جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه کسانی پس از دمیده شدن در صور نمی میرند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    چه کسانی پس از دمیده شدن در صور نمی میرند؟




    بنابر آیه 68 سوره زمر وقتی در صور دمیده می شود همه اهل آسمان و زمین می میرند مگر عده ای ، می خواهم این عده را بشناسم . لطفا درباره ایشان توضیح دهید.
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام

    وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ

    و در صور دميده مى‏شود، پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است بيهوش درمى‏افتد، مگر كسى كه خدا بخواهد سپس بار ديگر در آن دميده مى‏شود و بناگاه آنان بر پاى ايستاده مى‏نگرند.

    طبق صريح اين آيه، پايان عمر دنيا و آغاز رستاخيز، از طريق نفخه است. اين نفخه گاهى به صورت دميده شدن در صور و شيپور: «نُقِر فى النّاقور» روايات، مسئول دميدن در صور را فرشته‏اى به نام اسرافيل دانسته‏اند. تمام انسان‏ها به هنگام نفخه‏ى صور مى‏ميرند، پس مراد از استثنا در جمله‏ى «الاّ مَن شاء اللّه» بيان قدرت الهى است. يعنى دست خداوند بسته نيست و در آن زمان كه همه مى‏ميرند اگر خدا بخواهد، افرادى را زنده نگاه مى‏دارد. چنانكه در بعضى روايات نام جبرئيل و اسرافيل و ميكائيل يا شهدا به عنوان كسانى كه زنده مى‏مانند آمده است.
    1- مرگ و رستاخيز همه‏ى انسان‏ها، براى خداوند آسان و همچون دميدن در شيپور است. «نُفخ - صَعق»
    2- وقوع قيامت را قطعى بدانيد. (با آنكه قيامت در آينده واقع مى‏شود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضى به كار رفته كه نشانه‏ى قطعيّت آن است.) «نفخ - صعق - ينفخ»
    3- رستاخيز، تنها مربوط به انسان‏ها و ساكنان زمين نيست. «مَن فى السموات و مَن فى الارض»
    4- ميان نفخه‏ى اول و دوم قيامت، زمانى طولانى است. «نفخ... ثُمّ نفخ»
    5- رستاخيز، ناگهانى و دفعى است. «فاذا هم» نشانه‏ى ناگهانى بودن است.

    جمله" إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ" استثنايى است از اهل آسمانها و زمين.
    و اما اينكه اين استثناء شدگان چه كسانى هستند،
    بعضى گفته‏اند: جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و عزرائيلند، كه پيشوايان فرشتگانند، چون اين نامبردگان در هنگام نفخ صور نمى‏ميرند، بلكه بعد از آن مى‏ميرند.

    بعضى ديگر گفته‏اند: آن چهار نفر با حاملان عرشند.

    بعضى هم گفته‏اند: آن نامبردگان با رضوان و حور و مالك و زبانيه‏اند.

    بعضى ديگر- كه سخنشان از همه سخنان سخيف‏تر و بى‏پايه‏تر است-
    گفته‏اند: منظور از جمله" مَنْ شاءَ اللَّهُ"، خود خداى سبحان است.
    و خواننده عزيز توجه دارد كه هيچ يك از اين اقوال به دليلى از لفظ آيات كه بتوان بدان استناد جست مستند نيستند.
    بله اگر براى خدا خلقى تصور شود كه در وراى آسمانها و زمين بوده باشند، آن وقت ممكن است بگوييم استثناى مزبور به طور منقطع آنان را استثنا كرده.

    و يا بگوييم مرگ عبارت است از جدايى روح از جسد، و اين تنها در جانداران داراى جسد تصور دارد، و اما ارواح نمى‏ميرند، و منظور از استثنا ايشانند، و در اين صورت استثناى مزبور منقطع نيست، بلكه متصل است، چون ارواح هم در بين" مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ" هستند.
    مؤيد اين وجه بعضى از رواياتى است كه از ائمه اهل بيت (ع) رسيده.

    __________________________________________________ ____

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069

    اسلام علیک یا اهل النور




    سلام علیکم
    طبق نص صریح قران کل نفس ذائقه الموت ثم الینا ترجعون

    در روایات داریم که تنها کسی که زنده به بهشت رفت حضرت خضر علیه السلام بود.

    بغیر از حضرت خضر انهائیکه قبلا طعم مرگ و حیات را چشیده اند می توانند جزو کسانی باشند که مرگ مجدد شامل حالشان نگردد.
    البته خدا می داند و بس

    در نظر عرفاء
    مرگ و حیات از لحاظ معنای معنوی تابش نور بر قلب حیات و افول نور در قلب مرگ نامیده می شود.

    در آیات شریفه آیه الکرسی این اشخاص مشخص گردیده اند.

    الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور

    و در مورد کسانیکه روحشان مرده است می فرماید
    والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون.

    حیات واقعی در حضور نور در قلب انسان مومن و مرگ واقعی افول آن در قلوب کافرین است.

    این عده که خدا می داند که هستند به فرمان او طعم مرگ و زنده شدن را نمی چشند و فکر کنم همان گروه اعراف یا اصحاب اعراف ایشان باشند که هم اهل جهنم و بهشت را میتوانند نظاره گر شوند.
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۸۹/۰۵/۱۹ در ساعت ۰۶:۰۰
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود