صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا باید مهریه بدیم ؟>>> حرف تکراری نزنید لطفا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    چرا باید مهریه بدیم ؟>>> حرف تکراری نزنید لطفا




    دليل تعيين مهريه در ازدواج چيست؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    فلسفه تعیین مهریه از نگاه اسلام، تنها جنبه مادى و اقتصادى ندارد بلكه بسیارى از ابعاد معنوى و تربیتى لطیف كه حاكى از پیوند محبت و عشق و بقا و تكامل بوده نیز منظور شده است.
    براى این كه هویت معنوى- نه اقتصادى- مهر روشن گردد لازم است برخى دستورات آسمانى كه درباره تعیین صداق و تبیین كابین و مهر در احادیث آمده است مورد دقت قرار گیرد. براى نمونه اولین كابینى كه براى مبدأ نسل كنونى بشر یعنى نكاح آدم وحوا (ع) معین شد آموزش احكام بود، چنان كه بر اساس حدیثى كه زراره از امام صادق (ع) نقل مى كند: خداوند به حضرت آدم فرمود: «رضاى من آن است كه معارف دین مرا به او بیاموزى، آدم گفت: قبول كردم». همچنین گاهى رسول اكرم (ص) كه صداق برخى اصحاب را تعلیم سوره اى از قرآن قرار مى داد.
    به هر حال فلسفه مهریه را در امور ذیل خلاصه مى توان كرد1)
    1. مهریه تجلى فطرت و طبیعت است: هدیه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امرى فطرى و طبیعى است كه معمولا از سوى كسى كه پیش قدم مى شود و طالب و یا خواستگار است ارایه مى گردد. این امر حتى در میان بسیارى از موجودات رایج است. مثلا مسأله اى كه به تازگى كشف شده این است كه زاغچه نو پس از بازدید آشیانه هاى مورد نظر به اتفاق همسر آینده اش به او یك حشره هدیه مى كند.
    2. مهریه قانون عشق و جذب است: مرد از نظر آفرینش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبیت و معشوقیت مى باشد. مهریه از جانب مرد یك اظهار عشق و محبت فوق العاده براى زن مى باشد كه حتى بالاتر از بخشش و هدیه هاى معمولى است.
    3. مهریه پاداش و نشانه حیا و عزت زن است. مهر با حیا، عفت و عزت زن یك ریشه دارد. زن از لحاظ آفرینش نسبت به شهوت ها مقاوم تر است این ویژگى همواره به زن فرصت داده كه دنبال مرد نرود و خود را رایگان در اختیار او قرار ندهد.
    4. مهریه باعث بقاى خانواده و مانع از فروپاشى آن است. برخى مردان هوس باز گاه بدون هیچ دلیلى همسر را ترك و زن دیگرى را كه جوان تر و با نشاط تر است انتخاب مى كند. مهریه مانع عمده اى در مقابل این هوس رانى ها است.
    5. مهر باعث تعادل اقتصادى است. هر چند زن داراى استقلال مالى و اقتصادى از نظر اسلام است ولى به طور معمول در جوامع ابتكار عمل به دست مردان است. در صورت طلاق و جدایى احتمال این كه زن بدون پشتوانه اقتصادى بماند بسیار زیاد است. وجود مهریه یك نوع احساس امنیت اقتصادى و پشتوانه براى زن مى باشد(2)
    نتیجه آن كه: مهریه از نظر اسلام تنها جنبه مادى ندارد بلكه افزون بر آن، حكمت هاى دیگرى نیز در تعیین مهر نهفته است بنابراین نه تنها به زنان به عنوان كالا نگاه نشده بلكه ارزش و احترام زن به وسیله وضع و تأیید چنین قانونى محفوظ مانده است.
    پى‏نوشت‏
    1. زن در آیینه جلال و جمال، آیت الله جوادى آملى، نشر اسراء، ص 043
    2. ر. ك: شهید مطهرى، حقوق زن در اسلام، ص 102

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    41
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    271

    چرا باید مهریه بدیم ؟>>> حرف تکراری نزنید لطفا




    حرف تکراری لطفا نزنید


    زیاد شنیدم و خوندم اما
    هنوز برای من حل نشده که چرا باید برای ازدواج آقا پسر مهریه بپردازه .
    منهای تمام حرفایی که راجب کم و کیف اون زده میشه من با اصلش مشکل دارم .
    مگه ازدواج یه علاقه و کشش دوطرفه نیست ؟ پس چرا باید پسر بابتش پول بده . این اون معنای عشق رو خراب میکنه


    مگه اسلام تمام هزینه های زندگی رو به عهده شوهر نگذاشته ؟؟ حتی اگه خانوم درآمد هم داشته باشه باز هم میتونه درآمدش رو نگه داره و هزینه زندگی رو از شوهرش بخواد .

    این همه که اسلام خانوما رو تحویل گرفته ...

    پس این مبلغ سنگین چیه که باید پرداخت بشه ؟؟



    اصلا مگه قراره دختر خانوم معامله بشه ؟؟؟؟؟


    ماشالا همه هم میگن که مهریه ارزش دختر نیست و بازم سرش چونه میزنن
    و همه هم میگن که مهریه خوشی نمیاره ولی بازم براشون مهمه

    و امان از عند المطالبه


    بلاخره ما نفهمیدیم ..
    البته مطلبی که به ذهن خودم میرسه اینه که مهریه ای که اسلام گفته با مهریه ای که ما میگیم خیلی فرق داره
    البته مشکل بازم باقیه

    شما چی فکر میکنید؟



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    مفهوم شناسي مهریه

    مهر كه به آن «صداق» هم می‏گویند، عطیه و پیشكشی است كه مرد در برابر ازدواج به همسر خود می‏دهد. در قرآن كریم می‏خوانیم:
    « و آتو النّساء صدقاتهنُّ نحلة؛ در كمال رضايت قلبى، مهر زنان را به آنان بپردازید». (نساء: 4)
    فیض كاشانی در تفسیر صافی می‏نویسد: «برخي مهر را هديه خداوند به زنان نیز مي‏دانند».[1]
    «در سنت اسلامى، زن نمي‏تواند از پذيرش مهریه، ولو به مقدار ناچیز، سرباز زند. در اسلام، مسئله مهر و پرداخت آن تا آن درجه اهمیت دارد كه اگر شوهر زنی كافر شود، و مهر زنش را كه مثلاً بدهكار بوده نپردازد، دولت اسلامی او را موظف به پرداخت آن می‏كند و در صورت قدرت او، از بیت المال به آن زن می‏پردازد. نیز حاكم اسلامي با استفاده از اختيارات خود، می‏تواند به طلبكار بگوید كه از طلب خود صرف‏نظر نماید، ولی نمی‏تواند زن را وادار سازد مهر خود را ببخشد».[2] »نهاد مهر در ایران، بر اساس سنّت بنا شده است و مهرهای سنگین به تازگی معمول شده و همچون سدّی در برابر تشكیل خانواده قرار گرفته است؛ در حالی كه قهر، مظهر تعهد شوهر برای تأمین زندگی است».[3]
    فلسفه مهر

    هدیه و پیشكشی كه شوهر به عنوان مهر به همسر می‏دهد، در حقیقت وسیله‏ای برای مطمئن ساختن زن به صفای قلبی خویش و دریافت پاسخ مثبت و صمیمانه به پیشنهاد عشق اوست. مرد با اعطای چنین هدیه‏ای می‏خواهد به زن بگوید: طالب توأم، تو را دوست می‏دارم و صفای تو را ارج می‏نهم. بدین سان، اگر مهر بر این اساس توجیه شود، وسیله خوبی برای ایجاد مهر و محبت بین زوجین و عاملی قوی برای انس و الفت است.[4]
    استاد شهيد مطهرى نیز در این باره مي‏نويسد:
    به عقیده ما، پدید آمدن مهر، نتیجه تدبیر ماهرانه‏ای است كه در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آنها به یكدیگر به كار رفته ست. مهر از آنجا پیدا شده كه در متن خلقت، نقش هر یك از زن و مرد در مسئله عشق، مغایر نقش دیگری است. نوع احساسات زن و مرد نسبت به یكدیگر، یك جور نیست. قانون خلقت، جمال و غرور و بی‏نیازی را در جانب زن، و نیازمندی و طلب و عشق و تغزل را در جانب مرد قرار داده است. و همین‏ها سبب شده كه زن توانسته مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بكشاند، مردها را به رقابت با یكدیگر وادار كند، با خارج كردن خود از دسترسی مرد، عشق رمانتیك به وجود آورد، و آن گاه كه تن به ازدواج با مرد می‏دهد، عطیه و پیشكشی از او به عنوان مهر و نشانه‏ای از صداقت او دریافت دارد. مهر، با حیا و عفاف زن یك ریشه دارد و زن به الهام فطری دریافته است كه عزت و احترام او به این است كه خود را در امر ازدواج، رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد. مهر، ماده‏ای است از یك آیین نامه كلی كه طرح آن در متن خلقت ریخته شده و با دست فطرت تهیه شده است. قرآن كریم در آیه 4 سوره نساء از مهر به «صَدُقه» یاد كرده است و صدقه از ماده صدق است، و بدان جهت به مهر، صداق یا صدقه گفته می‏شود كه نشانه راستین بودن علاقه مرد است. همچنین در آیه، از كلمه مهر با عنوان «نحله» یاد شده است؛ یعنی آنكه مهر، هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشكشی و عطیه و هدیه ندارد.[5]
    استجاب كم بودن مهریه

    گر چه براي مهریه اندازه‏اي معين نمي‏توان مطرح كرد و ميزان درآمدها و چگونگي زندگي افراد، در تعیین اندازه مهر می‏تواند اثرگذار باشد. اسلام به كم بودن مهریه سفارش كرده و آن را امري مستحب دانسته كه پاداشي الهي دارد توصيه اسلام اين است كه مقدار مهر زنان به گونه‏اي باشد كه مرد بتواند با آسودگي خاطر و رضايت قلبي آن را بپذيرد؛ چرا كه بي‏گمان كراهت قلبي در پذيرش اندازه مهریه، به شكل پنهانی و ناخودآگاه، روزنه‏هايي از بي‏مهري و دلسردي را به روي مرد مي‏گشايد و در قلب او خراش نازكي پديد مي‏آورد و در نتیجه، در دل او در مورد همسر آینده‏اش علامت سؤالی ایجاد كند كه می‏تواند به سردی روابط بینجامد. رسول خدا(ص) در این باره مي‏فرمايد: «بهترین زنان امت من، زیباترین آنها از نظر چهره، و كم مهرترین آنها هستند».[6]
    امام صادق(علیه السّلام) نیز فرموده است: «همانان از بركت زن، كم بودن مهریه‏اش و از بديُمني او، زیادی مهرش است».[7]
    بي‏گمان برخي از آنها كه مهریه سنگين را پيشنهاد مي‏دهند، گویا نوعی وثیقه مالی می‏ستانند تا به گمان خود، زن در برابر مشكلات احتمالی بیمه شود و خاطرش آسوده گردد؛ در حالي كه تجربه وشان داده است هرگز اين گونه وثيقه‏هاي مالى، به تنهايي بر پايداري و استواري روابط زناشويى توانا نبوده است و هيچ وثيقه‏اى، به پای وثیقه اخلاقی نمی‏رسد؛ وثیقه‏ای كه اگر در مرد وجود داشته باشد، خوشبختي زن در آينده تأمين است گر چه مهریه‏اش اندك باشد.
    شهيد مطهري در این باره مي‏فرمايد:
    آیا علت اینكه پیامبر برای زنان خود مهر قرار می‏داد، این بود كه می‏خواست به آنها در مقثابل خودش وثیقه مالی بدهد؟ و علت اینكه در ازدواج علی(علیه السّلام) و فاطمه(سلام الله علیها) مهر قرار داد، این بود كه می‏خواست برای فاطمه(سلام الله علیها) در مقابل علی(علیه السّلام) یك وثیقه مالی و وثیقه اطمینان فكری بگیرد؟ اگر چنین است، پس چرا پیغمبر اكرم(ص) زنان را توصیه كرد كه متقابلاً مهر خود را به شوهر ببخشند و برای این كار پاداش‏ها ذكر كرده است. به علاوه، چرا توصیه كرد حتی الامكان مهر زنان زیاد نباشد؟ آیا جز این است كه از نظر پیغمبر اسلام(ص)، هدیه زناشویی مرد به نام مهر، و بخشش مهر از طرف زن به مرد، موجب استحكام الفت و علقه زناشویی می‏شود؟ با این وجود این، به هیچ وجه نمی‏توان گفت نظر اسلام از مهر این بود كه وثیقه‏ای در اختیار زن قرار دهد.[8]
    نكوهش مهر زیاد

    همان گونه كه كم بودن مهریه در احاديث اسلامي نشانه بركت و خوش يمني زن به خانه مرد شناخته شده و موجب بالا رفتن ارزش معنوي او مي‏شود، سنگینی مهر نكوهش گردیده و از آن با عنوان بدیمنی و شومی زن نام برده شده است. رسول گرامی اسلام(ص) می‏فرماید: «شومی و بدقدمی زن، به سنگین بودن مهر اوست».[9] همچنين امام علی(علیه السّلام) در این باره مي‏فرمايد: «مهریه زنان را گران و سنگين نكنيد كه دشمني در پي خواهد داشت».[10] سخنان مقام معظم رهبرى در این باره شنيدني است:
    هر چه مهریه كمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیك‏تر است؛ چون طبیعت ازدواج، معامله نیست، خرید و فروش كه نیست، اجاره دادن كه نیست؛ زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس، يك مهریه‏اي را معين كرده كه بايد يك چيزي در این ميان باشد، اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد. به گونه‏ای باشد كه همه بتوانند انجام دهند. اینكه می‏بینید ما گفتیم 14 سكه بیشتر را عقد نمی‏كنیم، نه برای این است كه چهارده سكه بیشتر، اشكال در ازدواج ایجاد می‏كند، خیر؛ اين براي اين است كه آن جنبه معنوي ازدواج غلبه پيدا كند بر جنبه مادى.
    مثل یك تجارت و معامله نباشد. اگر كسی برای دختر خود اهمیت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است، راهش اين نيست كه بگويد بايد مهریه ما را زياد كنيد. مهریه هر چقدر كمتر باشد، جنبه انسانی این پیوند بیشتر است. كساني كه مهریه دخترشان را براي احترام به دخترشان بالا مي‏برند، اشتباه می‏كنند. این احترام نیست؛ این بی‏احترامی است. بعضي خيال مي‏كنند مهریه سنگين، به حفظ پیوند زناشویی كمك می‏كند. این خطاست اشتباه است. اگر خدای ناكرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه سنگين هيچ معجزه‏اي نمي‏تواند بكند.[11]
    پي نوشت ها:

    [1]. ملامحسن فيض كاشانى، تفسير صافى، قم، نوید اسلام، 1386، چ 2، ج 2، ص 166.
    [2]. علي قائمى، تشكیل خانواده در اسلام، تهران، اميرى، 1378، چ 10، ص 111.
    [3]. حسين نجاتى، روان شناسي زناشويى، تهران، بیكران، 1380، چ 5، ص 95.
    [4]. تشكیل خانواده در اسلام، ص 111.
    [5]. شهيد مطهرى، نظام حقوقی زن در اسلام، تهران، اسراء، 1375، چ 22، صص 231، 232 و 235.
    [6]. وسائل الشیعه، ج 21، ص 252.
    [7]. همان، ص 254.
    [8]. حقوق زن در اسلام، صص 448 و 449.
    [9]. وسائل الشیعه، ج 20، ص 255.
    [10]. وسائل الشیعه، ج 20، ص 256.
    [11]. مطلع عشق، صص 126 و 127.

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    یکی از سنت های بسیار کهن اجتماعی رایج در جوامع بشری که قدمتی بسیار طولانی دارد، پرداخت مهریه در پیوند ازدواج است؛
    به عبارت دیگر از گذشته های بسیار دور تا امروز، رسم بر آن است که مرد هنگام ازدواج و بویژه زمانی که خواستگاری وی با پاسخ مثبت از سوی نامزد مورد نظر همراه می شود، مبلغی را به عنوان مهریه برای زن در نظر می گیرد؛
    اگرچه سنت پرداخت مهریه، همانند سایر سنت های اجتماعی، طی روزگار گذشته، تحولات و دگوگونی های زیادی را پشت سر گذاشته و با توجه به زمان و مکان، دچار تغییرات مختلفی شده است.

    قرآن کریم از مهریه زنان با عنوان «صدُقه» یاد نموده و حکم به وجوب آن می نماید.
    از این حکم قرآنی چنین فهمیده می شود که وجوب مهر در عقد نکاح، نه یک حکم تأسیسی و اختصاصی شریعت اسلام، بلکه یک حکم امضایی است که قرآن مجید با مهر تأیید زدن بر یک سنت پسندیده اجتماعی، آن را تحکیم بخشیده و تقویت نموده است؛

    زیرا اولاً ترکیب کلمات و ساختار آیه شریفه «وآتوالنساء صدقاتهن نحلة» به گونه ای است که وجود مهریه در آن مفروض و مفروغ عنه تلقی شده است؛ به بیان بهتر اضافه ی «صدقات» به ضمیر «هنّ» و مقدم داشتن کلمه «النساء» بیان این معنا است که زنان مهریه داشته اند و پرداخت مهریه در بین مردم و در سنن ازدواج شان متداول بوده است؛(1)

    بنابراین، معنای آیه این نیست که «به زنان مهریه بدهید» بلکه معنای دقیق آن این است که «مهریه زنان را به خودشان بدهید.» و روشن است که این معنا، به صراحت از وجود مهریه حکایت دارد؛ از این جهت است که می گوییم وجوب مهریه یک حکم امضایی نه تأسیسی.

    ثانیاً؛ اگر از منظر تاریخی هم به مسئله نظر افکنده شود معلوم می گردد که پرداخت مهر، علی رغم تحولات و تغییرات چشمگیر، یک سنت پایدار اجتماعی است که از گذشته های دور تا امروز در جوامع بشری رایج است.

    در مصر باستان، زوج مبلغی را به عنوان جبران خسارت از این جهت که با ازدواج، یکی از اعضای خانواده ی فردی را از او می گرفت، به پدر دختر می داد؛ یعنی در واقع پرداخت «مهر» بابت تسکین و کاهش دادن درد و رنج ناشی از جدایی دختر از پدرش صورت می گرفت. (2)

    در بابل، مهر به عنوان وجه المعامله و در واقع بهای زن بود که به پدر او داده می شد؛ هرچند به مرور زمان، خرید آن به منظور ازدواج، با جایگزینی هدیه ای برای پدر زن، حالت نمادین یافته بود (3)

    جوامع قبیله ای و بادیه نشین حجاز نیز از همین سنت پیروی می کردند و مبلغ پرداختی از سوی مرد، به هر عنوانی که داده می شد به پدر دختر اختصاص داشت؛ اما پس از تابش اشعه حیات بخش اسلام بر حجاز و طلوع خورشید عدالت در آن سرزمین، تنها تغییر بنیادینی که در این سنت اجتماعی پدید آمد، اختصاص یافتن مهریه به خود زن بود.


    پي نوشت:
    1-
    محمد حسین طباطبایی؛ المیزان؛ ترجمه سید باقر موسوی؛ ج 4،ص 269.
    2-
    غالب غانم؛ القوانین و النظم عبرالتاریخ؛ ص 47.
    3-
    همان؛ ص 60.



  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نظر برخي از مفسرين راجع به مهريه:


    شیخ طوسی(ره): اینکه خداوند مهریه را بر مرد واجب نموده و زن را موظف به پرداخت چیزی نکرده است، از منظر بعضی از مفسران بدین معناست که در واقع، مهریه عطیه ای از سوی خداوند متعال برای زنان است. (1)

    طنطاوی: «نحله»، یعنی عطیه و هدیه ی بدون عوض که با رضایت قلبی به کسی داده می شود. (2)

    محمد جواد مغنیه: مراد از نحله عطیه ای است که خداوند پرداخت آن را بر زوج واجب گردانیده و... در حقیقت، خداوند شوهران را موظف نموده تا از جانب خداوند متعال، هدیه ای را به همسران شان بدهند. پس مهریه عوض بهره برداری جنسی نیست؛ چون زن و مرد در این نیاز، مشترکند. (3)


    سید قطب: خداوند متعال به شوهر دستور می دهد تا مهریه را به عنوان هدیه ی محض با رضایت قلبی تمام و با آسودگی خیال به همسرش اعطا کند، دقیقاً همان طوری که یک هدیه و بخشش را به کسی می دهد(4)


    احمد مصطفی المراغی: معنای آیه شریفه این است که زنانی را که به عقد ازدواج تان درمی آورید، مهریه شان را به عنوان هدیه و بخشش بدهید.(5)


    ابو الحسن الماوردی: نحله همان عطیه و هدیه ی بدون عوض است. اینکه دین را نحله نامیده اند به این دلیل است که عطیه ای از سوی خداوند متعال است.(6)


    محمد حسین فضل اللَّه: «آیه شریفه، مهریه را ثمن و عوض ندانسته؛ بلکه آن را «نحله» می خواند؛ یعنی عطیه ای که انسان به کس دیگری بدون چشم داشت عوض، می دهد...(7)


    پي نوشت:
    1-تفسیر التبیان؛ ج 3، ص 109، ذیل آیه 4 سوره ی نساء.
    2-
    الجواهر؛ ج 3، مصر، ص 10، ذیل همان آیه.
    3-
    التفسیر الکاشف؛ ج 2، ص 250، ذیل همان آیه.
    4-
    فی ظلال القرآن.
    5-
    تفسیر المراغی؛ ج 4،ص 184، ذیل همان آیه.
    6-
    النکت و العیون؛ ج 1، ص 451، ذیل همان آیه.
    7-
    تفسیر من وحی القرآن؛ ج 7، ، ص 69، ذیل همان آیه



  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    41
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    271

    حل نشد




    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    فلسفه مهر

    هدیه و پیشكشی كه شوهر به عنوان مهر به همسر می‏دهد، در حقیقت وسیله‏ای برای مطمئن ساختن زن به صفای قلبی خویش و دریافت پاسخ مثبت و صمیمانه به پیشنهاد عشق اوست. مرد با اعطای چنین هدیه‏ای می‏خواهد به زن بگوید: طالب توأم، تو را دوست می‏دارم و صفای تو را ارج می‏نهم. بدین سان، اگر مهر بر این اساس توجیه شود، وسیله خوبی برای ایجاد مهر و محبت بین زوجین و عاملی قوی برای انس و الفت است.[4]

    باز جواب سوال من نشد
    هر اسمی که روی مرد میخواهید بزارید . طالب عاشق دوستدار خواستگار...
    و من هم منکر این نشدم که باید مرد طرفش رو از خودش مطمئن کنه اما ...
    اما آیا این دادن اطمینان باید مالی باشه ؟ راه دیگه ای نبود ؟
    و سوال اصلی این بود که
    مگر ازدواج علاقه و کشش دو طرفه نیست ؟ پس چرا مرد ؟
    مگه پسر قراره دختر رو خریداری کنه که با مهریه بخواد ... گفتن ازدواج نگفتن معامله ...


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    41
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    271



    و یادم رفت بگم
    از تمام حرفای آقایون کارشناس لزوم مهریه استفاده نمیشه بلکله نهایتا رججانش بدست میاد البته منهای جنبه شرعی


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    43
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    293



    یک کلام چون ممکنه بعدازمدتی فیلت یادهندوستان بکنه انوقت راحت ازروی یکی که همه زندگیشو صرف مرد هوس بازی کرده رد بشه و براحتی احساساتشو له کنه

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرطاها نمایش پست ها
    حرف تکراری لطفا نزنید:ealam:


    زیاد شنیدم و خوندم اما
    هنوز برای من حل نشده که چرا باید برای ازدواج آقا پسر مهریه بپردازه .
    منهای تمام حرفایی که راجب کم و کیف اون زده میشه من با اصلش مشکل دارم .
    مگه ازدواج یه علاقه و کشش دوطرفه نیست ؟ پس چرا باید پسر بابتش پول بده . این اون معنای عشق رو خراب میکنه


    مگه اسلام تمام هزینه های زندگی رو به عهده شوهر نگذاشته ؟؟ حتی اگه خانوم درآمد هم داشته باشه باز هم میتونه درآمدش رو نگه داره و هزینه زندگی رو از شوهرش بخواد .

    این همه که اسلام خانوما رو تحویل گرفته ...

    پس این مبلغ سنگین چیه که باید پرداخت بشه ؟؟



    اصلا مگه قراره دختر خانوم معامله بشه ؟؟؟؟؟


    ماشالا همه هم میگن که مهریه ارزش دختر نیست و بازم سرش چونه میزنن
    و همه هم میگن که مهریه خوشی نمیاره ولی بازم براشون مهمه

    و امان از عند المطالبه


    بلاخره ما نفهمیدیم ..
    البته مطلبی که به ذهن خودم میرسه اینه که مهریه ای که اسلام گفته با مهریه ای که ما میگیم خیلی فرق داره
    البته مشکل بازم باقیه

    شما چی فکر میکنید؟



    باعرض سلام و خسته نباشید

    این سوال را برای توضیحات بیشتر مربوط به کارشناسان احکام و فلسفه قوانین شرعی می شود اما به نظر بنده که در بخش مشاوره هستم در اسلام مهریه یک چیز ابداعی و اختراعی نبوده بلکه اسلام مهریه را به حالت فطری و طبیعی آن برگردانید. قرآن کریم با لطافت و ظرافت بی نظیری می‏گوید: (وآتُو النِسأَ صَدُقاتِهِنَّ نَحْلًَْ); یعنی مهریه زنان را که به خود آنها تعلق دارد (نه به پدران یا برادران آنها) و عطیه و پیشکشی است از جانب شما به آنها به خودشان بدهید.

    قرآن کریم در این جمله کوتاه به سه نکته اساسی اشاره کرده است: اولاً با نام صدُقه یاد کرده است نه با نام مهریه زیرا نشانه راستین بودن علاقه مرد است. دیگر اینکه با ملحق کردن ضمیر (هُنَّ) به این کلمه می‏خواهد بفرماید که مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر، مهریه مزد پرورش و شیردادن و تغذیه و خوراک او نیست. سوم اینکه با کلمه نحله کاملاً تصریح می‏کند که مَهر هیچ عنوانی جز عنوانی تقدیمی و پیشکشی و عطیه و هدیه ندارد بنابراین مهریه از احساسات دقیق و عطوفت‏آمیز مرد ناشی شده نه از احساسات خشن و مالکانه او، آنچه از ناحیه زن در این امر دخالت داشته، حسن خودداری مخصوص او بوده نه ضعف و بی اراده بودن او، مهریه تدبیری است از ناحیه قانون خلقت برای بالا بردن ارزش معنوی زن و قرار دادن او در سطح عالیتری. در حقیقت ارزش معنوی مهریه برای زن بیش از ارزش مادی آن است.

    گذشته از اینها می‏توان مهریه را بعنوان یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب کرد زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری می‏شود زیرا مرد طبق استعداد خاص بدنی معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و همچنین مردان برای انتخاب همسر مجدد امکانات بیشتری دارند ولی زنان بیوه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی امکاناتشان برای انتخاب همسر جدید کمتر است مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ای برای تأمین زندگی آینده اوست موفق باشید.
    ویرایش توسط حاج علی : ۱۳۹۱/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۶:۵۵ دلیل: اصلاح فاصله خطوط
    چرا باید مهریه بدیم ؟>>> حرف تکراری نزنید لطفا
    مقام معظم رهبری:
    ✔ باید كاری كنیم كه فرزندان،حتما دست مادر را ببوسند . . .
    . . . اسلام به دنبال این است.
    .
    .
    .
    مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
    مادرت را ببوس،
    پایش را ببوس تا به گریه بیفتد، خودت هم به گریه می افتی،
    آن وقت کارت روی غلتک می افتد و همه درهایی که به روی خود بسته ای، خدا باز می کند.
    این که فرمود بهشت زیر پای مادر است یعنی تواضع کن.

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۰/۲۳, ۱۱:۴۴ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود