جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایه 3 و 4 سوره تحریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مناظرات مذهبی-مطالعه
    نوشته
    40
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    177

    ایه 3 و 4 سوره تحریم




    سلام

    1- ایه 3 و 4 سوره تحریم درباره چه کسانی نازل شده ؟
    2-آن سر و راز چه بوده ؟
    3-این ایات در چه موقعی نازل شده؟ و در چه مکانی ؟
    4-روایت صحیحی از ائمه دارین که گفته باشه مراد از صالح المومنین کیه؟

    ممنون میشم 4 مورد بالا را مستدل جواب بدین

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    شان نزول آیه
    پيامبر (صلي الله عليه و آله) گاه كه نزد "زينب بنت جحش" همسر خود مى‏رفت، زينب او را نگاه مى‏داشت و از عسلى كه تهيه كرده بود خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) مى‏آورد.

    اين سخن به گوش "عايشه" رسيد و بر او گران آمد، مى‏گويد: من با "حفصه" همسر ديگر پيامبر قرار گذاشتيم كه هر وقت پيامبر (صلي الله عليه و آله) نزد يكى از ما آمد، فورا بگوئيم آيا صمغ "مغافير" خورده‏اى؟!
    (" مغافير" صمغى درختي بود که بوى نامناسبى داشت) و پيامبر (صلي الله عليه و آله) مقيد بود كه هرگز بوى نامناسبى از دهان يا لباسش شنيده نشود، بلكه به عكس اصرار داشت هميشه خوشبو و معطر باشد!

    به اين ترتيب روزى پيامبر (صلي الله عليه و آله) نزد "حفصه" آمد، او اين سخن را به پيامبر (صلي الله عليه و آله) گفت،
    حضرت فرمود: من "مغافير" نخورده‏ام، بلكه عسلى نزد زينب بنت جحش نوشيدم و من سوگند ياد مى‏كنم كه ديگر از آن عسل ننوشم (نكند زنبور آن عسل روى گياه نامناسبى و احتمالا مغافير نشسته باشد) ولى اين سخن را به كسى مگو (مبادا به گوش مردم برسد، و بگويند چرا پيامبر غذاى حلالى را بر خود تحريم كرده و يا از كار پيامبر در اين مورد و يا مشابه آن تبعيت كنند و يا به گوش زينب برسد و او دل‏شكسته شود). ولى سرانجام او اين راز را افشا كرد، و بعدا معلوم شد اصل اين قضيه توطئه‏اى بوده است.

    پيامبر (صلي الله عليه و آله) سخت ناراحت شد و آيات فوق نازل گشت و ماجرا را چنان پايان داد كه ديگر اين گونه كارها در درون خانه پيامبر (صلي الله عليه و آله) تكرار نشود.
    در بعضى از روايات نيز آمده است كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) بعد از اين ماجرا يك ماه از همسران خود كناره‏گيرى كرد "2" و حتى شايعه تصميم آن حضرت (صلي الله عليه و آله) نسبت به طلاق آنها منتشر شد، به طورى كه سخت به وحشت افتادند و از كار خود پشيمان شدند.

    ******************
    تفسیر نور
    1- زن بايد رازدار باشد تا همسرش بتواند اسرارش را به او بگويد. <<و اذ أسرّ النّبىّ الى بعض ازواجه>> 2- بيان برخى مطالب براى تمام افراد خانواده، ضرورتى ندارد. <<الى بعض ازواجه>>
    3- آبروى افراد خطاكار را حفظ كنيد و نام آن‏ها را نبريد. <<بعض ازواجه... نبّأت به>>
    4- زنان پيامبر، معصوم نبودند، زيرا رازدار آن حضرت نبودند. <<اسرّ النبى... نبّأت>>
    5 - پيامبر اسلام نيز گرفتار مسائل خانوادگى بود. <<اسرّ النبى... نبّأت به>>
    6- خداوند به پيامبرش عنايت ويژه دارد و مشت كسانى را كه نسبت به پيامبر وفادار نيستند باز مى‏كند. <<نَبّأت به... اظهره اللّه>>
    7- رهبر جامعه نبايد از مسائل داخلى وخانوادگى خود غافل باشد. <<اظهره اللّه عليه>>
    8 - خداوند از طريق غيب، پيامبرش را آگاه مى‏كند. <<اظهره اللّه عليه>>
    9- لغزش‏ها را به خود افراد بگوييد نه ديگران. <<عرّف بعضه>>
    10- در مديريّت، گاهى تغافل و سعه صدر لازم است. <<و اعرض عن بعض>>
    11- تمام لغزش‏هاى خطاكاران را به رخ آنان نكشيد. <<و اعرض عن بعض>>
    12- آن كه اسرار ديگران را سرّى فاش مى‏كند، احتمال بدهد كه اين سرّ او نيز فاش شود. <<نبّأت به... نبّأها به>>
    13- سرچشمه علم انبيا، علم الهى است. <<نبّأنى العليم الخبير>>
    14- منبع خبر و خبردهنده، بايد عالم و خبير باشد. <<نبّأنى العليم الخبير >>(خبرى قابل ارزش و استناد است كه بر پايه علم و آگاهى باشد.)
    15- افشاگرى خداوند نشانه حضور و نظارت او و ايمان به حضور خداوند عليم و خبير، مى‏تواند انسان را از هرگونه گناه و توطئه باز دارد. <<العليم الخبير>>



    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۰۳:۲۵
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مناظرات مذهبی-مطالعه
    نوشته
    40
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    177



    سلام خدمت شما آقا رضای گل
    1-خیلی ممنونم ولی من توی کتاب تقویم شیعه خونده بودم که اون راز ولایت علی علیه السلام بوده. ایا درسته؟ مستدل بگین.
    2-راستی نگفتین زمان و مکان نزول این ایه کی و کجا بوده ! خوب مسلما اگه در حج الوداع بوده پس قول نویسنده ی کتاب تقویم شیعه درست بوده.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاتح خیبر نمایش پست ها
    سلام خدمت شما آقا رضای گل:gol:

    2-راستی نگفتین زمان و مکان نزول این ایه کی و کجا بوده ! خوب مسلما اگه در حج الوداع بوده پس قول نویسنده ی کتاب تقویم شیعه درست بوده.
    با سلام

    فرود ‏ اين سوره مباركه مدنى است و به باور مفسران و محدثان همه آيات آن در مدينه بر قلب پاك پيامبر فرود آمده است.
    3 - شمار آيه‏ها و واژه‏هاى آن‏ اين سوره در سال دهم از هجرت پيامبر گرامى فرود آمده و به اتفاق همه مفسران، داراى 12 آيه است.
    اين سوره از 249 واژه، و از 1163 حرف پديد آمده است.
    4 - پاداش تلاوت آن‏ در اين مورد از پيامبر گرامى آورده‏اند كه فرمود: و مَنْ قرأ سورة يا ايها النبى لم تحرم ما احل‏الله لك... اعطاه الله توبة نصوحاً.(510) هر كس سوره تحريم را آن گونه كه بايد تلاوت كند و در مفاهيم و معارف آن بينديشد و عمل كند، خدا به او توفيق توبه‏اى خالص و سازنده ارزانى مى‏دارد.

    5 - دورنمايى از مفاهيم اين سوره‏ در اين سوره پس از نام بلند و ياد الهام‏بخش خدا، با مفاهيم ارزشمند و معارف انسان‏پرورِ متنوعى روبه‏رو مى‏گرديم كه هر كدام درس‏آموز و زندگى‏ساز و انسان‏پرورند، و تعمق و دل دادن به آن‏ها مى‏تواند فضاى جامعه و خانه و محيط كار و زندگى را نورافشان و آرامش‏بخش سازد و زمينه را براى رشد و كمال و اوج و سازندگى فراهم آورده و ميكرب ناامنى و نگرانى و واپسگرايى و خمودگى را بزدايد و بپالايد.

    در اين سوره از جمله با اين عناوين و مطالب روبه‏رو خواهيم شد: خطاب آميخته به مهر و عتاب يا گراميداشت پيامبر، تشويق به رازدارى و هشدار از پرده‏درى و افشاگرى، ويژگى‏هاى يك همسر و همدم مترقى و شايسته، يادى تكاندهنده از رستاخيز و عذاب دوزخ، توجّه دادن به مسئوليت‏هاى خانوادگى، دعوت به توبه‏اى راستين و خالصانه، جهاد مسلحانه و همه‏جانبه با كفرگرايان تجاوزكار، جهاد فكرى و علمى و سياسى و اجتماعى با منافقان، دو نمونه عبرت‏آموز، نمونه‏هاى درخشان پاكى و برازندگى و روشنفكرى در گذر زمان، مسئوليت تربيت در نظام خانواده، توبه و اصلاح‏طلبى و اصلاح‏پذيرى واقعى، ره‏آورد دگرگون‏ساز آن، شرايط توبه راستين، و ده‏ها نكته ظريف و دقيقى كه خواهد آمد.
    1 - هان اى پيامبر! چرا چيزى را كه خدا بر تو روا [و حلال‏] ساخته است، [بر خود] حرام مى‏سازى [و با اين كار] خشنودى همسرانت را مى‏جويى؟! و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
    2 - بى‏گمان خدا براى شما [راهِ‏] گشودن سوگندهايتان را مقرر داشته است؛ و خدا سرپرست شماست؛ واوست آن داناى فرزانه.
    3 - و هنگامى را [به ياد آوريد] كه پيامبر با پاره‏اى از همسران خود سخنى نهانى گفت، و هنگامى كه [آن زن، يكى ديگر از زنان پيامبر را] از آن [راز] آگاه ساخت، و خدا [به پيامبرش وحى كرد و] او را بر [افشاى‏] آن [راز] آگاه نمود، [پيامبر] بخشى از آن [سخنانى‏] را [كه آن زن بر زبان آورده بود، به وى‏] شناساند و از بخشى [ديگر] روى گردانيد؛ و هنگامى كه [پيامبر] او را از آن [سخنان‏] آگاه ساخت، [آن زن‏] گفت: چه كسى تو را از اين [رويداد] آگاه ساخته است؟! [پيامبر ]گفت: آن [خداى‏] داناى آگاه به من خبر داده است.

    4 - اگر شما [دو زن‏] به سوى خدا باز گرديد [و توبه كنيد، اين كارى شايسته است؛ چرا كه‏] بى‏گمان دل‏هاى شما [از حق‏] انحراف يافته است؛ و اگر بر ضد او [همدست و] همداستان گرديد [راه به جايى نخواهيد برد، چرا كه‏] خداست كه ياور اوست، و جبرئيل و ايمان‏آوردگان شايسته [كردار نيز يار و ياور اويند]، و فرشتگان [هم‏] پس از آن ياور [او] خواهند بود.

    5 - اگر [پيامبر] شما را طلاق دهد، اميد است كه پروردگارش همسرانى بهتر از شما: مسلمان، باايمان، فرمانبردار، توبه‏كننده، پرستنده، رهرو، بيوه و دوشيزه براى او جايگزين سازد


    تفسیر مجمع البيان
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۰۴:۱۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مناظرات مذهبی-مطالعه
    نوشته
    40
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    177



    سلام

    1-باز هم نگفتین که پس اون راز ،راز ولایت هست یا نیست؟ این موضوع صحت داره ؟ مستدل میخوام.
    2-چون گفتید در سال دهم بوده پس احتمال داره که نزول این ایه در حج الوداع بوده باشه؟ اینطور نیست ؟
    توجه : خوب اگه نزول این ایه در حج الوداع بوده ، به نظر میرسد که ان راز ،راز ولایت بوده .
    کدام قول معروف تر است؟ اینکه درباره عسل یا ماریه قبطیه باشد ؟ یا اینکه راز ولایت بوده باشه؟
    منتظر پاسختان هستم

    ممنون از شما کارشناس محترم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسمه تعالی
    با سلام و تشکر

    در آیه شریفه آنچه می توان گفت این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از زنانش (حفصه) رازی را در میان گذاشت و از او خواست که این راز را فاش نکند اما او راز پیامبر صلی الله علیه و آله را نزد دیگر همسر پیامبرصلی الله علیه و آله (عایشه) فاش کرد و او هم جریان را به ابوبکر گفت و خدای متعال آن دو را را به خاطر این کار مورد سرزنش قرار داد.
    اما اینکه آن راز چه بوده است اختلاف است. یکی از قول ها این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حفصه گفت: بعد از او ابوبکر و عمر و عثمان خلافت را غصب می کنند و حضرت علی علیه السلام از مقامش کنار گذاشته می شود. شیخ طوسی رحمه الله در تبیان می نویسد: و قال الزجاج و الفراء أسر اليها بأنه سيلي الأمر بعده أبو بكر و عمر و عثمان فتباشروا بذلك فانتشر الخبر. و روى أصحابنا انه أسر الى عائشة بما يكون بعده من قيام من يقوم بالأمر و رفع علي عليه السلام عن مقامه فبشرت بذلك أباها فعاتبهم اللَّه على ذلك.
    در برخی دیگر از روایات آمده که اولی و دومی بعد از شنیدن آن راز قصد قتل پیامبر
    صلی الله علیه و آله را گرفتند.قابل ذکر است شیخ طوسی در کتاب خود از سایر نقلها با عنوان قیل یاد می کند که این اشاره به ضعیف بودن آن نقلها دارد.
    قيل: إنه كان أسر إلى حفصة ألا تخبر عائشة بكونه مع مارية في يوم عائشة و قال إنه حرمها على نفسه، فأطلعت عليه عائشة. و قيل: إنه كان يوم حفصة، فأطلعت عليه عائشة فاستكتمها النبي فأخبرت حفصة بذلك فانتشر الخبر فعاتبهم اللَّه على ذلک.
    با تشکر



    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۲:۰۵

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    ایه 3 و 4 سوره تحریم درباره چه کسانی نازل شده ؟

    پاسخ:
    در آیه شریفه آنچه می توان گفت این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از زنانش (حفصه) رازی را در میان گذاشت و از او خواست که این راز را فاش نکند اما او راز پیامبر صلی الله علیه و آله را نزد دیگر همسر پیامبرصلی الله علیه و آله (عایشه) فاش کرد و او هم جریان را به ابوبکر گفت و خدای متعال آن دو را را به خاطر این کار مورد سرزنش قرار داد.


    پرسش:
    آن سر و راز چه بوده ؟

    پاسخ:
    اما اینکه آن راز چه بوده است اختلاف است. یکی از قول ها این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حفصه گفت: بعد از او ابوبکر و عمر و عثمان خلافت را غصب می کنند و حضرت علی علیه السلام از مقامش کنار گذاشته می شود. شیخ طوسی رحمه الله در تبیان می نویسد: و قال الزجاج و الفراء أسر اليها بأنه سيلي الأمر بعده أبو بكر و عمر و عثمان فتباشروا بذلك فانتشر الخبر. و روى أصحابنا انه أسر الى عائشة بما يكون بعده من قيام من يقوم بالأمر و رفع علي عليه السلام عن مقامه فبشرت بذلك أباها فعاتبهم اللَّه على ذلك.
    در برخی دیگر از روایات آمده که اولی و دومی بعد از شنیدن آن راز قصد قتل پیامبر صلی الله علیه و آله را گرفتند.قابل ذکر است شیخ طوسی در کتاب خود از سایر نقلها با عنوان قیل یاد می کند که این اشاره به ضعیف بودن آن نقلها دارد.

    پرسش:
    زمان و مکان نزول این ایه کی و کجا بوده است؟

    پاسخ:
    فرود ‏ اين سوره مباركه مدنى است و به باور مفسران و محدثان همه آيات آن در مدينه بر قلب پاك پيامبر فرود آمده است. و در سال دهم از هجرت پيامبر گرامى فرود آمده است.
    تفسیر مجمع البيان.




    ایه 3 و 4 سوره تحریم

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود