جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني اند؟




    در اين آيه مي گويد كسي از خداوند در خواست بچه نمود و بعد كه به او بچه داد او را از غير خدا دانست . داستانش مال چه كسي است؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    يا عزيز و يا غفار
    با تشكر از سوال خوبتان


    * هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيهَْا فَلَمَّا تَغَشَّئهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئنِ‏ْ ءَاتَيْتَنَا صَالِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ(189)

    فَلَمَّا ءَاتَئهُمَا صَالِحًا جَعَلَا لَهُ شُرَكاَءَ فِيمَا ءَاتَئهُمَا فَتَعَلىَ اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ(190)


    او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت، كه با وجود آن، به كارهاى خود ادامه مى‏داد و چون سنگين شد، هر دو از خداوند و پروردگار خود خواستند «اگر فرزند صالحى به ما دهى، از شاكران خواهيم بود!» (189)
    اما هنگامى كه خداوند فرزند صالحى به آنها داد، (موجودات ديگر را در اين موهبت مؤثر دانستند و) براى خدا، در اين نعمت كه به آنها بخشيده بود، همتايانى قائل شدند خداوند برتر است از آنچه همتاى او قرار مى‏دهند! (190)



    منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني  اند؟

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    در اينكه منظور از اين" زوجين" كه در دو آيه بالا پيرامون آنها بحث شده كيست؟ در ميان مفسران گفتگوى بسيار است:
    آيا" نفس واحدة" و همسرش اشاره به" آدم" و" حوا" است، در حالى كه آدم از پيامبران و حوا زن با ايمان و شايسته‏اى بود، آيا ممكن است آنها از مسير توحيد منحرف شده، راه شرك پيموده باشند؟! و اگر منظور غير آدم است و همه افراد بشر را شامل گردد با كلمه" واحدة" چگونه سازگار است؟
    از اين گذشته منظور از اين شرك چه نوع عمل يا تفكرى بوده كه از آنها سرزده است؟


    منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني  اند؟

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    در پاسخ اين سؤالات بايد گفت:
    در تفسير اين آيات دو راه در پيش داريم كه شايد تمام سخنان گوناگون مفسران كه در تفسير اين آيه گفته‏اند ريشه‏اش به اين دو باز گردد.
    1- مراد از" واحد" در آيه" واحد شخصى" است، همانگونه كه در بعض آيات ديگر مانند آيه اول سوره نساء نيز به همين معنى آمده
    است
    اصولا" نفس واحدة" در قرآن مجيد در پنج مورد ذكر شده كه يك مورد آن آيه مورد بحث است و چهار مورد ديگر سوره نساء آيه يك، سوره انعام آيه 98 لقمان آيه 28 و زمر آيه 6 مى‏باشد كه بعضى از آنها ارتباطى به بحث ما ندارد و بعضى مشابه آيه مورد بحث است، بنا بر اين آيات مورد بحث منحصرا اشاره به آدم و همسر او است.
    در اين صورت مسلما منظور از شرك، پرستش غير خدا و يا اعتقاد به الوهيت غير پروردگار نيست، بلكه ممكن است چيزى از قبيل تمايل انسان به فرزندش بوده باشد، تمايلاتى كه گاهى او را از خداوند غافل مى‏سازد.


    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۹
    منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني  اند؟

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    2- اينكه مراد از واحد، در اينجا" واحد نوعى" است، يعنى خداوند همه شما را از يك نوع آفريد، همانطور كه همسران شما را نيز از جنس شما قرار داد.

    ****
    در اين صورت اين دو آيه و آيات بعد اشاره به نوع انسانها است كه به هنگام انتظار تولد فرزند دست به دعا بر مى‏دارند و از خدا فرزند صالح و شايسته مى‏خواهند و همانند همه اشخاصى كه خود را در برابر مشكل يا خطرى مى‏بينند، با اخلاص كامل به درگاه خدا مى‏روند و با او عهد مى‏كنند كه پس از بر آمدن حاجات و حل مشكلشان شكرگزار باشند، اما به هنگامى كه فرزند متولد شد يا مشكل آنها بر طرف گرديد تمام عهد و پيمانها را به دست فراموشى مى‏سپارند، گاه مى‏گويند اگر فرزند ما سالم، يا زيبا است، به پدر و مادرش رفته، و قانون وراثت است! گاه مى‏گويند نوع تغذيه ما و شرائط ديگر خوب بوده و چنين محصولى داده! و گاه به بتهايى كه مورد پرستش آنهاست روى مى‏آورند و مى‏گويند فرزند ما نظر كرده بت است!، و امثال اينگونه بحثها، و به طور كلى نقش آفرينش پروردگار را ناديده مى‏گيرند، و علت اصلى اين موهبت را تنها عوامل طبيعى و يا معبودهاى خرافى مى‏شمرند


    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۴
    منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني  اند؟

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    قرائنى در آيات فوق وجود دارد كه نشان مى‏دهد با تفسير دوم سازگارتر و مفهومتر است
    زيرا :
    اولا :تعبيرات آيه حال همسرانى را بازگو مى‏كند، كه قبلا در جامعه‏اى مى‏زيسته‏اند و تولد فرزندان صالح و ناصالح را با چشم خود ديده بودند، لذا از خداى خود، فرزندانى از گروه اول تقاضا مى‏كردند، و اگر آيات مربوط به آدم و حوا باشد، هنوز فرزندى براى آنها به وجود نيامده و هنوز صالح و ناصالح وجود نداشت كه آنها از خداى خود فرزند صالح بخواهند.

    *****
    ثانيا :ضمائرى كه در آخر آيه دوم و آيات بعد وجود دارد همه" ضمير جمع" است و اين مى‏رساند كه منظور از ضمير" تثنيه" اشاره به دو گروه بوده است نه دو شخص.

    ****
    ثالثا: آيات بعد نشان مى‏دهد كه منظور از شرك در اين آيات شرك به معنى بت پرستى است نه محبت فرزند و امثال آنها و اين موضوع با حضرت آدم و همسرش سازگار نيست.
    با توجه به اين قرائن روشن مى‏شود كه آيات فوق پيرامون نوع انسان و گروه" زوج" و" زوجه‏ها" سخن مى‏گويد.

    تفسير نمونه ذيل آيه مورد بحث



    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۸
    منظور آيه 189-190 سوره اعراف چه كساني  اند؟

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    در بعضى از منابع اهل تسنن وبرخی روایات غیر معتبر در منابع شیعی در تفسير آيات فوق حديثى نقل شده است كه به هيچ رو با عقائد اسلامى در باره پيامبران سازگار نيست، و آن اينكه:" سمرة بن جندب" از پيامبر« صلی الله علیه وآله» چنين نقل مى كند:
    «19258»
    حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ سَمُرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَمَّا حَمَلَتْ حَوَّاءُ طَافَ بِهَا إِبْلِيسُ وَكَانَ لَا يَعِيشُ لَهَا وَلَدٌ فَقَالَ سَمِّيهِ عَبْدَ الْحَارِثِ فَإِنَّهُ يَعِيشُ فَسَمَّوْهُ عَبْدَ الْحَارِثِ فَعَاشَ وَكَانَ ذَلِكَ مِنْ وَحْيِ الشَّيْطَانِ وَأَمْرِهِ»
    «هنگامى كه حوا فرزندى آورد، ابليس اطراف او را گرفت- و قبل از آن هيچ فرزندى از او زنده نمى‏ماند- شيطان به حوا پيشنهاد كرد، نام او را" عبد الحارث" بگذارد (حارث يكى از نامهاى شيطان است بنا بر اين عبد الحارث يعنى بنده شيطان)" حوا" چنين كرد و آن فرزند زنده ماند و اين از وحى شيطان و فرمان او بود»! [1].

    از پاره‏اى از روايات كه به اين مضمون وارد شده استفاده مى‏شود كه" آدم" نيز به اين موضوع رضايت داد! راوى اين روايت خواه" سمرة بن جندب" كه از دروغگويان و كذابين مشهور است بوده باشد و يا افرادى مانند" كعب الاحبار" و" وهب بن منبه" كه از سرشناسان يهود بودند و سپس اسلام آوردند، و به عقيده بعضى از دانشمندان اسلامى خرافات تورات و بنى اسرائيل را اين دو نفر به محيط اسلام كشاندند هر چه باشد مضمون روايت خود بهترين دليل بر فساد و بطلان آن است، زيرا آدم كه خليفة اللَّه و پيامبر بزرگ خدا و داراى علم اسماء بود هر چند با ترك اولى از بهشت به زمين آمد، كسى نبود كه راه شرك را انتخاب كند و فرزند خود را" بنده شيطان"!نام بگذارد، اين كار تنها در شان يك بت‏پرست جاهل و نادان و بيخبر است.
    و از آن عجيبتر اينكه حديث مزبور متضمن معجزه يا كرامت شيطان است، كه با نامگذارى اين فرزند به نام او، بر خلاف همه فرزندان گذشته، زنده ماند! و بسيار جاى تاسف است كه بعضى از مفسران گذشته تحت تاثير اينگونه احاديث مجعول قرار گرفته و آن را به عنوان تفسير آيه ذكر كرده‏اند، به هر حال اين حديث را چون هم بر خلاف قرآن و هم بر خلاف عقل است بايد به گوشه‏اى انداخت.

    [1] . مسند احمد،ح19258.تفسیر ابن ابی حاتم رازی،ج5ص1631.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۲

  15. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود