صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لطفا خدا رو برا من اثبات کنید...

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    62

    لطفا خدا رو برا من اثبات کنید...




    دوستان من نصبت به خدا شک پیدا کردم
    البته دلیل خاصی ندارم ، برا اثبات هم دلیل خاصی ندارم.
    لطفا منو راهنمایی کنید.
    موفق باشید


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    در اثبات خداشناسی آسانترین راه و روشنترین راه که احتیاج به مراجع به بیرون از خود و صغری و کبری چیدن و استدلالهای عقلی نباشیم –راه فطرت و راه دل است- که مراحل پیشرفته آن مخصوص عارفان روشن ضمیر است ولی مرحله نازله آن در وجود همه انسانها در کره خاکی است.
    اینکه انسان با مراجعه به درون خویش و کاملا در فضایی به دور از هیاهوی خارجی ،حرفها و سخنها و... حضور معبود را با قلب و جانش احساس میکند و وابستگی عمیق خویش را به مبدئی متعالی در درون خود میابند یعنی کاملا احساس میکند که یل و رها در عالم هستی نیست بلکه به موجودی برتر وابستگی تام دارد .
    امیر مومنان مقتدای عارفان در پاسخ به سوأل شخصی که پرسیده بود آیا پروردگارت را دیده ای؟ فرمود: افاعبد مالا اری؟آیا چیزی را که نمیبینم بپرستم؟
    مستحضر هستید منظور دیدن با چشم سر نیست
    ،کیف تراه ؟قال :لا تدرکه العیون بمشاهدةالابصار و لکن تدرکه القلوب بحقایق الایمان ؛ نهج البلاغه ،خطبه 179.
    شخصی پرسید چگونه او را میبینی ؟امام فرمود: چشم ها او را به آشکار نبینند اماّ قلبها او را به حقیقت ایمان دریابند

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۷:۳۹
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    62



    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    در اثبات خداشناسی آسانترین راه و روشنترین راه که احتیاج به مراجع به بیرون از خود و صغری و کبری چیدن و استدلالهای عقلی نباشیم –راه فطرت و راه دل است- که مراحل پیشرفته آن مخصوص عارفان روشن ضمیر است ولی مرحله نازله آن در وجود همه انسانها در کره خاکی است.
    اینکه انسان با مراجعه به درون خویش و کاملا در فضایی به دور از هیاهوی خارجی ،حرفها و سخنها و... حضور معبود را با قلب و جانش احساس میکند و وابستگی عمیق خویش را به مبدئی متعالی در درون خود میابند یعنی کاملا احساس میکند که یل و رها در عالم هستی نیست بلکه به موجودی برتر وابستگی تام دارد .
    امیر مومنان مقتدای عارفان در پاسخ به سوأل شخصی که پرسیده بود آیا پروردگارت را دیده ای؟ فرمود: افاعبد مالا اری؟آیا چیزی را که نمیبینم بپرستم؟
    مستحضر هستید منظور دیدن با چشم سر نیست
    ،کیف تراه ؟قال :لا تدرکه العیون بمشاهدةالابصار و لکن ترکه القلوب بحقایق الایمان ؛ نهج البلاغه ،خطبه 179.
    شخصی پرسید چگونه او را میبینی ؟امام فرمود: چشم ها او را به آشکار نبینند اماّ قلبها او را به حقیقت ایمان دریابند
    با تشکر دوست عزیز بالاخره کسی پیدا شد

    من این دلیل شما رو زیاد محکم نمیدونم
    من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم.
    نمیخوام با این دلیلها خدا رو بپرستم
    امیدوارم متوجه شده باشید
    من منتظر پاسخگویی شما هستم
    دلیل ارضاء کننده تر

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    181
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    959



    نقل قول نوشته اصلی توسط AbolGhasem نمایش پست ها
    با تشکر دوست عزیز بالاخره کسی پیدا شد

    من این دلیل شما رو زیاد محکم نمیدونم
    من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم.
    نمیخوام با این دلیلها خدا رو بپرستم
    امیدوارم متوجه شده باشید
    من منتظر پاسخگویی شما هستم
    دلیل ارضاء کننده تر

    چگونه می خواهید با دلیل دیگران خدا را باور کنید
    اگر دنبال دلیل دیگران هستید که دریایی از دلیل و برهان و هزاران کتاب در روبروی شماست
    اما
    عشق به خدا را باید خود بیابید

    حرف شما مثل اینه که من بگم بیا منو عاشق فلانی کن برام دلیل بیار تا عاشق بشم !
    در ضمن کارشناسی ارشد بودن چه ربطی به این موضوع دارد ؟!


    ویرایش توسط محمد-1353 : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۰۱:۲۸
    -= مهدی جان -==- در انتظارتم =-

    که شد محرم ... و ... یاد مظلوم کربلا که تا قیام قیامت پابرجاست

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    48
    حضور
    7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    265



    جواب :با سلام به دوست عزیز
    یکی از دغدغه های اساسی انسان، و همچنین، یکی از موضوعات اساسی و محوری ادیان، مسئله وجود خدا است. در باب اثبات و عدم اثبات وجود خدا، نظریات مختلفی وجود دارد که در حد امکان به آنها اشاره می نماییم.
    برخی از فیلسوفان و متکلمان، وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از دلیل و به تعبیری فطری می دانند و فیلسوفان و متکلمان مسلمان برای عقیده خود به قرآن و روایات معصومین تمسک می کنند.
    قرآن در این باره می فرماید:« مگر درباره خدا – پدیدآورنده آسمان ها و زمین تردیدی هست»؟[1]
    امیر المؤمنین علی (ع) می فرمایند: «خدایا، تو قلب ها را با ارادت و محبت خود و عقل ها را با معرفت خود سرشته ای».[2] و آیات و روایات دیگری که در این زمینه وجود دارد. بنابراین متفکران اسلامی از این آیات و روایات استنتاج کرده اند که وجود خداوند بدیهی تر از هرچیزی است.
    در جهان غرب نیز برخی از متفکران نظیر «پلانتینگا» بر این عقیده اند که خدا یک امر بدیهی است و بداهتی مانند همه امور بدیهی دیگر دارد.[3]
    تعریف برهان:
    برهان، ثابت کننده حقانیت امور به طور قطع و یقین است. این کلمه، واژه ای عربی است که درباره ریشه آن میان لغت شناسان اختلاف است، ولی بعید نیست این واژه در اصل مصدر«بَرِهَ یَبرَه» به معنای سفید شدن بوده و پس از آن بر کلام آشکاری که ابهامی ندارد، یا چیز روشنی که در آن خفایی نیست اطلاق شده است و به معنای حجت و بیان واضح و دلیل قاطع است.[4]
    برهان در منطق قرآن، مطلق چیزهای روشن و واضحی را که حقانیت امری را به طور یقین ثابت می کنند و جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی گذارند، شمرده می شود.[5] با توجه به این تعریف باید گفت:


    راه های اثبات وجود خدا:
    سه راه کلی و براهین مختلفی در باب اثبات وجود خدا ذکر شده است:
    1. راه روانی یا فطری یا راه دل؛
    2. راه علمی و شبه فلسفی؛
    3. راه فلسفی.[6]
    راه روانی یا فطری یا راه دل: یعنی راهی که از وجود خود انسان، خدا اثبات می شود؛ یعنی در خلقت و فطرت هرکسی یک احساس و تمایلی وجود دارد که این احساس و تمایل خودبه خود انسان را به سوی خدا می کشاند. و این دلیل در برخی آیات و روایات به آن تصریح شده است؛ مانند آیه و روایتی که ذکر شد.[7]
    راه علمی و شبه فلسفی: این راه، راه شناختن خدا از طریق شناخت نظام مخلوقات و هدایت مخلوقات است. این راه خود می تواند به راه های جزئی تری تقسیم گردد که یکی از آنها راه نظم موجودات یا همان برهان نظم است.[8]
    برهان نظم، یکی از رایج ترین براهینی است که بر وجود خدا اقامه شده است. قرآن مجید، بر برهان نظم تأکید بسیار دارد.[9]
    در قرآن کریم براهین جزمی و قطعی فراوانی دربارۀ اثبات خداوند، وجود دارد. برهان امکان و وجوب، برهان تمانع، برهان صدیقین و برهان حرکت از جمله این براهین است که در این جا به برهان صدیقین و برهان حرکت اشاره می کنیم:

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    48
    حضور
    7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    265



    برهان صدیقین:
    در وجه تسمیه این برهان گفته شده: چون طریقه حکیمان «أصدق» یعنی درست تر و محکم تر است. و در لغت کسی را نامند که قول راست زیاد از او سر بزند و در گفتار و باور خویش صادق باشد و فعل او قولش را تصدیق کند.[10]
    یکی از براهینی که در قرآن به آن اشاره شده است، برهان صدیقین است:
    مانند آیه شریفه: « خداوند (با ایجاد نظام واحد جهان هستی) گواهی میدهد که معبودی جز اونیست و فرشتگان و صاحبان دانش (هرکدام بهگونهای) گواهی میدهند درحالیکه (خداوند) قیام به عدالت (در عالم هستی) دارد معبودی جز او نیست که هم توانا است و هم حکیم».[11]
    اساس این دلیل با الهام از قرآن و روایات بر این مبناست که به جای مطالعه و تفکر در مخلوقات از مطالعه ذات پاک خدا پی به وجودش ببریم؛ «یا مَن دلّ علیذاته بذاته»[12] برهان صدیقین دلیلی است کمی پیچیده، ولی ظریف و روحپرور، برهان صدیقین برهانی است که برای اثبات حق تعالی از خود ذات حق به ذات حق استدلال می شود؛[13] زیرا در حقیقت خدای سبحان برتر و آشکارتر از آن است که چیزی از مخلوقات و مصنوعاتش دلالت کننده بر او و آشکار کننده او باشد، بلکه او هستی بخش و خارج کننده اشیاءاز قوه به فعل و از ظلمت عدم به نور وجود است، پس او مقدم بر هر چیزی در وجود و ظهور است و او برهان بر ذات خود و برهان بر هر چیزی است.[14] این برهان به اشکال متفاوتی از سوی «ابن سینا»، «شیخ اشراق»، «ملاصدرا» و «علامه طباطبایی» تقریر شده است.
    در اینجا دو تقریر ذکر می شود:
    صدر المتألهین بر مبنای مقدماتی چون اصالت وجود، بساطت و وحدت تشکیکی وجود و تقسیم وجود به مستغنی به ذات و وابسته به غیر ثابت می کند که در سلسله مراتب تشکیکی وجود، مرتبه ای هست که کامل تر و تمام تر از آن مرتبه ای نیست و آن مرتبه، وجودی است که در ذات خویش مستغنی است و هیچ نیاز و نقصی در آن راه ندارد، قائم به ذات است.[15] و این تقریر را در ذیل آیه شریفه فوق بیان کرده اند.[16]
    تقریری که علامه طباطبایی در آیه 53 از سوره فصلت فرموده اند، عبارت است از این که:خدای متعال برای هر چیزی مشهود خواهدبود، چون موجودی نیست مگر این که از هر جهت فقیر و وابسته به او است و او برپا دارنده آن موجود و قاهر بر او است، پس او برای هر چیزی معلوم و شناخته شده است، اگرچه برخی از معرفتش غافل باشند.[17]
    در آیات قرآن به این برهان اشاره شده است: سوره های فصلت آیه53، آل عمران آیه18، بروج آیه 20، حدید آیه3 و نور آیه 35.
    ویرایش توسط hassan : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۴:۴۲

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    48
    حضور
    7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    265



    برهان حرکت:
    ملاصدرا، نخستین کسی است که به صراحت آیاتی از قرآن، مانند سوره انعام، آیات 75 تا79،را بر این برهان تطبیق کرده است.[18]
    خداوند می فرماید:« اینچنین ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا اهل یقین گردد، هنگامی که (تاریکی) شب او را پوشانید ستارهای مشاهده کرد، گفت این خدای من است، اما هنگامی که غروب کرد، گفت: غروبکنندگان را دوست ندارم! وهنگامی که ماه را دید، گفت این خدای من است، اما هنگامی که افول کرد گفت:اگر پروردگارم مرا راهنمایی نکند، مسلماً از جمعیت گمراهان خواهم بود. وهنگامی که خورشید را دید گفت: این خدای من است این بزرگ تر است، اما هنگامیکه غروب کرد، گفت: ای قوم من از همتایانی که شما میسازید بی زارم. من رویخود را به سوی کسی کردم که آسمانها و زمین را آفریده، من در راه ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم.
    تغییر و حرکت موجودات گواه روشنی بر حدوث آنها است و حدوث آنها یعنی پیدایش از عدم، دلیل بر وجود خالقی است که آنها را ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، اثبات وجود خدا از راه ریشه یابی حرکت در جهان هستی.[19]
    تقریر عمومی برهان به این گونه است که:
    حرکت های موجود در جهان هستی به فاعلی برای پیدایش نیازمندند و این نیاز تا هنگامی که حرکتی وجود دارد برقرار است و فاعل حرکت اگر خود نیز متحرک باشد باز نیازمند محرکی خواهد بود، تا آن که سرانجام براساس امتناع دور و تسلسل باید به محرکی غیر متحرک برسیم که از آن به محرک اول یاد می شود.[20]

    با توجه به این تقریر، در آیه شریفه فوق، رفتن روز و شب و انتقال روز به شب و شب به روز، و طلوع و غروب، دلیل حرکت در جهان هستی است که نیازمند یک فاعلی است که خود نیازمند هیچ محرکی نیست و آن وجود خدای متعال است. [21]

    موفق باشید.
    --------------------------------------------------------------

    [1]. ابراهیم، 10.
    [2]
    . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 95، ص403.
    [3]
    . محمد رضایی، محمد، الاهیات فلسفی، ص178و 179، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ قدس، چاپ اول، 1383.
    [4]
    . مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص502 و503، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ دوم، 1386.
    [5]
    . دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 505.
    [6]
    . مطهری، مرتضی، توحید، ص 15.
    [7]
    . الاهیات فلسفی، ص181.
    [8]
    . الاهیات فلسفی، ص181؛ توحید، ص 34.
    [9]
    . بقره، 164؛
    [10]
    . دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534.
    [11]
    . آل عمران، 18؛ دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534.
    [12]
    . بحارالانوار، ج 84، ص 339.
    [13]
    . الاهیات فلسفی، ص 239؛ دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534.
    [14]
    . دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534.
    [15]
    . همان، ص 536.
    [16]
    . همان.
    [17]
    . همان، ص537، به نقل از المیزان، ج 17، ص 405.
    [18]
    . دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 532.
    [19]
    . همان، ص531.
    [20]
    . همان.
    [21]
    برای آگاهی از براهین اثبات خداوند در قرآن به کتاب دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص517 تا ص 548 رجوع کنید.



    ویرایش توسط hassan : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۴:۴۵

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما پاسخ به کاربر جدید




    دوست عزیز

    با سلام و عرض خوش آمد گوئی

    بهتر بود قبل از آنکه به طرح مسأله اقدام کنید پست های مربوط به اثبات وجود خدا رو در آدرس زیر مطالعه کنید:

    http://www.askdin.com/forumdisplay.php?f=98

    و آنگاه اگر قانع نشدید، جهت بحث و راهی که مورد نظر شما برای اثبات خداست را مطرح کنید و البته در رسیدن به پاسخ صبور هم باشید ...

    ضمناً فرموده بودید که کارشناسی ارشد می خوانید؛ این امر باعث خوشبختی خدمتگذاران شما در سایت است.

    با توجه به اینکه از کاربران تحصیلکرده ما هستید، لطف کنید سؤالتان را خیلی دقیق و مشخص، از جهتی که شما را اقناع می کند مجدداً طرح بفرمایید:

    البته مجدداً با توجه به اینکه بحث خداشناسی پیشتر در تایپیک های متعدد و از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته به آدرس فوق مراجعه و در صورتی که ابهامی باقی بود، کارشناسان محترم در خدمت شما هستند.

    با تشکر و سپاس
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۰۹:۵۵ دلیل: حذف نقل قول
    لطفا خدا رو برا من اثبات کنید...

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    نقل قول نوشته اصلی توسط abolghasem نمایش پست ها
    من این دلیل شما رو زیاد محکم نمیدونم من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم. نمیخوام با این دلیلها خدا رو بپرستم


    بسم الله الرحمن الرحیم
    بحمد الله تحصیلکرده هستید خوب اگر اندکی به خود توجه کنید این مسأله را در می یابید در قضیه فطری اصلا احتیاج با دلیل و برهان نیست بلکه آن را بدون هیچ واسطه ذهنی(مفاهیم ذهنی) در نزد خودت میابی .احتمال خطا نیز در آن نمیرود چون باز پای مفاهیم از آن کنار زده شده .لذا در بدیهی فطری گفته شده "قیاساتها معها"
    یعنی قیاسش همیشه همراهش هست احتیاج به امر خارجی(عقل ،تجربه) در اثباتش ندارد.
    عزیز من ،اگر واقعا طالب حقیقت باشی اندکی توجه شما را به این مطلب میرساند.تا به حال فکر کردین چرا از ابتدایی که انسان خلق شده در اقوام مختلف همیشه یک نوع پرستش نسبت به موجودی که از خود برتر می دانند، دارند
    بت پرست ،گاوپرست ، موحد واقعی، و .... هر کدام یک چیزی را میپرستند ولی مصداق ومتعلق پرستش تفاوت دارد در اصل پرستش کاملا مشترک هستند .اعتقاد به یک موجود برتر امری فطری است و عمومیت دارد در همه انسانها .سفید ،سیاه ،نیمکره شمالی ،جنوبی و ... هیچ فرقی نمیکند ،باور داشتن به وجود مبدأ در عالم هستی کاملا روشن است ولی اینکه مصداقش خدای احد و واحد است ،بت است ،گاو است و... است احتیاج به اثبات دارد.لذا در قران هم که بررسی میکنیم در اصل اثبات وجود خدا هیچ آیه ای نداریم چون واضح و آشکار برای همه انسانها است ولی در چگونگی صفات الهی آیات فراوان داریم .خدااحد،واحد،خالق،رزاق،خب ر و..... است که خود نیز به آیات رجوع کنید بسیار آیات را می بینید.

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۸:۱۵
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما معرفی چند تایپیک در اثبات خدا




    نقل قول نوشته اصلی توسط AbolGhasem نمایش پست ها
    با تشکر دوست عزیز بالاخره کسی پیدا شد

    من این دلیل شما رو زیاد محکم نمیدونم
    نقل قول نوشته اصلی توسط AbolGhasem نمایش پست ها

    من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم.
    نمیخوام با این دلیلها خدا رو بپرستم
    امیدوارم متوجه شده باشید
    من منتظر پاسخگویی شما هستم
    دلیل ارضاء کننده تر

    با سلام دوست عزیز

    برای دریافت مطالبی در اثبات وجود خدا می توانید به پست های زیر مراجعه کنید:

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2826

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=5972

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4017&page=2

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4904

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4468

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4411

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3672

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3141

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2552

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2521

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2408

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=1461

    اگر باز هم مطلبی ابهام داشت و قانع نشدید، کارشناسان محترم در خدمت تان هستند.

    موفق باشید ...


    لطفا خدا رو برا من اثبات کنید...

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود