جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شان نزول ایه 10 سوره تحریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مناظرات مذهبی-مطالعه
    نوشته
    40
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    177

    شان نزول ایه 10 سوره تحریم




    سلام
    1-شان نزول ایه 10 سوره تحریم برای چه کسانی بوده؟ مستدل توضیح بدین لطفا .
    2-زنان حضرت نوح و لوط چکار کرده بودند که خداوند در این ایه از اونا اسم برده ؟
    تشکر

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام

    در شأن نزول آیات اول این سوره‌، روایات زیادی در کتب تفسیر و حدیث و تاریخ نقل شده است که به دو نمونه از آن اشاره می‌کنیم‌: 1. نقل شده است که عایشه و حفصه (دو تن از همسران پیامبر) از این که پیامبراکرم‌به خانة همسرش ماریه قبطیه (کنیزی که فرمانروای مصر برای پیامبر9 هدیه فرستاده بود) رفته بود ناراحت شدند و به آن حضرت اعتراض کردند که چرا به خانة ماریه رفتی‌؟
    حضرت سوگند خوردند که دیگر نزدیک او نمی‌شوم‌.
    خداوند آیات اول این سوره را نازل کرد و به آن حضرت فرمود:
    چرا حلال خدا را بر خود حرام کرده‌ای‌؟
    کفارة قسم را بده و همچنان نزد همسرت ماریه برو.

    2. نقل شده پیامبراکرم‌هرگاه به منزل همسرش‌، زینب دختر جحش می‌رفت‌، زینب‌، شربت عسلی که برای آن حضرت تهیه کرده بود،
    به آن حضرت می‌نوشاند; عایشه و حفصه (دو تن از همسران دیگر آن حضرت‌) با خبر شده‌، ناراحت شدند; به همین جهت‌، علیه آن حضرت توطئه کردند و قرار گذاشتند که هرگاه پیامبر9 به منزل هر یک از آن‌ها آمد، به آن حضرت بگویند که از دهان شما بوی مغافیر (درختی بود که گُل بدبویی داشت‌) می‌آید; مگر از آن خورده‌ای‌؟ به این ترتیب‌، وقتی پیامبر9 به منزل حفصه آمد، او این پرسش را از پیامبر کرد.
    حضرت فرمود: نه‌، بلکه در منزل زینب‌، شربت عسل خورده‌ام و هرگز از آن نخواهم خورد; در این هنگام آیات اول این سوره نازل شد: "ای پیامبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده‌، به خاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام می‌کنی‌؟!"
    ( ر.ک‌: مجمع‌البیان‌، طبرسی‌، ج 10، ص 55 ـ 56، مؤسسة‌الاعلمی للمطبوعات / تفسیر نمونه‌، ج 24، ص 271ـ273، دارالکتب الاسلامیة‌. )
    در پایان لازم به یادآوری است که‌: این شأن نزول با سندهای پراکنده و الفاظ مختلف نقل شده است‌، و به طور روشن منطبق بر آیات مذکور نیست‌; لذا چندان قابل اعتماد نمی‌باشند.
    جهت آگاهی بیشتر در این‌باره به المیزان فی تفسیر القرآن‌، علامه طباطبایی‌، ج 19، ص 337ـ338، منشورات جماعة المدرسین‌، مراجعه فرمایید.


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۰۳:۰۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    اين آيه، دو زن را به عنوان نمونه اعلاى كفر معرّفى كرده است كه هر دو، در خاندان رسالت زندگى مى‏كردند و همسر دو پيامبر الهى بودند، امّا با مخالفان آنان هم رأى و هم‏دست بودند.


    در آيات بعد نيز، دو زن را به عنوان نمونه برتر ايمان معرّفى مى‏كند، يكى همسر ف عون مشرك و ستمگر و ديگرى حضرت مريم. در آغاز سوره، سخن از انحراف دو نفر از زنان پيامبر بود، <<صغت قلوبكما>> و فرمود: اگر عليه پيامبر توطئه كنيد، خداوند و فرشتگان و مؤمنان حامى او هستند. در اواخر اين سوره،سخن از دو همسر دوزخى حضرت نوح و لوط است كه به خاطر خيانت دوزخى شدند،
    و آن دو پيامب با وجود مقام نبوّت، نمى‏توانند چيزى از قهر خدا را از همسرانشان دفع كنند. همسر پيامبر بودن سبب نجات نيست.
    چنانكه فرزند پيامبر بودن نيز چنين است، بلكه عملكرد خود انسان است كه به دنبال آن سعادت يا شقاوت است. در قرآن علاوه بر اين آيه، چندين بار از هلاكت زن لوط سخن به ميان آمده است
    <<كانت من الغابرين>> بهترين روش در تربيت، تذكر غير مستقيم است.
    با اين كه ابولهب و پسر نوح نيز نمونه كفر بودند، امّا خداوند به همسران دو پيامبر مثال زد و كلمه خيانت را مطرح كرد تا با فاش كردن راز پيامبر صلى الله عليه وآله توسط همسرش كه نوعى خيانت است، تناسب داشته باشد و ه ار و اخطارى به زنان پيامبر باشد كه گمان نكنند وابستگى به پيامبر كليد نجات است.

    حفظ خانواده از آتش دوزخ كه در آيه ششم خوانديم، <<قوا انفسكم و اهليكم>> به معناى موفقيّت صد در صد انسان نيست. زيرا گاهى خانوداه او زير بار نمى‏روند.
    <<فخانتاهما>> در احاديث مى‏خوانيم كه زن نوح و لوط خيانتى به معناى انحراف جنسى نداشتند،
    بلكه مراد از خيانت، مخالفت با برنامه‏ها و اهداف پيامبر و همكارى با مخالفان آنان است. 1- زن مى‏تواند الگوى فساد يا صلاح، در طول تاريخ باشد. <<ضرب اللّه مثلاً... امرأة نوح و امرأة لوط>>
    2- از بى ادبان مى‏توان ادب آموخت. <<ضرب اللّه مثلاً... امرئة نوح>>
    3- زن در عقيده و عمل آزاد است. وابستگى خانوادگى و اقتصادى و اجتماعى او را مجبور نمى‏كند. <<كانتا تحت عبدين من عبادنا... فخانتاهما>>
    4- عبوديّت و صلاحيّت، رمز رسيدن به درجه نبوّت بود. <<عبدين من عبادنا صالحين>>
    5 - جريان كفر و نفاق، حتى در خانه انبيا نفوذ مى‏كند. <<فخانتاهما>>
    6- بندگى و عبادت، زمانى ارزش دارد كه همراه با عمل صالح باشد. <<عبدين... صالحين>>
    7- در نظام خانوادگى دينى، سرپرستى و مديريّت با مرد است. <<كانتا تحت عبدين>>
    8 - وابستگان فاسد، ضربه‏اى به عصمت و عدالت رهبران آسمانى نمى‏زنند. <<عبدين من عبادنا... فخانتاهما>>
    9- خيانت به مكتب، انسان را به جايى مى‏رساند كه حتى شفاعت انبيا سودى ندارد. <<فلم يغنيا عنهما من اللّه شيئاً>>
    10- هيچ عاملى مانع قهر الهى نيست. <<فلم يغنيا...>>
    11- خيانت، راه دوزخ است. <<فخانتاهما... ادخلا النار>>
    تفسیر نور
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125







    «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تحتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَينْ‏ِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنهمَا مِنَ اللَّهِ شَيا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»

    خداوند براى كسانى كه كافر شده ‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏ شوند!» (تحریم، 10)


    با سلام و درود

    1. پس از آیات ابتدایی سوره تحریم که راجع به دو تا از همسران پیامبر اسلام (ص) ـ عایشه و حفصه ـ بوده و خداوند آن دو را به خاطر در مضیقه و فشار قرار دادن پیامبر(ص)، به شدت نکوهش فرموده است؛ در این آیات، بار ديگر به ماجراى همسران پيامبر (ص) بازمى‏ گردد، و براى اين كه درس عملى زنده ‏اى به آنها بدهد به ذكر سرنوشت دو نفر از زنان بى‏ تقوا كه در خانه دو پيامبر بزرگ خدا بودند مى‏ پردازد.

    و به اين ترتيب به دو همسر پيامبر اسلام (ص) كه در ماجراى افشاى‏ اسرار و آزار آن حضرت (ص) دخالت داشتند هشدار مى‏ دهد كه گمان نكنند همسرى پيامبر (ص) به تنهايى مى‏ تواند مانع كيفر آنها باشد، همان گونه كه رابطه همسران نوح و لوط، به خاطر خيانت، از خاندان نبوت و وحى قطع شد، و گرفتار عذاب الهى شدند. (تفسير نمونه، ج ‏24، ص 300)


    2. خیانت در این آیه شریفه، به معنای بی عفتی نیست. هرگز همسر هيچ پيامبرى آلوده به بى‏ عفتى نشده است. در حديثى از پيامبر اكرم (ص) صريحا آمده است: "ما بغت امرأة نبى قط"؛ همسر هيچ پيامبرى هرگز آلوده عمل منافى عفت نشد.(الدر المنثور، ج 3، ص 336)

    خيانت همسر نوح و لوط اين بود كه با دشمنان پيامبران الهی، همكارى مى ‏كردند و اسرار خانه آن ها را به دشمن اطلاع می دانند.















    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۸:۱۶
    شان نزول ایه 10 سوره تحریم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی




    همسران پیامبر(ص) و زنان نوح و لوط




    پرسش:
    شان نزول آیه 10 سوره تحریم برای چه کسانی بوده؟
    زنان حضرت نوح و لوط چه کار کرده بودند که خداوند در این آیه از آنها اسم برده؟

    پاسخ:
    «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تحتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَينْ‏ِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنهمَا مِنَ اللَّهِ شَيا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»
    خداوند براى كسانى كه كافر شده ‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏ شوند!»(1)
    با سلام و درود
    1. پس از آیات ابتدایی سوره تحریم که راجع به دو تا از همسران پیامبر اسلام (ص) ـ عایشه و حفصه ـ بوده و خداوند آن دو را به خاطر در مضیقه و فشار قرار دادن پیامبر(ص)، به شدت نکوهش فرموده است؛ در این آیات، بار ديگر به ماجراى همسران پيامبر (ص) بازمى‏گردد، و براى اين كه درس عملى زنده‏اى به آنها بدهد به ذكر سرنوشت دو نفر از زنان بى‏تقوا كه در خانه دو پيامبر بزرگ خدا بودند مى‏پردازد.
    و به اين ترتيب به دو همسر پيامبر اسلام (ص) كه در ماجراى افشاى‏ اسرار و آزار آن حضرت (ص) دخالت داشتند هشدار مى‏دهد كه گمان نكنند همسرى پيامبر (ص) به تنهايى مى‏تواند مانع كيفر آنها باشد، همان گونه كه رابطه همسران نوح و لوط، به خاطر خيانت، از خاندان نبوت و وحى قطع شد، و گرفتار عذاب الهى شدند. (2)
    2. خیانت در این آیه شریفه، به معنای بی عفتی نیست. هرگز همسر هيچ پيامبرى آلوده به بى‏عفتى نشده است. در حديثى از پيامبر اكرم (ص) صريحا آمده است: "ما بغت امرأة نبى قط"؛ همسر هيچ پيامبرى هرگز آلوده عمل منافى عفت نشد.(3)
    خيانت همسر نوح و لوط اين بود كه با دشمنان پيامبران الهی، همكارى مى‏كردند و اسرار خانه آن ها را به دشمن اطلاع می دانند.

    ____________
    (1) تحریم، 10.
    (2) تفسير نمونه، ج ‏24، ص 300.
    (3) الدر المنثور، ج 3، ص 336.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۷:۴۸
    شان نزول ایه 10 سوره تحریم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود