جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قران می گوید اگر شیطان انسان را لمس کند دیوانه می شود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    چرا قران می گوید اگر شیطان انسان را لمس کند دیوانه می شود؟




    در سوره آل عمران هست که اگر کسی را شیطان لمس کند دیوانه می شود چرا؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در آیۀ 275 سورۀ بقره در بارۀ رباخوارن و مس شیطان




    نقل قول نوشته اصلی توسط هیوا نمایش پست ها
    در سوره آل عمران هست که اگر کسی را شیطان لمس کند دیوانه می شود چرا؟

    با سلام و تشکر

    با این که دیوانگی یک بیماری است، ولی قرآن آن را بر اساس فرهنگ زمان صدر اسلام به عنوان «کسی که در اثر لمس شیطان دیوانه شده » بیان می کند: «الذین یاکلون الربا لایقومون الا کمایقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس »;(1) کسانی که ربا می خورند، (در قیامت، از قبرها) برنخیزند، جز مانند آن که به واسطه لمس شیطان دیوانه شده است.(2)

    یکی از عوامل اصلی ایجاد روحیۀ جنون و دیوانگی در انسان، از خود بیگانگی و نسیان است. انسان ازخود بیگانه، به امور غیر واقعی و غیر حقیقی اصالت می دهد لذا برای شؤون دیگری هم اصالت قایل است و در همه مسایل، اصالت را به دیگری می دهد. بر خلاف احکام الهی و مبانی عقل و عرف، می اندیشد و عمل می کند.

    از دید انسان رباخوار، اصالت با ربا خوری است و خرید و فروش هم مانند رباست. در واقع، او چنین می اندیشد که ربا نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه راه درست به دست آوردن سود، همین راه می باشد.

    یکی از نمودهای ازخود بیگانگی که از قرآن استفاده می گردد این است که انسان ازخود بیگانه دچارعدم تعادل و بی ثباتی روحی میگردد به گونه ای که یک امر ناصحیح را درست می پندارد و امور درست و صحیح را نادرست. به عبارتی منکر در نظرش معروف و معروف در نظرش منکر جلوه می کند.

    درآیه ای که ذکر شد خداوند به همین ویژگی به صراحت اشاره می کند. یعنی آدم های ربا خوار که گرفتار ازخود بیگانگی شده اند، بجای انکه ربا را که یک امر غیر معمول و بر خلاف رویه عادی معامله درجامعه است، به خرید وفروش که اصل درانجام معامله دراجتماع انسانی می باشد، تشبیه نمایند، برعکس، خرید و فروش را به ربا تشبیه می کنند.(3)

    و این حالت، یعنی نوعی انقلاب روحی، روانی غیر اصولی و منحرفانه، انقلابی که با وسوسۀ شیطان، از خودبیگانگی و نسیان آغاز، و به جنون و دیوانگی ختم می شود.

    بنابر این؛ مس شیطان، که به جنون و دیوانگی انسان رباخوار منجر می شود، در حقیقت، یکی از راه های نفوذ شیطان در انسان است، زیرا براي شيطان راه هاي متعددي وجود دارد که از آن طرق، در بني آدم نفوذ نموده و تاثير مي گذارد. و تأثیر این نفوذ شیطان در آدم رباخوار، از خودبیگانگی و اصالت دادن به امور غیر واقعی و دور شدن از حقیقت و اصالت واقعی خود، در پی انتخاب و اختیار خودش است. (چنانکه تفصیل آن گذشت)

    موفق باشید ...

    پاورقی____________________________________
    1)
    بقره، 275.
    2) بنقل از
    فصلنامه معرفت، شماره 26، مقاله قرآن و فرهنگ زمانه، اصفهانی، محمد علی رضایی،
    3) ر.ک: ماهنامه هادی، موسسه امام هادی، مقاله چگونگی از خود بیگانگی در قران، با تغییرات.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۸:۰۴ دلیل: اضافه پاورقی
    چرا قران می گوید اگر شیطان انسان را لمس کند دیوانه می شود؟

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    یکی از عوامل اصلی ایجاد روحیۀ جنون و دیوانگی در انسان، از خود بیگانگی و نسیان است. انسان ازخود بیگانه، به امور غیر واقعی و غیر حقیقی اصالت می دهد لذا برای شؤون دیگری هم اصالت قایل است و در همه مسایل، اصالت را به دیگری می دهد. بر خلاف احکام الهی و مبانی عقل و عرف، می اندیشد و عمل می کند.
    سلام علیکم

    سپاسگذارم از صدیق گرامی که حق مطلب را ادا کردند و سپاسگذارم از مطرح کننده باهوش این مطلب که اگر آیه ای را می خواند درباره اش می اندیشد و همینطور برای من نوعی می آورد در چنین مکانی ذکر می کند تا بنده هم آنچرا که او آموخته بیاموزم.

    در حاشیه مطالب مطروحه یک بحثی را مطرح می کنم که رشه مذهبی - عرفانی دارد که کاملا این بحث حقیقت دارد و جاری است بر عالم کائنات.

    آن بحث چنین است که عقل بر دو نوع است.
    اول عقل مادی که حوزه ادراک و احساس و نتیجه گیری و منطق و فلسفه آن دنیای مادی است.
    دوم عقل معنوی که حوزه ادراک و احساس آن از عالم معنی شروع می گردد و نتیجه گیری - منطق و فلسفه آن از طریق خداوند و هدایتی مستقیم بر انسان واضح و روشن می گیدد.

    در تفاوت این دو عقل همین بس که عرض کنم که صاحبین عقل نخست صاحبان عقل دوم را دیوانه می دانند چراکه صاحبان عقل دوم بر معیارهای صاحبین عقل نخست پایبند نبوده و عمل نمی کنند هیچ که در اکثر موارد در جهت خلاف آن عمل می کنند.
    مثلا اگر هر دو اینها خانه ای را به آتش بکشند اگر از اولین عاقل بپرسی کار کیست می گوید نمی دانم من هم مانند تو ( چراکه اگر قرار بود همه بدانند در انظار این کار را می کرد و اقرار بر ضرر اوست)

    اما اگر از دومی بپرسند که این آتش زدن کار کیست صاحب عقل دوم مانند حضرت خضر که کشتی را سوراخ کرد می گوید من کار من است و اگر منعی نداشته باشد توضیح خواهد داد.

    این واضح است که صاحب عقل نخست دومی را دیوانه بداند ولی این درست برعکس است چراکه حاکمیت دنیا و آخرت و تمام کائنات در اختیار کسی است که از صاحب عقل دوم حمایت می کند.

    این بحث ادامه دارد و انگار که من در حد حوصله شایدهم بیشتر از آن صحبت کردن

    یا غفار
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات ها 5


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود