صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: « آيات قرآن کريم درباره اهل بيت(ع) »

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202

    « آيات قرآن کريم درباره اهل بيت(ع) »




    « آيات قرآن کريم درباره اهل بيت(ع) »

    « آيات قرآن کريم درباره اهل بيت(ع) »




    الف) سوره هـل أتـي

    ـ مجاهد از ابن عباس درباره شأن نزول اين سوره چنين روايت کرده است:

    حسن(ع) و حسين(ع) بيمار شدند. رسول خدا(ص) و همه مردم به عيادت آمدند و به علي(ع) گفتند: يا اباالحسن، کاش براي فرزندانت نذري مي کردي!

    علي (ع) گفت: اگر شفا يافتند، براي سپاس از خداي عزوجل، سه روز روزه مي گيرم. فاطمه(س) و خادم آنها، فضه، نيز چنين گفتند.

    حسن(ع) و حسين(ع) شفا يافتند، و چون در خانه آل محمد(ص) توشه اي نبود، علي(ع) نزد شمعون رفت و سه پيمانه جو قرض گرفت و به خانه آورد.

    فاطمه(س) با يک پيمانه آن نان تهيه کرد. علي(ع) با رسول خدا(ص) نماز گزاردند و به منزل بازگشتند و غذا را فراروي خود نهادند .

    مسکيني در خانه آمد و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد (ص) ، من مسکيني مسلمان زاده ام ، غذايم دهيد تا خدا از سفره هاي بهشت غذايتان دهد.

    علي(ع) دستور داد تا غذا را به او بدهند و در آن روز و آن شب چيزي جز آب نخوردند.

    روز دوم فاطمه(س) يک پيمانه ديگر آرد کرد و با آن نان فراهم ساخت، و چون غذا را فراروي خود نهادند،

    يتيمي سر رسيد و بر در خانه ايستاد و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد (ص) ، يتيمي از اولاد مهاجرانم که پدرم شهيد شده است.

    غذا را به او دادند و يک روز ديگر خويشتنداري کردند و جز آب نخوردند.

    روز سوم فاطمه(س) پيمانه باقيمانده را برگرفت و آرد کرد و نان پخت. علي(ع) با پيامبراکرم(ص) نماز گزاردند و بازگشتند ، و چون غذا را فراروي خود نهادند ،

    اسيري بر در خانه ايستاد و گفت: سلام بر شما اهل بيت نبوت ، اسيرمان مي کنيد و غذايمان نمي دهيد ؟ غذايم دهيد که من اسيرم .

    غذا را به او دادند و سه روز و سه شب خويشتنداري کردند و جز آب نخوردند.

    رسول خدا(ص) نزد آنان رفت و شدت گرسنگي آنها را ديد . خداي سبحان اين آيات را فرو فرستاد:



    بسم الله الرحمن الرحيم.
    « هل اتي علي الانسان حين من الدهر...يوفون بالنذر و يخافون يوما کان شرّه مستطيرا و يطعمون الطعام

    علي حبّه مسکينا و يتيما و اسيرا انما نطعمکم لوجه الله لا نريد منکم جزاء و لا شکورا... »
    [9]

    « آيا زماني طولاني بر انسان گذشت... (ابرار) به نذر خود وفا مي کنند و از روزي که شرش فراگير است مي ترسند،

    و غذاي خود را به پاس دوستي خدا به مسکين و يتيم و اسير مي خورانند و مي گويند شما را تنها به خاطر خدا اطعام مي کنيم

    و هيچ پاداش و سپاسي از شما نمي خواهيم. »
    [10]




    _____________________________________

    [9]. سوره انسان، آيه 1-9.
    [10]. ابن اثير، اسدالغابه، ج 5، ص 530.


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    ب) آيه ايثار

    « و يؤثرون علي انفسهم و لو کان بهم خصاصه » [11]


    « و ديگران را بر خويش مقدم مي دارند ، هر چند خود نيازمند باشند. »





    ابوهريره مي گويد:


    • « مردي نزد پيامبر آمد و از گرسنگي شکوه کرد. پيامبر او را به خانه زنانش فرستاد و آنها گفتند: چيزي جز آب نداريم.

      آن حضرت فرمود: چه کسي در اين شب اين مرد را درمي يابد؟

      علي گفت: من يا رسول الله!

      سپس نزد فاطمه آمد و او را از ماجرا آگاه کرد. او گفت: چيزي جز غذاي اين دخترک نداريم، ولي مهمانمان را بر خود ترجيح مي دهيم.

      علي گفت: دخترک را بخوابان و من نيز چراغ را به خاطر اين مهمان خاموش مي کنم. فاطمه چنان کرد، و آن مهمان شام خورد، و چون

      صبح شد خداي سبحان آيه « و يؤثرون علي انفسهم... » را نازل فرمود. » [12]





    __________________________________________

    [11]. سوره حشر، آيه 9.
    [12]. حاکم حسکاني، شواهدالتنزيل، ج 2، ص 246.


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    ج) آيه مباهله

    « فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علي الکاذبين » [13]


    « بگو: بياييد فرزندانمان و فرزندانتان، زنانمان و زنانتان، و ما خويشتن خويش و شما خويشتن خويش را فرابخوانيم،

    آن گاه مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. »




    ــ در « الصواعق المحرقه » از جابر بن عبدالله چنين نقل شده است:


    • « هيئت نمايندگي نجران، رئيس و مرئوس، نزد رسول خدا(ص) آمدند و پيامبر آنان را به اسلام فراخواند.

      گفتند: ما پيش از تو اسلام آورديم.

      پيامبر (ص) فرمود: دروغ مي گوييد، اگر بخواهيد، شما را به آنچه از اسلام بازتان مي دارد آگاه مي کنم.

      گفتند: آگاهمان کن.

      فرمود: عشق به صليب و شرب خمر و خوردن گوشت خوک. سپس آنان را به مباهله فراخواند و آنان وعده اش دادند که صبح فردا حاضر شوند.

      صبح فردا، رسول خدا(ص) دست علي و فاطمه و حسن و حسين را گرفت و مسيحيان را به مباهله فراخواند ؛ اما آنان از آمدن سر باز زدند و

      به پرداخت خراج رضايت دادند.

      پيامبر (ص) فرمود: سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد، اگر آمده بودند، اين بيابان آتش بار مي شد.

      آن گاه اين آيه نازل شد: « فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم...ثم نبتهل... . »





    ــ « شعبي » مي گويد:


    • « ابناءنا » در آيه، « حسن و حسين » هستند،

      و « نساءنا » ، « فاطمه »

      و « انفسنا » ، « علي بن ابي طالب(ع) » .





    ــ « ابن حجر » مي گويد:


    • « دارقطني روايت کند که علي(ع) در روز شورا، با اهل شورا احتجاج کرد و به آنها گفت:

      شما را به خدا سوگند مي دهم، آيا در بين شما کسي هست که از من به رسول خدا(ص) نزديک تر باشد؟

      آنکه پيامبر او را نفس خود قرار داده و فرزندانش را فرزندان خود خوانده، کسي جز من است؟


      گفتند: هرگز، هرگز [14] !.... »




    _______________________________________

    [13]. سوره آل عمران، آيه 61.
    [14]. ابن حجر، الصواعق المحرقه، ص 93.


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    د) آيه فائزون


    « اني جزيتهم اليوم بما صبروا انهم هم الفائزون » [15]


    « من امروز آنها را به دليل آنکه صبر کردند ، پاداش دادم . آنان ، به حق، راه يافتگانند . »





    ــ از « عبدالله بن مسعود » چنين نقل شده است:


    • « مراد از آيه « اني جزيتهم اليوم بما صبروا ... » علي بن ابي طالب و فاطمه و حسن و حسين است

      که در دنيا بر طاعت خدا و فقر و گرسنگي صبوري کردند و از معاصي دوري جستند و در بلاها شکيبايي ورزيدند.

      آري، آنان رستگاران و نجات يافتگان از حسابند. » [16]







    ______________________________________

    [15]. سوره مؤمنون، آيه 111.
    [16]. حاکم حسکاني، شواهدالتنزيل، ج 1، ص 4.


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    هـ) آيه تطهير
    « انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيراً » [17]
    « خداوند، تنها بر آن است که پليدي را از شما اهل بيت دور سازد و شما را پاک و پاکيزه گرداند.»




    ــ از ام سلمه چنين نقل شده است:
    • « پيامبر در خانه من بود که فاطمه(س) با ظرف حريره وارد شد و نزد آن حضرت رفت.

      پيامبر به او فرمود: شوهر و فرزندانت را بخوان. علي و حسن و حسين نزد ايشان آمدند و حريره خوردند. آن حضرت در بستر خويش

      و بر روي کسا نشسته بود و من در اتاق خود نماز مي خواندم که خداي عزوجل آيه : « انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت

      و يطهرکم تطهيراً »
      را نازل فرمود. آن حضرت دنباله کسا را برگرفت و بر آنها پوشانيد و بعد دست خود را بيرون آورد و به سوي آسمان

      اشاره کرد و گفت:

      « خداوندا، اينها اهل بيت و خواص من هستند؛ پليدي را از آنان دور کن و پاک و پاکيزه شان گردان. »

      من سر خود را داخل اتاق کردم و گفتم: يا رسول الله، من هم با شمايم؟

      فرمود : تو عاقبت به خيري. » [18]





    ــ از انس بن مالک نقل شده است که پيامبر تا شش ماه که براي اقامه نماز صبح از مقابل خانه فاطمه (س) مي گذشت، مي فرمود:
    « اي اهل بيت، وقت نماز است؛ [19] انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيراً. »





    __________________________________________

    [17]. سوره احزاب، آيه 33.
    [18]. ابن حنبل، المسند، ج 6، ص 393. مسلم نيز اين حديث را در صحيح خود آورده است.
    [19]. بلاذري، احمد بن يحيي، انساب الاشراف، ج 1، ص 215.




  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    و) آيات مرج البحرين يلتقيان



    « مرج البحرين يلتقيان بينهما برزخ لا يبغيان.... يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان » [20]


    « دو درياي مختلف را کنار هم قرار داد. ميان آن دو برزخي است که بر يکديگر غلبه نمي کنند.... از آن دو، لؤلؤ و مرجان بيرون مي آيد. »





    از « ضحاک » چنين نقل شده است:

    منظور از « مرج البحرين يلتقيان » ، علي و فاطمه ؛

    منظور از « بينهما برزخ لا يبغيان » ، پيامبر است ؛

    و منظور از « يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان » ، حسن و حسين . [21]

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    ز) آيه الحاق ذريه

    « والذين آمنوا و اتّبعتهم ذريّتهم بايمان الحقنا بهم ذريّتهم

    و ما التناهم من عملهم من شي ء کل امري بما کسب رهين »
    [22]


    « کساني که ايمان آوردند و فرزندانشان در ايمان پيروي شان کردند، فرزندانشان را به آنها ملحق مي کنيم

    و چيزي از پاداش عملشان نمي کاهيم، که هر کس در گرو کار خويشتن است. »





    از ابن عباس نقل شده است که :

    آيه « والذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم... » درباره « پيامبر و علي و فاطمه و حسن و حسين » نازل شده است.




    ___________________________________

    [22]. سوره طور، آيه 21




  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    ح) آيه مودّت
    « قل لا اسئلکم عليه اجرا الا المودّه في القربي » [23]
    « بگو بر اين رسالت هيچ مزدي از شما نمي خواهم جز دوست داشتن خويشاوندانم. »




    ــ از ابن عباس نقل شده است :

    « هنگامي که آيه مودت نازل شد، گروهي گفتند: يا رسول الله، خويشاوندان شما که مودت آنها بر ما واجب شده، کيانند؟

    فرمود: علي و فاطمه و دو پسر آن دو [24] .

    و از آن موارد نيز اين آيه که خداوند مي فرمايد: « اولئک الذين يدعون ... » [25]

    عکرمه در شأن نزول اين آيه چنين مي گويد: « اولئک الذين يدعون ... » [25] منظور از آيه فوق پيامبر(ص)، علي، فاطمه، حسن و حسين(ع) است.




    ___________________________________

    [23]. سوره شوري، آيه 23.
    [24].طبري، محب الدين، ذخائر العقبي، ص 25؛ ابن حجر، الصواعق المحرمه، ص 101؛ شبلنجي حنفي، نورالابصار، ص101.
    [25]. سوره اسراء، آيه 57.


  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما ابراز سپاسمندی و چند نکته




    با سلام

    به سهم ناچیز خود، بعنوان خدمتگذاری ناقابل در انجمن کلام و در این سایت پاسخگوی دینی، وظیفۀ خود می دانم از، دوستان و کاربرانی که خالصاً مخلصاً لوجه الله، با انتخاب موضوعات ناب، با مطالبی مفید و سودمند و خصوصاً با ذکر منبع و مأخذ مطالب، به نشر معارف اهل بیت می پردازند مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام کنم.

    اما ناگفته پیداست که رسالت این سایت، با توجه به نامش، پاسخگوئی به سؤالات دینی است، از اینرو، اگر دوستان و کاربران محترم:

    اولاً؛ حتی المقدور، سؤالات خوب و مفیدی را از متن معارف دینی و مطالعاتی که دارند، استخراج کنند و یا سؤالات رایج اعتقادی که در سطح جامعه، خانواده ها، دوستان و خصوصاً سؤالات مبتلابه جوانان را رصد نموده و در سایت، مطرح کنند، این شیوه، خیلی به "صواب و ثواب" نزدیکتر و میزان تأثیر گذاری آن، پس از انضمام پاسخ، توسط کارشناسان، همکاران علمی و کاربران فرهیخته، در عموم کاربران، خوانندگان و مراجعه کنندگان به آن مطلب، به مراتب بیشتر خواهد بود.

    ثانیاً؛ در صورتیکه در خلال مطالعات شان به مطالب مفید و سازنده و البته قابل استفاده جهت عموم برخورد کردند و تصمیم گرفته اند مطالب را در دسترس عموم قرار دهند، بهتر آنست که:

    1. ابتدا برای مطالب یک موضوع خوب و کاربردی انتخاب کنند.
    2. سپس برای مطالب و موضوع انتخابی، سؤال یا سؤالاتی اساسی در همان حوزۀ مرتبط، طرح کنند.
    3. با توجه به موضوع و محتوای بحث، انجمن مربوطه را انتخاب، و پس از اطمینان از تکراری نبودن مطلب، سؤال یا سؤالات مطروحه را در انجمن مربوطه، در قالب تایپیکی طرح کنند.
    4. پس از ارسال سؤال یا سؤالات مربوطه، پاسخ یا محتوای مرتبط با سؤال را که پیشتر در خلال مطالعات بدان رسیده بودند، را در پستی جداگانه روی سایت قرار دهند.
    5. از ارسال مطالب طولانی و خسته کننده به شدت پرهیز کنند.
    6. منبع یا مأخذ مطالب ارسالی را حتماً ذکر کنید.
    7. از فونت با اندازۀ مناسب و خوانا استفاده کنند و فاصلۀ مطالب و پاراگراف ها را رعایت کنند.
    8. مطالب مهم و کلیدی و مورد اعتنا در بحث را با رنگ کردن و یا برجسته نمودن، از سایر مطالب تفکیک کنید.
    9. و و و ...

    موفق باشید ...

    « آيات قرآن کريم درباره اهل بيت(ع) »

  19. صلوات ها 12


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    431
    حضور
    3 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2202



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با سلام:gol:

    به سهم ناچیز خود، بعنوان خدمتگذاری ناقابل در انجمن کلام و در این سایت پاسخگوی دینی، وظیفۀ خود می دانم از، دوستان و کاربرانی که خالصاً مخلصاً لوجه الله، با انتخاب موضوعات ناب، با مطالبی مفید و سودمند و خصوصاً با ذکر منبع و مأخذ مطالب، به نشر معارف اهل بیت می پردازند مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام کنم.

    اما ناگفته پیداست که رسالت این سایت، با توجه به نامش، پاسخگوئی به سؤالات دینی است، از اینرو، اگر دوستان و کاربران محترم:

    اولاً؛ حتی المقدور، سؤالات خوب و مفیدی را از متن معارف دینی و مطالعاتی که دارند، استخراج کنند و یا سؤالات رایج اعتقادی که در سطح جامعه، خانواده ها، دوستان و خصوصاً سؤالات مبتلابه جوانان را رصد نموده و در سایت، مطرح کنند، این شیوه، خیلی به "صواب و ثواب" نزدیکتر و میزان تأثیر گذاری آن، پس از انضمام پاسخ، توسط کارشناسان، همکاران علمی و کاربران فرهیخته، در عموم کاربران، خوانندگان و مراجعه کنندگان به آن مطلب، به مراتب بیشتر خواهد بود.

    ثانیاً؛ در صورتیکه در خلال مطالعات شان به مطالب مفید و سازنده و البته قابل استفاده جهت عموم برخورد کردند و تصمیم گرفته اند مطالب را در دسترس عموم قرار دهند، بهتر آنست که:

    1. ابتدا برای مطالب یک موضوع خوب و کاربردی انتخاب کنند.
    2. سپس برای مطالب و موضوع انتخابی، سؤال یا سؤالاتی اساسی در همان حوزۀ مرتبط، طرح کنند.
    3. با توجه به موضوع و محتوای بحث، انجمن مربوطه را انتخاب، و پس از اطمینان از تکراری نبودن مطلب، سؤال یا سؤالات مطروحه را در انجمن مربوطه، در قالب تایپیکی طرح کنند.
    4. پس از ارسال سؤال یا سؤالات مربوطه، پاسخ یا محتوای مرتبط با سؤال را که پیشتر در خلال مطالعات بدان رسیده بودند، را در پستی جداگانه روی سایت قرار دهند.
    5. از ارسال مطالب طولانی و خسته کننده به شدت پرهیز کنند.
    6. منبع یا مأخذ مطالب ارسالی را حتماً ذکر کنید.
    7. از فونت با اندازۀ مناسب و خوانا استفاده کنند و فاصلۀ مطالب و پاراگراف ها را رعایت کنند.
    8. مطالب مهم و کلیدی و مورد اعتنا در بحث را با رنگ کردن و یا برجسته نمودن، از سایر مطالب تفکیک کنید.
    9. و و و ...

    موفق باشید ...:gol:

    سپاسگذارم از صدیق عزیز این مطالب خطاب به بنده بود یعنی جایی کوتاهی انجام دادم بفرمایید اصلاح میکنم باتشکر از شما

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود