صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مناظره ای برای آخرین بار در مورد عصمت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540

    مناظره ای برای آخرین بار در مورد عصمت




    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    در مورد عصمت تا حالا چندین بار در جاهای دیگر بحث کردم اما این بار به فضل خدا می خواهم بحثی در مورد کیفیت عصمت را شروع کنم ان شاء الله گفتگویی مفید و اثر بخش با مخالفان نظر بنده خواهم داشت
    ابتدا نظر بنده در مورد کیفیت عصمت:
    بنده معتقدم انبیاء علیهم السلام در تبلیغ دین و ابلغ رسالت خویش معصوم بوده اند و هیچ گاه به خدا دروغ نمی بسته اند اما این باعث نمی شود که این بزرگواران در تمام عرصه های زندگی بی اشتباه باشند بلکه پیامبران بشر هستند و امکان اشتباه در آن ها وجود دارد و ان شاء الله در آینده دلایلم را ذکر خواهم کرد
    اما حالا شما دوستان شیعه تعریف خود را از عصمت بیان کنید
    ویرایش توسط عقیل : ۱۳۸۹/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۸:۵۰
    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    قران
    نوشته
    72
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    186



    با سلام بر جناب عقيل
    اولا با اين امضا فكر كردم با يك شيعه طرف هستم اما با ديدن عبارت پاياني به اشتباهم پي بردم (متشكرم )
    پيغمبري كه خودش گرفتار صغائره چطور ميتونه به مردم بگه صغائر رو ترك كنيد اينكه ميشه عالم بي عمل
    عالم بي عمل دو تا بدبي داره يكي كه خلاف انجام ميده دوم اينكه ديگران رو به انجامش دستور ميده
    كار خلاف عقليه مگه نه حالا اين پيغمبر با اين دوتا مشكل توي اونجا هم كه معصومه قابل اعتماد نيست من كه چنين پيغمبري رو قبول ندارم
    تو هم اگه به وجدانت رجوع كني قبول ميكني
    نظرت چيه ؟


  4. صلوات ها 9


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    شیعه معتقد است همه انبیا(ع)از بدو تولد تا پایان عمر ،معصوم هستند و علاوه بر تلقی و ابلاغ وحی نه عصیان میکنند و نه خطا در اعمال شخصی خود هم مرتکب عصیان و خطا نمی شوند ولی اهل سنت اقوال مختلفی دارند که بعضی عصمت قبل از نبوت و بعضی ارتکاب صغیره برای نبی را جایز میدانند با استناد به ظاهر بعضی آیات که با بررسی آنها میتوان به اثبات عقیده شیعه رسید

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۹:۱۵
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  6. صلوات ها 10


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    طه،121و122 "و عصی آدم ربّه فغوی؛ثم اجتباه ربّه فتاب علیه و هدی؛
    تعبیر عصیان ،استغفار و توبه در مورد حضرت آدم(ع) در قرآن وارد شده و کلماتی که ایهام این معنا را دارد درباره ی سایر انبیا نیز آمده.
    تعبیر عصیان و استغفار و توبه همیشه لازمه ی عدم معصومیت نیست.
    عصمتی که شیعه معتقد است،به معنای معصوم بودن از ارتکاب محرمات است(نهی تحریمی) ولی اگر نهی تنزیهی باشد و یا ارشادی عصیان اطلاق میشود ولی با عصمت منافاتی ندارد لذا آیه ی فوق ناظر به نهی تحریمی نیست،نهی ازکاری که موجب عذاب اخروی است با نهی از کاری که موجب عواقب دنیوی است تفاوت دارد
    نهی از تناول شجره نهی تحریمی و یک تکلیف الزامی نبود(طه آیه 117 تا119) فلا یخرجنکما من الجنة فتشقی انّ لک الاّ تجوع فیها و لا تعری و انّک لا تظموءافیها و لا تضحی ؛
    تعلیل نهی این است که از آسایش فعلی محروم میشوید. برخی نیز گفته اند که آن عالم،عالم تکلیف نبوده وبعضی نیز عصیان حضرت آدم را ترک اولی دانسته اند واین برداشت با روایاتی که از ائمه معصومین درباره ی عصمت انبیا رسیده است منافاتی ندارد
    (رک،راه وراهنما شناسی،آیت الله مصباح یزدی)
    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۹:۲۵
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  8. صلوات ها 9


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    باتوجه به بشر بودن پيامبر اسلام(ص)، چه دليلي بر عصمت و نفي سهو و خطا از وياقامه شده است؟
    پاسخ
    نبوّت و عصمت عصمت، يعني مصونيت از خطا و لغزش يكي از شرايط نبوت است، زيرابدون آن غرض نبوت كه هدايت و راهنمايي بشر است، تحقق نخواهد پذيرفت. بدين جهت دراصل لزوم عصمت ميان مسلمانان، و بلكه همه پيروان اديان الهي، اختلافي وجود ندارد. اما در حدود و مراتب آن اقوال مذاهب و متكلمان اسلامي مختلف است. در اين ميان شيعهاماميه به كامل‏ترين و جامع‏ترين معني عصمت در مورد پيامبران الهي قايل استجامع‏ترين معني عصمت مراحل ذيل را شامل مي‏شود:
    1ـ عصمت در دريافت وحي و حفظ وابلاغ آن.
    2ـ عصمت از گناه (ترك واجبات و انجام محرمات).
    3ـ عصمت از خطا در شناختموضوعات احكام الهي.
    4ـ عصمت از خطا در شناخت مصالح و مفاسد عمومي.
    5ـ عصمت از خطادر مسايل عادي در زندگي شخصي.
    لزوم عصمت در مرحله نخست بسيار روشن است، زيرا نخستينفلسفه نبوت ابلاغ معارف و احكام الهي به بشر است، و اين امر منوط به عصمت پيامبر دردريافت، حفظ و ابلاغ وحي است. لزوم عصمت در مرتبه دوّم ـ به ويژه در دوران نبوت ـنيز واضح است، زيرا احتمال صدور گناه از پيامبر موجب تزلزل روحي و فكري مردممي‏شود. هم به وجاهت و اعتبار او خدشه وارد مي‏شود، و هم فعل او ـ كه خود طريقهدايت است ـ از حجّيت و اعتبار ساقط مي‏گردد. اما عصمت از گناه قبل از نبوت بدانجهت است كه از نظر رواني فردي كه از پيشينه خوبي برخوردار نباشد، از چنان مقبوليتمردمي كه بتواند در جايگاه هدايت معنوي جامعه قرار گيرد، برخوردار نيست. و در نتيجهشايستگي احراز مقام شامخ نبوت را نخواهد داشت. لزوم عصمت در موارد ديگر بدان جهتاست كه وثوق و اطمينان كامل و همگاني نسبت به قول و فعل پيامبر در گرو اين است كهمردم باور داشته باشند كه پيامبر در همه امور ياد شده از مصونيت و عصمت الهيبرخوردار است.


  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    و در همه مراحل زندگي مورد عنايت و لطف خاص خداوند قرار دارد. البته،از نظر منطقي عدم عصمت در امور عادي يا عدم عصمت در امور مربوط به رهبري ديني ومعنوي بشر ملازمه‏اي وجود ندارد، ولي درك اين گونه تفاوتهاي منطقي خارج از عقل وفهم انسانهاي عادي است. بدين جهت چه بسا عدم عصمت پيامبر در اين باره وثوق واطمنيان آنان نسبت به پيامبر را در موارد ديگر، خدشه‏دار مي‏سازد، و نقص غرض لازمخواهد آمد. آنچه گفته شد توضيح عبارت ذيل است كه خواجه نصيرالدين طوسي در بحث لزومعصمت پيامبران يادآور شده است. «و يجب في النبي العصمة، ليحصل الوثوق، فيحصلالغرض».[1] پندار سهو النبي از آن چه گفته شد روشن شد كه فريضه سهو و نسيان در حقپيامبران الهي، بي‏پايه و نادرست است. خواه سهو و نسيان در گفتار باشد يا در افعال،و خواه در امور شرعي باشد يا در امور عادي، زيرا سهو و نسيان در برخي از امور يادشده به ابلاغ پيامهاي الهي خدشه وارد مي‏سازد، و در برخي ديگر با اصل وثوق واطمينان لازم در باب نبوت منافات دارد. فاضل مقداد در اين باره چنين گفته است: «ولا يجوز علي النبي السهو مطلقا، اي في الشرع و غيره، أما في الشرع فلجواز أن لايؤدي جميع ما أمر به فلا يحصل المقصود من البعثة، و اما في غيره فانّه ينفر عنه»[2] سهو بر پيامبر، چه در شرع و چه در غيرشرع، جايز نيست، زيرا سهو در شرع باعث مي‏شودكه همه پيامهاي الهي را به مردم نرساند. و در نتيجه مقصود از نبوت حاصل نخواهد شد،و سهو در غيرشرع سبب نفرت مي‏گردد (به وثوق و اطمينان مردم به پيامبر آسيبمي‏رساند). آنچه گفته شد نظريه اكثريت قريب به اتفاق علماي اماميه است، ولي علماياهل سنت، و نيز برخي از علماي شيعه سهو و نسيان را در حق پيامبران جايز دانسته‏اند. اين اختلاف سبب شده است كه مسئله‏اي به نام «سهوالنبي» در كتابهاي اعتقادي و غير آنمطرح شود. معروف‏ترين شخصيت شيعي طرفدار جواز سهو النبي شيخ صدوق است، وي تا حدي براين عقيده پافشاري كرده است كه انكار آن را به غلات نسبت داده است. مستند وي در اينعقيده احاديثي است كه درباره سهو پيامبر اكرم(ص) در تعداد ركعات نماز ظهر يا قضاشدن نماز صبح روايت شده است

  12. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    .[3] اگر چه برخي از اين روايات از نظر سند معتبر وصحيح‏اند ولي اكثريت علماي شيعه به آنها عمل نكرده‏اند. و اين بدان جهت است كهاولاً: بطلان سهو در حق پيامبران الهي است ـ چنان كه پيش از اين بيان شد ـ مقتضايحكم عقل است. و روايات از قبيل خبر واحد و دليل ظني‏اند، و دليل ظنّي در مقابل دليلعقلي قابل استناد نيست، به ويژه آن كه مسئلهن سهوالنبي ـ اگر چه موردي كه در رواياتذكر شده است مربوط به فروع دين است، ولي به عنوان وصفي از اوصاف پيامبر ـ مسئله‏اياست اعتقادي كه دليل ظني در آن اعتبار ندارد. بدين جهت شهيد اوّل در كتاب ذكري پساز اشاره به حديث ذي‏ اليدين[4] گفته است: «و هو متروك بين الامامية لقيام الدليلالعقلي علي عصمة النبي عن السهو».[5] و ثانياً: روايت دال بر سهوالنبي با رواياتبسياري كه بر عدم سهوالنبي دلالت مي‏كنند، منافات دارد. اين روايات را محدث شيعيشيخ حر عاملي در كتابي كه در اين باره تأليف نموده، جمع‏آوري كرده است.[6] كثرت اينروايات از يك سو، و موافقت روايات دسته اول با احاديث اهل سنت درباره سهوالنبي ازسوي ديگر، موجب نااستواري روايات سهوالنبي، و استواري روايات نافي سهوالنبيمي‏باشد. بدين جهت اعتقاد به جواز سهو در قول يا فعل پيامبر(ص) نادرست و فاقد دليلمعتبر است. نكته لازم به ذكر اين است كه شيخ صدوق تأكيد كرده است كه سهو پيامبر باسهو ديگران تفاوت دارد، سهو پيامبر سهوالنبي و رحماني است كه به اعتقاد وي برايآنكه مردم در حق پيامبر غلو نكنند و او را پرستش ننمايند، و يا براي اين كه افرادديگر كه در نماز يا عبادات ديگر دچار سهو مي‏شوند، مورد ملامت و نكوهش قرار نگيرند. خداوند پيامبر را به چنين سهوي گرفتار كرده است. در حقيقت شيخ صدوق با اين تبصرهمي‏خواهد مقام منيع نبوت را از شبهه خطا و سهو شيطاني مصون بدارد. ولي در هر حال،چنان كه گفته شد، فرضيه سهوالنبي را به هيچ صورتي نمي‏توان پذيرفت.[7] 38.

  13. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    در پايانيادآور مي‏شويم در احاديثي كه در مجامع روايي اهل سنت درباره سهوالنبي روايت شدهاست نوعي اختلال و ناسازگاري ديده مي‏شود كه حجّيت و اعتبار آنها را مشكوك مي‏سازد. اين ناسازگاري‏ها عبارتند از: 1ـ نمازي كه پيامبر در آن سهو كرده است، در برخي ازروايات نماز ظهر، و در برخي نماز عصر، و در برخي هر دو ميان ظهر و عصر معرفي شدهاست. 2ـ در برخي از روايات سهو در زيادي يك ركعت، و در برخي، سهو در نقصان يك ركعت،و در بيشتر آنها سهو در نقصان دو ركعت ذكر شده است. 3ـ در اين روايات آمده است كهوقتي ذواليدين سهو پيامبر را به او يادآوري كرد، پيامبر با سخن وي به سهو خود پينبرد، بلكه از سايرين هم پرسيد، آنان سخن ذواليدين را تصديق كردند و در نتيجهپيامبر به سهو خود يقين كرد. اين مطلب خود نيز دچار ترديد بوده است، چنين صفت وحالتي به هيچ‏وجه با مقام نبوت و پيامبري سازگاري ندارد. 4ـ در اين روايات نسبت بهزمان يادآوري سهو پيامبر نيز اختلاف است در برخي بلافاصله پس از نماز، و در برخي پساز بلند شدن از جاي خويش و تكيه زدن به ستوني در مسجد، و در برخي پس از داخل شدن درحجره خود. بديهي است با اين كه واقعه يكبار بيش رخ نداده است، اين گونه تعارض‏هاقابل توجه نيست. 5ـ در برخي از اين روايات آمده است كه پس از آن كه ذواليدين سهوپيامبر را به او يادآور شد، پيامبر خشمگين شد. بديهي است غضب و خشم در چنين مقاميبا صاحب خلق عظيم بودن پيامبر(ص) سازگاري ندارد.[8] ختّم نبوت نبوت و پيامبري باحضرت آدم(ع) آغاز گرديد و با حضرت محمد(ص) پايان يافت. نبوت پيامبر اكرم(ص) و ختمنبوت به وسيله او از ضروريات آيين اسلام است. بدين جهت اين مسئله مورد اجماع امتاسلامي است و اگر احيانا اختلافي وجود داشته باشد در مسايل فرعي آن است. برهان عقليبر نبوت پيامبر اسلام(ص) اين است كه به گواهي قطعي تاريخ او دعوي نبوت كرده و براثبات مدعاي خود معجزه آورده، و تحدّي نيز كرده است. و معجزه همراه با تحدّي برهانقطعي بر اثبات نبوت است. قرآن كريم مهمترين معجزه پيامبر اسلام(ص) است پيامبر گراميبه صورتهاي مختلف با آن تحدّي كرده است. گاهي به آوردن مثل آن تحدّي كرده است،[9] وگاهي به آوردن ده سوره مانند آن،[10] و گاهي به آوردن يك سوره مانند آن[11]. نهتنها فصحا و بلغاي عرب از آوردن مثل قرآن امتناع ورزيدند، بلكه برخي از آنان به اينحقيقت كه قرآن كريم برتر از كلام بشر است اذعان ورزيدند، ولي از آن جا كه تحت تأثيرعصبيت جاهلي قرار داشتند، به جاي آن كه به نبوت پيامبر اكرم(ص) ايمان آورند، سخن اورا ساحرانه معرفي كردند، تا بدين وسيله از ايمان آوردن توده مردم به او جلوگيريكنند. درآمدي بر شيعه شناسي، علي رباني گلپايگاني، صص: 118- 124



  14. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    پی‌نوشت‌ها:

    1 . تجريد الاعتقاد، مبحث نبوت.
    2 . ارشاد الطالبين: ص 305.
    3 . من لا يحضره الفقيه: 1/360؛ الكافي: 3/355، باب من تكلم في صلاته، حديث اول.
    4 . فردي كه طبق روايات سهو پيامبر(ص) را در نماز به او يادآور شده است، گويا دستان او پيش از اندازه متعارف بلند بوده است، لذا به اين وصف شهرت يافته است.
    5 . الذكري: ص 134.
    6 . التنبيه بالمعلوم من البرهان علي تنزيه المعصوم عن السهو و النسيان.
    7 . براي آگاهي بيشتر در اين باره به كتاب حق اليقين علامه شبّر: 1/93ـ97؛ كتاب التنبيه شيخ حرعاملي؛ رجوع شود.
    8 . ر.ك: الالهيات علي هدي الكتاب و السنّة و العقل: 2/194ـ196.
    9 . اسراء/ 88؛ طور/34.
    10 . هود/13.
    11 . بقره/23؛ يونس


  15. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط عقیل نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    در مورد عصمت تا حالا چندین بار در جاهای دیگر بحث کردم اما این بار به فضل خدا می خواهم بحثی در مورد کیفیت عصمت را شروع کنم ان شاء الله گفتگویی مفید و اثر بخش با مخالفان نظر بنده خواهم داشت
    ابتدا نظر بنده در مورد کیفیت عصمت:
    بنده معتقدم انبیاء علیهم السلام در تبلیغ دین و ابلغ رسالت خویش معصوم بوده اند و هیچ گاه به خدا دروغ نمی بسته اند اما این باعث نمی شود که این بزرگواران در تمام عرصه های زندگی بی اشتباه باشند بلکه پیامبران بشر هستند و امکان اشتباه در آن ها وجود دارد و ان شاء الله در آینده دلایلم را ذکر خواهم کرد
    اما حالا شما دوستان شیعه تعریف خود را از عصمت بیان کنید
    سلام بر دوست و برادر گرامی عقیل

    آقا یه بحث هایی رو راه می اندازی عوض اینکه اونها رو بیای و تموم کنی یه بحث دیگه کلید میزنی !

    اینطوری که نمی شه ! باید هر بحثی که شروع میشه رو تموم کرد ، درسته ؟؟؟؟

    اما یه سوال مهم ( قبلش به اونجاهایی که با رنگ قرمز از کلام خودتون مشخص کردم دقت کنید ! )

    نقل قول نوشته اصلی توسط عقیل نمایش پست ها
    در مورد عصمت تا حالا چندین بار در جاهای دیگر بحث کردم
    خوبه خودتون میدونید تا حالا چنیدن بار در مورد عصمت بحث کردید و مثل همیشه که نتونستید جواب بدید رفتید و بعد از چند وقت دیگه اومدید و با یه مطلب جدید دیگه ما رو سر افراز کردید !

    نقل قول نوشته اصلی توسط عقیل نمایش پست ها
    ابتدا نظر بنده در مورد کیفیت عصمت:
    ببخشید شما ؟؟؟؟

    میدونی اگه قرار باشه با هر کدوم از علمای !!!! اهل سنت در مورد عصمت صحبت بشه باید چه وقتی گذاشته بشه ؟؟؟

    شما ابتدا مشخص کنید که تابع کدامیک از علمای خودتون و زیر مجموعه کدوم فرقه اهل سنت هستید تا بعد در مورد عصمت صحبت کنیم ( آخه میدونید دیگه نظر علمای اهل سنت در مورد عصمت اختلاف ها و تفاوت های بنیادینی داره درست برخلاف شیعه که نظر همه علما نظر واحدیه !!!! )
    پس یه لطفی کنید رو هوا صحبت نفرمایید ، درست و منطقی !


    راستی دیدم که تایپیک های دیگری هم راه انداختید ، چیه باز علمای عزیز اهل سنت کشفیات جدیدشون رو در اختیار شما گذاشتن ؟
    ولی همین قدر بهتون بگم که خیلی خام بحث میکنید ، از کسی که میاد و تو یه سایت شیعه مطلب میذاره توقع میره خیلی پخته تر از اینها صحبت کنه !

    حالا بزار بحث هات یکم جلو بره اونوقت بی تجربگی تون رو در بحث بصورت کامل بهتون نشون میدم ! عجله نکنید !!

    راستی یه وقتی واسه پست هایی که دیگه جوابی براش پیدا نکردید بزارید !

    با تشکر فراوان
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  16. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود