جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا امام حسن در لشکر عمر یا عثمان در حمله به ایران بوده؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    آیا امام حسن در لشکر عمر یا عثمان در حمله به ایران بوده؟




    می گویند در تاریخ طبری آمده امام حسن و امام حسین در حمله به ا یران شرکت داشته اند درسته؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40515



    با سلام
    به نظر می رسد هیچکدام از امامان مذکور در این جنگ حضور نداشتند اما بعضی این را قبول ندارند
    کتاب طبری جلد پنجم برگ 2116 مراجعه کرده باشی نوشته: سخن از غزای طبرستان به وسیله سعیدبن عاص:سعید بن عاص به سال سی ام از کوفه به منظور غزا آهنگ خراسان کرد حذیفه بن یمان وکسانی از یاران (پیغمبر خدا) وسلم یساوی بودند.(حسن وحسین وعبدالله) بن عباس وبدالله بن عمر و عمربن عاص وعبدالله بن زبیر نیز باوی بودند.
    تا آنجا که می دانم، هرگاه این دو نام در کتابهای تاریخی کهن بدون قرینه باشند، منظور امام حسن و امام حسین(ع) است.
    چنین خبری از چند جهت قابل اشکال است و نمی توان آن را پذیرفت:

    الف) خلفای سه گانه مورد غضب امام علی و به تبع او، فرزندانش بودند.

    با این حال چگونه قابل قبول است اینان زیر پرچم خلفا بروند؟ بله با توجه به اینکه در عمل اداره ی اسلام در دست آنها بود، گاهی امام علی(ع) آنان را راهنمایی می کرد اما هیچگاه جزء دار و دسته ی آنها نشد.

    حتی عمر در ابتدا می خواست فرماندهی سپاه اسلام در حمله به ایران را به امام علی بسپارد اما حضرت نپذیرفت.

    ب) تا آنجا که می دانم، خلفای سه گانه که جای خود دارد، اساسا سیره ی ائمه این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند.

    ج) نمی دانم شما چقدر با منابع روایی و تاریخی اسلام، آشنایی دارید. اگر امام حسن و امام حسین در چنین جنگی حضور داشتند، منابع متعدد آن را نقل می کردند و منحصر به تاریخ طبری نمی شد.

    د) طبق روایتهای متعدد، امام علی بسیار مراقب جان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود و ظاهرا هدف اصلی امام علی این بود که آنها پس از او عهده دار امامت شوند. در عین حال از اینکه فرزند دیگرش محمد حنفیه در خط مقدم جنگ باشد، ابایی نداشت.

    یک بار منافقان به محمد حنفیه گفتند: چرا امیرالمؤمنین تو را در جنگ جلو می اندازد و حسن و حسین را نه؟

    جواب داد: چون آن دو، چشمان اویند و من دست راست او و او با دست راستش از چشمانش دفاع می کند. (برای آگاهی از این دست روایتها به دانشنامه امام حسین(ع)، ری شهری، ج 2، ص 396 ـ 401 مراجعه شود)
    از این روایتها هم به دست می آید که امام علی به آنها اجازه شرکت در جنگ ایران نمی داده است.


    هـ) خبری که در تاریخ طبری آمده از نظر سند نیز قابل خدشه است. در سند آن می خوانیم: عمر بن شبه از علی بن محمد از علی بن مجاهد از حنش بن مالک نقل می کند که گفت: ... (متن عربی تاریخ طبری، ج 4، ص 269)
    در مورد علی بن مجاهد.

    به چند نقل در مورد او توجه کنید:
    ـ علی بن مجاهد حدیث جعل می کرد و او کتابی در مورد جنگها نوشت و برای سخنان خود، سندهایی را جعل می کرد. (تاریخ بغداد، الخطیب بغدادی(م 463ق)، ج 12، ص 106 همچنین نقلهای متعدد دیگر مبنی بر دروغگو بودن او را ذکر می کند؛ تهذیب الکمال، مزی (م 742ق) ج 21، ص 118)
    ـ علی بن مجاهد دروغگو است. (الجرح و التعدیل، تألیف ابوحاتم رازی(م 327)، ج 6، ص 205)

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    بسیاری از مورخان سنی مذهب سعی داشتند به نحوی پرچم و علم جناب عمر و عثمان را مقدس جلوه دهند . به این معنی که این لشکر کشی های ایشان را الهی جلوه دهند و بگویند که خانواده پیامبر هم در این داستان شرکت داشته اند. در حالی که هر گز حضرت علی در این جنگها شرکت نکرد و این جای سوال است که چرا بزرگترین و رشیدترین سردار پیامبر در جنگهای موسوم به فتوحات غایب است. در مقدس جلوه دادن لشکر کشی های دو خلیفه دوم و سوم همین بس که مورخان سعی کردند بسیاری از صحابه سرشناش را در این جنگها داخل نمایند و حتی بگویند زیر این پرچم ها کشته شدند در حالی که اگر در تاریخ تاملی شود و کتب دیگر بررسی شود ،کذب بودن این قضیه آشکار می شود. مثلا می گویند اویس قرنی ک مردی عابد و بسیار پرهیزگار و شهره تقوی بود در جنگ آذربایجان در رکاب ارتش عمر به شهادت رسیده و در آذربایجان دفن شد اما هیچ کس قبرش را پیدا نکرد. در حالی که متون تاریخی گذشته می گویند اویس در جنگ صفین در رکاب حضرت علی به شهادت رسید و حضرت خبر امدن اویس را به یارانش داده بود و ایشان منتظرش بودند. پس نویسندگانی که علاقه زیادی به عمر داشته اند یا اینکه از سوی حکومت تزریق می شده اند دست به چنین کاری زده اند. مثلا صاحب تاریخ مدینه دمشق ، یعنی ابن عساکر از این دسته است.

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  7. صلوات ها 10


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود