صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا روزه ی رمضان بر زنان هم واجب است ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    آیا روزه ی رمضان بر زنان هم واجب است ؟




    بنام خدا

    درود بر پاسخگویان گرامی

    بر اساس چه آیاتی روزه ی ماه رمضان بر زنان واجب است ؟؟

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۷:۰۲

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    بر اساس چه آیاتی روزه ی ماه رمضان بر زنان واجب است ؟؟

    با سلام

    هرچنداين سوالات شما بدون غرض نيست و حتما علتي پس سوالي دارد مثل تمام سوالات ديگر ولي عارض ام خدمتتان كه:

    خود مي دانيد و بارها هم خدمتتان نوشته و گفته شده است كه شيعيان علاوه بر قران كريم به امامت ائمه اثني عشري قايل اند و دستوراتي كه در قران نيامده است را ايشان به مسلمين فرموده اند

    مثل تعداد ركعات نماز و.....

    ولي ايات روزه كه در قران امده است به طور مطلق است و هيچ قيدي بر انها نيست


    يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام .........
    183 سوره بقره

    فمن شهد منكم الشهر فليصمه .......---------185 بقره

    مي باشد كه دليل بر وجوب روزه بر زن و مرد است

    از طرفي اگر روزه به هر علتي براي خانم ها نبود و در قران هم ذكر نمي شد ائمه شيعه بدانها مي رساندند

    به هر حال باز منتظر سوال اصلي مي باشم



  5. صلوات ها 15


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    در کجای قران , نماز خواندن بر زن واجب کرده است ؟
    در همان جا نیز روزه گرفتن را
    خمس وزکات وحج را ...........

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    در ضمن وقتی خداوند متعال در قران می فرماید :
    یا ایها الذین آمنوا
    .
    .
    .
    آیا فقط منظورش مردان است ؟
    البته که چنین نیست ؟

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    علم
    نوشته
    230
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    10
    صلوات
    1194



    سلام

    اگر شما اعتقاد دارید که ماه رمضان مهمانی خدا است
    پس فقط آقایان به آن مهمانی دعوت نشده اند .

    اگر هم به ماه رمضان و مهمانی خدا اعتقاد ندارید .

    این یک امر واجب برای انسانها است که ماهی در ماه های خدا از اعمال حیوانی خود که همان خوردن و آشامیدن است دست بکشن و یک کمی با نفس خود مبارزه کنند تا معلوم شود با حیوانات تفاوت دارند .

    مگر این که شما زنان را از آدمها و انسانها (
    یا ایها الذین ) نبینید و مثلا در دسته ی فرشتگان قرار دهید که لازم نباشد روزه بگیرن .





    ویرایش توسط AsRaR : ۱۳۸۹/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۱:۴۴
    دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
    کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

    گفتند یافت می نشود گشته ایم ما
    گفت آنکه یافت مینشود آنم آرزوست

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها


    با سلام


    ولي ايات روزه كه در قران امده است به طور مطلق است و هيچ قيدي بر انها نيست


    يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام .........
    183 سوره بقره

    فمن شهد منكم الشهر فليصمه .......---------185 بقره

    مي باشد كه دليل بر وجوب روزه بر زن و مرد است



    به هر حال باز منتظر سوال اصلي مي باشم






    سلام طه

    مثل اینکه تا اندازه ای به سبک سوالات اینجانب پی برده ای ! آفرین استاد


    بله اتفاقا اینجانب بر طبق همان آیاتی که شما آورده اید می گویم که روزه بر زن واجب نیست چرا؟


    به چند دلیل

    اول به آیات نگاه کنید



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿183﴾


    أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿184﴾

    شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿185﴾

    أُحِلَّ لَكُمْليْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ ( 187)


    اول

    ابتدا آیه ی 187 ( آخرین آیه در بالا) را بخوانید که می گوید مراجعه به زنانتان در شبهای رمضان بر شما حلال شد( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ )
    اینجا دیگر کاملا مشخص است که ضمایر قبلی در آیات قبل (علیکم ؛ منکم ؛ بکم و غیره ) تنها به مردان بر می گردد ومخاطبین قبلی مردانند نه زنان و قاعده ی تغلیب در اینجا مورد نظر نبوده است ( در جاهای دیگر بله )

    دوم
    حرفی از شرایط خاص زنان( که بیمار ی هم به حساب نمی آید ) و درآن شرایط نباید روزه بگیرند نیست در حالیکه از بیماری و سفر و عدم توانایی کلی صحبت شده است و این آسانگیری ویژه ای برای زنان است


    سوم
    این یکی از زیبایی های قرآن است که زنان را به روزه اجبار نکرده چون بارداری و شیر دهی دارند و زحمت غذا پخت وپز و افطاری درست کردن هم به گردن آنهاستو در طول روز با غذا در ارتباط هستند و خواه وناخواه به سختی و زحمت فوق العاده ای می افتند و به نظر اینجانب به همین خاطر است که گفته اند گاهی افطار دادن به اندازه ی خود روزه گرفتن ثواب دارد

    چارم
    -------------------------------
    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۷:۱۶ دلیل: چارم به دليل توهين ويرايش شد..........

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    توضیح در این زمینه را به اساتید فن وامی گذارم و فقط دانسته های فردی خود را می نویسم .
    با توجه به دو اصل توحید و عدل (که البته اصول دیگر از قلب این دو اصل استخراج می شود) حکمت و عدالت ایجاب می کند که زن و مرد با در دست داشتن ابزارهای گاه متفاوت و گاه یکسان فلسفه خلقتشان را طی کنند پس حتی اگر روزه بر زن واجب نباشد کما اینکه در ماه چند روزی از نماز معافند نه چیزی از ارزش زن می کاهد و نه می افزاید( هر چند عده ای در طول تاریخ حتی .....ها برخی معافیتها مثل نماز را نجاست و... دانسته اند که در واقع پذیرش این مطلب رد رحمت واسعه الهی است ) لذا هر گونه امر و نهی از سوی خالق که اشراف به مخلوق دارد حکمتی دارد. اگر به ظاهر از عبادتی یا آسایشی منع شدیم بر اساس اصول دین است و نه ظلمی شده ونه راه کمال بسته شده. به عبارتی اگر اصول دین به خوبی درک شود ما تسلیمانی خواهیم بود که بنا به مراتبمان و یا نوع مساله، گاه برای رسیدن به یقین قلبی(مانند ابراهیم) وگاه افزایش معرفت که اطاعت به همراه دارد وگاه پاسخ دادن به افرادی که در سطوح متفاوت معنویند براساس عقل و تفکر و انصاف در مورد مسایل بحث و بررسی و تفکر و تفحص میکنیم . البته به دنبال این بحث سوالاتی دارم که در فرصت مناسب انشاالله مطرح و پاسخ خواهم گرفت.

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    یا ایها الذین آمنوا
    .
    .
    .
    آیا فقط منظورش مردان است ؟
    البته که چنین نیست ؟
    اول

    ابتدا آیه ی 187 ( آخرین آیه در بالا) را بخوانید که می گوید مراجعه به زنانتان در شبهای رمضان بر شما حلال شد ( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ )
    اینجا دیگر کاملا مشخص است که ضمایر قبلی در آیات قبل (علیکم ؛ منکم ؛ بکم و غیره )به مردان بر می گردد مخاطبین قبلی مردند نه زن و قاعده ی تغلیب در اینجا مورد نظر نبوده است ( در جاهای دیگر بله )

    واقعا چرا؟! بنده نیز هنگام قرائت این ایات چیزی که در میابم اینست که مردان مخاطب هستند و به زنان سوم شخص اشاره شده و در حاشیه امر
    تشکر
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742



    آیه 187 بقره می فرماید شبها به زنا نتان مراجعه کنید چه ربطی دارد؟ در روز هم مرد وهم زن هر دو روزه هستند ودر شب هیچ کدامشان روزه نیستند تا بگویید در شب مراجعه کند
    در ثانی اگر قصد شما جواب گرفتن است آیاتی که ذکر شد جواب شما را داده است
    عشقت رسد به فرياد ازخود به سان حافظ قرآن زبر بخواني در چارده روايت

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    ابتدا آیه ی 187 ( آخرین آیه در بالا) را بخوانید که می گوید مراجعه به زنانتان در شبهای رمضان بر شما حلال شد( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ ) اینجا دیگر کاملا مشخص است که ضمایر قبلی در آیات قبل (علیکم ؛ منکم ؛ بکم و غیره ) تنها به مردان بر می گردد ومخاطبین قبلی مردانند نه زنان و قاعده ی تغلیب در اینجا مورد نظر نبوده است ( در جاهای دیگر بله )


    با سلام


    همان طور كه اطلاع داريد نمي شود اين قيد را بر اطلاق--- حكم وجوب روز بر همكان
    --- نبودن روزه بر زنان دانست زيرا اين دليل از جهاتي ناقص است

    -- سنت قران در بيان احكام و قوانين -- بين زن و مرد--- از ضماير مذكر استفاده كرده است

    -- چون هم زنان و هم مردان روزه هستند و در روزهاي ماه مبارك نمي توانند اعمال مخصوصي داشته باشند لذاست كه اين عمل را در غير از روزهاي ماه مبارك جايز دانسته است

    -- به نظر اين مطلبي را كه مي فرماييد به اندازه كافي مهم بود كه ايات جداگانه اي در باره ان نازل شده باشد ولي متاسفانه نيست

    -- اين مطلبي را كه مي فرماييد لااقل درتاريخ بايد ثبت مي شد كه زنان از اين حكم استثناء هستند ولي برخلاف قول شما روزه گرفتن در سيره تمام فرقه هاي مسلمين است وهمه متفق القول اند كه روزه بر زنان هم واجب است -- هرچند قول هاي شاذ و نادري مثل امثل جنابعالي هست--

    -- اگربراي اين مطلبي كه مي فرماييد حتي يك روايت و حتي يك شاهد تاريخي داشتيد از ان براي دليل اوردن دريغ نمي كرديد


    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    حرفی از شرایط خاص زنان( که بیمار ی هم به حساب نمی آید ) و درآن شرایط نباید روزه بگیرند نیست در حالیکه از بیماری و سفر و عدم توانایی کلی صحبت شده است و این آسانگیری ویژه ای برای زنان است


    بارها اين مطالب را بيان كرده ام كه ما در خيلي از موارد احكام را كه در قران نيست از ائمه خود كه در احاديث و ورايات معتبر به ما رسيده است دريافت مي كنيم

    و اين احكام به ما نرسيده است كه زنان روزه نگيرند

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    این یکی از زیبایی های قرآن است که زنان را به روزه اجبار نکرده چون بارداری و شیر دهی دارند و زحمت غذا پخت وپز و افطاری درست کردن هم به گردن آنهاستو در طول روز با غذا در ارتباط هستند و خواه وناخواه به سختی و زحمت فوق العاده ای می افتند و به نظر اینجانب به همین خاطر است که گفته اند گاهی افطار دادن به اندازه ی خود روزه گرفتن ثواب دارد



    ---هر كدام از اين موارد كه فرمودين وظيفه براي زنان نيست و زنان مي توانند در قبال اين كارهايي كه انجام مي دهند اجرت دريافت نمايند پس اين كارها نمي تواند مانع روزه گرفتن زنان شود

    ---اگر روزه به اين علت بر زنان واجب نشد كه سختي براي انان دارد مردان اولي بر زنان در اين مورد بودده اند كه از صبح تاشب به كارهاي سخت تر از ان مشغول اند

    در ضمن اين مطلب را از كجا مي فرماييد كه افطار دادن به اندازه روز گرفتن ثواب دارد؟؟؟ ايه قران است؟؟؟

    در اخر اين نكته را براي چنددهمين بار ذكر مي كنم:
    بزرگوار كساني كه به نصف وصيت پيامبر(ص) عمل و به نصف ديكر وصيت ايشان عمل نكرده اند خود را محروم از مطالب ارزنده زيادي كرده اند كه قطعا نكات تاريكي را در مورد دين برايشان روشن مي كرد

    و ان ثقل ديكر قران ، ائمه معصومين هستند كه متاسفانه شما با كنار كذاشتن احاديث معصومين خود را در ضلالتي عظيم انداخته ايد

    تاز ماني كه به روايات و احاديث رو نياوريد همچنان سردر گم خواهند بود هرچند كساني كه چشم بر افتاب ببندند خود محروم از نعمات افتاب اند و اين ضرري به افتاب نمي رساند


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود