جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طبقات اجتماعی دوران عمر را می خواهم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    طبقات اجتماعی دوران عمر را می خواهم




    یکی می گفت در دوران عمر جامعه به 8 طبقه تقسیم شده بود در این باره توضیح بدهید

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40515



    با سلام

    قشر بندی اجتماعی در زمان عمر بر جستگی بشتر پیدا کرد وبر خلاف رویه ابوبکر که تا حدودی این سیاست ها جنبه سری داشت،

    در دوره ایشان نه تنها علنی شد بلکه بطور رسمی مزایای اجتماعی و بیت المال را به تناسب رده بندی منزلتی که تحت تاثیر شبکه محدود از روابط با افراد فرصت طلب وزیاده خواه ، تنظیم شده بود، تقسیم می کرد .

    در این قشر بندی ، گروه های خاص اجتماعی شکل گرفت وافراد به تناسب شمولیت در هر کدام از گرو های منزلتی ، جایگاه مشخص ومنزلت همان گروه را داشتند .

    این گروه ها و منزلت آنها را می توان چنین بر شمرد : گرو صحابه، گروه قریش ، و گروه های حاشیه ای . عمر در گرامی داشت صحابه بعنوان گروه برتر اجتماعی ، تلاش زیاد کرد ، علاوه بر واگذاری پست های حساس ومهم ، دریافت پاداش ها وامتیازات وحقوق عمومی ، چنین جاه انداخت که آنها حق حکومت کردن ، تصرف در اموال عمومی ، وتفسیر وتبین دین را دارند : « این امر ( خلافت ) منحصر در افراد بدر است ، تایکی از آنها باشد ، وآنگاه که کسی از آنها نباشد ، در اصحاب احد، تایک نفر از ایشان هست وپس از ایشان همچنان جنگ های پیامبر را نام برد وسپس گفت : خلافت به آنهای که بعد از فتح مکه مسلمان شده اند نمی رسد . »
    (عسکری،نقش ائمه در احیای دین 1370 : 9 /26 – 27 )



    گروه قریش امتیاز ویژه ای برای خود قایل بودند ، این مطلب در سقیفه ای بنی ساعده با نقل حدیث از پیامبر توسط ابوبکر ( الائمه من القریش) نهادینه شد که امتیاز آنها به علت وابستگی نسبی به پیامبر (ص) بیشر است .
    عمر با مدح وتمجید ویاد آوری فعالیت های آنان در راه اسلام وهمراهی با پیامبر در روز های سخت ، منزلت اجتماعی قریش را تثبیت و تحکیم کرد وعملا قریش بر دیکر قبایل ، منزلت بر تر بدست آورد واز نظر روانی هم ذهنیت جامعه را برای قبول این برتری با تبلیغات گسترده وجعل احادیث ، مهیا کرد وبدین شکل فرصت هر اعتراض را از مردم سلب کرد .

    از داده های تاریخی چنین بدست می آید که ابوبکر در مدت دوسال خلافتش ، تعداد 19 نفر را به عنوان کار گزار در اطراف قلمرو اسلامی وظیفه سیاسی ونظامی داد ( محمدی ،تعدیل نابرابریهای اجتماعی در حکومت امام علی (ع)1385 : 69 ) که از این تعداد ، پنج نفر غیر قریشی هرکدام از قبیله های : کندی ، ثعلبه ، بجیله ، بنی عاجله و خزرج وبقیه سیزده نفر جملگی از قریش بودند. در این میان سهم قبایل مختلف قریش در نظر گرفته شده بود از جمله سهم بنی امیه چهار نفر ، اما هیچ سهمی برای بنی هاشم لحاظ نشده بود .
    در قشر بندی اجتماعی دوران عمر ، انصار از نظر منزلت در رده سوم بودند ودر رده چهارم گرو های حاشیه ای چون زنان ، مسلمانان غیر عرب ، وبردگان قرارداشتند.

    زنان گرچند در زمان پیامبر وضعیت مطلوب پیدا کرده بودند اما در اثر رسوب فکری عصر جاهلی بعد از پیامبر ، به همان وضعیت دوران جاهلی بر گشتند.

    بعد از گسترش سرزمین های اسلامی ، مسلمانان غیر عرب شمار شان هر روز زیاد می شد ، به علت تعصب نژادی عربی واعتقاد بر برتری عرب بر عجم ، عمر دستوررات خاص در این زمینه صادر کرد که بر اساس آن ، عرب را بر غیر عرب برتری داد.

    رویکرد عمر در تنظیم سطوح اجتماعی ، ممانعت از اختلاط غیرعرب با عرب وجلوگیری از سکونت عجمی ها در مدینه بود.
    « عمر اجازه نه می داد هیچ کس از عجمان وارد مدینه شود « مغیرةبن شعبه » به او نوشت من غلامی دارم که نقاش ، نجار ، وآهنگر است وبرای مردم مدینه سودمند می باشد ، اگر مناسب می بینی اجازه بده اورا به مدینه بفرستم ، وعمر اجازه داد . »

    ( جرجی زیدان،تاریخ تمدن اسلامی 1333 :160 )


    تا ابولولو به عنوان غلام مغیرة بن شعبه وارد مدینه شود.

    عمر در فرمانی که چهار بند داشت ، محدودیت برای عجم ها را قانونی کرد واز مردم خواست تا آن را رعایت کنند :
    « الف : مرد عجم از عرب ومرد عرب غیر قریش از قریش دختر نگیرد.
    ب : فرزندی که از مادر غیر عرب به دنیا آمده باشد، از ارث پدر محروم است مگر اینکه در سرزمین عرب به دنیا آمده باشد .
    ج : از نصارای عرب مانند نصارای عجم مالیاتی به نام جزیه اخذ نه شود، بلکه مانند مسلمانان از آنها زکات گرفته شود .
    د : غیر عرب در شهر های مکه ومدینه ساکن نشوند جزء آنهای که در زمان پیامبر در مدینه سکونت داشتند مانند سلمان وبلال . »

    ( عسکری،نقش ائمه در احیای دین،1370 :9 /51 – 52 )


    بعض از رفتارهای عمر ریشه در خوی وخصلت جاهلی داشت مانند تعصب شدید نسبت به تقدم عرب بر غیر عرب حتی عرب غیر مسلمان برعجم غیر مسلمان، وهم چنین آزاد کردن عرب های اسیر وبرده گرفتن عجم ها
    ( یعقوبی ، تاریخ یعقوبی1375 : 2 /50 )



    در میان طوایف عرب عمر اعتقاد به برتری قریش بر دیگر قبایل داشت واین نظر را در عمل هم پیاده کرد چون از 27 نفر کار گزار ایشان ، 17 نفر قریشی و10 نفر غیر قریشی بودند در حال که بشتر مسلمانان غیر قریشی، وبشترین فداکاری ها وشهادت ها از آنها بود ( البکری ، من حیات خلیفه عمر بن خطاب1988 : 198 )
    به نظر می رسد که عمر در چنبره تنگ قوم مداری وتعصب عربی ، گرفتار بود وهمواره از زاویه تنگ منافع ایلی وتفاخر قبیله ای به مسئله نگاه می کرد همین رویکرد باعث شد که در لاک تنگ نظری وانحصار گرای محدود شود که در نتیجه شایسته سالاری ، تکثر گرای وعدالت اجتماعی کم رنگ گردد ونا برابری اجتماعی و بی عدالتی برجسته شود .

    همانطور که مي دانيم اسلام تعصب عربي را از ميان برد ، ولي طبقات تازه اي در اسلام پديد آمد که پيش از آن نبود، مانند طبقه مهاجر وانصار واهل بدر واهل قادسيه و ن‍ژاد هاشمي وخاندان اشراف علوي وعباسي و فرزندان انصار ومهاجرين که عمر آنان را در دفتر مقرري ها به شکل تازه اي طبقه بندي کرد.
    پس از اين طبقات ، طبقه تابعان (‌پيروان صحابه پيغمبر ) و تابعان تابعان و خاندان صحابه مانند آل زبير، آل ابوبکر وغيره پيدا شدند واين طبقات جديد البته از نتايج پيدايش اسلام و فتوحات اسلامي مي باشد و بالاخره خاندان هاي تازه اسلامي غير از خاندان هاي عرب در ميان مسلمانان ظاهر شد.
    یا حق
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۶/۲۳ در ساعت ۲۰:۴۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191



    من شنیده بودم هشت طبقه بوده اما آنچه شما نوشتی هشت تا نبود

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40515



    نقل قول نوشته اصلی توسط آرزومند نمایش پست ها
    من شنیده بودم هشت طبقه بوده اما آنچه شما نوشتی هشت تا نبود

    با سلام
    جناب آرزومند !!متشکر میشوم دلیل خودتان را مستند و با منبع ارائه دهید!!
    تا برسی شود !!!!!

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    بایسته است ا ز رضای عزیز تشکر کرد
    هشت طبقه اجتماعی دوران خلیفه دوم به این ترتیبند که اشاره می شود.

    طبقات اجتماعی دوران عمر : 1- السابقون الاولون من المهاجرین
    2- مهاجرین 3- انصار اوس 4- خزرج 5- مردان ( جنگاوران )6- زنان پیامبر و از بین آنها عایشه بر بقیه برتری داشت 7- بقیه زنان 8- اهل بیت پیامبر بر دیگران
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود