صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چطور بدونيم كه خداوند كمال مطلق هست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    30
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    376

    چطور بدونيم كه خداوند كمال مطلق هست؟




    سلام
    اين سوال چند وقتيه كه ذهن منو به خودش مشغول كرده
    كسي ميتونه به دور از اصطلاحات فلسفي پيچيده يك جوري اين رو توضيح بده؟
    ممنون ميشم بزرگواران مارو از علم خودتون بي نصيب نگذاريد.

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب

    اگر خداوند کمال مطلق نباشد، ناقص بوده، در نتیجه موجودی کاملتر از او قابل تصور است. و این با خدایی خدا تناقض دارد. خداوند از خلق خود باید برتر باشد، و تصورات ما هم بخشی از نظام خلقت است، پس خداوند باید از هرچه که ما درباره او تصور می کنیم برتر باشد. چنین موجودی خود به خود کمال مطلق، و نامتناهی می باشد.

    با تشکر فراوان
    یا حق

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    من برا شاگردانم یک مثال معقول به محسوس میزنم تا برایشان کمال مطلق و خیر مطلق جا بیفته . انشا الله برا شما هم مفید باشه.

    مثلا یک لیوان را زیر شیر آب نگه دارید به طوری که حباب در ان نباشد و پر پر از آب شود حالا میتوانید فرض کنید مثلا یک قسمت لیوان خلا باشد، نه آب در آن باشد ویا آبی در آن نباشد ؟مسلما خیر .

    وجود مطلق نیز چنین است به تمامه وجود است و ذره ای عدم (نه وجود) در ان راه ندارد ، ذره ای شائبه نیستی در آن وجود ندارد پر است از وجود ،که هر خیر و کمالی هم از وجود بر میخیزد .بدون هیچ قید و شرطی -که به دنبالش محدودیت و نقص و کاستی است در آن راه ندارد -مطلق است

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۷/۰۲ در ساعت ۲۲:۲۸
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحیم

    به عبارت واضح تر اگر ما ذات یکتایش را قبول به عنوان کمال مطلق نپذیریم عملا تمام خلقت را به زیر سئوال برده ایم
    یعنی اگر خالق دارای تمام کمالات نباشد نمی تواند خلق کند و نمی تواند تدبیر کند زیرا اولین شرط لم یلد و لم یولد
    و اولین شرط یخلق و لا یخلق دارا بودن تمام کمالات به صورت جامع و اتم است.

    سبحان الله عما یصفون
    ویرایش توسط **عبدالله** : ۱۳۸۹/۰۷/۰۲ در ساعت ۲۲:۳۹
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    دين-عرفان
    نوشته
    43
    حضور
    1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    143



    سلام
    بهترين را تزكيه نفس و استفاده از منبع شناخت يعني دل است. اصولا عقل ما محدود است و كمال خداوند مطلق است بنابراين مطلق در محدود جا نمي شود. ببينيد چيزي كه بايد به ان بسيار توجه كرد ان است كه از عقل تا كجا مي توان استفاده كرد و ايا عقل تنها منبع يا ابزار شناخت است. به اعتقاد ما مسلمانان و بسياري از خدا پرستان علاوه بر ابزار عقل ابزار معرفت ديگري به نام دل وجود دارد.از عقل مي توان پي به وجود خدا برد و پيامبران را شناخت و اسلام را بررسي كرد بعد از اينكه اسلام را به عنوان دين كامل و حق پذيرفتي مرحله بعد تسليم است يعني بايد انچه در قران است را انجام دهي و زياد هم براي ان چون و چرا نكني. به دستورات قران عمل كن و تزكيه نفس كن تا ما بقي معارفي را كه از طريق عقل نمي تواني يا به سختي مي تواني حاصل كني كسب كني.
    جان من سهل است جان جانم اوست

    دردمند و خسته ام درمانم اوست

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بزرگوار

    تک به تک علوم قرآن از لحاظ عقلی قابل اثبات و استنباط هستند

    خدای رحمان در جای جای قران امر به تعقل فرموده

    دینی که با دل کامل شود دین استواری نیست

    بالاترین امتیاز قرآن این است که 100% با استنباطهای عقلی مرتبط است

    دل فقط مثل یک اسب تیزتک برای عقل است

    یا علی
    ویرایش توسط **عبدالله** : ۱۳۸۹/۰۷/۰۲ در ساعت ۲۳:۴۴
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    اسلام با همه احکام قشنگش
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11



    خیلی از راه های معرفتی را دل باید برود و اصلا عقل به آنجا راه ندارد. این دو مکما هم هستند. عقل راه را هموار می کند و دل راه را می پیماید.
    قل ناقص ما.

    باید اضافه کنم یکی از راه های شناخت خدا تفکر در مخلوقات و افعال خداست. ببینید در کار خدا و مخلوقاتش نقص می بینید؟
    آنچه می بینیم بی نقص است؟ پر علم است. پر حکت است و ....
    چه نقصی می بینید تا بگوییم خدا کامل نیست؟
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۰:۵۳

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    25
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    46



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    به عبارت واضح تر اگر ما ذات یکتایش را قبول به عنوان کمال مطلق نپذیریم عملا تمام خلقت را به زیر سئوال برده ایم
    یعنی اگر خالق دارای تمام کمالات نباشد نمی تواند خلق کند و نمی تواند تدبیر کند زیرا اولین شرط لم یلد و لم یولد
    و اولین شرط یخلق و لا یخلق دارا بودن تمام کمالات به صورت جامع و اتم است.

    سبحان الله عما یصفون
    با سلام خدمت همه دوستان
    دوست عزیز من متوجه نشدم که چه ملازمه ای بین خلق و مطلق بودن است؟ شما می دانید علم و قدرتی را که ما از عالم می فهمیم و به ساحت مقدس خداوند نسبت می دهیم فقط به اندازه ی ساخت همین عالم است نه علم و قدرت مطلق؟پس باز شما برای کمال مطلق بودن خداوند دلیلی نیاوردید

    آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وی رو متاب

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجنون نمایش پست ها
    اين سوال چند وقتيه كه ذهن منو به خودش مشغول كرده كسي ميتونه به دور از اصطلاحات فلسفي پيچيده يك جوري اين رو توضيح بده؟
    سلام
    مطلق به معنای نامحدود است و علت نامحدود بودن خدای متعال آنستکه اگر محدود فرضش کنیم ماورای وجود او چه خواهد بود ؟ یا وجودی است خدایی یا غیر خدایی . اگر وجود خدایی باشد تصور حد و مرز غلط بوده است ، اگر غیر خدایی باشد چطور می تواند مستقلا در ماورای وجود خدا وجود داشته باشد ( وجود غیر خدایی مستقل امکان وجود ندارد ) لذا نامحدود بودن خداوند و مطلق بودنش ثابت می شود
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۷:۲۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب. بدنسازی بوکس
    نوشته
    128
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    227



    ]"]سلام.
    در تاپیکی مبنی بر"علت خلق دار فانی چیست؟؟" به این نتیجه رسیدم که بفهمم چرا خدا دارای صفات کامل و بینهایت هست. مثلا علم بی انتها. یکی از کاربران لطف کرد و این تاپیک رو معرفی کرد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    تصورات ما هم بخشی از نظام خلقت است، پس خداوند باید از هرچه که ما درباره او تصور می کنیم برتر باشد.
    بینام عزیز
    تصورات ما بخشی از نظام خلقت است یعنی چی؟یعنی هرچیزی که تصور میکنیم حتما وجود خارجی دارد؟؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    مثلا یک لیوان را زیر شیر آب نگه دارید به طوری که حباب در ان نباشد و پر پر از آب شود حالا میتوانید فرض کنید مثلا یک قسمت لیوان خلا باشد، نه آب در آن باشد ویا آبی در آن نباشد ؟مسلما خیر .
    زمزم عزیز
    من سوالم جرایی است. که چرا صفات خدا را مثل لیوان پر در نظر میگیریم نه لیوان نیمه خالی.

    نمیخام ایراد بنی اسراییلی بگیرم ولی واقعا لیوان پر از آب ظاهرا از آب پر شده. بین مولکولها و بین اتمها و بین اجزا اتم فاصله زیادی وجود داره. اگه دمای آب همون لیوان رو مثلا از 20 درجه به 10 درجه بیاریم ظرف مقداری خالی میشه!!

    حامد عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اگر محدود فرضش کنیم ماورای وجود او چه خواهد بود ؟
    چرا باید حتما چیزی ورای آن چیز باشد؟ شاید ورای وجودش هیچ چیزی نیست. چرا فرض میکنیم حتما هست.چه لزومی دارد؟
    [/color]
    ویرایش توسط مهندس A : ۱۳۹۰/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۳:۰۴
    Do not fear to be eccentric in opinion, for every opinion now accepted was once eccentric

    Bertrand Russell

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود