جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آداب نامه نگاری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    مطلب آداب نامه نگاری




    نامه نگاری یکی از نیازهای زندگی امروزی می باشد . در این تاپیک آداب نامه نگاری را که در تفسیر نمونه در مورد نامه نگاری حضرت سلیمان (س) آمده شده است را ذکر می کنیم :

    جالب اينكه: مضمون اين نامه در واقع سه جمله بيش نبود:
    يك جمله نام خدا و بيان وصف رحمانيت و رحيميت او.
    جمله دوم توصيه به كنترل هواى نفس و ترك برترى جويى كه سرچشمه بسيارى از مفاسد فردى و اجتماعى است.
    و سوم تسليم در برابر حق شدن!.


    1- آداب نامه‏نگارى‏
    آنچه در آيات فوق در مورد نامه سليمان به مردم سبا آمده الگويى است براى طرز نامه‏نگارى كه گاه از مسائل مهم و سرنوشت‏ساز است، با نام خداوند رحمان و رحيم شروع مى‏شود و با دو جمله حساب شده جان سخن را بيان مى‏كند.
    از تواريخ اسلامى و روايات به خوبى بر مى‏آيد كه پيشوايان بزرگ ما هميشه اصرار داشتند نامه‏ها را فشرده و مختصر، خالى از حشو و زوائد و كاملا حساب شده بنگارند.
    امير مؤمنان على ع به كارمندان و نمايندگانش در يك بخشنامه چنين نوشت:



    ادقوا اقلامكم، و قاربوا بين سطوركم، و احذفوا عنى فضولكم و اقصدوا قصد المعانى، و اياكم و الاكثار، فان اموال المسلمين لا تحتمل الاضرار:
    " نوك قلمها را تيز كنيد، و سطرها را به هم نزديك سازيد، و مطالب زائد و اضافى را از نامه‏هايتان براى من حذف كنيد، بيشتر به معنى توجه كنيد، و از پر گويى بپرهيزيد كه اموال مسلمانان توانايى اين هزينه و ضرر را ندارد" «1».
    تيز كردن نوك قلمها كه سبب مى‏شود كلمات را كوچكتر بنويسند و نزديك ساختن سطور به يكديگر و حذف تشريفات و اضافات، نه تنها صرفه‏جويى در اموال بيت المال يا اموال خصوصى است كه صرفه‏جويى در وقت نويسنده و خواننده نيز هست و حتى گاه سبب مى‏شود كه هدف اساسى نامه در لابلاى جمله بنديهاى تشريفاتى از بين برود و نويسنده و خواننده به هدف خود نرسند.
    در اين اواخر معمول شده بود كه بر خلاف رويه صدر اسلام، نامه‏ها را با القاب فراوان و الفاظ زياد و مقدمات و حواشى و اضافات پر مى‏كردند، و چه وقتهاى گرانبهايى كه بيهوده از اين راه تلف مى‏شد و چه سرمايه‏هايى كه از بين مى‏رفت.
    مخصوصا اين نكته قابل توجه است كه در شرائط آن زمان كه فرستادن يك نامه بوسيله يك پيك مخصوص، گاه هفته‏ها طول مى‏كشيد و هزينه‏ها داشت تا به مقصد برسد، در عين حال نهايت اختصار به كار مى‏رفت كه نمونه‏هاى آن را در نامه‏هاى پيامبر اسلام به خسروپرويز و قيصر روم و مانند آن مى‏توان ملاحظه كرد.
    اصولا نامه انسان دليل بر چگونگى شخصيت او است همانگونه كه پيام آور و رسول انسان چنين است، چنان كه در نهج البلاغه از على ع مى‏خوانيم:
    رسولك ترجمان عقلك و كتابك ابلغ من ينطق عنك:
    " فرستاده تو بازگو كننده عقل تو است و نامه‏ات گوياترين چيزى است كه از تو سخن مى‏گويد «2».
    امام صادق ع مى‏فرمايد:
    يستدل بكتاب الرجل على عقله، و موضع بصيرته، و برسوله على فهمه و فطنته:
    " نامه انسان دليلى است بر ميزان عقل او و مقدار بصيرت او و فرستاده او نشانه‏اى است از مقدار فهم و ذكاوت او" «3».
    ذكر اين نكته نيز لازم است كه از روايات اسلامى استفاده مى‏شود كه پاسخ نامه لازم است همانگونه كه پاسخ سلام.
    در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم كه فرمود:
    رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام:
    " پاسخ نامه واجب است همانگونه كه پاسخ سلام واجب مى‏باشد" «4».
    و از آنجا كه هر نامه‏اى معمولا با تحيتى همراه است بعيد نيست مشمول آيه شريفه إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها:" هنگامى كه به شما تحيتى گفته شود پاسخ آن را به صورت بهتر يا همانند آن بدهيد" (سوره نساء آيه 86) بوده باشد.

    __________________________________________________
    (1) خصال صدوق (طبق نقل بحار جلد 76 صفحه 49).
    (2) نهج البلاغه كلمات قصار جمله 301.
    (3) بحار الانوار جلد 76 صفحه 50.
    (4) وسائل جلد 8 صفحه 437 (كتاب الحج ابواب العشره باب 33).


    منبع : تفسیر نمونه جلد 15

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود