صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ثواب سوره هاي قرآن کريم از تفسیر نمونه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066

    ثواب سوره هاي قرآن کريم از تفسیر نمونه




    بسم الله الرحمن الرحيم

    در اين تاپيک به اذن الهيه و مدد ولائيه بر آنيم تا ثواي يک به يک سوره هاي قرآن کريم را قيد نمائيم
    ولي چون قاري هيچگاه بدون تفکر و تعمق و عمل به قرآن نمي تواند به فيض اين امر حاصل شود مختصري از محتواي هر سوره را نيز مي اوريم
    تمامي مطالب برگرفته از نفسير نمونه آيت الله مکارم مي باشد.

    ------------------------------------------------------------------------

    سوره شريفه حمد

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ويژگيهاي سوره حمد
    اين سوره در ميان سوره هاي قرآن درخشش فوق العاده اي دارد كه از مزاياي زير سرچشمه مي گيرد :
    - آهنگ اين سوره
    اين سوره اساسا با سوره هاي ديگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشني دارد به خاطر اينكه سوره هاي ديگر همه بعنوان سخن خدا است ، اما اين سوره از زبان بندگان است ، و به تعبير ديگر در اين سوره خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است .
    آغاز اين سوره با حمد و ستايش پروردگار شروع مي شود .
    و با ابراز ايمان به مبدء و معاد ( خداشناسي و ايمان به رستاخيز ) ادامه مي يابد ، و با تقاضاها و نيازهاي بندگان پايان مي گيرد .
    انسان آگاه و بيدار دل ، هنگامي كه اين سوره را مي خواند ، احساس مي كند كه بر بال و پر فرشتگان قرار گرفته و به آسمان صعود مي كند و در عالم روحانيت و معنويت لحظه به لحظه به خدا نزديكتر مي شود .
    اين نكته بسيار جالب است كه اسلام بر خلاف بسياري از مذاهب ساختگي يا تحريف شده كه ميان خدا و خلق واسطه ها قائل مي شوند به مردم دستور مي دهد كه بدون هيچ واسطه با خدايشان ارتباط برقرار كنند ! .
    اين سوره تبلوري است از همين ارتباط نزديك و بيواسطه خدا با انسان ، و مخلوق با خالق ، در اينجا تنها او را مي بيند ، با او سخن مي گويد ، پيام او را با گوش جان مي شنود ، حتي هيچ پيامبر مرسل و فرشته مقربي در اين ميان واسطه

    نيست و عجب اينكه اين پيوند و ارتباط مستقيم خلق با خالق آغازگر قرآن مجيد است .

    - سوره حمد ، اساس قرآن است
    در حديثي از پيامبر اكرم (صلي الله عليهوآلهوسلّم) مي خوانيم كه : الحمد ام القرآن و اين به هنگامي بود كه جابر بن عبد الله انصاري خدمت پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) رسيد ، پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) به او فرمود : الا اعلمك افضل سورة انزلها الله في كتابه ؟ قال فقال له جابر بلي بابي انت و امي يا رسول الله ! علمنيها ، فعلمه الحمد ، ام الكتاب : آيا برترين سوره اي را كه خدا در كتابش نازل كرده به تو تعليم كنم ، جابر عرض كرد آري پدر و مادرم به فدايت باد ، به من تعليم كن ، پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) سوره حمد كه ام الكتاب است به او آموخت ، سپس اضافه فرمود اين سوره شفاي هر دردي است مگر مرگ .
    و نيز از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) نقل شده كه فرمود : و الذي نفسي بيده ما انزل الله في التوراة ، و لا في الزبور ، و لا في القرآن مثلها ، هي ام الكتاب : قسم به كسي كه جان من به دست او است خداوند نه در تورات و نه در انجيل و نه در زبور ، و نه حتي در قرآن ، مثل اين سوره را نازل نكرده است ، و اين ام الكتاب است .
    دليل اين سخن با تامل در محتواي اين سوره روشن مي شود ، چرا كه اين سوره در حقيقت فهرستي است از مجموع محتواي قرآن ، بخشي از آن توحيد و شناخت صفات خدا است ، بخشي در زمينه معاد و رستاخيز سخن مي گويد و بخشي از هدايت و ضلالت كه خط فاصل مؤمنان و كافران است سخن مي گويد ، و نيز در آن اشاره اي است به حاكميت مطلق پروردگار و مقام ربوبيت و نعمتهاي

    بي پايانش كه به دو بخش عمومي و خصوصي ( بخش رحمانيت و رحيميت ) تقسيم مي گردد ، و همچنين اشاره به مساله عبادت و بندگي و اختصاص آن به ذات پاك او شده است .
    در حقيقت هم بيانگر توحيد ذات است ، هم توحيد صفات ، هم توحيد افعال ، و هم توحيد عبادت .
    و به تعبير ديگر اين سوره مراحل سه گانه ايمان : اعتقاد به قلب ، اقرار به زبان ، و عمل به اركان را در بر دارد ، و مي دانيم ام به معني اساس و ريشه است .
    شايد به همين دليل است كه ابن عباس مفسر معروف اسلامي مي گويد : ان لكل شيء اساسا ... و اساس القرآن الفاتحة .
    هر چيزي اساس و شالوده اي دارد ... و اساس و زير بناي قرآن ، سوره حمد است .
    روي همين جهات است كه در فضيلت اين سوره از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) نقل شد : ايما مسلم قرأ فاتحة الكتاب اعطي من الاجر كانما قرأ ثلثي القرآن ، و اعطي من الاجر كانما تصدق علي كل مؤمن و مؤمنه : هر مسلماني سوره حمد را بخواند پاداش او به اندازه كسي است كه دو سوم قرآن را خوانده است ( و طبق نقل ديگري پاداش كسي است كه تمام قرآن را خوانده باشد ) و گوئي به هر فردي از مردان و زنان مؤمن هديه اي فرستاده است .
    تعبير به دو سوم قرآن شايد به خاطر آنست كه بخشي از قرآن توجه به خدا است و بخشي توجه به رستاخيز و بخش ديگري احكام و دستورات است كه بخش اول و دوم در سوره حمد آمده ، و تعبير به تمام قرآن به خاطر آن است كه همه قرآن را از يك نظر در ايمان و عمل مي توان خلاصه كرد كه اين هر دو در سوره

    حمد جمع است .

    - سوره حمد افتخار بزرگ پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم)
    جالب اينكه در آيات قرآن سوره حمد به عنوان يك موهبت بزرگ به پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) معرفي شد ، و در برابر كل قرآن قرار گرفته است ، آنجا كه مي فرمايد و لقد آتيناك سبعا من المثاني و القرآن العظيم : ما به تو سوره حمد كه هفت آيه است و دو بار نازل شده داديم همچنين قرآن بزرگ بخشيديم ( سوره حجر آيه 87 ) .
    قرآن با تمام عظمتش در اينجا در برابر سوره حمد قرار گرفته است ، نزول دوباره آن نيز به خاطر اهميت فوق العاده آن است .
    همين مضمون در حديثي از امير مؤمنان علي (عليه السلام) از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) نقل شده است كه فرمود : ان الله تعالي افرد الامتنان علي بفاتحة الكتاب و جعلها بازاء القرآن العظيم و ان فاتحة الكتاب اشرف ما في كنوز العرش : خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آنرا در برابر قرآن عظيم قرار داده ، و سوره حمد باارزشترين ذخائر گنجهاي عرش خدا است ! .

    - تاكيد بر تلاوت اين سوره
    با توجه به بحثهاي فوق كه تنها بيان گوشه اي از فضيلت سوره حمد بود روشن مي شود كه چرا در احاديث اسلامي در منابع شيعه و سني اينهمه تاكيد بر تلاوت آن شده است ، تلاوت آن به انسان ، روح و ايمان مي بخشد ، او را به خدا نزديك مي كند ، صفاي دل و روحانيت مي آفريند ، اراده انسانرا نيرومند و تلاش او را در راه خدا و خلق افزون مي سازد ، و ميان او
    و گناه و انحراف فاصله مي افكند .
    به همين دليل در حديثي از امام صادق (عليه السلام) مي خوانيم رن ابليس اربع رنات اولهن يوم لعن ، و حين اهبط الي الارض ، و حين بعث محمد (صلي الله عليهوآلهوسلّم) علي حين فترة من الرسل ، و حين انزلت ام الكتاب : شيطان چهار بار فرياد كشيد و ناله سر داد نخستين بار روزي بود كه از درگاه خدا رانده شد ، سپس هنگامي بود كه از بهشت به زمين تنزل يافت ، سومين بار هنگام بعثت محمد (صلي الله عليهوآلهوسلّم) بعد از فترت پيامبران بود ، و آخرين بار زماني بود كه سوره حمد نازل شد ! .



    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    محتواي سوره
    هفت آيه اي كه در اين سوره وجود دارد هر كدام اشاره به مطلب مهمي است : بسم الله سر آغازي است براي هر كار ، و استمداد از ذات پاك خدا را به هنگام شروع در هر كار به ما مي آموزد .
    الحمد لله رب العالمين درسي است از باز گشت همه نعمتها و تربيت همه موجودات به الله ، و توجه به اين حقيقت كه همه اين مواهب از ذات پاكش سرچشمه مي گيرد .
    الرحمن الرحيم اين نكته را بازگو مي كند كه اساس خلقت و تربيت و حاكميت او بر پايه رحمت و رحمانيت است ، و محور اصلي نظام تربيتي جهان را همين اصل تشكيل مي دهد .
    مالك يوم الدين توجهي است به معاد ، و سراي پاداش اعمال ، و حاكميت خداوند بر آن دادگاه عظيم .
    اياك نعبد و اياك نستعين ، توحيد در عبادت و توحيد در نقطه اتكاء انسانها را بيان مي كند .

    اهدنا الصراط المستقيم ، بيانگر نياز و عشق بندگان به مساله هدايت و نيز توجهي است به اين حقيقت كه هدايتها همه از سوي او است ! سرانجام آخرين آيه اين سوره ، ترسيم واضح و روشني است از صراط مستقيم راه كساني است كه مشمول نعمتهاي او شده اند ، و از راه مغضوبين و گمراهان جدا است .
    و از يك نظر اين سوره به دو بخش تقسيم مي شود ، بخشي از حمد و ثناي خدا سخن مي گويد و بخشي از نيازهاي بنده .
    چنانكه در عيون اخبار الرضا (عليه السلام) در حديثي از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) مي خوانيم : خداوند متعال چنين فرموده : من سوره حمد را ميان خود و بنده ام تقسيم كردم نيمي از آن براي من ، و نيمي از آن براي بنده من است ، و بنده من حق دارد هر چه را مي خواهد از من بخواهد : هنگامي كه بنده مي گويد بسم الله الرحمن الرحيم خداوند بزرگ مي فرمايد بنده ام بنام من آغاز كرد ، و بر من است كه كارهاي او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر بركت كنم ، و هنگامي كه مي گويد الحمد لله رب العالمين خداوند بزرگ مي گويد بنده ام مرا حمد و ستايش كرد ، و دانست نعمتهائي را كه دارد از ناحيه من است ، و بلاها را نيز من از او دور كردم ، گواه باشيد كه من نعمتهاي سراي آخرت را بر نعمتهاي دنياي او مي افزايم ، و بلاهاي آن جهانرا نيز از او دفع مي كنم ، همانگونه كه بلاهاي دنيا را دفع كردم .
    و هنگامي كه مي گويد الرحمن الرحيم خداوند مي گويد : بنده ام گواهي داد كه من رحمان و رحيمم ، گواه باشيد بهره او را از رحمتم فراوان مي كنم ، و سهم او را از عطايم افزون مي سازم .
    و هنگامي كه مي گويد مالك يوم الدين او مي فرمايد : گواه باشيد همانگونه كه او حاكميت و مالكيت روز جزا را از آن من دانست ، من در روز

    حساب ، حسابش را آسان مي كنم ، حسناتش را مي پذيرم ، و از سيئاتش صرف نظر مي كنم .
    و هنگامي كه مي گويد اياك نعبد خداوند بزرگ مي گويد بنده ام راست مي گويد ، تنها مرا پرستش مي كند ، من شما را گواه مي گيرم بر اين عبادت خالص ثوابي به او مي دهم كه همه كساني كه مخالف اين بودند به حال او غبطه خورند .
    و هنگامي كه مي گويد اياك نستعين خدا مي گويد : بنده ام از من ياري جسته ، و تنها به من پناه آورده گواه باشيد من او را در كارهايش كمك مي كنم ، در سختيها به فريادش مي رسم ، و در روز پريشاني دستش را مي گيرم .
    و هنگامي كه مي گويد اهدنا الصراط المستقيم ... ( تا آخر سوره ) خداوند مي گويد اين خواسته بنده ام بر آورده است ، و او هر چه مي خواهد از من بخواهد كه من اجابت خواهم كرد آنچه اميد دارد ، به او مي بخشم و از آنچه بيم دارد ايمنش مي سازم .

    چرا نام اين سوره فاتحة الكتاب است ؟
    فاتحة الكتاب به معني آغازگر كتاب ( قرآن ) است ، و از روايات مختلفي كه از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) نقل شده به خوبي استفاده مي شود كه اين سوره در زمان خود پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) نيز به همين نام شناخته مي شده است .
    از اينجا دريچه اي به سوي مساله مهمي از مسائل اسلامي گشوده مي شود و آن اينكه بر خلاف آنچه در ميان گروهي مشهور است كه قرآن در عصر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) به صورت پراكنده بود ، بعد در زمان ابو بكر يا عمر يا عثمان جمع آوري شد قرآن در زمان خود پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) به همين صورت امروز جمع آوري شده بود ، و سرآغازش همين سوره حمد بوده است ، و الا نه اين سوره نخستين سوره اي بوده

    است كه بر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) نازل شده ، و نه دليل ديگري براي انتخاب نام فاتحة الكتاب براي اين سوره وجود دارد .
    مدارك متعدد ديگري در دست است كه اين واقعيت را تاييد مي كند كه قرآن به صورت مجموعه اي كه در دست ماست در عصر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) و به فرمان او جمع آوري شده بود .
    علي بن ابراهيم از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده كه رسولخدا (صلي الله عليهوآلهوسلّم) به علي (عليه السلام) فرمود : قرآن در قطعات حرير و كاغذ و امثال آن پراكنده است آن را جمع آوري كنيد سپس اضافه مي كند علي (عليه السلام) از آن مجلس برخاست و آن را در پارچه زرد رنگي جمع آوري نمود سپس بر آن مهر زد ( و انطلق علي (عليه السلام) فجمعه في ثوب اصفر ثم ختم عليه ) .
    گواه ديگر اينكه خوارزمي دانشمند معروف اهل تسنن در كتاب مناقب از علي بن رياح نقل مي كند كه علي بن ابي طالب و ابي بن كعب ، قرآن را در زمان رسولخدا (صلي الله عليهوآلهوسلّم) جمع آوري كردند .
    سومين شاهد جمله اي است كه حاكم نويسنده معروف اهل سنت در كتاب مستدرك از زيد بن ثابت آورده است : زيد مي گويد : ما در خدمت پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) قرآن را از قطعات پراكنده جمع آوري مي كرديم و هر كدام را طبق راهنمائي پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) در محل مناسب خود قرار مي داديم ، ولي با اينحال اين نوشته ها متفرق بود پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) به علي (عليه السلام) دستور داد كه آن را يكجا جمع كند ، و ما را از ضايع ساختن آن بر حذر مي داشت .
    سيد مرتضي دانشمند بزرگ شيعه مي گويد : قرآن در زمان رسول الله

    به همين صورت كنوني جمع آوري شده بود .
    طبراني و ابن عساكر از شعبي چنين نقل مي كنند كه شش نفر از انصار قرآن را در عصر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) جمع آوري كردند و قتاده نقل مي كند كه از انس پرسيدم چه كسي قرآن را در عصر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) جمع آوري كرد ، گفت چهار نفر كه همه از انصار بودند : ابي بن كعب ، معاذ ، زيد بن ثابت ، و ابو زيد و بعضي روايات ديگر كه نقل همه آنها به طول مي انجامد .
    به هر حال علاوه بر اين احاديث كه در منابع شيعه و اهل تسنن وارد شده انتخاب نام فاتحة الكتاب براي سوره حمد - همانگونه كه گفتيم - شاهد زنده اي براي اثبات اين موضوع است .

    سؤال : آيا جمع آوري قرآن در زمان پيامبر بود
    در اينجا اين سؤال پيش مي آيد كه چگونه مي توان اين گفته را باور كرد با اينكه در ميان گروهي از دانشمندان معروف است كه قرآن پس از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) جمع آوري شده ، ( بوسيله علي (عليه السلام) يا كسان ديگر ) .
    در پاسخ اين سؤال بايد گفت : اما قرآني كه علي (عليه السلام) جمع آوري كرد تنها خود قرآن نبود بلكه مجموعه اي بود از قرآن و تفسير و شان نزول آيات ، و مانند آن .
    و اما در مورد عثمان قرائني در دست است كه نشان مي دهد عثمان براي جلوگيري از اختلاف قرائت ها اقدام به نوشتن قرآن واحدي با قرائت و نقطه گذاري نمود ( چرا كه تا آن زمان نقطه گذاري معمول نبود ) .

    و اما اصرار جمعي بر اينكه قرآن به هيچوجه در زمان پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) جمع آوري نشده و اين افتخار نصيب عثمان يا خليفه اول و دوم گشت شايد بيشتر به خاطر فضيلت سازي بوده باشد ، و لذا هر دسته اي اين فضيلت را به كسي نسبت مي دهد و روايت در مورد او نقل مي كند .
    اصولا چگونه مي توان باور كرد پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) چنين كار مهمي را ناديده گرفته باشد در حالي كه او به كارهاي بسيار كوچك هم توجه داشت ، مگر نه اين است كه قرآن قانون اساسي اسلام ، كتاب بزرگ تعليم و تربيت ، زير بناي همه برنامه هاي اسلامي و عقائد و اعتقادات است ؟ آيا عدم جمع آوري آن در عصر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) اين خطر را نداشت كه بخشي از قرآن ضايع گردد و يا اختلافاتي در ميان مسلمانان بروز كند .
    به علاوه حديث مشهور ثقلين كه شيعه و سني آن را نقل كرده اند كه پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) فرمود من از ميان شما مي روم و دو چيز را به يادگار مي گذارم كتاب خدا و خاندانم اين خود نشان مي دهد كه قرآن به صورت يك كتاب جمع آوري شده بود .
    و اگر مي بينيم رواياتي كه دلالت بر جمع آوري قرآن توسط گروهي از صحابه زير نظر پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) دارد ، از نظر تعداد نفرات مختلف است مشكلي ايجاد نمي كند ، ممكن است هر روايت عده اي از آنها را معرفي كند .

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحيم

    سوره بقره

    محتواي سوره بقره
    اين سوره كه طولاني ترين سوره هاي قرآن مجيد است مسلما يكجا نازل نشده ، بلكه در فواصل مختلف ، و به مناسبتهاي نيازهاي گوناگون جامعه اسلامي ، در مدينه نازل گرديده است .
    ولي با اين حال جامعيت آن از نظر اصول اعتقادي اسلام و بسياري از مسائل عملي ( عبادي ، اجتماعي ، سياسي و اقتصادي ) قابل انكار نيست .
    چه اينكه در اين سوره :
    - بحثهائي پيرامون توحيد و شناسائي خدا مخصوصا از طريق مطالعه اسرار آفرينش آمده است .
    - بحثهائي در زمينه معاد و زندگي پس از مرگ ، مخصوصا مثالهاي حسي آن مانند داستان ابراهيم و زنده شدن مرغها و داستان عزيز .
    - بحثهائي در زمينه اعجاز قرآن و اهميت اين كتاب آسماني .
    - بحثهائي بسيار مفصل و طولاني درباره يهود و منافقان و موضع گيريهاي خاص آنها در برابر اسلام و قرآن ، و انواع كارشكنيهاي آنان در اين رابطه .
    - بحثهائي در زمينه تاريخ پيامبران بزرگ مخصوصا ابراهيم (عليه السلام) و موسي (عليه السلام) .
    - بحثهائي در زمينه احكام مختلف اسلامي از جمله نماز ، روزه ، جهاد در راه خدا ، حج و تغيير قبله ، ازدواج و طلاق ، احكام تجارت و دين ، و قسمت مهمي از احكام ربا و مخصوصا بحثهاي فراواني در زمينه انفاق در راه خدا ، و همچنين مساله قصاص و تحريم قسمتي از گوشتهاي حرام و قمار و شراب و بخشي از احكام وصيت و مانند آن .

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    فضيلت اين سوره
    در فضيلت اين سوره روايات پر اهميتي در منابع اسلامي نقل شده است : از جمله مرحوم طبرسي در مجمع البيان از پيامبر اكرم (صلي الله عليهوآلهوسلّم) چنين نقل مي كند كه پرسيدند : اي سورة القرآن افضل ؟ قال : البقرة ، قيل اي آية البقرة افضل ؟ قال آية الكرسي : كداميك از سوره هاي قرآن از همه برتر است ؟ فرمود : سوره بقره ، عرض كردند كدام آيه از آيات سوره بقره افضل است ؟ فرمود : آية الكرسي .
    افضليت اين سوره ظاهرا به خاطر جامعيت آنست ، و افضل بودن آية الكرسي به خاطر محتواي توحيدي خاص آن مي باشد كه به خواست خدا در تفسير آن خواهد آمد .
    و اين منافات ندارد كه بعضي از سوره هاي ديگر قرآن از جهات ديگري برتري داشته باشند ، چرا كه از ديدگاههاي مختلف به آنها نظر شده است .
    و نيز از امام علي بن الحسين (عليهماالسلام) از پيامبر اكرم (صلي الله عليهوآلهوسلّم) چنين نقل شده است كه فرمود : كسي كه چهار آيه از آغاز سوره بقره و آية الكرسي و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر آن را بخواند هرگز در جان و مال خود ناخوش آيندي نخواهد ديد ، و شيطان به او نزديك نمي شود ، و قرآن را فراموش نخواهد كرد .
    در اينجا لازم مي دانيم كه اين حقيقت مهم را تكرار كنيم ، كه ثوابها و فضيلتها و پاداشهاي مهمي كه براي تلاوت قرآن يا سوره ها و آيات خاصي نقل شده هرگز مفهومش اين نيست كه انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت كند .
    بلكه خواندن قرآن براي فهميدن ، و فهميدن براي انديشيدن ، و انديشيدن براي عمل است .
    اتفاقا هر فضيلتي درباره سوره اي يا آيه اي ذكر شده تناسب بسيار زيادي با محتواي آن سوره يا آيه دارد .
    مثلا در فضيلت سوره نور چنين مي خوانيم كه هر كس بر آن مداومت كند خداوند او و فرزندانش را از آلودگي به زنا حفظ مي كند .
    اين به خاطر آنست كه محتواي سوره نور دستورات مهمي در زمينه مبارزه با انحرافات جنسي دارد : دستور به تسريع ازدواج افراد مجرد ، دستور به حجاب ، دستور به ترك چشم چراني و نگاههاي هوس آلود ، دستور به ترك شايعه پراكني و نسبتهاي ناروا ، و بالاخره دستور به اجراي حد شرعي درباره زنان و مردان زنا كار .
    بديهي است اگر محتواي اين سوره در جامعه يا خانواده اي پياده شود آلودگي به زنا نخواهد بود .
    همچنين آياتي از سوره بقره كه در بالا اشاره شد و اتفاقا همه در زمينه توحيد و ايمان به غيب ، و خداشناسي و پرهيز از وسوسه هاي شيطاني است ، اگر كسي بخواند و محتواي آنرا در عمق جانش پياده كند ، مسلما آن فضائل را خواهد داشت .
    درست است كه خواندن قرآن به هر حال ثواب دارد ، ولي ثواب اصلي و اساس و آثار سازنده هنگامي خواهد بود كه مقدمه اي براي انديشه و عمل باشد .
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحيم

    سوره آل عمران

    فضيلت تلاوت

    در حديثي از پيامبر اكرم (صلي الله عليهوآلهوسلّم) مي خوانيم : من قرء سورة آل عمران اعطي بكل آية منها امانا علي جسر جهنم : هر كس سوره آل عمران را بخواند به تعداد آيات آن ، اماني بر پل دوزخ به او مي دهند .
    و در حديثي از امام صادق (عليه السلام) مي خوانيم : من قرء البقرة و آل عمران جائا يوم القيامة يظلانه علي رأسه مثل الغمامتين : كسي كه سوره بقره و آل عمران را بخواند ، در روز قيامت همچون دو ابر بر سر او سايه مي افكنند .


    محتواي سوره

    شرح امدادهاي الهي نسبت به مؤمنان و حيات جاويدان شهيدان راه خدا .
    - در قسمتي از اين سوره ، به يك سلسله احكام اسلامي در زمينه لزوم وحدت صفوف مسلمين و خانه كعبه و فريضه حج و امر به معروف و نهي از منكر و تولي و تبري ( دوستي با دوستان حق و دشمني با دشمنان حق ) و مساله امانت ، و انفاق در راه خدا و ترك دروغ و مقاومت و پايمردي در مقابل دشمن و صبر و شكيبائي در مقابل مشكلات و آزمايشهاي مختلف الهي و ذكر خداوند در هر حال ، اشارات پر معنايي شده است .
    - براي تكميل اين بحثها ، بخشي از تاريخ انبياء از جمله : آدم و نوح و ابراهيم و موسي و عيسي و ساير انبياء (عليهم السلام) و داستان مريم و مقامات اين زن بزرگ و توطئه هاي پيروان متمرد حضرت موسي (عليه السلام) و مسيح (عليه السلام) در برابر اسلام ، نيز ذكر شده است .

    و پايان سوره نيز با تصوير سيماي شب زنده داران عاشق پايان مي يابد گويا شخص پس از سير عرفاني اين سوره به مقام شب زنده داري رسيده و اکنون بايد اموزش داده شود .
    مطالب اين سوره چنان به هم مربوط و هماهنگ است كه گوئي همه آنها يك جا نازل شده است .



    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحيم

    سوره مبارکه نساء

    فضيلت تلاوت

    پيامبر اسلام طبق روايتي فرمود : هر كس سوره نساء را بخواند گويا به اندازه هر مسلماني كه طبق مفاد اين سوره ارث ميبرد ، در راه خدا انفاق كرده است و همچنين پاداش كسي را كه برده اي را آزاد كرده به او ميدهند .
    بديهي است در اين روايت و در تمام روايات مشابه آن ، منظور تنها خواندن آيات نيست بلكه خواندن ، مقدمه اي است براي فهم و درك ، و آن نيز به نوبه خود مقدمه اي است براي پياده ساختن آن در زندگي فردي و اجتماعي ، و مسلم است كه اگر مسلمانان از مفاد آيات اين سوره در زندگي خود الهام بگيرند همه اين پاداشها را علاوه بر نتائج دنيوي آن خواهند داشت .

    محتواي سوره

    همانطور كه گفتيم اين سوره در مدينه نازل شده ، يعني به هنگامي كه پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) دست در كار تاسيس حكومت اسلامي و ايجاد يك جامعه سالم انساني بود ، به - همين دليل بسياري از قوانيني كه در سالم سازي جامعه مؤثر است در اين سوره نازل شده است .
    از طرفي چون افرادي كه تار و پود اين جامعه نو پا را تشكيل مي دادند ، افراد بت پرست ديروز با آن همه آلودگي هاي دوران جاهليت بوده اند ، لذا بايد قبل از هر چيز رسوبات گذشته را از مغز و روح آنها بيرون ساخت و به جاي آن قوانين و برنامه هائي كه براي نوسازي يك جامعه فرسوده لازم است قرار داد بطور كلي بحث هاي مختلفي كه در اين سوره مي خوانيم عبارتند از :
    - دعوت به ايمان و عدالت و قطع رابطه دوستانه با دشمنان سرسخت .
    - قسمتي از سرگذشت پيشينيان براي آشنائي هر چه بيشتر به سرنوشت جامعه هاي نا سالم .
    - حمايت از كساني كه نيازمند به كمك هستند ، مانند يتيمان ، و دستورهاي لازم براي نگاهداري و مراقبت از حقوق آنها .
    - قانون ارث بر اساس يك روش طبيعي و عادلانه در برابر شكل بسيار زننده اي كه در آن زمان داشت و به بهانه هاي مختلفي افراد ضعيف را محروم مي ساختند .
    - قوانين مربوط به ازدواج و برنامه هائي براي حفظ عفت عمومي .
    - قوانين كلي براي حفظ اموال عمومي .
    - كنترل و نگهداري و بهسازي نخستين واحد اجتماع يعني محيط خانواده .
    - حقوق و وظائف متقابل افراد جامعه در برابر يكديگر .
    - معرفي دشمنان جامعه اسلامي و بيدار باش به مسلمانان در برابر آنها .
    - حكومت اسلامي و لزوم اطاعت از رهبر چنين حكومتي .
    - تشويق مسلمانان به مبارزه با دشمنان شناخته شده .
    - معرفي دشمناني كه احيانا فعاليت هاي زير زميني داشتند .
    - اهميت هجرت و لزوم آن به هنگام روبرو شدن با يك جامعه فاسد و غير قابل نفوذ .
    - مجددا بحث هائي در باره ارث و لزوم تقسيم ثروت هاي متراكم شده در ميان وارثان .






    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحيم

    سوره مبارکه مائده

    سوره مبارکه مائده : هر کس روزهاى پنج شنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش ، به ظلم آلوده نمى شود.

    محتواي سوره

    محتويات اين سوره
    اين سوره از سوره هاي مدني است و 120 آيه دارد و گفته اند پس از سوره فتح نازل شده
    است ، و طبق روايتي تمام اين سوره در حجة الوداع و بين مكه و مدينه نازل شده است .
    اين سوره محتوي يك سلسله از معارف و عقائد اسلامي و يك سلسله از احكام و وظائف ديني
    است .
    در قسمت اول به مساله ولايت و رهبري بعد از پيامبر (صلي الله عليهوآلهوسلّم) و
    مساله تثليث مسيحيان و قسمتهائي از مسائل مربوط بقيامت و رستاخيز و بازخواست از
    انبياء در مورد امتهايشان اشاره شده است .
    و در قسمت دوم ، مساله وفاي به پيمانها ، عدالت اجتماعي ، شهادت به عدل و تحريم قتل
    نفس ( و به تناسب آن داستان فرزندان آدم و قتل هابيل بوسيله قابيل ) و همچنين توضيح
    قسمتهائي از غذاهاي حلال و حرام و قسمتي از احكام وضو و تيمم آمده است .
    و نامگذاري آن به سوره مائده بخاطر اين است كه داستان نزول مائده براي ياران مسيح -
    در آيه 114 - اين سوره ذكر شده است .

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحيم

    سوره عظيم الشرف الانعام

    فضيلت

    در بحار از تفسير علی بن ابراهيم از حضرت رضا علیه السلام فرمودند: نازل شد سوره انعام به تمامی يکمرتبه و مشايعت کردند او را هفتاد هزار ملک تا فرود آورند نزد پيغمبر صلی الله عليه و آله و سلم و صداها به ذکر تسبيح و تهليل و تکبير بلند کرده بودند. پس کسی که بخواند اين سوره را، تسبيح می گويند اين ملائکه برای او تا روز قيامت.
    پس عظيم شماريد و گرامی داريد او را زيرا که اسم مبارک (الله) در هفتاد جای او است و اگر می دانستند مردم چه فضيلت است در قرائت آن، هيچگاه ترک نمی کردند خواندن آن را.
    و از کعب الاخيار منقول است که چون روز قيامت شود، حقتعالی به قاری اين سوره خطاب کند که ای بنده من! در سايه من آی و از ثمرات بهشت متمتع شو و آب کوثر من بياشام و از چشمه سلسبيل غسل کن که تو بنده منی و من خداوند توام.
    و از حضرت صادق عليه السلام روايت شده که فرمودند: کسی که بنويسد اين سوره را به مشک و زعفران و بياشامد شش روز متوالی، خير بسيار روزی او خواهد شد و به مرض سودا مبتلا نشود و خداوند او را از تمام مرض ها عافيت فرمايد.


    اهداف و محتوا


    - كیفیت نزول این سوره

    سوره انعام مكی، و نیز نخستین سوره مكی درترتیب مصحف موجود می باشد.امام فخر رازی در تفسیر كبیر ( مفاتیح الغیب) می گوید:
    این سوره از دو نوع ویژگی از نظر فضیلت برخوردار است:
    - یكی آنكه دفعةً واحده و یكباره نازل شد.
    دیگر آنكه هزار فرشته نزول آنرا مشایعت كردند، چون این سوره مشتمل بر دلائل توحید و عدل و نبوت و معاد و ابطال مذاهب باطل و خرافی و مكاتب ملحدین است.
    2- چرا این سوره به " انعام" نامبرده است؟

    این سوره را" سوره انعام" می نامند، و انعام به معنی چهارپایان و دامهائی هستند كه دارای سم شكافته و خُف و سپل می باشند، از قبیل: گاو و گوسفند و شتر با همه انواعش.علت نامگذاری سوره مذكور به " انعام" این است كه به گونه ای مفصل و مبسوط متعرض ذكر چهار پایان و دامها شده كه این تفصیل در سوره های دیگر نیامده است. از چهارپایان در موارد زیادی در قرآن كریم به صورت گذرا سخن رفته است؛ اما سوره انعام درباره انعام و چهارپایان آنچنان گسترده و طولانی بحث كرده كه پانزده آیه این سوره( یعنی از آیه 136 تا آخر آیه 150) را به خود اختصاص داده است.
    3- تاریخ نزول سوره انعام:

    سوره انعام در سال چهارم بعثت محمدی( صلی الله علیه و آله و سلم) نازل گشت، یعنی نزول این سوره- پس از آنكه نبی اكرم( صلی الله علیه و آله و سلم) مأمور به دعوت علنی مردم شد، آنهم پس از آنكه سه سال مردم را بطور سری و پنهان به اسلام فرا می خواند- نازل گشت.فترت و ظرف مدتی كه سوره انعام طی آن نازل شد از امتیاز خاصی برخوردار است؛ به این معنی كه مشركین برای مقاومت و رد و انكار دعوت اسلامی بسیار سخت دلی و سرسختی نشان داده، و در چنین مدتی كه آیات سوره انعام نازل می شد شدیداً در درون خود احساس نارضائی می كردند.
    4- هدفهای عمده و اساسی سوره انعام:

    هدفهای عمده ای كه این سوره به سوی آنها نشانه رفته است تثبیت و تأیید عقائد بنیادی سه گانه ای است كه مشركین درآن روزگاران با آنها درگیر بودند، و این عقائد سه گانه عبارتند از:اولاً- توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند متعال. اقامه دلیل یعنی استدلال بر وحدت الوهیت از طریق معطوف ساختن انظار به آثار ربوبیت و نیز به صفات خدائی كه آفریدگار عالم و دارای تصرف در آن است به همین بخش ارتباط دارد؛ چنانكه ابطال عقیده شرك، و از میان بردن شبهات مشركین، و تثبیت این حقیقت كه عبادت و توجه و تحلیل و تحریم فقط به خدا باز می گردد به همین بخش مربوط است.
    ثانیاً ایمان به رسول و فرستاده ای كه از سوی خدا گسیل شده، و نیز ایمان به كتابی كه فرو فرستاد، و بیان وظیفه این رسول و رد شبهاتی كه پیرامون مسأله وحی و رسالت مطرح می باشد.
    ثالثاً- ایمان به روز واپسین و ثواب و عقاب و جزاء كه در چنان روزی برای مردم پیش بینی شده است.
    توضیح این اهداف:

    الف- وحدت الوهیت- یا – یگانگی معبود:سوره انعام با تقریر و بیان حقیقتی آغاز شده است كه در هر دین و آئین آسمانی و بر زبان هر رسول و پیامبری نخستین پیام را تشكیل می دهد. یعنی حقیقتی كه هر فطرت سلیم آنرا باور می دارد، و جهان با زمین و آسمانش گویا و راهنمای این حقیقت است. حقیتی كه به ما می گوید: آن معبودی كه حمد و ستایش مطلقه و تنزیه و تقدیس بی حد و مَر از آن او است عبارت از خدای یگانه می باشد.
    " اَلحَمدُ للهِ الَّذی خَلَقَ السَمواتِ وَ الارضَ وَ جَعَلَ الظُلُّماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذینَ كَفَرُوا بِرَبِّهِم یعدِلُونَ"( انعام:1)
    سپاس از آن خدایی است كه آسمانها و زمین را آفرید و تاریكیها و روشنائی را مقرر كرد، آنگاه ( با وجود این همه نظم در آسمانها و زمین و پی آمد شب و روز) كفار برای پروردگار همتا قرار می دهند.

    ب- مسأله وحی و رسالت:

    یكی از رحمتهای الهی نسبت به بندگانش این است كه رسولانی به سوی آنها گسیل داشته، و كتبی را برای هدایت مردم و نجات آنان از گمراهی و رهائی آنها از تاریكیها و رهنمون شدن آنان به روشنائی فرو فرستاد.سوره انعام به این حقیقت اهتمام و عنایت دارد، و طی ایات فراوانی از جنبه های مختلف راجع به وحی و رسالت سخن گفته است كه:
    - پاره ای از این آیات با اثبات وحی وبیان حكمت آن و رد منكران وحی پیوند می خورد.
    - پاره ای دیگر به بیان آنچه از وظایف رسول و فرستاده خدا است، و آنچه از وظائف او نیست مربوط می گردد.
    - پاره ای از آیات این سوره به موضع گیری مردم در برابر رسالات الهی ارتباط دارد.
    - وسرانجام پاره ای دگر به آداب و آئینهائی مربوط می شود كه خداوند آنها را برای رسول خود ترسیم كرده است، آدابی كه سزا است رسول، سلوك و رفتار خود را - با مخالفان و موافقان خویش- بر اساس آن تنظیم نماید.

    ادامه دارد

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    تكذیب رسولان خدا:

    سوره انعام موضع تكذیب كنندگان رسالت را متعرض شده و خاطر نشان كرده است كه این تكذیب یك سنت و شیوه كهن و دیرینه است؛ بنابراین باید رسول خدا شكیبا و صابر باشد تا در برابر تكذیب آنان دلزده و دلتنگ نگردد، و از هدایت آنها نومید نشود. سوره انعام بیانگر این حقیقت است كه فرجام نیك از آن مرسلین، و سوء عاقبت و سرانجام بد و ناخوش نصیب تكذیب كنندگان رسالت می باشد، و می فرماید:قَد نَعلَمُ اِنَّهُ لَیحزُنُكَ الَّذی یقُولُونَ فَاِنَّهُم لا یكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظالِمینَ بِآیاتِ اللهِ یجحَدُونَ . وَ لَقَد كُذِّبَت رُسُلٌ مِّن قَبلِكَ فَصَبَرُوا عَلی ما كُذِّبُوا وَ اُوذوا حَتّی اَتاهُم نَصرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللهِ وَ لَقَد جاء َكَ مِن نَّبَإی المُرسَلینَ."( انعام: 33 ، 34)
    به یقین می دانیم گفتار آنان[ كه شاعر، یا ساحر، و یا مجنونت می خوانند] ترا اندوهگین می سازد؛ ولی آنان ترا[ قلباً] تكذیب نمی كنند، اما ستم پیشه ها آیات خدا را مورد انكار قرار می دهند و چنین بود كه پیامبرانی پیش از تو مورد تكذیب قرار گرفتند، اما بر سر آنچه تكذیب شدند و آزار دیدند تحمل و شكیبائی ورزیدند تا آنكه نصرت ما به آنها رسید و كسی نمی تواند فرمان و سنتهای الهی را دگرگون كند، و به یقین از اخبار رسولان[درسها و گزارشهائی عبرت آموز ] به تو رسیده است.
    " وَ لَقَدِ استُهزِی بِرُسُلٍ مِن قَبلِكَ فَحاقَ بِالَّذینَ سَخِرُوا مِنهُم ما كانُوا بِهِ یستَهزِئُونَ" ( انعام:10)
    و تحقیقاً رسولان و پیامبرانی كه قبل از تو بودند مورد استهزاء قرار گرفتند، اما سرانجام آنچه را كه به استهزاء گرفتند دامانشان را گرفت.
    5- داستان ابراهیم خلیل(علیه السلام)

    سوره انعام پاره ای از داستان ابراهیم خلیل (علیه السلام) را عهده دار است. ابراهیم، پدر انبیاء است و آن رسولی است كه برای دفاع ازتوحید و رویاروئی و مبارزه با بت پرستان به پا خاست، و با اندیشه خود درباره ملكوت آسمانها و زمین دقیق گشت تا قومش را از طریق گفتگو و مذاكره و مناظره به فساد عقیده و ایده شان و نیز به دلیل اشتباهشان- كه ستارگان و ماه و خورشید و جز آنها را به عنوان معبود خویش برگزیدند- رهنمون شود.6- ده فرمان و یا وصایا و سفارشهای ده گانه در سوره انعام:

    ربع اخیر سوره انعام با دعوت و فراخواندن مردم به ده توصیه و سفارشی آغاز می شود كه عبارتند از :نهی از شرك به خدا.
    امر به احسان نسبت به والدین.
    نهی از كشتن فرزندان به خاطر ترس از نیاز و تنگدستی.
    نهی از نزدیك شدن و انس گرفتن با فواحش یعنی كارهای زشت.
    نهی از آدم كشی و قتل نفسی كه خداوند آنرا تحریم كرده است.
    امر به احسان نسبت به یتیم.
    اتمام و كامل اداء كردن پیمانه و وزن در مورد كالاها.
    امر به عدل و داد در هر كار.
    امر به وفا نسبت به هرگونه عهد و پیمان.
    امر به استقامت و اعتدال و میانه روی بر صراط مستقیم.
    تفصیل و توضیح فشرده این وصایای ده گانه:

    نهی از شرك به خدا :نخستین توصیه از این وصایای ده گانه عبارت است از:
    " قُل تَعالَوا اَتلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُم عَلَیكُم اَلاّ تُشرِكُوا بِه شَیئَاً"( انعام:151)
    بگو: بیائید تا برای شما آنچه را كه خدا بر شما تحریم كرد بخوانم مبنی بر اینكه هیچ چیزی را شریك او قرار ندهید.
    احسان به والدین:

    توصیه دوم عبارت است از :" وَ بِالوالِدَینِ اِحساناً"( انعام:151)
    و نسبت به والدین نیكی كردن.
    نهی از فرزند كُشی

    در توصیه سوم خداوند متعال مردم را از كشتن فرزندان- اگر چه تنگدست باشند- نهی می كند:" وَلاتَقتُلوُا اَولادَكُم مِن اِملاقٍ نَحنُ نَرزُقُكُم وَ اِیاهُم."( انعام:151)
    فرزندان خود را از روی تنگدستی نكشید ما به شما و آنها روزی می رسانیم.
    نهی از ارتكاب كارهای زشت پیدا و ناپیدا:

    چهارمین توصیه الهی این است كه مردم از نزدیك شدن یعنی ارتكاب كارهای زشت خودداری كنند." وَ لا تَقرَبُوا الفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنها وَ ما بَطَنَ"( انعام:151)
    به كارهای زشت اعم از پیدا و ناپیدا نزدیك نشوید و به آنها دست نیازید.
    فواحش عبارت از هرعملی است كه عقل و خرد سالم و فطرت و سرشت پاك انسان آن را زشت و ناخوش بر می شمارد.
    نهی از آدم كشی:

    در توصیه پنجم می بینیم خداوند متعال مانع از آدم كشی هائی است كه بی جا و بدون مجوز شرعی انجام می گیرد:" وَ لا تَقتُلوُا لِنَفسَ الَّتی حَرَّمَ اللهُ اِلاّ بِالحَقِّ ذلِكُم وَصّاكُم بِه لَعَلَّكُم تَعقِلُونَ"( انعام:151)
    و نفسی كه خداوند محترم بر شمرده- جز به حق- نكشید . این است آنچه خداوند شما را بدان توصیه كرده است، باشد كه بیندیشید.
    نهی از خوردن مال یتیم و اجحاف نسبت به آن:

    ششمین توصیه الهی درباره مال یتیمان و افراد بی سرپرستی است كه باید به شدت از اجحاف و تصرف نا به جا در مورد آن خودداری نمود." وَ لا تَقرَبُوا مالَ الیتیمِ اِلاّ بِالَّتی هِی اَحسَنُ"( انعام:152)
    و به مال یتیم نزدیك نشوید و به آن دست نیازید مگر به وجهی كه درست تر و نیكوتر است.
    انصاف در پیمانه كردن و توزین كالا:

    سفارش هفتم پروردگار متعال پیمانه كردن دقیق و توزین صحیح كالاهائی است كه مورد خرید و فروش قرار می گیرد، و یا از طرق دیگر باید به دیگران تسلیم گردد:" وَ اَوفُوا الكَیلَ وَ المیزانَ القِسطِ "( انعام:152)
    و پیمانه و ترازو را عادلانه برگزار كرده وتام و كامل انجام دهید.
    رعایت عدالت:

    در هشتمین توصیه الهی می بینیم خداوند مردم را به عدالت و انصاف در گفتار فرا می خواند:" وَ اِذا قُلتُم فَاعدِلُوا"( انعام:152)
    و هنگامی كه سخن می گوئید عدالت را رعایت كنید.
    وفاء به عهد و پای بند بودن به پیمان:

    خدا در نهمین توصیه خود، مردم را به وفاء نسبت به پیمان و به ویژه نسبت به پیمان الهی وا می دارد:" وَ بِعَهدِ اللهِ اَوفُوا"( انعام:152)
    و به عهد و پیمان خدا وفادار باشید.
    پیروی از راه راست:

    سرانجام، دهمین توصیه پروردگارمتعال گام نهادن در صراط مستقیم و پیروی از آن و احتراز از بیراهه ها است:" وَ اِن هذا صِراطی مَُستَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِِكُم عَن سَبیلِهِ "( انعام:153)
    و اینكه این، راه مستقیم من است؛ بنابراین از آن پیروی كنید و از پی راههایی ( دیگر) نروید كه شما را از راه راست او می پراكند و منحرف می سازد.

    تفکر و تعمق در سوره انعام اثرات شگرفي را در ترقي سلوکي به دنبال دارد که زبان از گفتن آنها قاصر است.



    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    سلام بر جناب Fagheer

    فرموده اید که " سوره مبارکه مائده : هر کس روزهاى پنج شنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش ، به ظلم آلوده نمى شود."
    می گویند خوارج دائما نماز و قران می خواندند ولی این منافاتی با فرمایش جنابعالی ندارد چرا که به احتمال قوی آنها سوره مائده را در روزهای دیگر به جز پنچشنبه قرائت می کردند و حتما اگر این سوره را در روزهای پنجشنبه قرائت می کردند ایمانشان به ظلم آلوده نمی شد. فاین تذهبون در قرن بیست و یکم.


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۱/۱۰, ۱۹:۰۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود