صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***نکته های زیبا ولطیف از قرآن (درانجمن علوم قرآن)***

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791

    ***نکته های زیبا ولطیف از قرآن (درانجمن علوم قرآن)***




    رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا

    پرودگارا ؛ مرا به درستی داخل نما و به درستی خارج نما و برایم تسلطی قرار ده که از جانب تو تقویت شود

    با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان

    در این بخش بر آنیم به لطایفی از قرآن بپردازیم تا با شناخت زیبایی های قرآن از همنشینی با آن بیشتر لذت ببریم در این مسیر دست یاریگر شما را می فشاریم

    لطف ویژه خدا

    پیامبران هرکدام درخواست هایی را از خدا داشته اند که با توجه به لطف ویژه پروردگار به پیامبر اکرم بدون درخواست به ایشان عنایت نموده است که به برخی اشاره می کنیم .

    1. حضرت موسی از خدا تقاضای شرح صدر نمود (قال رب اشرح لی صدری )گفت خدایا سینه ام را گشاده گردان .
    وخدا خود به پیامبر شرح صدر داد (الم نشرح لک صدرک ) آیا ما به تو شرح صدر ندادیم

    2. موسی (ع) درخواست آسان شدن وضعیت وکارها را نمود .(و یسر لی امری ) کار را بر من آسان نما .در حالی که خدا خود مژده آسان شدن کارها را به پیامبر خاتم میدهد ( و نیسرک للیسری )

    3. حضرت شعیب (ع) درخواست فتح و پیروزی دارد (ربنا افتح بیننا ) . وخدا چه زیبا خبر فتح و پیروزی را به آخرین پیامبرش می دهد .(انا فتحنا لک فتحا مبینا )

    4. زکریا عاجزانه از خدا تقاضای فرزند می نماید (و زکریا اذ نادی ربه رب لا تذرنی فردا ) وخدا به بنده محبوبش کوثر می بخشد (انا اعطیناک الکوثر)

    5. حضرت لوط تقاضای یاری و نصرت داشت (قال رب انصرنی علی القوم المفسدین )وببینید چگونه خدا مژده یاری خویش را به پیامبرش می دهد (و ینصرک الله نصرا عزیزا )

    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۸/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۱:۰۰ دلیل: تغییر عنوان برای کاربردی شدن تاپیک

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    77
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    352



    با سلام وتشکر از ایجاد این تاپیک بسیار زیبا...
    من هم به سهم خودم به یکی ازنکات لطیف وزیبای یکی از آیات اشاره میکنم.....
    یكی از شگفت‌انگیزترین وزیباترین آیات، آیه‌ای است كه خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بكار برده است و این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت كردن استجابت دعای ایشان است
    «و اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"
    [ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت می‌كنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند». (سوره بقره، آیه 186)
    مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی (ره) این آیه را یكی از زیباترین و لطیف‌ترین آیات قرآن در زمینه دعا می‌داند.
    التماس دعا


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام و تشکر از کارشناس محترم که با حضورشان و هدیه زیبایشان ما را مسرور و خوشحال نمودند . امیدوارم که همیشه حضورشان سبز باشد .

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    باسلام و درود خدمت همه دوستان عزیز امروز نیز در خدمت شما هستم با یک نکته لطیف و زیبا از قرآن


    تفاوت رهبران دینی وغیر دینی


    از دیدگاه قران چه تفاوتی میان رهبران دینی و غیر دینی وجود دارد ؟


    هر چیزی یک زبانی دارد ؛ اگر ما با زبان آنها آشنا باشیم درک آنها برایمان آسان می شود . قرآن هم زبان خاص خودش را دارد ؛ که آشنایی با آن اسباب رسیدن به پاسخ پرسش های بی جوابمان را مهیا می کند .

    روشی که در لطایفی از قرآن در پیش گرفته ایم در حقیقت پرداختن به بخش کوچکی از زبان شناسی قرآن است .
    در قرآن پاسخ اینگونه پرسشها در یک جا نیامده ؛ و نیازمند جستجویی دقیق و ظریف است که انشاءالله در پاسخ ها اعمال خواهد شد .

    1. رهبران دینی هدایتگر مردم و جامعه هستند .(انما انت منذرو لکل قوم هاد )

    اما رهبران غیر دینی نه تنها هدایتگر مردم نیستند بلکه منافع خود را در گمراهی آنان جستجو می کنند. (و اضل فرعون قومه و ما هدی )

    2. حاکمان الهی حکومت و سلطنت را به خدا نسبت می دهند و از آن او می دانند .یوسف (ع) می گوید : (رب قد آتیتنی من الملک ) پروردگارا تو این حکومت را به من بخشیدی .

    اما فرعون می گوید : (الیس لی ملک مصر ) مگر نه اینست که حکومت مصر از آن من است .

    3. پیشوایان دینی علم ودانش خود را موهبت الهی دانسته و آن را لطف و عنایت خدا می دانند .(و علمتنی من تاویل الاحادیث )

    اما پیشوایان غیر دینی دانش را به خود نسبت می دهند چنانکه قارون می گوید : (انما اوتیته علی علم عندی )

    4. رهبران دینی در برابر مردم متواضعند . (و اخفض جناحک لمن اتبعک من المومنین ) (و اخفض جناحک للمومنین) ای پیامبر ما بال و پر عطوفت و مهربانی خویش را برای مومنین بگستران .

    ولی رهبران غیر دینی در برابر مردم مستکبرند و خود را برتر از همه می دانندو ندای ( انا ربکم الاعلی ) سر می دهند .

    5. امامان نور و هدایت هر گاه به قدرت برسند احکام الهی را زنده می کنند . (الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف )

    و امامان نار و گمراهی فساد برپا می سازند .(ان الملوک اذا دخلوا قریه افسدوها )

    6. راهبران الهی مردم را امانت الهی می دانند و خود را نسبت به این امانت مسئول می دانند . (ان ادوا الی عباد الله انی لکم رسول امین ) بندگان خدا را به من بسپارید که من رسول شما و فرستاده ای امین هستم .

    اما فرعون مردم را بنده و برده خود می داند .(یا ایها الملا ما علمت لکم من اله غیری )من خدا و مالکی جز خود برای شما نمی شناسم .

    7. هدایتگران دینی مردم را از تاریکی ها به سوی روشنایی ها و نور سوق می دهند .(ان اخرج قومک من الظلمات الی النور )
    طاغوتیان مردم را از روشنایی ها به ظلمت ها می خوانند . (الذین کفروا اولیاوهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات )
    8. پیشوایان الهی با نرمی و ملاطفت سخن می گویند . (فقولا له قولا لینا )
    ولی متکبران با درشتی و تندی سخن می گویند . (لاقطعن ایدیکم و ارجلکم من خلاف ثم لاصلبنکم اجمعین )

    التماس دعا
    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۸/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۰:۵۶

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    امید بخش ترین آیه قرآن:

    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ


    و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند خدا را به ياد مى‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏خواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى‏آمرزد و بر آنچه مرتكب شده‏اند با آنكه مى‏دانند [كه گناه است] پافشارى نمى‏كنند

    سوره مبارکه آل عمران آیه 135
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    از دیدگاه قرآن چه چیزهایی مایه آرامش انسان است ؟


    عوامل آرامش در قرآن


    1. شب


    تاریکی شب باعث می شود همه دست از کار وتلاش برداشته و به سوی منازل خود جهت آسایش واستراحت روانه شوند.

    هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ (67)يونس

    او كسى است كه شب را براى شما آفريد، تا در آن آرامش بيابيد و روز را روشنى بخش (تا به تلاش زندگى پردازيد) در اينها نشانه‏هايى است براى كسانى كه گوش شنوا دارند! (67)

    أَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (86)نمل

    آيا نديدند كه ما شب را براى آرامش آنها قرار داديم و روز را روشنى‏بخش؟! در اين امور نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه ايمان مى‏آورند (و آماده قبول حقند). (86)

    فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ (96)انعام

    او شكافنده صبح است و شب را مايه آرامش، و خورشيد و ماه را وسيله حساب قرار داده است اين، اندازه‏گيرى خداوند تواناى داناست!

    اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (61)غافر

    خداوند كسى است كه شب را براى شما آفريد تا در آن بياساييد، و روز را روشنى‏بخش قرار داد خداوند نسبت به مردم صاحب فضل و كرم است ولى بيشتر مردم شكرگزارى نمى‏كنند! (61)

    2.همسر


    از چند جهت همسر می تواند مایه آرامش باشد .


    با ازدواج دوران تکاپوها و جنب و جوش های دوران مجردی به پایان رسیده و آرامشی خاص به سراغ انسان می آید .


    پس از یک روز کار وتلاش در کنار همسر قرار گرفتن باعث از بین رفتن خستگی شده و آرامش جسمی و روحی نصیب انسان می شود .


    مشکلات برای هر کسی هست ؛ بیان مشکلات برای همراز و همسر سبب آرامش روحی می گردد .


    هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ (189) انفال

    او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت، كه با وجود آن، به كارهاى خود ادامه مى‏داد و چون سنگين شد، هر دو از خداوند و پروردگار خود خواستند «اگر فرزند صالحى به ما دهى، از شاكران خواهيم بود!» (189)

    وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21)روم


    و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكّر مى‏كنند! (21)

    3 . دعای پیامبر مایه آرامش همه مومنان است .

    خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (103) توبه

    از اموال آنها صدقه‏اى (بعنوان زكات) بگير، تا بوسيله آن، آنها را پاك سازى و پرورش دهى! و (به هنگام گرفتن زكات،) به آنها دعا كن كه دعاى تو، مايه آرامش آنهاست و خداوند شنوا و داناست! (103)


    4.منزل نیز آرامش انسان را فراهم می نماید .


    وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ بُيُوتاً تَسْتَخِفُّونَها يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَ يَوْمَ إِقامَتِكُمْ وَ مِنْ أَصْوافِها وَ أَوْبارِها وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى‏ حينٍ (80) نحل

    و خدا براى شما از خانه‏هايتان محل سكونت (و آرامش) قرار داد و از پوست چهارپايان نيز براى شما خانه‏هايى قرار داد كه روز كوچ كردن و روز اقامتتان، به آسانى مى‏توانيد آنها را جا به جا كنيد و از پشم و كرك و موى آنها، براى شما اثاث و متاع (و وسايل مختلف زندگى) تا زمان معيّنى قرار داد. (80)


    به نظر شما چه رابطه ای می تواند بین این عوامل باشد ؟

    آیا عامل دیگری که مایه آرامش انسان باشد می شناسید ؟



    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۸/۰۸/۲۲ در ساعت ۰۱:۲۷

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت دوست خوبمان محمد

    از نکته لطیفی که ارسال نموده اید سپاسگذارم و از حضورتان در این قسمت خرسندیم .

    اما ؛ آیا به نظر شما امید بخش تر از این آیه وجود ندارد ؟

    منتظر پاسخ شما می مانم .

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط eyman1 نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوست خوبمان محمد

    از نکته لطیفی که ارسال نموده اید سپاسگذارم و از حضورتان در این قسمت خرسندیم .

    اما ؛ آیا به نظر شما امید بخش تر از این آیه وجود ندارد ؟

    منتظر پاسخ شما می مانم .


    باسلام وتشکر


    جناب
    eyman1

    بدون شک آیات امید بخش زیادی در قران کریم وجود دارد اما باتوجه به این فراز از آیه (
    وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ)بعضی از بزرگان این آیه شریغه را امید بخش ترین آیه قرآن معرفی کرده اند
    ناگفته نماند بعضی دیگر از اساتید آیات زیر را امید بخش ترین آیات معرفی کرده اند:


    «قُلْ يَـعِبَادِيَ الذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي ´ أَنفُسِهِمْ لاَتَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَهِ إِن اللَهَ يَغْفِرُ الذنُوبَ جَمِيعًا إِنهُ و هُوَ الْغَفُورُ الرحِيمُ* وَأَنِيبُو´ا إِلَي رَبِکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ و مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَکُمُ الْعَذَابُ ثُم لاَتُنصَرُونَ* وَاتبِعُو´ا أَحْسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْکُم مِن رَبِکُم مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لاَتَشْعُرُونَ؛

    بگو اي بندگان من که بر جان هاي خود اسراف کرده ايد، از رحمت خداوند نااميد نباشيد! چونکه حقاً خداوند همه گناهان را مي آمرزد و حقاً او تنها آمرزنده و مهربان است . و بازگشت کنيد به سوي پروردگارتان و تسليم شويد در برابر او قبل از اينکه عذاب شما را در بر گيرد و شما ياري کرده نشويد! و پيروي کنيد از بهترين چيزي که از جانب پروردگارتان نازل شده است قبل از اينکه به شما عذاب خدا ناگهان برسد و شما غافل باشيد و نفهميد!»

    (زمر/53 تا 55)
    در هر صورت از نظر ما تمام آیات کلام الهی نور امیدی است در دل تشنگان حقیقت وبندگی.موفق باشید

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    آیات بسیاری پیرامون حكومت جهانی امام عصر(عج) وجود دارد كه بزرگان دین در كتاب های معتبر و گرانبهایشان نقل فرموده اند.
    از جمله آنان علامه مجلسی در كتاب شریف بحارالانوار بابی را به ذكر آیات قرآن كریم كه به قیام امام زمان(عج) تاویل شده، اختصاص داده است، و ما در این جا به چند نكته از آن اكتفا می كنیم:
    1. «ولقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون» یعنی در زبور حضرت داود(ع) بعد از كتاب های آسمانی سابق نوشتیم كه زمین را بندگان صالح ما به ارث می برند.(انبیا/105) به موجب روایات اینان قائم آل محمد(عج) و یاران او می باشند.
    2. «هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله ولو كره المشركون» یعنی خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان غالب شود، هر چند مشركین نخواهند.(صف/9) بنا بر روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است كه این آیه درباره قائم آل محمد(عج) است، و او امامی است كه خداوند او را بر كیش ها و آیین های دیگر غالب می گرداند.
    3. «وعد الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الأرض كما استخلف الّذین من قبلهم...» یعنی خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته اند، وعده داده كه آنان را در زمین نماینده خود گرداند چنان كه آنان را در گذشته خلیفه كرده بود و ثابت می دارد دین آنان را كه برای آنان برگزید، و ترس آنان را تبدیل به امن می كنم، و اینان هیچ گاه به من شرك نورزند.(نور/54)
    در كتاب غیبت شیخ طوسی روایت شده است كه این آیه نیز درباره مهدی موعود(عج) و یاران او نازل شده است.
    4. «ونرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم الوارثین» یعنی ما اراده كردیم بر آنان كه در زمین زبون گشتند، منت بنهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.(قصص/4)
    در كتاب غیبت شیخ طوسی از امیرالمومنین(ع) روایت می كند كه در تفسیر این آیه فرمود: اینان كه در زمین ضعیف گشته اند آل پیغمبر(ص) هستند كه خداوند مهدی آنان را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنان ایشان را ذلیل گرداند.
    علامه مجلسی در همین رابطه 60 آیه از آیات قرآن كریم را با روایات مربوط به آن ذكر نموده اند كه می توانید به كتاب بحارالانوار، ج51، ص44ـ46، یا ترجمه این كتاب شریف با عنوان مهدی موعود كه به قلم آقای علی دوانی به رشته تحریر درآمده است، مراجعه نمایید.

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت دوستداران نکته های قرانی

    آیا می دانید بعضی از پیامبران از دست امت شان به خدا شکایت نموده اند ؟!!

    این بار در نکته های قرانی به برخی از این شکایتها می پردازیم .

    1- شکایت حضرت نوح (ع )

    حضرت نوح ( ع ) دید پس از سالها تلاش برای هدایت مردم ، فقط تعداد اندکی به او و خدای او ایمان آورده اند مایوس از هدایت آنها شد دست به دعا برداشته و از دست آنها به خدا شکایت کرد که خدایا آنها نافرمانی من کردند و از کسانی اطاعت و پیروی می کنند که دارای اموال و فرزندان زیادی هستند (داشتن اموال و فرزندان زیاد از دیر باز نشانه قدرت بوده )و البته این ها جز زیان برای صاحبان قدرت نداشته است .

    قال نوح رب انهم عصونی و اتبعوا من لم یزده ماله و ولده الا خسارا ( نوح / 21 )

    2- شکایت حضرت موسی ( ع )

    حضرت موسی (ع ) پس از نجات بنی اسراییل از دست فرعونیان با بهانه های مختلف بنی اسراییل مواجه شد و تلاشهای او برای مطیع ساختن آنها ثمره چندانی نداشت . هر روز بهانه ای می تراشیدند که اگر می خواهی ما به تو و خدای تو ایمان بیاوریم و مطیع دستورات تو و خدای تو باشیم باید چنان و چنین کنی ؛ و البته پس از انجام گرفتن خواسته خود نه تنها مطیع نشده بلکه درخواست دیگرشان را مطرح می کردند ، کار را به جایی رساندند که موسی (ع) دست به شکایت برد چرا که به آنها دیگر هیچ امیدی نداشت و فرمود : خدایا ما را از این جمعیت فاسق نا فرمانبردار جدا کن ؛ چرا که من جز خود و برادرم اختیار کسی را ندارم .

    قال رب انی لا املک الا نفسی و اخی فافرق بیننا و بین القوم الفاسقین (مائده / 25 )

    3- شکایت پیامبر اکرم (ص )

    پیابر گرامی اسلام نیز پس از تلاشهای زیادی برای اثبات حقانیت قران و اهمیت آن فقط تعداد کمی از مردم قران را سر لوحه زندگی خود قرار دادند و از آن به عنوان کتاب هدایت بهره جستند و مابقی مردم به صورت قشری و ظاهری به آن نگریسته و به صورت تشریفاتی از آن استفاده کردند و پیامبر پس از نا امیدی از این گروه دست به دعا برده و از دست امت خود شکایت می نماید که خدایا این قوم من قرآن را ترک کردند و از آن دوری جستند .

    و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مهجورا ( فرقان / 30 )

    این سخن و این شکایت پیامبر ( ص ) امروز نیز همچنان ادامه دارد ، که از گروه عظیمی از مسلمانان به پیشگاه خدا شکایت می برد که این قران را به دست فراموشی سپردند ، قرانی که رمز حیات است و وسیله نجات ، قرانی که عامل پیروزی و حرکت و ترقی است ، قرانی که مملو از برنامه های زندگی می باشد ، این قران را رها ساختند و حتی برای قوانین مدنی و جزائیشان دست گدایی به سوی دیگران دراز کردند !

    عزیزان همه به نوعی در مهجوریت قران شریک هستیم ، بیاییم و آنچه در توان داریم مخلصانه در راه اعتلای قران و مهجوریت زدایی قران به کار بندیم تا شاید ما از دایره افرادی که پیامبر از آنها شکایت می کنند خارج شویم .

    به امید کاربردی شدن قران در سراسر جهان
    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۸/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۲:۲۷

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود