صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا آفرینش؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    131
    حضور
    14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390

    چرا آفرینش؟




    سلام
    من یه مشکل بزرگ پیدا کردم
    کلی سوال داشتم در مورد دین اسلام رفتم دنبال تحقیق از تو کتابها ولی ترجیح دادم قبل از اون بیام و از اول اولش شروع کنم یعنی از اول آفرینش تا بعد بیام و برسم به دین.
    میخواستم بدونم فلسفه آفرینش چیه همه جا میگن رسیدن به کمال ولی من میگم این هدف آفرینشه نه علت آفرینش.
    من میخوام بدونم چرا خدا ما رو آفریده؟ آفریده که به کمال برسیم؟ خب به کمال رسیدن یا نرسیدن ما چه فرقی به حال خدا داره؟ یا اینکه اگه اینقدر مشتاق به کمال رسیدن ماست چرا از اول ما رو تو کمال نیافریده؟ چرا مارو کامل نیافریده؟
    آیا آفرینش ما برای خدا جز بازی و سرگرمی چیز دیگه ایه؟
    میخوام یه مقایسه ای انجام بدم شما بازی منچ رو در نظر بگیرین این بازی رو آدمها ساختن یه صفحه بازی در نظر گرفتن یک سری قوانین براش تعیین کردن و یه هدف و بعد تعدادی مهره بازی در رنگهای مختلف رو به جون هم انداختن تا این مهره ها با هم درگیر شن تو سرو کله هم بزنن یکی اون یکی رو از میدون بدر کنه اون یکی دوباره با تلاش و تقلا خودشو وارد بازی کنه آخرش هم یه عده برسن به هدف (سر منزل مقصود) بقیه هم یا از دور بازی خارج بشن و یا توی نیمه های راه بمونن. حالا هدف از ساخته شدن این بازی فقط وفقط سرگرم شدن خالقشه یعنی انسان
    حالا بیاین اینو با جهان هستی مقایسه کنیم خدا خالق جهان یه میدون بازی آفریده یک سری قوانین براش تعیین کرده و یک هدف که قرب الهیه و میلیاردها مهره بازی آفریده. این مهره ها باهم درگیر میشن تو سروکله هم میزنن یه عده ای عده دیگه رو از میدون بدر میکنه و اون عده با کلی تلاش وارد میدون میشن یا نمیشن آخرش هم تک و توکی از این مهره ها میرسن به سرمنزل مقصود و بقیه هم بین راه میمونن یا از دور بازی خارج میشن که این میشه یک سرگرمی برای خالق بازی که خداست مثل سرگرمی که بازی منچ برای انسان داره.
    یعنی من غلط فکر میکنم؟؟؟؟؟
    یک نقطه فرق بین رحیم و رجیم نیست
    از نقطه ای بترس که شیطانی ات کند

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم
    با اجازه اساتید گرامی

    اخوی من این کلمه 3 حرفی را اینجا بیان می کنم انشاالله که یک روز ملاقاتش می کنی

    بقول مرحوم آغاسی

    آفرینش بر مدار عشق بود.

    بله دقیقا دلیل خلقت همین عشق است .

    خداوند هم خالق است و هم عاشق او هنگام خلق عشق را خلق می کند مقصد و مقصود او نیز جلال و جلای عشق است.
    والا این بندگان و مخلوقات که به درد نمی خورند
    آنکه شعور داشته کفرش گفته و آنکه شعور نداشته هدایت نیافته که ذکرش بگوید.
    تنها عشق است که می ماند.
    ماند مادر که فرزند خود را تنها با عشق است که تا پایان عمر می طلبد.
    این هم راز گل سرخ

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام

    خداوند كريم در جاي جاي قرآن مجيد به اين پرسش اساسي و مهم بشر پاسخ داده است ؛ از جمله مي‌فرمايد :

    وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ . الذاريات / 56 .

    من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند) .

    حرف «لام» در كلمه « ليعبدون» لام غرض است ؛ يعنى تنها فلسفه خلقت جن و انس و غرض از خلقت آن ها اين است كه خداوند را با اختيار و نه اجبار ، عبادت كنند تا به تكامل و سعادت ابدي نائل شوند .

    در نتيجه ، عبادت و فرمان برداري از دستورات خداوند و در نتيجه رسيدن به اعلي درجه كمال ، هدف اصلي خلقت جن و انس است و خداوند براي رسيدن بشر به اين هدف مهم ، تمام وسائل و ابراز مورد نيازش را نيز فراهم كرده است .
    از طرف در وجود آن‌ها عقل يا همان پيامبر دروني را نهاده است كه در هر لحظه و هر آن در اختيار انسان است و مي‌تواند با استفاده از آن از مهلكه نجات يافته و به هدف مقدسش برسد ، و از طرف ديگر در طول تاريخ بيش از صد هزار پيامبر را همراه با كتاب‌هاي الهي فرستاده است تا انسان‌ها را براي رسيدن به اين هدف ياري دهند و آن‌ها نيز به بهترين وجه وظيفه خود را انجام داده‌اند ، حال اگر انسان با وجود اين همه وسائل ، ابزار ، راهنما و ... نتواند به هدف اصلي اش برسد و به جاي رفتن به كعبه اعرابي راهي تركستان شود ، تقصير خود او است و نقص غرص پيش نخواهد آمد .

    مرحوم شيخ صدوق رضوان الله تعالي عليه در كتاب شريف علل الشرائع ، ج‏1، ص 13 و 14 مي‌نويسد:

    عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ قَالَ خَلَقَهُمْ لِيَأْمُرَهُمْ بِالْعِبَادَة .

    از ابى بصير نقل شده كه وى گفت : راجع به فرموده حقّ تعالى «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» از امام صادق عليه السّلام پرسيدم :

    حضرت فرمودند : مقصود اين است كه : حقّ تعالى جنّ و انس را آفريد تا ايشان را به عبادت امر فرمايد.

    و در روايت ديگري نقل مي‌كند :

    عن جميل بن دراج، قال: قلت لأبي عبد الله (عليه السلام): جعلت فداك، ما معنى قول الله عز و جل: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؟ فقال: «خلقهم للعبادة&raquo.

    جميل بن درّاج نقل شده است كه وى گفت :

    به امام صادق عليه السّلام‏ عرضه داشتم :

    فدايت شوم: معناى وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ الخ چيست؟

    حضرت فرمودند: خداوند متعال جنّ و انس را فقط براى عبادت آفريده.

    و همچنين مي‌نويسد :

    عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ قَالَ خَلَقَهُمْ لِلْعِبَادَةِ قُلْتُ خَاصَّةً أَمْ عَامَّةً قَالَ لَا بَلْ عَامَّة .

    از جميل بن درّاج نقل شده است كه وى گفت : از حضرت امام صادق عليه السّلام راجع به معناى فرموده حقّ تعالى «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» سؤال كردم .حضرت فرمودند :

    مقصود اين است كه خداوند جنّ و انس را براى عبادت آفريده.

    عرضه داشتم: گروه خاصى را يا عموم مردم را؟

    فرمودند: خير، بلكه عموم را به منظور عبادت خود آفريده است‏ .

    براي تحقيق بيشتر در اين باره ، به تفسير الميزان تأليف علامه طباطبائي رحمت الله عليه ، ذيل همين آيه مراجعه فرماييد .
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام خدمت دوست عزیز.

    از بزرگواران اجازه می خواهم که به مسئله از زاویه دیگری اشاره کنم. (اگر غلط اضافی کردم لطفاً تصحیح کنید...)

    خالق از اسماء الهی است، که نشان می دهد خلق کردن خود صفتی است برای خداوند. همانطور که رحمان از اسماء است، و نشان دهنده صفت رحمانیت خداوند است. حال پرسیدن این موضوع که چرا خداوند مخلوقات را می آفریند، درست مثل این است که بگوییم چرا خداوند رحمان است. اصولاً از نظر خداشناسی اینگونه سؤالات غلط هستند. اگر خطبه های نهج البلاغه راجع به خداوند را بخوانید متوجه خواهید شد.

    خداوند بی نیاز مطلق است، و فقط یک موجود نیازمند، کاری را با علت (علتی که مربوط به خود آن موجود باشد) انجام می دهد. پس ما نمی توانیم مسئله را از دید خداوند بررسی کنیم. حضرت علی (ع) در قسمتی از خطبه ای می فرماید: «عقلهای ژرف اندیش و خردهای بلند از درک حقیقتش عاجزند» پس ما چگونه می توانیم دلایل افعال خداوند را به بحث بگذاریم، و اصولاً چه طور می توانیم دلیلی به او نسبت دهیم؟

    تنها چیزی که می توانم راجع به علت خالق بودن خداوند بگویم این است که «آفرینش از ذات اقدس خداوند بر می آید».

    آقا رضا هم با استناد به قرآن و روایات پاسخ بسیار خوب و کاملاً درستی ارائه دادند. ولی این را در نظر داشته باشید که خداوند، نیازی به عبادت بندگان ندارد، پس زمانی که می فرماید مخلوقات را برای عبادت خلق کردم، منظور این نیست که این علت، علتی است که به ذات اقدس الله راه داشته باشد. خداوند از مخلوقات هیچ نفعی نمی برد. پس به دنبال دلیلی که امری را برای خداوند توجیه کند، نگردید.

    البته منظورم این نبود که پاسخ جناب bina88 اشتباه است. ایشان مسئله را از دید دیگری بررسی کردند. عشق خداوند به مخلوقات، از انشعابات رحمانیت خداوند است. پس می توان گفت که خداوند رحمان است، پس خالق هم هست. اگر خلق نمی کرد، رحمانیت او ظهور پیدا نمی کرد.

    اسماء الهی همه مشتقات اسم اعظم هستند (حقیقت آنها یکی است). هر اسم، در حقیقت منظری است بر اسم اعظم، پس بین آنها اختلاف و تناقض نمی تواند وجود داشته باشد. البته اسماء همه مستقیماً از اسم اعظم مشتق نمی شوند، بلکه بعضی از بعض دیگر مشتق می شوند. به عنوان مثال، اسم رب، که به معنی پروراننده است، نشان می دهد که باید کسی برای پرورش یافتن باشد. پس می توان نتیجه گرفت که اسم رب بر اسم خالق دلیل است (این فقط یک مثال بود که همین الآن به ذهنم رسید، پس می تواند غلط باشد). در رابطه با این موضوع و اینکه کدام اسم از کدام اسم مشتق می شود، و کدام دلیل بر دیگری است کتب فراوانی نوشته شده است و خود علمی است که من از آن اطلاعی ندارم.

    باز هم می گویم، اگر در مطالبی که گفتم اشتباهی هست، لطفاً آن را اصلاح کنید.

    با تشکر فراوان
    یا حق
    ویرایش توسط بینام : ۱۳۸۹/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۱:۱۵

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوست عزیز.


    آقا رضا هم با استناد به قرآن و روایات پاسخ بسیار خوب و کاملاً درستی ارائه دادند. ولی این را در نظر داشته باشید که خداوند، نیازی به عبادت بندگان ندارد، پس زمانی که می فرماید مخلوقات را برای عبادت خلق کردم، منظور این نیست که این علت، علتی است که به ذات اقدس الله راه داشته باشد. خداوند از مخلوقات هیچ نفعی نمی برد. پس به دنبال دلیلی که امری را برای خداوند توجیه کند، نگردید.


    با تشکر فراوان
    یا حق
    با سلام
    دوست گرامي
    آنچه گفتيم ، مطابق با آيه قرآن است كه «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»
    ممكن است ادله ديگري نيز براي خلقت وجود داشته باشد ، اما هدف كامل همين هدف بوده است كه اگر تنها همين يك هدف نيز بود ، براي خلقت كافي بود .
    در مورد عدم احتياج خداوند به پرستش ، اين مطلب احتياج به دليل مفصل ندارد و همين كه خداوند مالك همه چيز و قادر مطلق است ، احتياج براي او معني پيدا نمي‌كند !

    فرق بين يك هنرمند قبل از خلق اثر هنري و بعد از آن چيست ؟
    تنها فعليت يافتن قدرت دروني هنرمند و بروز خارجي آن است .
    خداوند كمال مطلق است ، و جمال مطلق و طبق روايت «ان الله جميل يحب الجمال»
    قدرت خداوند ، قبل از خلق كردن و يا بعد از خلق كردن ، فرقي نمي‌كند ؛ علم او نيز چنين است ؛ اما خلق كردن ، نمود يافتن اين قدرت لا يزال الهي است و نمود كمال آن (كمالي كه به مرتبه فعل رسيده است)


    موفق باشيد
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با تشکر فراوان

    در تکمیل فرمایشات شما آیه ای از قرآن را هم می گذارم (سوره ابراهیم (ع)):

    وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿۸﴾

    و موسى گفت اگر شما و هر كه در روى زمين است همگى كافر شويد بى‏گمان خدا بى‏نياز ستوده است (۸)

    دلیل اینکه کمی مفصل به این بحث پرداختم این بود که حس کردم دوستمان جناب architect تصور خیلی درستی از خداوند ندارند، و خداوند را با مخلوقات مقایسه می کنند. اگر بخواهم کل منظورم را خلاصه بگویم این است که دلیل، خودش بخشی از نظام خلقت است، و ذات اقدس خداوند برتر از نظام خلقت می باشد.

    یا حق

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام و درود و سپاس از همه شما
    من اینجا حرفهای آشنا می شنوم لذا سر ذوق آمده ام شدید بعد از مدتها
    من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو --- پیش من جز سخن شهد و شکر هیچ مگو
    سپاسگذارم
    در اینجا ماوقع جریانی را نقل می کنم از معلمم جناب رضائی که خدا رحمتش کند او و همه معلمین را چراکه معلم خود صفت بارینعالی است و آنچه آنان کردند غیر ذکرش نبود.

    جناب رضائی را بابا بزرگ صدایش می کردیم 83 ساله حداقل 18 سال از بازنشستگی اش گذشته بود ولی می آمد به بچه ها عربی درس می داد.
    در سال دوم دبیرستان به ما داشت یاد می داد که :
    کل فاعل مرفوع ( یعنی نشانه کلمه فاعل عربی ضمه اس)
    کل مفعول منصوب
    کل مضاف الیه مجروز
    این رو ما توی کلمون نمی رفت یا گوش نمی دادیم . این بنده خدا بالای 40 جلسه هنگام درس و تمرین این مطالب را تکرار می کرد
    کل فاعل مرفوع - کل مفعول منصوب و...
    تا اینکه یک روز از نگاه بیهوش من فهمید که توجهی به کلامش ندارم لذا آورد پای تخته جمله عربی ای رو نوشت و بعد گفت اعراب بگذار
    خب می توانید حدس بزنید چه شد.
    او فرمود: ای خر نفهم ( با من بود که حقم هم بود)
    درس بخون برای خودت کسی بشی احمق نه بیسواد و حمال و ....

    بعد از کلاس دیدم ته کلاس سرش رو روی میز گذاشته با پر روئی رفتم جلو گفتم آقا رضائی حالتون خوبه
    دیدم سرش رو بلند نمی کنه
    رفتم سراغ مدیر دبیرستان و بردیمش تهران کلینیک و ...
    سکته ناقص برای شاگردی که نمی تواند و یا نمی خواهد بفهمد کل فاعل مرفوع کل مفعول منصوب کل مضاف الیه مجرور.

    چرا او باید بخواهد من پیشرفت کنم ؟
    چرا معلمین واقعی از شاگردانشان بخواهند که درس بخوانند ؟
    «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»
    جوابش اینجاست

    این معلم عربی هم از ما همین را می خواست
    می گفت ما مگر از شما چه چیزی جز درسخ خوندن خواستیم اونهم برای خود شما.

    یک معلم دیگه با نام پارسا معلم ادبیات بود
    او با شوق و ذوقی یک روز سر کلاس گفت امروز رفتم دکتر برای کلیه هام دیدم آقای دکتر شاگرد من بود و ....

    این جلالی که از عبادت خداوند سهم بشر می شود و برای خود اوست

    خداوند خشنود است از عشقی که او خالقش است.


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    هدف از آفرینش انسان چیست؟
    در این برنامه همراه خواهیم بود با سخنان گوهربار مرحوم آیت الله علی مشکینی با درسهایی از اخلاق.


    http://www.iranseda.ir/fullGanjine/?g=767788
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    131
    حضور
    14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390



    سلام
    "bina" عزیز شما علت خلقت خدا رو عشق میدونی ولی فکر نمیکنی این علت میتونه خدا رو محدود کنه و نشونه نیازمندی باشه؟ چون عاشق به معشوقش نیاز داره و نمیتونه نبودشو تحمل کنه یعنی خدا عاشق ما بوده و نمیتونسته نبود مارو تحمل کنه پس مارو آفریده یا مارو آفریده که ما به اون عشق بورزیم؟؟
    "رضا" عزیز میگی خدا مارو آفریده تا عبادت کنیم و به کمال برسیم ولی شما دوباره عین متن سوالم رو به خودم برگردوندی من پرسیده چرا خدا مارو آفریده تا به کمال و قرب الهی برسیم؟؟ اگه از همون اول کامل می آفرید یا اگه اصلاً نمی آفرید چی میشد؟؟ مگه به کمال رسیدن یا نرسیدن ما چیزی از خدا کم یا بهش اضافه میکنه؟؟
    "بینام" عزیز اگه بخوایم این جوری خودمون رو توجیه کنیم و بگیم که خالق بودن ذات خداست و چون و چرایی نباید براش بیاریم که آخرش به جبر میرسیم. میگین خدا خلق کرده چون خالقه؟؟؟ و دیگه چرایی نداره؟؟؟
    نتیجه اینکه خدا نه به عشق ما نیاز داره نه به عبادت ما نه به کامل شدن ما نه به وجود ما.میگین خدا مارو به خاطر خودمون خلق کرده چون این ماییم که به عشق و عبادت نیاز داریم به کمال نیاز داریم به وجود داشتن نیاز داریم خلق شدیم تا به این نیازهامون برسیم. خب اگه ما نبودیم این نیازها هم نبود تا کسی بخواد بهشون برسه. من میگم اگه مایی وجود نداشتیم چی میشد؟؟
    یک نقطه فرق بین رحیم و رجیم نیست
    از نقطه ای بترس که شیطانی ات کند

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط architect نمایش پست ها
    "bina" عزیز شما علت خلقت خدا رو عشق میدونی ولی فکر نمیکنی این علت میتونه خدا رو محدود کنه و نشونه نیازمندی باشه؟ چون عاشق به معشوقش نیاز داره و نمیتونه نبودشو تحمل کنه یعنی خدا عاشق ما بوده و نمیتونسته نبود مارو تحمل کنه پس مارو آفریده یا مارو آفریده که ما به اون عشق بورزیم؟؟
    هرکسی بر زعم خود شد یار من
    از درون من نجست اسرار من

    فقط سایلنس گرامی
    عشق 2 نوع است چراکه انسان هم 2 نوع است.
    عشق حقیقی نیاز نیست بخشش است ولی عشق مجازی خواهش است .

    رضای گرامی آدرس جناب مشکینی را لطف فرمودند
    جناب مشکینی در انتهای توصیف می فرمایند:
    هدف اصلی از آفرینش انسان رسیدن به کمال است. امّا آزمایش بندگان و عبادت از هدف‌های متوسط و ابزاری و برای رسیدن به آن هدف عالی یعنی کمال می‌باشد. بهره‌مندی از رحمت بی‌پایان الهی هم نتیجة رسیدن به کمال است.

    حال چرا اینرا برای بنده اش می خواهد ؟
    آیا می توان از خدا پرسید چرا میخواهید بنده شما سیر کمال را طی نماید ؟

    ابن عربی در فتوحات مکیه این مراتب را از خواص عشق توصیف می کند.

    یعنی از خواص عشق الهی این است که خلق می کند تا تعالی به ظهور برسد.
    نقاشی که نقشی را از روی خلق کردن می کشد
    نفعی که از نقشش می برد لذت بردن از نمایش تعالی در نقشش است.

    ولی خداوند به این نفع هم بی نیاز است یعنی نه اینکه این نقش ا خلق کرده که فقط از لذتش نفع ببرد.

    از طرفی بی دلیل هم دست به این کار نزده برا اساس حکمت خلقت کرده.
    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود