جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا توجیه اهل سنت دربارۀ حدیث «علیکم سنّتی و سنّة الخلفاء الراشدین ..

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518

    پرسش آیا توجیه اهل سنت دربارۀ حدیث «علیکم سنّتی و سنّة الخلفاء الراشدین ..




    با سلام

    آیا توجیه اهل سنت دربارۀ حدیث «علیکم سنّتی و سنّة الخلفاء الراشدین ... » از دیدگاه شیعۀ امامیه قابل پذیرش است؟

    اهل سنّت اين روايت صحيح پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) كه مى فرمايد: «عليكم بسنّتي وسنّة الخلفاء الراشدين المهديّين فتمسّكوا بها ، وعضّوا عليها بالنواجذ ، وإيّاكم ومحدثات الاُمور ; فإنّ كلّ محدثة بدعة وكلّ بدعة ضلالة»(1)
    [مراقب سنّت من و خلفاى راشدين و مهدييّن باشيد و به آن تمسّك بجوييد، و با چنگ و دندان آن را حفظ كنيد، و از امور ساختگى (وبرخلاف كتاب و سنّت) دورى كنيد; زيرا هر امر ساختگى بدعت است وهر بدعتى گمراهى است]
    ; را بر كسانى كه با اختيارِ مردم، يا به تعيين ابوبكر، يا با تعيين شورا بر مسند خلافت تكيه زدند ، حمل كرده اند ،

    امّا اين توجيه نزد شیعۀ امامیه صحيح نمى باشد،

    زيرا معقول نيست كه پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) دستور پيروى از سيره و روش كسانى را صادر كند كه سيره و روش ندارند، و هر چه از فقه و كتاب و سنّت دارند همه را از دهان ديگران شنيده اند و يا به رأى خود فتوا داده اند،

    مانند ابوبكر كه مى گويد :
    «
    إنّي سأقول فيها برأيي فإن يك صواباً فمن الله ، و إن يك خطأً فمنّي ومن الشيطان»(2) [من به زودى رأى و نظر خود را بيان مى كنم حال اگر درست بود از سوى خداست و اگر اشتباه بود از خودم و شيطان است] .

    و معناى صحيح حديث طبق نظر شيعه اماميّه آن است كه مقصود پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) از خلفا كسانى است كه همواره نامشان را تعيين فرموده و آنان را در حديث ثقلين عِدْل و همسنگ قرآن كريم قرار داده است، آنجا كه مى فرمايد:
    «إ
    نّي تارك فيكم الخليفتين ،ـ أو مخلِّف فيكم الثقلين ـ : كتاب الله وعترتي أهل بيتي لن يفترقا حتّى يردا عليَّ الحوض»(3)،
    چنانكه مقتضاى لام عهد در كلمه «
    الخلفاء» همين است، خلفائى كه آنان را به رشد و هدايت توصيف كرده است.

    و آنان انسان هايى هستند كه سيره و روششان مو به مو و بدون ذرّه اى اختلاف، مطابق با سيره و روش پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى باشد.

    نه آنكه مقصود، افرادى باشد كه حضرت آنها را معرّفى نكرده، يا منصوب ننموده، و يا آنان را وصىّ قرار نداده است، و عددى را كه بيان كرده بر آنها انطباق پيدا نمى كند، بلكه صفات و عددى را كه ذكر فرموده فقط بر خلفاى از اهل بيت معصومش(عليهم السلام) مطابقت دارد.

    و تمسّك به اين حديث براى اثبات خلافتى كه اهل سنّت به دنبال آن هستند، صحيح نمى باشد .(4)


    1 ـ مراجعه شود: سنن ابن ماجة 1 : 20 [1/15 ، ح 42] ; سنن أبي داود 2 : 261 [4/200 ، ح 4607] .
    2 ـ سنن دارمى 2: 365; السنن الكبرى 6:223
    3 ـ اين حديث از رواياتى است كه أئمّه و حافظان حديث همه بر صحّت آن اتّفاق نظر دارند ، از جمله آنها تفسير ابن كثير [ج 4، ص 122] و مجمع الزوائد، [ج 1، ص 170] مى باشد.
    4 ـ شفيعى شاهرودى، گزيده اى جامع از الغدير، ص 579.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۵/۱۴ در ساعت ۰۵:۴۸
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود