صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شروع به مطالعه شخصی دروس دینی یا صرفا ادامه دادن در خود حوزه علمیه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955

    شروع به مطالعه شخصی دروس دینی یا صرفا ادامه دادن در خود حوزه علمیه




    با سلام و احترام به شما بزرگواران


    تويه سيستم هاي آموزشي ما نوعي اجبار وجود داره تويه خوندن كه كسايي رو كه شرايطي رو ندارن رو دچار مشكل ميكنه . گاهي وقتا نميشه تويه چهارچوب قرار گرفت ولي نياز و علاقه به مباحث ديني هم وجود داره اونم نميشه كاريش كرد حالا

    واسه بدست آوردن اطلاعات ديني چه راه هايي وجود داره ؟ حوزه رفتن چقدر مهمه ؟ چه جايگاهي داره ؟اينو مي خوام بدونم واسم خيلي مهمه . ميشه مطالعه آزاد داشت يا كتاب هاي حوزه رو توي خونه مطالعه كرد و حوزه نرفت ؟

    هر كس هر نظري داره ممنون ميشم راهنمايي كنيد

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    سخن حق - مطالعه-نوشتن
    نوشته
    887
    حضور
    23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6267



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها

    تويه سيستم هاي آموزشي ما نوعي اجبار وجود داره تويه خوندن كه كسايي رو كه شرايطي رو ندارن رو دچار مشكل ميكنه . گاهي وقتا نميشه تويه چهارچوب قرار گرفت ولي نياز و علاقه به مباحث ديني هم وجود داره اونم نميشه كاريش كرد حالا

    واسه بدست آوردن اطلاعات ديني چه راه هايي وجود داره ؟ حوزه رفتن چقدر مهمه ؟ چه جايگاهي داره ؟اينو مي خوام بدونم واسم خيلي مهمه . ميشه مطالعه آزاد داشت يا كتاب هاي حوزه رو توي خونه مطالعه كرد و حوزه نرفت ؟
    سلام و درود

    آدمی تشنه ی یادگرفتن و دانستن علوم مختلف ولی محدودیت زمان و عمر کوتاه انشان نقصی است که همیشه بشر از آن رنج برده است.

    ولی آنچه مسلم است این است که خداوند متعال به هرکس استعداد و توانایی های خاصی داده است.که به نظر حقیر اگر آن شخص در زمینه ای که خداوند استعدادش را در وجود او قرار داده کوتاهی کند .مؤاخذه خواهد شد و باید پاسخگوی قصورش باشد.

    با توجه به گستردگی علوم تجربی موجود و حتی علوم دینی و شاخه های متعدد این علوم هیچکس نمی تواند در تمامی آنها به اوج برسد.و شاید بعضاً در یکی هم نتواند به نقطه ی دلخواه خود برسد.

    بله در گذشته یک شخص علوم مختلفی را به کمال می دانست ولی اکنون چنین چیز امکان پذیر نیست.

    پس بهترین گزینه از نظر بنده این است که هر کس در هر زمینه ای که استعدادش را دارد به تحصیل علم بپردازد و در سایر زمینه ها از افراد متخصص.

    البته دانستن برخی از احکام دینی و آشنایی با قوانین دینی لازم است ولی نیاز نیست که خود آن را استخراج کنیم.

    همانطور که وقتی یک عالم دینی بیمار می شود به پزشک مراجعه می کند . ما هم که تخصصی در دین نداریم به هنگام نیاز به عالم دینی متخصص مراجعه می کنیم .


    یا علی

    قضاوت :
    به نام خالق عشق ،* به نام تجلي عشق (انسان) ، *به نام دلتنگي و بي قراري عاشق ،* به نام پذيرنده ي عشق (انسان) ،* به نام خاكي كه عشق در آن بارور شد (انسان)، *به نام آنكه بار آسمان ها و زمين را بدوش مي كشد(انسان) ،* و به نام عشق و همه ي عشق آفرينان
    «قضاوت»
    «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    سلام و تشكر از پاسخ شما

    محدوديت ها و استعدادها و شرايط رو قبول دارم ولي بعضي چيزا نياز هستن . نياز رو بايد برآورده كرد .من دنبال راهش مي گردم .علاقه و حس كنجكاوي من دست بردار نيست .گفته ميشه يكي از بهترين راه ها حوزه اس . دوست دارم نظر حوزوي ها رو بدونم . اونجا چه خبره ؟ براي رسيدن به هدف چقدر ضرورت داره كه واسش برنامه ريزي بشه .

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه،كوه،شنا ،نت
    نوشته
    377
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2431





  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فرق وادیان
    نوشته
    173
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    759



    حوزه یک محیط آموزشی پاک است اما این دلیل نمیشود که سایر محیط های آموزشی خوب نباشد .انسان میتواند در مکان های دیگر هم برای خود محیط حوزه را بسازد. برای کسب معارف دین میتوان به کتابها ونرم افزارهای موجود مراجعه کرد اما هیچ چیز استاد نمیشود.
    در جواب سرکار قضاوت که راههای کسب علم (به اوج رسیدن)بسته است شما سخت در اشتباهید بلکه در زمان حال ذهنها آماده تر از گذشته است اما همت کمتر شده استهمت مضاعف کار مضاعف


  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    سخن حق - مطالعه-نوشتن
    نوشته
    887
    حضور
    23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6267



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی محامدی نمایش پست ها
    در جواب سرکار قضاوت که راههای کسب علم (به اوج رسیدن)بسته است شما سخت در اشتباهید بلکه در زمان حال ذهنها آماده تر از گذشته است اما همت کمتر شده است
    سلام و درود

    جناب محامدی بنده منکر جهل خود نیستم امّا :

    ای کاش پست بنده رو با دقت مطالعه می کردید و بعد منصفانه تر نظر می دادید.

    شما چشم های خود را بر روی همه چیز بسته اید و هیچ پیشرفتی را در اطراف خود احساس نمی کنید.از بکار بردن جمله ی کلیشه ای همت ها کمتر شده متنفرم چون حقیقت چیز دیگری .

    بیشترین مقالات علمی خاورمیانه را دانشگاهیان و محققان ما می نویسند از نظر علمی در منطقه بی همتاییم. آنوقت شما بازهم از این جمله ی کلیشه ای استفاده می کنید.که مختص برخی آقایان است

    اجازه ندهید هر چیزی را به شما تلقین کنند هر صحبتی را به راحتی نپذیرید.چشم های خود را به روی حقیقت نبندید.

    آخر مگر می شود با این همه گستردگی در چند زمینه متخصص شد.آیا در پزشکی می توان در چند زمینه تخصص گرفت.آیا در علوم حوزوی می شود در چند شاخه متخصص شد.آیا در شیمی می توان در چند گرایش متخصص شد.آیا دکتر حسابی پدر فیزیک ایران اگر اکنون زنده بود می توانست با گستردگی فیزیک امروزی و شاخه های متعدد آن در تمامی شاخه ها صاحب نظر باشد.


    یا علی
    قضاوت :
    به نام خالق عشق ،* به نام تجلي عشق (انسان) ، *به نام دلتنگي و بي قراري عاشق ،* به نام پذيرنده ي عشق (انسان) ،* به نام خاكي كه عشق در آن بارور شد (انسان)، *به نام آنكه بار آسمان ها و زمين را بدوش مي كشد(انسان) ،* و به نام عشق و همه ي عشق آفرينان
    «قضاوت»
    «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    تويه سيستم هاي آموزشي ما نوعي اجبار وجود داره تويه خوندن كه كسايي رو كه شرايطي رو ندارن رو دچار مشكل ميكنه . گاهي وقتا نميشه تويه چهارچوب قرار گرفت


    بزرگوار

    نظام اموزشي حوزه برگرفته از مكتب اموزشي امام صادق(ع) و امام باقر(ع) است نظامي كه علم را نه واجب نداند كه فرد را مجبور نمي كند والا هيچ مكتبي را سراغ نداريم كه اين همه روي علم اموزي تاكيد داشته باشد

    پس بين وجوب و اجبار دراين نظام اموزشي فرق بايد گذاشت


    يادگيري را برپايه علاقه و نياز دروني معنا مي كند
    و از طرفي علمي كه اموزش ان را واجب مي داند نوري مي داند كه خدا در دل افراد قرار مي دهد
    العلم نور يقضف الله في قلب من يشاء

    و از طرف ديكر اين علوم بايد در خدمت بشر باشد براي هدايت و خارج از سيستم هدايت و اين كه اين علوم را براي قدرت و ثروت خواستن و دستيابي به علوم براي استعمار ديكر افراد بشر را نفي مي كند

    اين نظام اموزشي تقوا در كنار علم دو بال براي پرواز بشر مي داند و جدايي هر كدام از ديگري راهي جزء ضلالت بشر را همراه نخواهد داشت

    و...............هزاران شاخصه ديكر

    بله بزرگوار اين كه سيستم حوزوي يكي از بهترين سيستم هاي حال حاظر دنيا است نه تنها به خاطر نوع علوم كه علوم اسلامي است و انساني ، كه اينها هم مي تواند دخالت داشته باشد
    ولي بنده مدعي هستم اگر ديكر دانشكاهها هم از سيستم رايج در حوزه براي پيشرفت علمي خود استفاده مي كردند پيشرفتهاي علمي ما چندين برابر مي شد

    تذكر:
    دوستان برخي عقب ماندكي در برخي مسايل حوزه را به پاي سيستم ان ننويسند و با اين نكته بنده ،‌ نگويند اكر نظام اموزشي شما درست بود الان چنين و چنان بوديد
    اين كه نظام اموزشي باشد يك بحث است و اين كه اين نظام اموزشي چطور مديريت شود و از ان به چه نحوي استفاده شود بحثي ديگر

    ادامه دارد..........


  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    سلام و تشكر از پاسخ شما
    منظور بنده از اجبار نه اون چيزي هست كه شما مد نظرتون و منظور من از سيستم آموزشي هم اون چيزي نبود كه فرموديد .

    براي من محدوديتي هست كه به شرايطم بستگي داره و البته بسته به راهي كه انتخاب ميكنم شرايطم رو تغيير ميدم .
    منظور من از اجبار سيستم آموزشي كلي كه همه جا هست تويه كشورمون و جاهايه ديگه روخبر ندارم مثلا يه زمان رو براي امتحان يه درس مشخص ميكنن حالا اگه شخص نتونه درسش رو بخونه اون وقت چي ميشه .
    به هر حال بايد ضوابط و مقررات با شرايط شخص هماهنگ باشه . در صورتي كه تويه مطالعه آزاد يك نوع آزادي وجود داره كه اگه شرايط مانعي ايجاد كرد در وقت ديگه ميشه جبران كرد يك مقدار آزادي بيشتري وجود داره .صحبت من اين جنبه قضيه بود نه چيز ديگه .
    اجبار در زمان پاسخ گويي نه در ياد گرفتن موضوعات . اميدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم ولي سوال من اين نبود

    منظورتون ازمكتب آموزشي امام صادق(ع) و امام محمد باقر(ع) چي بود . منظورتون از جايگزيني سيستم آموزشي حوزه در دانشگاه چيه ؟


    سوالمو واضح تر بگم
    تويه حوزه چي ميخونن ؟ سطح بندي هاشون چه جوريه ؟ توي هر سطح چي ياد ميگيرن ؟ مي خوام بدونم حوزه چه جوريه .اون جا چه خبره ؟ چي ميخونن ؟

    شايد پاسخ به اين سوال جواب سوال حوزه يا دانشگاه كه خيلي هم رايج هست رو بتونه مشخص كنه . البته سوال من حوزه يا دانشگاه نيست .

    اگه پاسخ ها كامل باشه ممنون ميشم
    ویرایش توسط روشنا : ۱۳۸۹/۰۶/۱۳ در ساعت ۱۳:۴۰

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فرق وادیان
    نوشته
    173
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    759

    همت بیشتر




    نقل قول نوشته اصلی توسط قضاوت نمایش پست ها
    سلام و درود:gol:

    جناب محامدی بنده منکر جهل خود نیستم امّا :

    ای کاش پست بنده رو با دقت مطالعه می کردید و بعد منصفانه تر نظر می دادید.

    شما چشم های خود را بر روی همه چیز بسته اید و هیچ پیشرفتی را در اطراف خود احساس نمی کنید.از بکار بردن جمله ی کلیشه ای همت ها کمتر شده متنفرم چون حقیقت چیز دیگری .

    بیشترین مقالات علمی خاورمیانه را دانشگاهیان و محققان ما می نویسند از نظر علمی در منطقه بی همتاییم. آنوقت شما بازهم از این جمله ی کلیشه ای استفاده می کنید.که مختص برخی آقایان است:gig:

    اجازه ندهید هر چیزی را به شما تلقین کنند هر صحبتی را به راحتی نپذیرید.چشم های خود را به روی حقیقت نبندید.

    آخر مگر می شود با این همه گستردگی در چند زمینه متخصص شد.آیا در پزشکی می توان در چند زمینه تخصص گرفت.آیا در علوم حوزوی می شود در چند شاخه متخصص شد.آیا در شیمی می توان در چند گرایش متخصص شد.آیا دکتر حسابی پدر فیزیک ایران اگر اکنون زنده بود می توانست با گستردگی فیزیک امروزی و شاخه های متعدد آن در تمامی شاخه ها صاحب نظر باشد.


    یا علی
    بنده نگفتم که شما جهل دارید تازه اگر میگفتم انقدر ناراحتی نداشت بنده پیشرفت ها رو میبینم اما ما باید بیشتر از این رشد کنیم .نوشتن مقاله هم دلیل بر پیشرفت نیست.به بنده هم چیزی تلقین نشده است.من نگفتم همه برن تو تمام رشته تخصص پیدا کنن فقط گفتم در حال حاضر جای پیشرفت بیشتر است.یا علی

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    منظورتون ازمكتب آموزشي امام صادق(ع) و امام محمد باقر(ع) چي بود . منظورتون از جايگزيني سيستم آموزشي حوزه در دانشگاه چيه ؟


    با سلام

    مكتب درسي امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مكتب اسلام است

    مكتبي كه به علم جايگاه خاصي داده است و عالم و علم را ارزش نهاده است و از طرفي اين علم را جدا ازاخلاق نمي داند

    نظام اموزشي كه تزكيه را قبل از تعليم مي داند دو بال براي انسان معين كرده كه يكي تقوا است و ديكري علم

    علم بدون تقوا را شمشيري در دست فرد مست مي داند كه هر ان احتمال خطر در ان است مثا عالمان امروزه دنيا كه علم دردستشان است و هركاري دلشان مي خواهد مي كنند

    در مكتب امامان قبل از ورود به درس و تعليم افراد بايد ابتدا روش تربيت و برخورد با علم و استاد را ياد مي گرفتند

    ايتدا جايي كه علم را بايد در ان جاي دهند تميز مي كردند و تزكيه سپس علم را در ان جايگاه مي نشاندند پس ابتدا تزكيه و سپس تعليم

    اخلاق حرف اول را مي زد و تقوا قبل از علم اموزي معنا مي شد

    درست برخلاف سيستم اموزشي دانشكاههاي ما كه اولويت اصلي را بر دانش هاي تجربي و انساني غربي و .........داده است و در اخر چند واحد درسي معارف كذاشته اند كه ان هم جنبي است و نه استاد و نه شاكرد هيچ كدام اعتقادي به ان دارند


    اين اندكي از مكتب امامان شيعه


  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود