جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: الان خفف الله عنکم مربوط به چه داستانی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    الان خفف الله عنکم مربوط به چه داستانی است؟




    در آیه 66 انفال آمده که الان خفف الله عنکم و در ادامه می گوید که دیگر به خاطر ضعف شما از این به بعد صد نفر شما برابر دویست نفر دشمن و هزار نفر شما برابر دوهزار نفر آنان است. داستان این آیه چیست ؟ الان یعنی چه زمانی چه قضیه ای؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام
    مراد از «ضَعف» در آيه، ضعف در ايمان و روحيّه است، چون سپاه اسلام از نظر عِدّه و عُدّه، كم نشده بود. در اين آيه و آيه‏ى قبل، به سه مسأله‏ى روحى كه عامل پيروزى است و نبود آن زمينه‏ساز شكست است، اشاره شده است: صبر، ايمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پيروزى، اذن و اراده‏ى خداست وگرنه در جنگ حُنين، با آن همه جمعيّت، مسلمانان شكست خورده و گريختند: «أعجبتكم كثرتكم ... ثم ولّيتم مدبرين» احكام متفاوت اين آيه و آيه‏ى قبل، در ارتباط با دو گروه مختلف و در شرايط متفاوت است، نه اينكه حكم اوّل نسخ و باطل شده باشد.
    1- در مديريّت، گاهى بايد به دليل تغيير شرايط و متناسب با مخاطب، آيين‏نامه‏ها تغيير كند و اين منافات با قاطعيّت ندارد. «الآن خفّف»
    2- تعيين تكليف و تغيير قانون، تنها به دست خداوند است. «خفّف اللّه»
    3- ايمان، قابل كاهش و افزايش است. «اَنّ فيكم ضَعفاً»
    4- همه جا جمعيّتِ زياد سبب قوى‏شدن روحيّه نيست، گاهى جمعيّت زياد مى‏شود، ولى روحيّه تنزّل پيدا مى‏كند. «انّ فيكم ضَعفاً»
    5 - در قانونگذارى بايد به روحيّه و توان افراد نيز توجّه داشت. «خفّف اللّه عنكم و علم انّ فيكم ضَعفاً»
    6- عامل اصلى شكست، از درون است نه بيرون. «فيكم ضعفاً»
    7- فرماندهان بايد به روحيه، نشاط، ايمان و تصميم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «علم أن فيكم ضعفاً»
    8 - ضعف اراده، گاهى توان رزمى و روحى ده برابر را به دو برابر كاهش مى‏دهد. (يعنى هشتاد درصد كاهش) «مائة يغلبوا مأتين» در حالى كه در آيه‏ى قبل آمده بود: «مائة يغلبوا ألفاً»
    9- مسلمانان حتّى در حال ضعف روحيّه نيز بايد دو برابر كافران قدرت داشته باشند. «فيكم ضعفاً... ان يكن منكم ألف يغلبوا ألفَين»
    10- به پيروزى خود مغرور نشويم كه پيروزى با اراده‏ى اوست. «باذن اللّه»
    11- انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهاى الهى است. «واللّه مع الصّابرين»
    12- شعار «واللّه مع الصابرين» بايد در جبهه‏هاى جنگ و هرجا كه نياز به مقاومت و صبر است، تلقين شود. «واللّه مع الصابرين»

    تفسیر نور
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  4. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود