جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعتراف بخارى و ابن عقده، در باب تفاوت بين شنيدن و نوشتن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    راهنما اعتراف بخارى و ابن عقده، در باب تفاوت بين شنيدن و نوشتن




    با سلام
    والى بخارا، از امام بخارى نقل مى‏كند كه وى چنين گفت:
    بسا كه احاديثى را من در شهر بصره شنيده بودم، اما در شهر شام آن را مى‏نوشتم و يا حديثى را كه در شهر شام شنيده بودم و در كشور مصر آن را مى‏نگاشتم.(1)
    والى بخارا مى‏پرسيد: آيا در اين صورت، مى‏توانستى آن همه را - چنان كه شنيده بودى - بنويسى؟
    امام بخارى در برابر اين پرسش، سكوت را برمى‏گزيند.(2)
    اين موضع‏گيرى خردورزانه وى قابل تقدير است.
    كاش آنان كه در ساحت
    دانش، به وى ارادت مى‏ورزند، از او سرمشق گيرند!.

    رجالى معروف، ابن عقده به اين نقطه ضعف روش بخارى تصريح دارد:
    بخارى، يك حديث را با دو لفظ و يك سند روايت مى‏كند. وى به حافظه خويش اعتماد مى‏ورزد و دربازگشت به بخارا، احاديث را يادداشت مى‏نمود.(3)

    از همو پرسيدند كه حافظه مسلم قوى‏تر بود، يا حافظه بخارى؟
    وى پاسخ داد كه هر دو از عالمانند. آنها پرسش را چندبار تكرار كردند. سرانجام، ابن عقده، چنين جواب داد:
    محمّد بخارى درباره اهل شام، اشتباه كرد؛
    زيرا كتابهاى آنان را گرفت و خواند.
    بسا كه در جايى، كنيه راوى را مى‏آورد و در جايى ديگر، نام او را ذكر مى‏كرد و گمان داشت كه دو تن را ياد كرده است؛
    اما مُسلِم، كم‏تر دچار چنين اشتباهى مى‏شد؛ چرا كه احاديث مسند را مى‏نوشت و از نوشتن احاديث مقطوع و مرسل خوددارى مى‏ورزيد.(4)
    ..
    .
    1. هدى السارى، دارالمعرفة، ص 488.
    2. همان.
    3. پژوهشى تطبيقى در احاديث بخارى و كلينى، هاشم معروف الحسنى، ص 131.
    4. همان.
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۰۲:۰۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 3


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود