جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معناي اهل(ع) بيت از نگاه عامه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535

    معناي اهل(ع) بيت از نگاه عامه




    با توجه به سفارش پيامبر(ص) در مورد اهل بيت (ع) و خاندان پاكشان وتأكيد آيات قرآن بر دوري ايشان از هرگونه رجس و پليدي، بسياري از انديشمندان شيعه وعامه در مورد مصاديق اهل بيت به گفتگو پرداخته اند ، غالب عامه مراد از اهل بيت را همسران رسول خدا(ص) دانسته و از اين رو در تكريم ايشان و تأييد رفتار و كردارشان حتي پس از رسول خدا(ص) هرچند كه منجر به قتل و غارت ويا خروج برعليه خليفه رسمي مسلمانان شده باشد اهتمام مي ورزند .
    اما دسته اي ديگر از دانشمندان اسلامي كه غالب علماء شيعه وحتي برخي از عالمان عامه را نيزشامل مي شود بر اين اعتقاد هستند كه مراد از اهل بيت دخترايشان فاطمه ، علي بن ابي طالب ، حسن بن علي ، حسين بن علي (عليهم السلام)مي باشد مهم ترين ادله اين نظريه :
    الف) اگر مراد از اهل بيت را تنها معناي لغوي آن بدانيم ، بازشامل دخترگرامي ايشان حضرت فاطمه(س)، همسر ايشان علي بن ابي طالب (ع) ، امام حسن(ع) و امام حسين (ع) خواهد شد ، چراكه به اعتقاد همه مورخين علي بن ابي طالب و خانواده ايشان به دعوت پيامبر(ص) ،در خانه رسول خدا(ص) سكونت يافته و حتي برخي ازصحابه همچون عبد الله بن عمر،اين قرابت مكاني را دال بر قرابت معنوي مي دانستند .
    ب) در خصوص اينكه مراد از اهل بيت (ع) معنايي اصطلاحي بوده و مراد نزديك ترين افراد و راهيافتگان به مكتب رسول خدا(ص) مي باشد به كلام ابن حجر كه از انديشمندان بزرگ و صاحب تأليف در علوم مختلف اسلامي بسنده مي كنيم:
    « وي به نقل از ام سلمه همسر رسول خدا(ص) مي گويد وقتي آيات تطهير در شأن اهل بيت نازل شد پيامبر(ص) فاطمه(س) ، علي(ع) ، حسن(ع) ، حسين(ع) را فرا خواند وايشان را در زير عباي خود قرار داد و فرمود : خداوندا اينان اهل بيت من اند و...... »
    متن اصلي:
    لما ثبت في تفسير قوله تعالي « ليذهب عنكم الرجس اهل البيت ..» قالت ام سلمة لما نزلت { هذه الايات } دعا النبي (ص) فاطمةو عليا والحسن و الحسين فجللهم بكساء فقال اللهم هوءلاء اهل بيتي .....[1]

    [1]
    .ابن حجر (م852ق) بيروت ، دارالمعرفة ، دوم ، دوم ، بي تا . ج7 ، ص104
    ویرایش توسط صدر : ۱۳۸۸/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۲:۱۱

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    444
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2100



    با سلام به حامد عزیز با اجازه شما فونت نوشته زیبای شما را بزرگ کردم


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود