صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فوت مرجع تقليد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955

    فوت مرجع تقليد




    با سلام

    اگه مرجع تقليد فوت كنه بايد چه كار كرد ؟
    بقا بر ميت يعني چي و احكام بقا بر ميت چگونه هست ؟
    اگر بعد از فوت مرجع تقليد كلا مرجع تقليدمون رو عوض كنيم و مقلد شخص ديگه اي باشيم اشكال داره ؟
    اگر مرجع تقليد فوت شده ارجع تر باشه ميشه كلا مرجع تقليدمون رو عوض كنيم ؟

    با تشكر

  2. صلوات ها 15


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    اگه مرجع تقليد فوت كنه بايد چه كار كرد ؟

    در صورت فوت مرجع تقليد واجب است مرجعي ديگري به طريق شرعي كه در م=3 رساله مراجع اشاره شده انتخاب شود

    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    بقا بر ميت يعني چي و احكام بقا بر ميت چگونه هست ؟

    ي
    عني اگر مرجعي از دنيا برود ومكلف بخواهد در تقليد كردن بر همان مجتهد قبلي باقي بماند اين همان بقاء برميت مي باشد كه عمده احكام ان اين است :
    1-بايد با اجازه مرجع زنده باشد.
    2- دراينكه بقائش واجب است يا جايز با مرجع زنده است

    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    اگر بعد از فوت مرجع تقليد كلا مرجع تقليدمون رو عوض كنيم و مقلد شخص ديگه اي باشيم اشكال داره ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    اگر مرجع تقليد فوت شده ارجع تر باشه ميشه كلا مرجع تقليدمون رو عوض كنيم ؟

    در اين مورد بايدازنظر مرجع زنده تقليد كند كه ايا بقاء را جايز (اختيار با مكلف است)ميداند يا واجب يا در مسائل عمل كرده واجب ميداندو..
    رساله مراجع م=3و9و10 ؟



  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    اگر مجتهدي كه انسان از او تقليد ميكند از دنيا برود ، حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است ، بنابراين اگر اعلم از مجتهد زنده باشد بايد _ با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا _ بر تقليد او باقي بماند .
    و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند .




    جملات زير رو متوجه نشدم يعني چي ؟
    حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است
    با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا





    يه مسئله ديگه اينكه اعلم بودن رو چه جور بايد تشخيص داد ؟واقعا 2 عادل پيدا ميشه كه صراحتا بگه فلان مرجع تقليد اعلم تر هست ؟و همچنين 2 عادل ديگه كه بگن دو عادل قبلي درست گفتن يا نه ؟


    با تشكر



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    اگر مجتهدي كه انسان از او تقليد ميكند از دنيا برود ، حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است ، بنابراين اگر اعلم از مجتهد زنده باشد بايد _ با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا _ بر تقليد او باقي بماند .
    و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند .




    جملات زير رو متوجه نشدم يعني چي ؟
    حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است
    با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا





    يه مسئله ديگه اينكه اعلم بودن رو چه جور بايد تشخيص داد ؟واقعا 2 عادل پيدا ميشه كه صراحتا بگه فلان مرجع تقليد اعلم تر هست ؟و همچنين 2 عادل ديگه كه بگن دو عادل قبلي درست گفتن يا نه ؟


    با تشكر
    "حکم بعد از فوت او حکم زنده بودنش را دارد."معنايش اين است؛همان طور که اگر زنده مي بود به دلیل اعلمیت در مسائل اختلافي به او رجوع مي كرديد (چون در مسائل اتفاقي نياز به رجوع به اعلم نيست) به او رجوع مي كرديد الان هم كه فوت كرده اگر وی را همچنان اعلم از زنده ها مي دانيد بايد بر او باقي بمانيد .

    "با علم به اختلاف..."منظور آن است که در مواردی که میان مرجع فوت شده ی اعلم ومرجع زنده ،تفاوت رای وجود دارد باید از نظر مرجع اعلم(چون در مسائل اتفاقي نياز به رجوع به اعلم نيست) فوت شده تبعیت نمود .این در صورتی است که مقلد علم به تفاوت فتوای آن دو داشته باشد ،هر چند به طور اجمال نه علم تفصیلی .(از این مطلب بدست می آید در غیر مورد اختلاف می تواند از حی تقلید نماید .)

    برای تشخیص اعلم لازم نیست حتما این راه را انتخاب نمود ،بلکه اگر از قول عده ای از اهل علم هم اطمینان حاصل شود کافی است به م 3 توضیح المسائل مراجع مراجعه نمایید .

    ویرایش توسط عترت : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۳:۴۶ دلیل: رنگ

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    با تشكر از پاسخ هايي كه بيان فرموديد

    اگر مجتهد فوت شده اعلم تر باشد و حكم مجتهد زنده اين باشد (
    حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است ) بنابراين در تمام موارد ميتوان از مجتهد فوت شده تقليد كرد . زيرا با فرض اينكه مجتهد فوت شده اعلم تر باشد در موارد مورد اختلاف كه بايد از مرجع اعلم فوت شده تقليد كرد و در غير موارد اختلاف هم كه تفاوتي ندارد .(بقا بر ميت ) و احتمالا مطالعه هر دو رساله نياز نيست .

    يه چيزي هم شنيدم كه حكم اونو تويه رساله نديدم .
    در مسائل جديد بايد از مجتهد زنده تقليد نمود .


    منظور از مسائل جديد چيست ؟
    آيا منظور مسائلي هست كه بعد از فوت ان مجتهد پيش امده و حكم و فتواي ان در رساله ايشان موجود نيست. مثلا در زمان يك مجتهد ماهواره وجود نداشته بنابراين حكم ان را نداده اند و اكنون آن مجتهد فوت شده در نتيجه طبق حكم مجتهد زنده عمل مينماييم .


    يا منظور مسائلي هست كه قبلا براي ما اتفاق نمي افتاده و جديدا پيش آمده . مثلا احكام بعضي از طهارات ،شكيات يا مثلا احكام حج و خمس و ارث و امثال اينها كه هميشه اتفاق نمي افتد ولي حكم انها در رساله همه مراجع وجود دارد .

    با تشكر



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    323
    حضور
    4 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1436



    [quote=t4h9r1;54748]منظور از مسائل جديد چيست ؟ آيا منظور مسائلي هست كه بعد از فوت ان مجتهد پيش امده و حكم و فتواي ان در رساله ايشان موجود نيست. مثلا در زمان يك مجتهد ماهواره وجود نداشته بنابراين حكم ان را نداده اند و اكنون آن مجتهد فوت شده در نتيجه طبق حكم مجتهد زنده عمل مينماييم


    باسلام و تشکر از شما پرسشگر محترم جناب t4h9r1:

    منظور از مسائل جدید همان طوری است که بیان کردیید هست و کلاً هر مسأله ای که تا زه مورد ابتلاء شده است وحکم آن نیاز به سؤال جدید دارد واز همه مهم تر خود بقاء بر میت از اولین مسائل جدید به شمار میرود یا پرداخت خمس یا رد مظالم یا عمل حج و هزاران مورد دیگر...... که مورد ابتلا ء هست البته همه احکام در رساله ها نوشته نشده است

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    با تشكر از پاسخ هايي كه بيان فرموديد

    اگر مجتهد فوت شده اعلم تر باشد و حكم مجتهد زنده اين باشد (
    حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است ) بنابراين در تمام موارد ميتوان از مجتهد فوت شده تقليد كرد . زيرا با فرض اينكه مجتهد فوت شده اعلم تر باشد در موارد مورد اختلاف كه بايد از مرجع اعلم فوت شده تقليد كرد و در غير موارد اختلاف هم كه تفاوتي ندارد .(بقا بر ميت ) و احتمالا مطالعه هر دو رساله نياز نيست .

    يه چيزي هم شنيدم كه حكم اونو تويه رساله نديدم .
    در مسائل جديد بايد از مجتهد زنده تقليد نمود .


    منظور از مسائل جديد چيست ؟
    آيا منظور مسائلي هست كه بعد از فوت ان مجتهد پيش امده و حكم و فتواي ان در رساله ايشان موجود نيست. مثلا در زمان يك مجتهد ماهواره وجود نداشته بنابراين حكم ان را نداده اند و اكنون آن مجتهد فوت شده در نتيجه طبق حكم مجتهد زنده عمل مينماييم .


    يا منظور مسائلي هست كه قبلا براي ما اتفاق نمي افتاده و جديدا پيش آمده . مثلا احكام بعضي از طهارات ،شكيات يا مثلا احكام حج و خمس و ارث و امثال اينها كه هميشه اتفاق نمي افتد ولي حكم انها در رساله همه مراجع وجود دارد .

    با تشكر

    با سلام وتشکر
    در متون فقهی با دو واژه ی مجزا روبرو می شویم :مسائل مستحدثه ومسائلی که بدان عمل نشده است . مسائل مستحدثه مواردی می باشند که فقیه در باره ی آن فتوا ونظری ندارد و تازه به وجود آمده ومسائل عمل نشده آنهایی می باشند که نظر فقهی مجتهد در باره ی آن موجود است اما مقلد به آن عمل ننمود ه.به هر حال باید دید کسی که از واژه ی "مسائل جدید "استفاده می کند منظور ومرادش از استعمال آن لفظ چیست .آیا منظور دسته ی اول است یا دوم .


  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    با تشكر از همكاري و راهنمايي هاي شما

    جمع بندي من درسته ؟

    بعد از فوت مرجع تقليد حتما بايد يك مرجع زنده انتخاب نموده به رساله ايشان مراجعه كنيم كه ايا بقا بر ميت جايز است يا واجب .
    در صورت بقا بر ميت
    مستحدثه را از مرجع زنده و مابقي را چه قبلا عمل كرده باشيم چه عمل نكرده باشيم از مرجع فوت شده تقليد مينماييم .


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    با تشكر از همكاري و راهنمايي هاي شما جمع بندي من درسته ؟ بعد از فوت مرجع تقليد حتما بايد يك مرجع زنده انتخاب نموده به رساله ايشان مراجعه كنيم كه ايا بقا بر ميت جايز است يا واجب .


    با سلام وتشكر
    تا اينجاي مسئله صحيح است
    وعبارت بعدي صحيح نيست
    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    در صورت بقا بر ميت مستحدثه را از مرجع زنده و مابقي را چه قبلا عمل كرده باشيم چه عمل نكرده باشيم از مرجع فوت شده تقليد مينماييم .

    در صورت بقاء برميت وجوبا باشد(مثل اقاي سيستاني(در صورت اعلم بودن) و... )فقط در مسائل مستحدثه وامور حسبيه مثل خمس ويا اجازات در مجهول المالك و.. به مرجع زنده رجوع مي كنيم.
    ولي اگر بقاء برميت جوازاً باشد در صورتي كه تقليدي صورت گرفته باشد (يعني در زمان قبل فوت مرجع به دستورات او عمل كرده باشيد (البته طبق نظر امام ورهبري)ميتوانيد به قبلي باقي بمانيد(يعني اختياري است ميتوانيد به مرجع زنده رجوع كرد.
    عروة=ج1 /تقليد

    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۹/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۹:۰۲

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955





    باتشكر از راهنمايي هاي شما و آرزوي توفيقات روزافزون




    باز هم تشكر مجدد از جناب اسرا به خاطر اصلاح جمع بندي و تقسيم بندي كه انجام دادند و همچنين تشكر از جناب عترت و امين به خاطر پاسخ به سوال و توضيحاتشان .



    كاش كنار اين همه دروسي كه اجباري يا از روي ميل توي دانشگاه و مدرسه ميخونديم يه كم هم از احكام و اصطلاحات اون بهمون ياد ميدادن .ولي دريغ از گفتن حتي يك نصف مسئله .
    واقعا چرا اينجوريه؟
    ميدونم كارشناس ها وقتشون زياد نيست ولي ميشه تدابيري به كار گرفت كه يه بخش اموزش احكام هم به سايت اضافه بشه كه به توضيح برخي اصطلاحات يا احكام پرداخته بشه . البته اگر جز اهداف سايت هست . خوندن رساله و به ذهن سپردن احكام يه خورده سخته ولي به بحث گذاشتن احكام و توضيح اصطلاحات واقعا موثره .

    موفق و پيروز باشيد

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۱۳, ۰۹:۳۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود