانید که با خودتان قابل مقایسه هستند. به این روایت دقت کنید:

    روزی مفضل از امام صادق علیه السلام سوال نمود که شما قبل از خلقت آسمانها وزمین کجا بوده اید امام فرمود:کنا أنوارا نسبح الله تعالى ونقدسه حتى خلق الله الملائکة فقال لهم الله عز وجل: سبحوا. فقالت: أی ربنا لا علم لنا، فقال لنا: سبحوا فسبحنا فسبحت الملائکة بتسبیحنا، ألا إنا خلقنا أنوارا وخلقت شیعتنا من شعاع ذلک النور فلذلک سمیت شیعة، فإذا کان یوم القیامة التحقت السفلى بالعلیا، ....(بخار الانوار ج 26 ص349)

    ما نوری بودیم که خدا را تسبیح و تقدیس می کردیم تا اینکه خداوند ملائکه را آفرید و به آنها نیز فرمان تسبیح داد ولی آنها گفتند که ما نمی دانیم، آنجا بود که به دستور خدا، ملائکه از ما تسبیح را آموختند. باید بدانی که ما به صورت انواری خلق شدیم و پیروان ما از شعاع آن نور آفریده شده‌اند و به همین خاطر است که آنان شیعه نامیده شده‌اند وزمانی که قیامت فرا رسد سافل به عالی (وشعاع به نور) می رسد (همان گونه که قطره بعد از بخار شدن وتبدیل به ابر دوباره به زمین بر می گردد وبه جویبار پیوسته وباز به دریا متصل می شود)

    ماجرا خیلی پیچیده تر از این حرفهاست. توصیه می کنم درباره حقیقت محمدی و تجلی اعظم مطالعاتی بفرمایید.

    با تشکر فراوان
    یا حق
    ویرایش توسط بینام : ۱۳۸۹/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۷:۵۳

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام بر دوست گرامی


    جواب دوستان را شنیدید ، امیدوارم مطالب بنده هم تا حدی سودمند باشد !

    نقل قول نوشته اصلی توسط nooredel نمایش پست ها

    1- خطا كردن از ويژگي هاي انسان است و پيامبر مي گويد من انساني هستم مثل شما كه به من وحي مي رسد. چطور مي توان گفت كه انساني عاري از خطا باشد. و چرا به اين انسان فرشته نگوييم


    پاسخ :

    ببینید دوست عزیز من ، برداشت شما از اینکه پیامبر هم فردی همانند ماست ، اشتباه است ، زیرا :

    قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يوحَى إِلَي(الکهف/110)

    شاید ظاهر این آیه به ما میگوید که پیامبر هم همانند ما انسان است و در مرتبه ما !

    اما باید گفت که در پس این آیه ( که بارها مورد استعمال به سوء مخالفان این مقام قرار گرفته ) صحبت های فراوانی نهفته است !

    اینکه پیامبر هم همانند ماست ، یعنی اینکه پیامبر هم از جنس ماست و خلقتش همانند خلقت ماست ، و همانند ما انسان است ، اما چه انسانی ؟؟

    همین قسمت دوم آیه یعنی " یوحی الی " به ما میگوید پیامبر کیست !

    انسانی که مورد خطاب خداوند قرار گرفته ! و انسانی که خداوند او را برای انجام اهداف خویش برگزیده و انسانی که توانسته به هدایت خاص الهی بر رازها آگاه شود !

    آیا هر انسانی یارای رسیدن به این مقام را دارد ؟ آیا هر انسانی میتواند مورد خطاب خداوند قرار بگیرد ؟

    آیا نباید بین ظرف و مظروف تناسبی باشه !

    حکایت این مثال ، مثل این میمونه که بگیم باسکول و ترازوی آشپزخانه هر دو نوعی وسیله سنجش وزن هستند ، ولی آیا اصلاً ایندو با هم قابل قیاس هستند ؟

    و همین بشر بودن و از جنس ما بودنشان خود موجب علو مکانشان است که انسانهایی توانسته اند تا مقامی اینچنین نزد خداوند مقرب شوند !

    البته باید گفته شود که ، اینکه پیامبران هم همانند ما انسان هستند ، حکمت خاص خود را در نزد خداوند متعال دارد که البته در برخی آیات تا حدی بدان اشاره شده :

    قُلْ لَوْ كَانَ فِي الْأَرْضِ مَلَائِكَةٌ يمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيهِمْ مِنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَسُولًا(الإسراء/95)
    بگو: «(حتي) اگر در روي زمين فرشتگاني (زندگي مي‌کردند، و) با آرامش گام برمي‌داشتند، ما فرشته‌اي را به عنوان رسول، بر آنها مي‌فرستاديم!»

    اما اینکه بگوییم حال که پیامبران انسان هستند پس همانند ما هستند ، اشتباه است ، زیرا اینان امانتداران شریعت خداوند متعال هستند و مخاطب وحی او و برگزیدگان علم او !

    و صد البته علم به همین مسئله باید برای اقناع ما دراینکه خداوند آنان را به مقام عصمت مفتخر میکند کفایت نماید .

    اما در مورد انبیاء و عصمت آنان هم دچار اشتباه شدید .

    دوست گرامی ، بنده و شما باید عصمت رو بصورت دقیق و موشکافانه بررسی کنیم تا در علم و حکمت خداوند نقصی قائل نشیم !

    اینکه بگوییم انبیاء عاری از هر گونه گناه هستند درست است .
    اینکه بگوییم انبیاء عاری از هر گونه اشتباه هستند درست است ، اما چه اشتباهی ؟
    اشتباهی که در پس خود سخط خداوند و خشم او رو به همراه نداشته باشه ! ( که البته توضیحش تو چند خط امکان پذیر نیست ولی تا همین حد بدونید که انبیاء درمواردی اندک و شرایطی خاص دچار ترک اولی هایی شده اند که البته به مقام عصمتشان لطمه ای وارد نمی سازد - که از مصادیق آن میتوان به عجله در قضاوت از سوی حضرت داود علیه السلام در آزمایش خداوند یاد کرد )

    . . .

    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    نقل قول نوشته اصلی توسط nooredel نمایش پست ها
    2- ايا اين عدالت است كه خداوند كسي را از اول طوري خلق كند كه اشتباه نكند و معصوم باشد ؟


    پاسخ :

    درست است که عصمت احسانی است از سوی بسیار فضل کننده به بندگان خاص خود ، اما دلیلش را باید در جای دیگری جستجو کرد !

    سوال : چرا خداوند به بنده و شما عصمت را عنایت نفرمود ؟

    جواب واضح است ، به دلیل عدم کفایت و لیاقت در انتخاب شدن در امری چون نبوت ! اینکه خداوند به بندگان خود عصمت میدهد به دلیل لیاقت خود بندگان است و نه اینکه مثلاً خداوند 10 انسان خلق کرده باشد و بعد بصورت تصادفی به 2 نفر آنان عصمت داده باشد و آنها را از گناه و اشتباه عاری نموده باشد .

    اما عصمت :

    ما هر وقت از این لغت استفاده میکنیم ، اون رو به معنای تام و کاملش درنظر میگیریم که مخصوص انبیاء و اوصیاء است. اما آیا شما میدانید هر زمانی که از هر گناهی ، چه کوچک و چه بزرگ کناره گیری میکنید از جانب خداوند معصوم شده اید ؟

    جریان از این قراره که وقتی هر انسانی در موقعیت گناه قرار میگیره ، دو انتخاب داره ، یا اینکه اراده میکنه که اون گناه رو انجام بده ، که در این صورت خداوند با این که میتونه با ایجاد شرایطی از وقوع گناه جلوگیری کنه ، در اکثر موارد این کار رو نمی کنه !
    و یا اینکه انسان میتونه اراده کنه که گناه رو انجام نده ، که در این صورت این خداونده که فرد رو از انجام گناه و اثرات اون حفظ میکنه !

    یعنی چی ؟ یعنی اینکه وقتی فردی اراده میکنه که گناه نکنه ، خداوند در حد اراده اش بهش عصمت میده و نتیجه این عصمت محفوظ موندن از گناهه ! از اینروست که به انبیاء میگوییم معصوم ، معصوم اسم مفعوله و نشان از این داره که عصمت به افراد اعطا میشه !

    اما انبیاء و ائمه علیهم السلام افرادی هستند که هرگز حتی فکر گناه رو هم به ذهنشون راه نمی دن و خداوند هم که به علم خود از این موضوع مطلعه به اونها عصمت مطلق بخشیده !


    . . .
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    نقل قول نوشته اصلی توسط nooredel نمایش پست ها

    3- و ايا كسي كه از اول طوري خلق شده است كه معصوم است و نمي تواند گناه كند ايا اين گناه يا اشتباه نكردن ان كار بزرگي است؟ چون در اين صورت خداوند اگر هر كس ديگري را هم اينگونه خلق مي كرد همين طور بود و گناه نمي كرد

    4- در اين صورت انسانهايي كه معصوم خلق نشده اند ولي با تلاش توانسته اند به درجات بالايي برسند كار مهمتر و سختري از ائمه انجام داده اند چون در حالي كه معصوم نبودند و مي توانستند خطا كنند اين كار را نكرده اند در حاليكه ائمه از اول پاك بوده اند



    امیدوارم دیگه حالا خودتون بتونید جواب این دوتا سوال رو بدید !

    اما بعنوان کلام آخر !

    دوست گرامی ، خلقت ابتدایی پیامبر صلوات الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام با خلقت همه آفریدگان متفاوت بوده ، حتی انبیاء !

    این چهارده نور پاک خداوندی ، ابتدا بصورت نورانی خلق شدند و تمام کائنات پس از ایشان نور وجودی خودشون رو از این بزرگواران گرفتند و در حدیثی که انشاءالله سعی میکنم کاملش رو براتون بذارم ، اومده که حتی اقرار به یگانگی و وحدانیت خداوند ابتدا توسط این بزرگواران بوده و سپس ملائک با درس آموزی از این انوار مقدسه به یگانگی خداوند اقرار نمودند .

    جالب است بدانید ، مراتب وجودی تمام مخلوقات در قبول ولایت این عزیزان بوده و هر کدام از مخلوقات که در قبول ولایت ایشان دارای عظمی جدی تر و اراده ای راسخ تر بوده اند به مرتبه و کمالی والاتر شرافت یافتند

    فی المثال دلیل شرافت سنگ عقیق در بین تمام سنگ ها این بوده که زمانی که ولایت بر سنگ ها عرضه شد ، عقیق زودتر از بقیه سنگ ها خود را بدان شرافت داد ، از این روست که در حدیثی آمده که خداوند فرموده من شرم میکنم از اینکه بنده ای سنگ عقیق به دست داشته باشد و مورد ظلم واقع شود .

    و حتی دلیل اولوالعظم شدن چند تن از انبیاء هم سبقت در پذیرش ولایت بوده !

    خلاصه اینکه دلیل شرافت شیعیان بر بقیه انسانها هم قبول ولایت این انوار مقدسه است و به همین علت است که شیعیان واقعی امیرالمومنین علیه السلام تا مرتبه انبیاء در بهشت ترفیع درجه میابند .

    امروز هم محکم ترین ریسمان الهی چنگ زدن به ولایت امام عصر علیه السلامه ، و این یک ادعا نیست ، به این ریسمان چنگ بزنید تا از هر آنچه که شما رو از خدای خودتون دور میکنه مصون باشید .

    اگه مسئله ای بود در خدمتیم !
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود