صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جواب به سئوالات دعایی شما در اینجا

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    راهنما جواب به سئوالات دعایی شما در اینجا




    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم و العن اعدائهم
    کاربران گرامی سئوالات خود را در ارتباط با دعا و نیایش اینجا مطرح بفرمایید تا با کمک دوستان کارشناس جواب های علمی و مقتضی تقدیمتان نماییم .
    التماس دعا

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۸/۱۴ در ساعت ۲۱:۲۵

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    راهنما طلب شفا برای مریض مطلوب هست یا خیر ؟




    پاسخگو : حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله

    سئوال : اگر كسى براى ديگرى كه بيمارى مزمن و ديرينه‌اى دارد، دعا كند و با توسّل به ائمه معصومين ‏‏(عليهم‌السّلام) شفاى او را بخواهد، آيا اين كار مطلوب است؟ يا اينكه ممكن است از خدا سختى ‏در زندگى طلب كند و خدا برخى مشكلات را براى او قرار دهد، تا در آخرت اجر و پاداش زيادى ‏دريافت كند. با اين وجود جواب چيست؟
    جواب : هنگامى كه خداوند قلب بيمار يا يكى از دوستان وى را به نيايش جذب نمود و دل با بال كشش غيبى ‏ميل دعا پيدا كرد، معلوم مى‌شود كه شفا رقم خورد. وقتى ايوب (عليه‌السّلام) به طور جدّ عرض كرد: «إنّى ‏مسنّى الضّرّ و أنت أرحم الرّاحمين»(1)، معلوم شد كه چنين خواسته مسبوق به خواسته خداى سبحان ‏بوده است، زيرا رجال الهى، چونان ملائكه، بدون اذن سابق قول يا فعلى ندارند؛ «لا يسبقونه بالقول»(2).‏ اگر صاحبدلى پيام الهى را در محرم‌خانهٔ دل نسبت به درخواست علاج بيمارى كهن و مرض عتيق دريافت ‏نمود، دريغ نكند. البته بيمارى كه در منزل صبر به سر مى‌برد، آن را بيدرنگ تحمّل مى‌كند و مريضى كه در ‏مرحلهٔ رضا قرار دارد، از آن خشنود مى‌شود و مبتلايى كه فارغ از حضور خويش و غافل از درد خود است و در ‏منزلت رفيع تفويض سير مى‌نمايد، از خود طرحى ندارد، بلكه مى‌پسندد آنچه را جانان پسندد.‏ چون دعاى پدر براى فرزند طبق حديث نبوى (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) همسان دعاى پيامبر براى امّت خود ‏است؛ «دعاء الوالد لولده كدعاء النبي (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) لاُمّته»(3)، و كهن‌سالانى كه از عهد ديرين ‏به تعليم كتاب و حكمت اشتغال داشتند، به مثابهٔ پدر فرزندان علمى ـ بلاواسطه يا مع‌الواسطه‌ ـ اند، اميد ‏است دعايمان بدرقهٔ سير و سلوك علمى و عملى همهٔ تقى‌السيره و نقى‌السريره‌ها باشد.‏ مستحضريد كه عمر سرمآيهٔ است نه درآمد، از هزينه نمودن سرمآيهٔ جز در تحصيل دلمآيهٔ پرهيز شود.‏ به وقـت صبــح شـود همچـو روز معلومت كـه با كه باخته‌اى عشق در شب ديجـور بر اساس استوار: «قُل الله ثمّ ذرهم فى خوضهم يلعبون»(4) در عين اشتغال به علم‌الدّراسة از ‏جاذبهٔ علم‌الوراثة غفلت نشود، البته با فيض ربوبى و فوز قدسى؛ در تو كجا رسد كسى، تا نرود به پاى تو مرغ تو كى شــود ولى، تا نَپَرد به بال تو‏ ولاى اهل‌بيت عصمت چونان قرآن كريم قداست دارد، از اعتصام به آن محروم نمانيم كه حِرمان از قرآن ‏كريم را به همراه دارد و انتظار مى‌رود، راقم و مرقوم له از محتواى پاسخ و پرسش بهره‌مند گردند.‏ ‏(1) سورهٔ انبياء، آيهٔ 83.‏ ‏(2) سورهٔ انبياء، آيهٔ 27.‏ ‏(3) نهج‌الفصاحه، ج 1، ص 322.‏ ‏(4) سورهٔ انعام، آيهٔ 91.‏ جوادى آملى، آذر 1381‏
    http://www.elahana.com
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۸/۱۵ در ساعت ۲۲:۴۵

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11219



    دریکی از فرازهای دعای کمیل امده :اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا
    چه گناهانی سبب می شود دعا مستجاب نگردد؟

    ویرایش توسط شفا : ۱۳۸۸/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۳:۴۵

  7. صلوات ها 5


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043



    چه گناهانی از موجبات حبس دعا یا منع دعا یا رد دعا و یا حرمان ازاجابت است ؟

    چه گناهانی موجب میشود که دعاها و درخواستهای ما از خداوند مستجاب نگردد ، و ما حاجت روا نگردیم ؟

    برای پاسخ کلی استناد می کنیم به آیات نورانی قران کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام :

    خداوند می فرماید :

    .....انما یتقبل الله من المتقین . (مائده آیه 27 )

    خداوند فقط ( اعمال ) تقوا پیشگان را قبول می فرماید .

    دعا هم از مصادیق عمل ، بلکه از مهمترین اعمال عبادیست ، الدعا مخ العبادة ، یعنی دعا عبادت خالص و عصاره عبادت است . لذا قبولی این عبادت هم منوط به شرائط قبولیست که مهمترین شرط قبولی هم تقواست . واجبات اعتقادی و اخلاقی و احکامی همگی در محدوده و چارچوب تقوا و خدا ترسی قرار دارند ، اگر مراعات تقوا بشود خداوند می پذیرد وگرنه شرط قبولی دعا مفقود است . و این منافاتی ندارد با آیه شریفه :


    وقال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین ﴿60غافر﴾
    پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تـا خواستـه هايتـان را اجـابـت كنم و بـرآورده نمايم. همانا كساني كه از عبـادت من (درخـواست و سوال از من) سربـاز مي زنند و سركشي مي كنند, بـه زودي با ذلت و خواري وارد دوزخ مي شوند .


    و از سویی دیگر فرموده است :

    وَعْدَ اللَّهِ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ30/6

    وعده خداست‏ خدا وعده‏اش را خلاف نمى‏كند ولى بيشتر مردم نمى‏دانند .


    سئوال : پس چگونه است که خداوند به طور مطلق وعده اجابت دعاها را فرموده و از سویی هم حضرت باریتعالی خلف وعده نمی کند ، با این حال ما تجربه می کنیم که دعاهایمان مستجاب نمی شود و هیچ نشانه ای روحی و مادی و تأثیر ظاهری از استجابت نمی بینیم ؟

    جواب : علت عدم استجابت ادعیه در حقیقت این ما بنده گان عاصی پروردگار هستیم که با بی تقوایی وعصیان عملا بین دعا و اجابت حائل ایجاد کرده و موجب عدم استجابت دعاهایمان می گردیم . به زبان اظهار نیاز می کنیم اما به عمل خود را بی نیاز از خداوند میپنداریم و همین است که دعای ما نمی تواند به بارگاه اجابت الهی راه یابد .


    امام سجاد سلام الله علیه در انجیلیه طویلیه اشاره ای به این مسئله دارد :

    ....فان کان ذنوبی حالت بین دعائی و اجابتک .(بحارالانوار :ج94ص169ح22 نقلا عن کتاب أنیس العابدین )و( الصحیفة السجادیةَ الجامعة طبع موسسة امام المهدی عج فی قم )
    خداوندا ..اگرگناهانم بین دعای من و اجابت حضرتت حائل و مانع گردیده ..


    امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز فرمودند :
    المعصیة تمنع الاجابة یعنی معصیت و گناه مانع اجابت میگردد .
    ( غررالحکم و دررالکلم ح792 و 928 و عیون الحکم والمواعظ : ص 23 ح 188 ) .


    و الا خداوند وعده استجابت دعا را در قرآن کریم اعلان فرموده و خلف وعده از سوی حضرتش هم محال است . هر چه هست از قامت ناساز ماست .

    معاصی هم بسته به کبیره یا صغیره بودن اثرتخریبی و عوارض متفاوت دارند ، به برخی معاصی که دراحادیث به عنوان عوامل عدم استجابت دعا معرفی شده است اشاره می نماییم :

    ظلم و ستم

    1 –قال رسول الله صلی الله علیه و آله : حتم علی الله أن لایستجیب دعوة مظلوم و لاحد قبله مثل مظلمته .( کنزل العمال ج3 ص 7626 )
    رسول خدا فرمود : قطعا خداوند دعای مظلومی را که به دیگری چنان ظلمی را روا داشته است ، مستجاب نمی کند .

    2 – عنه صلی الله علیه و آله : لاتظلموا فتدعوا فلایستجاب لکم ، و تستسقوا فلاتسقوا ، و تستنصروا فلا تنصروا .(بحارالانوار : ج93 ص 320 ح 30 )
    رسول خدا فرمود :ستم نکنید که در این صورت ، دعا می کنید و دعایتان مستجاب نمی شود ، و باران می طلبید و باران نمی آید ، و [از خدا] یاری می جویید و یاری نمی شوید .


    عاق والدین

    1 – الامام الصادق علیه السلام : الذنوب التی تغیر النعم البغی .......والتی ترد الدعاء و تظلم الهواء عقوق الوالدین . (بحارالانوار: ج87ص253)
    امام صادق علیه السلام فرمودند :
    گناهانی که نعمت ها را زوال می کند ، ستم کردن ......است و آنهایی که دعا را رد می کنند و فضا را تاریک می گردانند ، نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنهاست .


    قطع رحم
    رسول الله صلی الله علیه و آله : قطیعة الرحم تحجب الدعاء .(نزهةالناظر : ص 37 ح 115)
    رسول خدا فرمود : بریدن پیوند خویشاوندی ، مانع اجابت دعا می شود .


    ترک امر به معروف و نهی از منکر
    الامام علی علیه السلام : لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر ، فیولی الله أمرکم شرارکم ، ثم تدعون فلایستجاب لکم علیهم .(الکافی : ج7 ص52 ح7 )

    امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که خداوند ، امور شما را به دست بدانتان می سپارد ، و آن گاه بر علیه آنها دعا می کنید ؛ اما دعایتان مستجاب نمی شود .

    موارد ذکر شده در اخبار و احادیث زیاد است از جمله :

    سبک شمردن نماز

    سخن چینی

    غنا و اوازه خوانی

    وفانکردن به عهد خدا

    متوسل شدن به غیر خدا

    دعای حرام و حرامخوار

    شراب خواری

    دعای شوهر بر علیه همسر

    تباه کننده مال
    و.........................

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۸/۱۹ در ساعت ۰۰:۵۶

  9. صلوات ها 5


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    راهنما دعا تکلیف یا تعیین تکلیف ؟




    سئوال : آیا دعا در حقیقت تعیین تکلیف برای خداوند نیست ؟
    جواب : دعا تعیین تکلیف عبد برای مولا نیست ، چون مولا مافوق و بندگان مادون و جیره خوار سفره احسان حضرتش هستند . بلکه دعا درخواست عبد فقیریست که فقر ذاتی مطلق دارد از مولایی که ذاتاَ غنی مطلق است . چنین حالتی منافات با عقل و منطق و شرع ندارد .


    ثانیا مطابق آیات قرآن کریم که کلام حضرت باری تعالی است ؛ دعا یکی از تکالیف عبادی بندگان و سبب ارزشگذاری آنان در پیشگاه الهیست . یعنی دعا وسيله ي تحصيل ارزش هاست .
    قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ - بگو ای پیامبر اگر دعای شما بندگان نباشد پروردگار من به شما اعتنا و توجهی نمی کند .
    فرقان : آیه77

    نتیجه : اینکه دعا تکلیف بندگان است از جانب خداوند نه تعیین تکلیف بندگان برای خداوند منان .

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۹:۳۷

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    348
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2018



    یه سوال

    بنده هر وقت میخوام از خداوند طلب چیزای مادی کنم اصلا زبونم قفل میشه و ساکت میشم و بعد پشیمون میشم از دعا کردن .....


    چرا من همچین حسی رو دارم ..


    ^^..البته فقط در مورد چیزای مادی دنیا ..^^
    ویرایش توسط jahromi : ۱۳۸۸/۰۸/۲۶ در ساعت ۲۰:۱۵

  13. صلوات ها 3


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب تمام حوائج کوچک و بزرگ را از خداوند بخواهیم




    با تشکر از کاربر گرامی جواب سئوال شما در احادیث نورانی اهل بیت که در ذیل می آید آمده است :
    عن محمّد بن يحيى ، عن أحمد بن محمّد بن عيسى ، عن علي بن الحكم ، عن داود بن النعمان ، عن إبراهيم بن عثمان ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : قال رسول الله ( صلّى الله عليه وآله ) : إنّ الله أحبّ شيئاً لنفسه وأبغضه لخلقه ، أبغض لخلقه المسألة ، وأحبّ لنفسه أن يسأل ، وليس شيء أحب إلى الله عزّ وجلّ من أن يسأل ، فلا يستحيي أحدكم أن يسأل الله من فضله ولو بشسع نعل.
    ( کافی : ج4 ص20 ح4 عن ابراهیم بن عثمان عن الامام الصادق علیه السلام و من لایحضره الفقیه : ج2 ص70 ح1755 )
    امام صادق علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
    تحقیقاَ خداوند تبارک و تعالی یک چیز را برای خودش دوست دارد و همان را برای خلقش دشمن می دارد:
    درخواست شدن از خلقش را دشمن می دارد و درخواست شدن از خودش را دوست می دارد .
    هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از آن نیست که از او در خواست شود . پس ، هیچ یک از شما شرم نکند از این که از خداوند ، درخواست کند ، حتی بند کفشی را .

    فی الحدیث القدسی قال الله تعالی لموسی ـ علیه السّلام: یا موسی سلنی كل ما تحتاج الیه حتی علف شاتك و ملح عجینك.
    (بحارالانوار، ج 90، ص 303).
    در حدیث قدسی آمده است که خداوند به موسی فرمود : ای موسی هرچه احتیاج داری از من بخواه حتی علف گوسفندانت و نمك طعامت را.


    الامام علی علیه السلام : إن الله - تبارک و تعالی - أخفى أربعة في أربعة .
    امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : تحقیقا خداوند – تبارک و تعالی – چهار چیز را در دل چهار چیز ، پنهان ساخته است .
    أخفى رضاه في طاعته : فلا تستصغرن شيئا منطاعته فربما وافق رضاه وأنت لا تعلم .
    رضایت خودش را در طاعتش پنهان ساخته است : پس ، چیزی از طاعتش را حقیر و کوچک مشمارید ، چه بسا رضای خداوند در آن باشد در حالیکه تو نمی دانی .

    وأخفى سخطه في معصيته : فلاتستصغرن شيئا من معصيتهفربما وافق سخطه وأنت لا تعلم .
    و ناخشنودی خودش را در معصیتش پنهان نموده است . پس ، چیزی از معصیتش را خرد و کوچک مشمارید ، چه بسا ناخشنودی خداوند در همان باشد در حالیکه تو نمی دانی .

    وأخفىإجابته في دعوته : فلا تستصغرن شيئا من دعائه فربما وافق إجابته وأنت لاتعلم .
    و اجابتش را در دعا پنهان فرموده است . پس ، چیزی از دعایش را کوچک مشمارید ، چه بسا اجابتش در همان باشد در حالیکه تو نمی دانی .

    وأخفى وليه في عباده : فلا تستصغرن عبدا من عبيد اللهفربما يكون وليه وأنت لاتعلم.
    و ولی خودش را در بین بندگانش پنهان نموده است . پس ، بنده ای از بندگانش را حقیر و کوچک مپندارید ، چه بسا همان کس ولی او باشد در حالیکه تو نمی دانی . .
    ( خصال : ص209 ح31 و کمال ادین : ص296 ح4 و معانی الاخبار : ص112 ح1 کلها عن محمد بن مسلم عن الامام الباقر عن ابیه عن جده علیهم السلام و بحارالانوار : ج93ص363ح4 )

    الامام الباقر علیه السلام : لا تحقروا صغیرا من حوائجکم ؛ فان احب المؤمنین الی الله تعالی أسألهم .
    ( مکارم الاخلاق : ج2 ص 2275 و بحارالانوار : ج93 ص 346 ح9 )
    امام باقر علیه السلام فرمودند : حاجات کوچک خویش را حقیر مشمارید ؛ چرا که محبوب ترین مؤمنان در نزد خداوند متعال ، پرخواهش ترین آنهاست .

    الامام الصادق علیه السلام : علیکم بالدعاء ؛ فانکم لاتقرّبون بمثله ، و لا تترکوا صغیرة لصغرها أن تدعوا بها ، انّ صاحب الصغار هو صاحب الکبار .
    ( کافی : ج 2 ص467 ح 6 و امالی مفید : ص 20 ح9 و فیه « تسئلوها » بدل « تدعو بها » و کلاهما عن سیف التمار و عدة الداعی : ص123 و فیه « الی الله بمثله » بدل « بمثله » و بحارالانوار : ج93 ص 303 ح 39 )
    امام صادق علیه السلام فرمودند : تا می توانید دعا کنید ؛ چرا که شما با هیچ چیز به مانند دعا به خداوند نزدیک نمی شوید . هیچ دعای کوچکی را به خاطر کوچک بودنش ، ترک نکنید ؛ زیرا آن که حاجت های کوچک به دست اوست ، همان است که حاجت های بزرگ در دستش است .

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۴:۴۱

  15. صلوات ها 3


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب اقسام دعا کنندگان




    بر اساس انگيزه‏ي سؤال، مي‏توان درخواست کنندگان را به چند دسته تقسيم کرد:
    دسته‏ي اول: گروهي که کمال را پيش از رسيدن وقت آن طلب مي‏کنند. انگيزه‏ي اينان، استعجال طبيعي انسان است که خداوند با جمله‏ي خلق الانسان من عجل (انبياء / 37) بدان اشاره کرده است.
    در دعاهاي معصومان - عليهم‏السلام - که انسانهاي کاملند، چنين انگيزه‏اي وجود ندارد. «حب الينا ما نکره من قضائک و سهل علينا ما نستصعب من حکمک و الهمنا الانقياد لما اوردت علينا من مشيتک، حتي لا نحب تأخير ما عجلت و لا تعجيل ما أخرت» (دعاي 33).
    دسته‏ي دوم: گروهي که مي‏دانند اراده‏ي خداوندي دست يابي بندگان به برخي خواسته‏هاشان را وابسته به درخواست آنان کرده است. همين علم انگيزه‏اي براي طلب حاجت آنان است.
    دسته‏ي سوم: اهل حضور. اينان عبد محض خدا و تام در عبوديتند که به خاطر حضور دايمي خويش استعدادهاي خود و تجليات الهي را که بر اساس استعداد به آن‏ها افاضه مي‏شود، مي‏دانند و مي‏شناسند. بنابراين تنها انگيزه‏ي دعايشان، امتثال امر خداوند است که فرمود: ادعوني استجب لکم (غافر / 60).
    دعاهاي دسته دوم در حقيقت با توجه به اين واقعيت است که خداي متعال جواد است و دعا، يکي از شروط و زمينه ساز به وجود آمدن قابليت براي دريافت فيض است. اينان به اين حقيقت آگاهند که دعا کننده، حتما عطيه‏اي دريافت خواهد کرد؛ حتي اگر به مقصود خاصش دست نيابد. اين که در روايات آمده است که هر وقت دعا کردي، دست بر روي خود بکش (22، ج: 2، ص: 342)، اشاره به همين معناست که به دريافت عطيه‏ي خود اطمينان داشته باش و آن را بر چشم خود نه.
    البته اين گروه نه از مکنونات علم الهي آگاهند و نه نوع و ميزان استعدادهاي خود را در قبول عطاياي حق مي‏شناسند؛ دعاي آن‏ها از آن رو است که از يک سو فيضي دريافت مي‏کنند و از سوي ديگر، همين فيض بشارت دهنده‏ي برکات ديگر و افزون‏تر است.
    اما دسته‏ي سوم (اهل حضور) استعدادها و حالات خود را مي‏شناسند و متناسب با آن، درخواست مي‏کنند. گروهي، از پذيرش‏هاي خود به استعدادهايشان پي مي‏برند و گروه ديگري - که در معرفت کامل‏ترند - از استعداد خود به آن چه مي‏توانند بپذيرند پي مي‏برند.
    اگر حال اين مقربان با سؤال لفظي تناسب داشت، به عنوان عبوديت، درخواست مي‏کنند و چون حال، متناسب با تفويض و سکوت کرد، ساکت مي‏شوند. چنان که حضرت ايوب (ع) زماني رفع ابتلا را از خداوند درخواست نمود که حال وي اقتضاي سؤال لفظي داشت (9، صص: 79 - 74).
    امام سجاد (ع) چنين است که مي‏فرمايد: «و انا يا الهي عبدک الذي امرته بالدعاء فقال لبيک و سعديک» (دعاي 13/16). «اللهم فها انا ذا قد جئتک مطيعا لأمرک فيما امرت به
    من الدعاء، متنجزا وعدک فيما وعدت به من الاجابة اذ تقول: «ادعوني استجب لکم» (دعاي 11/31).
    منبع : دانشنامه صحیفه سجادیه

  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب




    جواب به سئوالات دعایی شما در اینجاچرا برخى از دعاها بى‌اثر است در حالى كه در روايات خيلى به آن ‏سفارش شده؟
    جواب به سئوالات دعایی شما در اینجا دعاى انسان اگر شرائط اجابت را داشته باشد حتماً مستجاب مى‌شود ‏گرچه انسان استجابت آن را نفهمد يعنى اگر همان خواسته مصلحت بود، خداوند عطا ‏مى‌كند، و اگر مصلحت نبود چيزى كه صلاح باشد عطا مى‌فرمايد، ضمناً دعا مايهٔ ‏بخشش گناه، يا ترفيع درجه و ثواب خواهد بود
    حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ در ساعت ۰۲:۰۴

  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    چه رابطه ای بین دعا و امتحانات الهی می باشد ؟




    جواب به سئوالات دعایی شما در اینجا در هر دعايى وقتى مطلبى را از خدا درخواست مى‌كنيم، امتحانات الهى را در پيش دارد، حال با ‏وجود اين امتحانات آيا اين دعا را نسبت به اينكه از عهده امتحانات آن بر آيم يا نه بخوانم يا اينكه ‏بايد منتظر موقعيتى ديگر براى خواندن آن بود؟
    جواب به سئوالات دعایی شما در اینجا ‏1ـ براى نيل به كرامت نزد خداى كريم با كرامت‌ترين كالا را بايد هزينه نمود و آن نيايش خاضعانه است، ‏چه اينكه رسول اكرم (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) فرمود: «ليس شيءٌ أكرم عند الله من الدعاء»(1). خضوع دعا ‏همان طمأنينه توحيدى است كه با اضطرار همراه است؛ «أمّن يجيب المضطرّ إذا دعاه و يكشف ‏السّوء»(2)، نه با اضطراب، زيرا موحّد مطمئنّ است، نه مضطرب. هر اندازه اضطرار و ادراك حضورى فقر و ‏ضرورت بيشتر باشد، قرب خداىِ اجابت كننده كامل‌تر خواهد بود؛ «فإنّى قريبٌ اُجيب دعوة الداع إذا ‏دعانِ»(3).‏
    حالتِ خاص مناسبِ دعاى مخصوص است، هرچند اصل دعا هماره مطلوب است. دعا كننده هيچگاه آيس ‏برنمى‌گردد، اگر همان خواسته برخاسته از مصلحت بود، اجابت مى‌شود، وگرنه عطاى ديگرى اضافه مى‌شود ‏كه بديل افازهٔ انجام نشده است. چون راز تبديل و رمز تأخير اجابت حكيمانه است؛ «و لعلّ الّذي أبطأ عنّي ‏هو خيرٌ لي لعلمك بعاقبة الاُمور»(4)، لذا ادب نيايش اقتضاى ستايش مطلق دارد.‏
    اگر مضمون برخى از دعاهاى مأثور بلند و صعب المنال بود، سهولت آن از خداى سبحان درخواست شود؛ ‏گرچه تمام رخدادهاى دنيا آزمون الهى است، ولى توفيق كاميابى در آن را مى‌توان با نيايش فراهم نمود. ‏انتظار براى اصل دعا روا نيست، هرچند تحصيل زمينهٔ برخى از ادعيه را فراهم كردن، بهتر از شروع به نيايش ‏بدون فراهم كردن شرائط برتر است. از ابتدايى‌ترين شرائط دعاى متقرّبانه پرهيز از خانهٔ رنگين است، چه ‏رسد به رنگين نمودن خانه. به ما چنين توصيه كرده‌اند:‏
    همه اندرز من به تو اين است كه تو طفلى و خانه رنگين است
    داعى بكوشد در غبارروبى صحنهٔ دل موفق شود اولاً، تا در حرم دل غيرخدا رَخنه نكند، آنگاه سعى كند تا ‏در سپردن خانهٔ دل به دلدار از اصل خانه صرف نظر نمايد ثانياً، چون محبوب راستين نيازى به خانه غير ندارد و ‏خانه نيز به اندازهٔ هستى خود مزاحم حضور دلدار است.‏
    برون شـو اى غــــــم از سينه كه لطف يار مى‌آيد
    تو هـم اى دل ز من گـم شـو كه آن دلـدار مى‌آيـد(5)‏
    به هر تقدير، دعاى خائفان از دوزخ جداى نيايش مشتاقان بهشت است و درخواست اين دو گروهِ ميانه ‏غير از مناجات محبّان و شاكران است كه نجواى: «ما كنت أعبد ربّاً لم أره»(6)، هوش از عرشيان ‏سروش‌آور مى‌ربايد.‏
    ‏2ـ دعا همانند عبادت‌هاى ديگر اضلاع كثير دارد كه به لحاظ هر ضلع او حكم خاصى مطرح است، زيرا دعا ‏به لحاظ خود داعى اثرى دارد كه حضرت ختمى مرتبت (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) آن را بهترين درخواست معرفى ‏كرد: «أفضَلُ الدعاء دعاء المرء لنفسه»(7) و به لحاظ تأثير آن در دشمن‌زدايى، رسول گرامى ‏‏(صلّى‌الله‌عليه‌وآله) چنين فرمود: «الدعاء سلاحُ المؤمن»(8) و به لحاظ سرعت اجابت آن اگر دربارهٔ برادر ‏مؤمن و در غياب وى باشد، از آن حضرت (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) چنين رسيده است: «دعوتان ليس بينهما و ‏بين الله حجابٌ دعوة المظلوم و دعوة المرء لأخيه بظهر الغيب»(9).‏
    ‏(1) نهج‌الفصاحه، ج 1، ص 327.‏
    ‏(2) سورهٔ نمل، آيهٔ 62.‏
    ‏(3) سورهٔ بقره، آيهٔ 186.‏
    ‏(4) مفاتيح‌الجنان، دعاى افتتاح.‏
    ‏(5) ديوان شمس، ش 593.‏
    ‏(6) توحيد صدوق، ص 308؛ بحارالأنوار، ج 4، ص 44.‏
    ‏(7) نهج‌الفصاحه، ج 1، ص 321.‏
    ‏(8) همان، ص 323.‏
    ‏(9) همان، ص 322.‏

    حضرت آیت الله جوادى آملى، آذر 1381‏

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود