علماى اهل سنت درباره تغيير سنّت پيامبر به جهت مخالفت با شيعه چه نظرى د

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
علماى اهل سنت درباره تغيير سنّت پيامبر به جهت مخالفت با شيعه چه نظرى د

با سلام

علماى اهل سنت درباره تغيير سنّت پيامبر به جهت مخالفت با شيعه چه نظرى دارند؟

علماى اهل سنّت در موارد متعددى صرفاً به جهت ضديت با عقائد شيعه دست از سنّت پيامبر كشيده و بر خلاف آن عمل كرده اند كه در اينجا به برخى از آنها اشاره مى كنيم:

شيخ «محمّد بن عبدالرحمن دمشقى» در كتاب «رحمة الاُمّة في اختلاف الائمّة» كه در حاشيه كتاب «الميزان» نوشته «شعرانى» چاپ شده مى نويسد(1) :
سنّت در قبر آن است كه هم سطح زمين باشد ، به باور «شافعى» اين ديدگاه ارجح است ،

و «ابوحنيفه» و «مالك» و «احمد بن حنبل» مى گويند : تسنيم [بالا بردن قبر] أولى است چون هم سطح كردن قبر، شعار شيعه شده است!

و غزالى و ماوردى مى گويند :
آنچه مشروع است مسطّح بودن قبر است ولى چونكه رافضه آن را شعار و علامت خود كرده اند ما تسنيم (= بلند و برجسته قرار دادن روى قبر) را برگزيده ايم .

نگارنده كتاب «الهداية» ـ از حنفيان ـ مى نويسد(2) :
مشروع و سنّت آن است كه انگشتر در دست راست باشد ولى چون رافضه چنين عمل مى كنند ما در دست چپ مى كنيم!
قابل ذكر است نخستين كسى كه برخلاف سنّت رسول خدا انگشتر را در دست چپ كرد «معاويه» بود آن گونه كه در «ربيع الأبرار» زمخشرى(3) آمده است .

«حافظ عراقى» در توضيح كيفيّت رها كردن تحت الحنك عمّامه(4) [ إسدال] مى نويسد :
آيا رها كردن از سمت چپ كه عادت ماست سنّت است يا از طرف راست كه شرافت دارد؟
دليلى بر اينكه طرف راست متعيّن باشد غير از يك روايت كه «طبرانى» آن را ضعيف دانسته ، پيدا نكردم و بر فرض صحّتِ اين روايت ممكن است حضرت آن را از طرف راست مى آورده و از سمت چپ بالا مى برده است .

ولى اين كار شعار اماميّه شده، پس شايسته است به خاطر دورى از تشبّه به آنها از آن اجتناب شود !

ابن تيميّه در «منهاج السنّة» درباره تشبّه به رافضى ها مى گويد(5) :
برخى از فقها گفته اند : اگر عمل مستحبّى شعار آنها بشود بايد آن را ترك كرد ، اگر چه ترك آن واجب نيست ولى چون عمل به آن باعث شباهت به رافضى ها مى شود ، و سنّى و رافضى معلوم نمى شود ،
و مصلحتى كه در تمييز از آنها به خاطر دورى از آنها و مخالفت با ايشان وجود دارد ، از مصلحت آن عمل مستحبّ بيشتر است از اين رو آن عمل ترك مى شود !
سپس اين تشبّه را مثل تشبّه به كفّار قرار داده كه اجتناب از شعار و علامت آنها واجب است !

شيخ اسماعيل بروسوى در تفسير «روح البيان»(6) مى نويسد :
نگارنده كتابِ «عقد الدرر واللآلي»(7) مى گويد : اگر سنّتى شعار اهل بدعت شود، ترك آن مستحبّ خواهد بود ;
مثل انگشتر به دست راست كردن كه در اصل مستحبّ وسنّت است ولى چون شعار اهل بدعت وظلمت شده، در زمان ما سنّت برآن شده كه انگشتر در انگشت كوچك دست چپ قرار داده شود آن گونه كه در شرح قهستانى آمده است .(8)

1 ـ رحمة الاُمة في اختلاف الأئمّة ، چاپ شده در حاشيه الميزان شعرانى : 1 : 88 .
2 ـ [مراجعه شود : الصراط المستقيم ، بياضى 3/206 ; شرح المواهب ، زرقاني 5/13 ; منهاج السنّة ، ابن تيميّة 2/143 ; تفسير فخر رازى1/ 212 ; فتح الباري 11/142] .
3 ـ ربيع الأبرار [4/24] .
4 ـ شرح المواهب ، زرقانى 5 : 13 .
5 ـ منهاج السنّة 2 : 143 [2/147] .
6 ـ روح البيان 4 : 142 .
7 ـ كتاب عقد الدرر واللآلي في فضل الشهور والأيّام والليالي ، شيخ شهاب الدين احمد بن أبى بكر حموى ، مشهور به رسّام .
8 ـ شفيعى شاهرودى، گزيده اى جامع از الغدير، ص 990.