صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نگوییم نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25

    تعجب نگوییم نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده




    درباره اسم حضرت علی در قرآن تا از برخی از ما می پرسند بلافاصله پاسخ منفی می دهیم وآیاتی (حدود 300مورد)را بیان می کنبم که در شان حضرت بیان شده، خصوصا آیاتی که برادران اهل سنت نیزقبول دارند. اما باید دقت کرد که روزهای جمعه در دعای ندبه می خوانیم:
    و بعض اتخذته لنفسك خليلا و سألك لسان صدق في الآخرين فأجبته و جعلت ذلك عليا.
    در این فراز دعا، می گوییم که خدایا! برخی – حضرت ابراهیم- را برای خودت خلیل ودوست قرار دادی و حضرت ابراهیم از تو خواست که «زبانی راستگو» از میان اشخاصی که بعدا خواهند آمد به او عنایت کنی. پس خداوندا! دعای ابراهیم را اجابت کردی و او را علی قرار دادی.
    این قسمت دعای ندبه مطابق با قرآن کریم نیز هست:
    ابراهیم در آیه 84سوره شعراء همین دعا را از خداوند می خواهد: واجعل لی لسان صدق فی الاخرین.
    وخداوند در آیه 50 سوره مریم و آیات قبل نیز خبر می دهد که علی علیه السلام را «لسان صدق» برای ابراهیم واسحاق ویعقوب قرار داد: وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا .
    نگوییم نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده
    اگر روایت بخواهید به تفسیر برهان (3/717) مراجعه کنید که از «تفسیر قمی» و« مناقب ابن شهر آشوب » و «تاویل الایات» سه متن متفاوت در این باره نقل می کند.
    در یکی از این روایت ها یونس بن عبدالرحمان می گوید به امام رضا عرض کردم که قومی از من درمورد اسم امیرالمومنین در قرآن پرسیدند. به آنان آیه « وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا » را گفتم. امام رضا علیه السلام فرمودند درست گفتی. همین طور است.
    به تفاسیر نورالثقلین، صافی و کنز الدقائق نیز در این رابطه می توانید مراجعه نمایید.
    از حیث ادبی نیز می توان بررسی کرد که علیا صفت وحال است یا علم. پس محکم وقاطعانه نگوییم نام امیرالمومنین در قرآن ذکر نشده است.
    مطالب فوق برگرفته از درس حجت الاسلام والمسلمین میر معینی بود.
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۱:۳۴ دلیل: تغییر فونت

  2. صلوات ها 25


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    209



    نگوییم نام علی در قرآن ذکر نشده

    مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ی ما

    غافل از اینکه خدا هست در اندیشه ی ما

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما نام علی در قرآن با نگاه به برخی تفاسیر و روایات




    نقل قول نوشته اصلی توسط Avajor.Blogfa نمایش پست ها
    درباره اسم حضرت علی در قرآن تا از برخی از ما می پرسند بلافاصله پاسخ منفی می دهیم وآیاتی (حدود 300مورد)را بیان می کنبم که در شان حضرت بیان شده، خصوصا آیاتی که برادران اهل سنت نیزقبول دارند. اما باید دقت کرد که روزهای جمعه در دعای ندبه می خوانیم:
    و بعض اتخذته لنفسك خليلا و سألك لسان صدق في الآخرين فأجبته و جعلت ذلك عليا.
    در این فراز دعا، می گوییم که خدایا! برخی – حضرت ابراهیم- را برای خودت خلیل ودوست قرار دادی و حضرت ابراهیم از تو خواست که «زبانی راستگو» از میان اشخاصی که بعدا خواهند آمد به او عنایت کنی. پس خداوندا! دعای ابراهیم را اجابت کردی و او را علی قرار دادی.
    این قسمت دعای ندبه مطابق با قرآن کریم نیز هست:
    ابراهیم در آیه 84سوره شعراء همین دعا را از خداوند می خواهد: واجعل لی لسان صدق فی الاخرین.
    وخداوند در آیه 50 سوره مریم و آیات قبل نیز خبر می دهد که علی علیه السلام را «لسان صدق» برای ابراهیم واسحاق ویعقوب قرار داد: وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا .
    نگوییم نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده
    اگر روایت بخواهید به تفسیر برهان (3/717) مراجعه کنید که از «تفسیر قمی» و« مناقب ابن شهر آشوب » و «تاویل الایات» سه متن متفاوت در این باره نقل می کند.
    در یکی از این روایت ها یونس بن عبدالرحمان می گوید به امام رضا عرض کردم که قومی از من درمورد اسم امیرالمومنین در قرآن پرسیدند. به آنان آیه « وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا » را گفتم. امام رضا علیه السلام فرمودند درست گفتی. همین طور است.
    به تفاسیر نورالثقلین، صافی و کنز الدقائق نیز در این رابطه می توانید مراجعه نمایید.
    از حیث ادبی نیز می توان بررسی کرد که علیا صفت وحال است یا علم. پس محکم وقاطعانه نگوییم نام امیرالمومنین در قرآن ذکر نشده است.
    مطالب فوق برگرفته از درس حجت الاسلام والمسلمین میر معینی بود.

    با سلام و تشکر

    با رجوع به برخی منابع تفسیری (1) مطلبی دال بر اینکه مقصود از لفظ "علیاً" در آیۀ "وَ جَعَلْنا لَهُمْلِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا" به طور صریح و آشکارا، حضرت علی (ع) است مشاهده نگردید. و عموماً لفظعلیّاً را به معنای رفیع، بلند آوازه و ... بیان کرده اند، چنانکه در ترجمۀتحت الفظی آیۀ شریفه ملحوظ است: "و از رحمت خويش به ايشان بخشيديم و براىآنان [در ميان مردم‏] نام نيكو و آوازه بلند نهاديم".


    اما برخی روایات شریفه، مقصود و منظور از "علیّاً" در آیۀ شریفه را امیرمؤمنان علی (ع) بیان می کنند نظیر آنکه:

    شيخ صدوق از امام صادق - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه علي بن ابي طالب - عليه السلام - است و اين حديث کاملا معتبر است. (2)

    همچنين علي بن ابراهيم از پدرش از امام حسن عسکري - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه اميرمؤمنان - عليه السلام - است. (3)

    روايات ديگري نيز هست مبني بر اين که منظور از کلمه ي «عليا» در آيه ي (و جعلنا لهم لسان صدق عليا) اميرالمؤمنين - عليه السلام - است. (4) و اين که در دعاي ندبه «لسان صدق» به وجود مقدس اميرالمؤمنين - عليه السلام - تفسير شده است، مطابق با واقع است.

    اما ناگفته پیداست که به اعتراف اکثر مفسران شیعه و سنی، به کرّات، بارها و بارها، در مناسبت های مختلف، آیات بسیاری در شأن و منزلت امیر مؤمنان علی (ع) نازل گردیده که احدی، بجز معاندین اهل بیت (ع) در اختصاص آیه به علی (ع) تردید ننموده است.

    بی شک آنها که "شبهه عدم ذکر نام علی (ع) در قران" را مطرح می کنند و از انهمه آیات، که در شأن و منزلت علی (ع) نازل گردیده و فضائل و کمالات و خصوصیت های ایشان، را بوضوح بیان می کند چشم می پوشند، در حقیقت کور باطن هائی اند که بوئی از حقیقت نبرده و تنها، قرآن را به نفع اغراض و منافع شخصی و گروهی خود تفسیر می کنند.


    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _
    1- رجوع کنید به: تفاسیر مجمع البیان؛ اطیب البیان؛ المیزان؛ نمونه ونور.
    2- کمال الدين و تمام النعمه 139/1.
    3- «تفسير القمي» 51/2.
    4- رک تفسير برهان: ج 5 ، ص 125 و 126.

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۷/۱۳ در ساعت ۰۹:۱۱ دلیل: تغییر جزئی
    نگوییم نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده

  7. صلوات ها 15


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    قران
    نوشته
    72
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    186



    با نشكر از كارشناس كلام جناب صديق
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با رجوع به برخی منابع تفسیری (1) مطلبی دال بر اینکه مقصود از لفظ "علیاً" در آیۀ "وَ جَعَلْنا لَهُمْلِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا" به طور صریح و آشکارا، حضرت علی (ع) است مشاهده نگردید. و عموماً لفظعلیّاً را به معنای رفیع، بلند آوازه و ... بیان کرده اند، چنانکه در ترجمۀتحت الفظی آیۀ شریفه ملحوظ است: "و از رحمت خويش به ايشان بخشيديم و براىآنان [در ميان مردم‏] نام نيكو و آوازه بلند نهاديم".
    همان طور كه فرموديد در كتابهاي تفسير چنين قولي وجود ندارد يعني از لحاظ ادبي علم بودن عليا در اينجا از اقوال شاذ در بين مفسرين و ادباست
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    اما برخی روایات شریفه، مقصود و منظور از "علیّاً" در آیۀ شریفه را امیرمؤمنان علی (ع) بیان می کنند نظیر آنکه: شيخ صدوق از امام صادق - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه علي بن ابي طالب - عليه السلام - است و اين حديث کاملا معتبر است. (2) همچنين علي بن ابراهيم از پدرش از امام حسن عسکري - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه اميرمؤمنان - عليه السلام - است. (3) روايات ديگري نيز هست مبني بر اين که منظور از کلمه ي «عليا» در آيه ي (و جعلنا لهم لسان صدق عليا) اميرالمؤمنين - عليه السلام - است. (4) و اين که در دعاي ندبه «لسان صدق» به وجود مقدس اميرالمؤمنين - عليه السلام - تفسير شده است، مطابق با واقع است.
    اما روايات از باب تاويل و جري و انطباق است نه از باب تفسير مفهومي آيه لذا مطابق با واقع بودن حضرت عالي را ما نفهميديم با تشكر


    التبيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص: 132
    ترجمه الميزان، ج‏14، ص: 82
    ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏15، ص: 177




    ویرایش توسط ميثم تمار : ۱۳۸۹/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۵:۰۵

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    عقاید، برنامه نویسی
    نوشته
    12
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    بر فرض که نام علی نیامده باشد، این هم دلیل محکمی دارد
    اول : تحریف لفظی : آنها که نمی خواستند حق را بپذیرند، قرآن را در این مورد تحریف می کردند ، همانطور که احادیث نبوی که کمتر از قرآن نیست را تحریف کردند
    دوم: تحریف معنوی مصداقی: افرادی با نام علی در آن زمان کم نبودند، آنها می توانستند شخص دیگری با این نام آورده و مصداق آیه معرفی می کردند. در این صورت علاوه بر اجماع مضحکه آمیزشان، دست آویز قرآنی هم داشتند.
    شرح بیشتر را در مقاله ای در این لینک ببیند

    علم به ما روشنايى و توانايى مى‏بخشد و ايمانْ عشق و اميد و گرمى؛ علم ابزار مى‏سازد و ايمان مقصد؛ علم سرعت مى‏دهد و ايمان جهت؛ علم توانستن است و ايمانْ خوب خواستن‏ ... (شهید مطهری)
    معرفت دینی

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    حضور
    42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    به نام یگانه بخش هستی

    قبل از پرداختن به مساله مطرح شده نکته ای را یاد آوری می کنم:

    آیا برای اثبات فضیلت امیرالمومنین علی (علیه السلام) لازم است که نام ایشان حتما صراحتا در قرآن ذکر شود؟ و آیا با وجود اینکه به اعتقاد شیعه و سنی آیات فراوانی در فضیلت حضرت علی(ع) بیان شده، عدم ذکر نام ایشان در قرآن سبب کاسته شدن مقام ایشان می شود؟
    در مورد آیه مورد بحث یعنی آیه« وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» ابتدا باید بررسی کرد که آیا کلمه« علیا» در این آیه شریفه چه نقشی دارد. آیا این کلمه «عَلَم» ( نام شخص خاص) است یا یک وصف و صفت است.
    بنابر نظر دوست محترمی که این بحث را مطرح کرد، کلمه « علیا» در این آیه عَلَم است، و منظور از این شخص خاص، حضرت علی(ع) می باشد.
    سوال می شود که بنابر نظر شما، معنی این که خداوند، علی(ع) را لسان صدق برای حضرت ابراهیم(ع) و اسحاق(ع) و یعقوب(ع) قرار داد چیست؟ آیا شبیه موردی است که حضرت موسی(ع) از خداوند درخواست کرد که برادرش هارون را که از جهت بیان و فصاحت از او برتر است، وزیر و کمک کار او قرار دهد«وَ أَخي‏ هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعي‏ رِدْءاً يُصَدِّقُني‏ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُون» (و برادرم هارون زبانش از من فصيحتر است او را همراه من بفرست تا ياور من باشد و مرا تصديق كند مى‏ترسم مرا تكذيب كنند.)(سوره قصص،آیه34). یعنی علی(ع) در زمان خودش کمک کار این پیامبران بوده و مطالب مورد نظر آنان را بیان می کرد، یا فضایل و مناقب این انبیاء را برای مردم ذکر می کرد؟ قطعا نمی توان آیه شریفه مذکور را این چنین معنی کرد. علاوه بر اینکه بنابر این تفسیر این لسان صدق تا زمان علی(ع) محقق نشده است! در حالی که می دانیم، نام و یاد حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پدر پیامبران، بعد از ایشان تا زمان حضرت علی(ع) همواره میان موحدان به بزرگی و احترام یاد می شد.
    در تفسیر آیه شریفه بیان شد؛ ما زبان مردم راستگو را به نفع و مدح اين بزرگواران قرار داديم. اين احتمال نيز در باره تفسير اين جمله مطرح است كه ما براى خود حضرت ابراهيم و اسحاق و يعقوب(علیهم السلام) ، زبانى راستگو و عالى قرار داديم. به طورى كه هيچگاه هيچ دروغى نگفتند. و هميشه زبانشان گوياى سخنانى راست و عالى بود(تفسیر آسان،ج11،ص159). بنابراین تفسیر نیز منظور از «علیا» در آیه شریفه حضرت علی(ع) نمی باشد.


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ (12رعد)
    كافران مى‏گويند كه تو پيامبر نيستى. بگو: خدا و هر كس كه از كتاب آگاهى داشته باشد، به شهادت ميان من و شما كافى است‏
    در بسيارى از روايات آمده است كه منظور از مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ على بن ابى طالب ع و ائمه هدى است، كه در تفسير نور الثقلين و برهان اين روايات جمع آورى شده.
    في كتاب الاحتجاج للطبرسي (ره) محمد بن أبى عمير الكوفي عن عبد الله ابن الوليد السمان قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: ما يقول الناس في أولى العزم و صاحبكم أمير المؤمنين عليه السلام؟ قال: قلت: ما يقدمون على أولى العزم أحدا قال: فقال ابو عبد الله عليه السلام: ان الله تبارك و تعالى قال لموسى: «وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً» و لم يقل: كل شي‏ء موعظة، و قال لعيسى عليه السلام: «و ليبين لكم بعض الذي يختلفون فيه» و لم يقل كل، و قال لصاحبكم أمير المؤمنين عليه السلام: قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ و قال عز و جل: «وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلَّا فِي كِتابٍ مُبِينٍ» و علم هذا- الكتاب عنده.


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و عرض ادب
    نکته ای عرض کنم جهت روشن شدن بهتر بحث،و آن اینکه دوستان عزیز در اینکه آیاتی در شأن امیرالمومنین در قرآن وجود دارد شکی نیست ولو نام مبارکشان صریح ذکر نشده باشد و خود اهل سنت هم در نصوص دینیشان متعدد ذکر شده است.که جدیدا کتابی در چهل جلد از نصوص امامت در منابع اهل سنت نوشته شده است.
    اما آنها این ایات را فضیلت می دانند و نه اینکه دلالت بر امامت ایشان داشته باشد.چرا که آنها تقدم مفضول بر فاضل رو قبیح نمی دانند.(که کاملا حرف بیخود و بی اساس می باشد و مخالف عقل سلیم می باشد).
    لذا ذکر این آیات برای اهل تسنن تنها نشان دهنده فضیلت امام است و اثبات امامت ایشان رو باید با ادله خاص ثابت کرد.

    نگوییم نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با رجوع به برخی منابع تفسیری (1) مطلبی دال بر اینکه مقصود از لفظ "علیاً" در آیۀ "وَ جَعَلْنا لَهُمْلِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا" به طور صریح و آشکارا، حضرت علی (ع) است مشاهده نگردید. و عموماً لفظعلیّاً را به معنای رفیع، بلند آوازه و ... بیان کرده اند، چنانکه در ترجمۀتحت الفظی آیۀ شریفه ملحوظ است: "و از رحمت خويش به ايشان بخشيديم و براىآنان [در ميان مردم‏] نام نيكو و آوازه بلند نهاديم". اما برخی روایات شریفه، مقصود و منظور از "علیّاً" در آیۀ شریفه را امیرمؤمنان علی (ع) بیان می کنند نظیر آنکه: شيخ صدوق از امام صادق - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه علي بن ابي طالب - عليه السلام - است و اين حديث کاملا معتبر است. (2) همچنين علي بن ابراهيم از پدرش از امام حسن عسکري - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه اميرمؤمنان - عليه السلام - است. (3) روايات ديگري نيز هست مبني بر اين که منظور از کلمه ي «عليا» در آيه ي (و جعلنا لهم لسان صدق عليا) اميرالمؤمنين - عليه السلام - است. (4) و اين که در دعاي ندبه «لسان صدق» به وجود مقدس اميرالمؤمنين - عليه السلام - تفسير شده است، مطابق با واقع است.
    سلام
    این دو معنا قابل جمع است البته در صورتیکه قائل نباشیم استعمال لفظ در معنای اکثر من واحد ممتنع است یعنی می توان هم اسم برای علی ع گرفت هم وصف برای او علیه السلام
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    اكثريت قريب به اتفاق علما و مفسران شيعه( بر اساس روايات صحيح و همانطور كه از تفسير آنان ذيل آيه 50 سوره مريم نمايان است)قائل به اين نظرند كه نام مبارك امام علي (ع) صريحا در قرآن نيامده است اگر چه بر اساس روايات متواتر شيعه و سني آيات زيادي در فضايل ان حضرت و ديگر معصومان نازل شده است(كتاب شواهد التنزيل حاكم حسكاني،نهج الحق علامه حلي،الافصاح في الامامه شيخ مفيد و ...)
    در اينحا تذكر چند نكته ضروري است:
    1-امام علي(ع) و حضرت زهرا و عده اي از اصحاب در موضوع خلافت در مقام معارضه و احتجاج با خلفا برآمده اند و با حديث غدير و احاديث ديگري كه از رسول الله(ص) شنيدند بر حقانيت امام علي(ع) استدلال مي كردند(چنانكه در كتاب احتجاج و بحار الانوار ذكر گرديده است).اگر قران داراي ايه اي بود كه نام حضرت صراحتا در ان ذكر شده بود،در مقام اتمام حجت،بيان ان لازمتر و استشهاد نمودن به آن مهمتر بود.

    2- درباره برخي روايات كه ظاهرا دلالت دارند كه نام ائمه در قران صريحا ذكر شده است بايد گفت كه:
    الف)اكثر آنها از نظر سند ضعيف و غيرقابل اعتماد است زيرا قسمتي از آنها از كتاب احمد بن محمد سياري نقل شده است كه علماي رجال اتفاق دارند كه او منحرف و معتقد به تناسخ بوده است و قسمت ديگري هم بواسطه علي بن احمد كوفي به ما رسيده است كه او نيز از نظر علم رجال دروغگو و در عقيده اش متزلزل است.روايتي كه در يكي از پست ها به نقل از امام رضا(ع) نقل شد از طريق سياري بود كه ضعيف است.( في شرح الآيات الباهرة : و ذكر محمّد بن العبّاس- رحمه اللّه- قال: حدّثنا أحمد بن القاسم قال: حدّثنا أحمد بن محمّد السيّاريّ، عن يونس بن عبد الرّحمن قال: قلت لأبي الحسن الرّضا- عليه السّلام-: إنّ قوما «6» طالبوني باسم أمير المؤمنين- عليه السّلام- في كتاب اللّه- عزّ و جلّ. فقلت لهم: من قوله- تعالى-: وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا. فقال: صدقت. هو هكذا).

    ب)برخي روايات نيز كه دلالت بر وجود نام ائمه در قرآن دارد منظور اين است كه نام ائمه به عنوان تفسير و مصداق در كنار آيات قرآن ضبط بوده اما حذف گرديده است.

    ج) روايت صحيح ابوبصير كه در كتاب معتبر كافي وجود دارد صريحا دلالت دارد كه نام ائمه در قران ذكر نگرديده است.در قسمتي از اين روايت آمده است:ابوبصير مي گويد كه به امام صادق(ع) گفتم كه مردم مي گويند چرا از علي(ع) و اهل بيت وي در قران نامي به ميان نيامده است.امام (ع) فرمود:در جواب مردم بگوييد كه حكم نماز نازل شد ولي از سه ركعت و چهار ركعت بودن آن نامي به ميان نيامد و خود رسول الله(ص) آنرا براي مردم تفسير نمود...(همينطور كليات امامت و ولايت بطور عام در قران نازل شد و رسول الله(ص) آنرا تبيين كردند)(كافي،جلد 1 صفحه 286).در حديث ديگري كه با سند صحيح از امام باقر(ع) نقل شده است مي خوانيم: خداوند به پيامبر(ص) امر كرد كه ولايت(امام علي) را براي انان تفسير كند همانگونه كه احكام نماز و زكات و روزه و حج را تفسير مي كند(كافي،ج:1 ص:289)
    براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به:البيان آيه الله خويي، ترجمه نجمي،صفحه 293
    درباره حكمت عدم تصريح نام ائمه رجوع كنيد به كتاب امام شناسي در قران تاليف رضواني(انتشارات جمكران)



  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا نگوییم عالم علت ندارد؟
    توسط velayat در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 674
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۹, ۰۹:۰۹
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۰
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۲۸, ۱۴:۰۷
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۷, ۱۲:۴۲

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۹, ۰۴:۴۳ : 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود