صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات خدا سخت تر از آن چیزی است که فکر میکنیم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    71

    اثبات خدا سخت تر از آن چیزی است که فکر میکنیم




    سلام

    بنظر من به براهینی که برای اثبات خدا ذکر شده خیلی ایرادها میتوان گرفت .هر چند نمیتوان بر اساس نقص این برهان ها خدا را انکار کرد ولی برهانهای قوی تری برای اثبات خدا و توحید لازم است

    مثلا برهان صدیقین که براساس آن همه موجودات به ممکن الموجود و واحب الوجود تقسیم میشوند اگر خوب فکر کنیم در واقع در همان ابتدای بحث موجودات به 2 دسته تقسیم میشوند: آفریده و آفریدگار !
    ولی لفظ آنرا کمی عوض کرده و مسیر را کمی پرپیچ و خم کرده و نهایتا به این نتیجه جدید! میرسیم که بله ناچار باید خدایی باشد!!!

    یا برهان نظم که دوست عزیزی( شکست ناپذیردر مناظره) بصورت مفصل آنرا به چالش کشیده است:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3907


  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    97
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    497



    بستگی داره خدا رو بخواید برای کی اثبات کنید ...

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    فرزند ایران عزیز
    پردیس صحیح می گوید عده ای هستند که بدلیل کینه شخصی ای که با مسئله دین و .. دارند نمی خواهند بپذیرند لذا شما مثلا به او بگوئی برای راه رفتن طبیعی نیاز هست پاهایت را بر زمین گذارده و راه بروی او روی دستانش ملق می زند و با دستانش راه می رود و می گوید این هم راه رفتن است پس طبیعی است.
    وقتی می گوئی ما روی پاهایمان باید راه برویم می گوید این قرار دادی است من این قرار داد را قبول ندارم و یا می گوید در فضا شنا می کنند و ... سقسطه

    شما اگر به آدمی برخوردی که واقعا درپی حقیقت بود می توانی با او بحث منطقی بکنی.
    من به شخصه اگر این مطلب پیش بیاید خود آن شخص را شاهد وجود خدا می گیرم.

    الیته این نظر شخصی بنده است من به هیچ عنوان براهین علیت و نظم و .. را بعنوان اصل دلیل اثباتی نمی شناسم چراکه دلایل محکمتری نیز وجود دارد.

    دلیل محکمتر مانند
    انسان ذاتا از نیکی لذت می برد همه نیکی را می پسندند و از پلیدی نفرت دارند این مسئله عمومی است و شامل همه مردم می گردد و از ابتدای خلقت قبل از اکتساب پلیدیها با او همراه بوده.
    حتی پلید ترین افراد در برخورد با نیکی و نیکوئی زقبت نشان داده و از پلیدی ای که در حقشان و حتی حق دیگران می شود معترض می گردند. این نیکوئی پذیری ونیکی پسندی از ذات است و جنس این ذات از جنس خداوند متعال است.
    حضور خداوند متعال در انسان باعث این رفتار از او می گردد همینطور ارتکاب گناه در انسان باعث ناراحتی استرس و مشکلات روحی میگردد چراکه با اصل انسان که از جنس خداوند سبحان است در تضاد کامل است.
    ولی اگر همین شخص پلیدیها را از خود دورکند و عمل نیک انجام دهد مدام در لذت است چراکه این لذت هم جنس و همگن با ذات و و خداوند متعال است.

    دیگر دلیل زیبائی پذیری و زشتی گریزی
    انسانها بواسطه اینکه نیکی پسندند زیبائی پذیر هم هستند انسان چه پلید رفتار و چه نیک رفتار زیبائی را حمد و ستایش می کند و این عمومی است چراکه خداوند در اوست و خداوند مظهر زیبائی است

    در بخش نیکوئی پسندی و زیبائی پذیری می توان به تمام صفاتت وحدانی که می شناسیم از خداوند متذکر شد.
    این صفات در انسان هم موجود است
    در سئوال کننده هم وجود دارد.
    او نمی تواند حقیقتی که در او وجود دارد را منکر گردد.
    در این جهانیکه هر انسانی سلیقه متفاوتی از خود ارائه می دهد در این صفات تمام آنها متفق القولند
    این اتفاق مربوط به نوع خلقت آنها و جنس خلقت آنها است که خداوند متعال می باشد.
    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با عرض سلام

    اتفاقا در تنها چیزی که نمیتوان شک کرد وجود حضرت باریتعالی جل ثناوه است زیرا که از شدت پیدایی نهان گشته وزمین وزمان وخرد وکلان تجلیگاه حضرتش میباشند.


    آیا کسی میتواند منکر وجود خودش شود ؟؟؟؟!!!!!!


    قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى قَالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آَبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ ، قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (10 و11 ابراهیم)


    به کلمات یمن و باذن الله دقت کنید اینجا مساله توفیق و عنایت حضرت حق نمایان است که شامل همه نمیشود.


    همچنین :


    وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ

    در عین حالیکه ایمان از عنایات حق تعالی بر بندگانش است(شرط کافی ) اما تعقل لازم است.


    وبرای همه ناامیدان وبخت برگشتگان :

    يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ (39رعد)

    فقط : دعا .... دعا .... دعا ....

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط pedramadi نمایش پست ها
    سلام:gol:

    بنظر من به براهینی که برای اثبات خدا ذکر شده خیلی ایرادها میتوان گرفت .هر چند نمیتوان بر اساس نقص این برهان ها خدا را انکار کرد ولی برهانهای قوی تری برای اثبات خدا و توحید لازم است

    مثلا برهان صدیقین که براساس آن همه موجودات به ممکن الموجود و واحب الوجود تقسیم میشوند اگر خوب فکر کنیم در واقع در همان ابتدای بحث موجودات به 2 دسته تقسیم میشوند: آفریده و آفریدگار !
    ولی لفظ آنرا کمی عوض کرده و مسیر را کمی پرپیچ و خم کرده و نهایتا به این نتیجه جدید! میرسیم که بله ناچار باید خدایی باشد!!!

    یا برهان نظم که دوست عزیزی( شکست ناپذیردر مناظره) بصورت مفصل آنرا به چالش کشیده است:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3907
    :gig:
    ضمن عرض سلام و خوشامد
    دوست عزیز مطلب از این قراری نیست که شما می فرمایید، براهین وجوب و امکان و صدیقین، برای اثبات واجب بذات وافی به مقصودند، راجع به اون اشکالی هم که فرمودین، چنین کاری مصادره به مطلوب نیست، ما در قدم اول می یایم و به حصر عقلی میگیم موجودات از این دو حال بیرون نیستند، دقت کنید فعلا نمی گیم که هر دو شق در خارج موجودند، بلکه می گیم از این دو حال خارج نیستند، بعد از اون در سیر استدلال نشون می دیم که باید واجب بذاتی داشته باشیم. هر موجودی یا واجب بذاته یا ممکن بذات، یعنی یا وقتی خودشو به تنهایی در نظر بگیریم هستی براش ضروریه(واجب بذات) و یا به خودی خود نه هستی براش ضروریه و نه عدم(ممکن بذات)، از یه منظر دیگه هر موجودی یا واجب بذاته یا واجب بالغیر، یعنی یا وقتی خودشو به تنهایی در نظر بگیریم هستی براش ضروریه (واجب بذات) و یا اینکه چنین نیست و بواسطه ی غیر خودش هستی براش ضروری شده(واجب بالغیر)...

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۱:۵۲

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    42
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    124



    نقل قول نوشته اصلی توسط pedramadi نمایش پست ها
    سلام:gol:

    بنظر من به براهینی که برای اثبات خدا ذکر شده خیلی ایرادها میتوان گرفت .هر چند نمیتوان بر اساس نقص این برهان ها خدا را انکار کرد ولی برهانهای قوی تری برای اثبات خدا و توحید لازم است

    مثلا برهان صدیقین که براساس آن همه موجودات به ممکن الموجود و واحب الوجود تقسیم میشوند اگر خوب فکر کنیم در واقع در همان ابتدای بحث موجودات به 2 دسته تقسیم میشوند: آفریده و آفریدگار !
    ولی لفظ آنرا کمی عوض کرده و مسیر را کمی پرپیچ و خم کرده و نهایتا به این نتیجه جدید! میرسیم که بله ناچار باید خدایی باشد!!!

    یا برهان نظم که دوست عزیزی( شکست ناپذیردر مناظره) بصورت مفصل آنرا به چالش کشیده است:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3907
    :gig:
    به چالش کشیدن برهان نظم زحمت چندانی ندارد و اطلاعات زیادی هم نمی‌خواهد که تعجب کرده‌اید. نظم تقریباً ضعیف‌ترین برهان در اسلام است و قوی‌ترین برهان و کامل‌ترین، برهان صدیقین علامه طباطبایی است منتها چون تقریرش از همه سخت‌تر است و تقریر برهان نظم از همه ساده‌تر است، برهان نظم را معمولا تبلیغ می‌کنند. وگرنه این آقای به اصطلاح «شکست‌ناپذیر» اگر خیلی حرفی برای گفتن دارد بیاید اینجا با هم درباره برهان صدیقین بحث کنیم.
    ویرایش توسط Al-taïr : ۱۳۸۹/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۶:۱۱

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    سلام

    سوالی داشتم چرا همیشه باید برای ثبات خدا تلاش کنیم شما دلیل بیار خدا وجود نداره

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    71



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    ضمن عرض سلام و خوشامد
    دوست عزیز مطلب از این قراری نیست که شما می فرمایید، براهین وجوب و امکان و صدیقین، برای اثبات واجب بذات وافی به مقصودند، راجع به اون اشکالی هم که فرمودین، چنین کاری مصادره به مطلوب نیست، ما در قدم اول می یایم و به حصر عقلی میگیم موجودات از این دو حال بیرون نیستند، دقت کنید فعلا نمی گیم که هر دو شق در خارج موجودند، بلکه می گیم از این دو حال خارج نیستند، بعد از اون در سیر استدلال نشون می دیم که باید واجب بذاتی داشته باشیم. هر موجودی یا واجب بذاته یا ممکن بذات، یعنی یا وقتی خودشو به تنهایی در نظر بگیریم هستی براش ضروریه(واجب بذات) و یا به خودی خود نه هستی براش ضروریه و نه عدم(ممکن بذات)، از یه منظر دیگه هر موجودی یا واجب بذاته یا واجب بالغیر، یعنی یا وقتی خودشو به تنهایی در نظر بگیریم هستی براش ضروریه (واجب بذات) و یا اینکه چنین نیست و بواسطه ی غیر خودش هستی براش ضروری شده(واجب بالغیر)...
    سلام ممنون از توجهتون
    مشکل برهان صدیقین (البته از نظر من) از نوع نگرشی که به موجودات دارد ناشی میشود مثلا میتوانید موجودی مثل گوسفند را در نظر بگیرید خب این گوسفند را چه کسی به عرصه وجود آورده است؟
    والدینش؟
    چوپانش؟
    علف و یونجه؟
    شرایط محیطی مساعد؟
    آب؟
    خورشیدی که باعث رشد علوفه مورد نیازش شده؟
    سگ گله ای که از والدینش در مقابل گرگها حفاظت کرده است؟
    یا ....
    واضح است که وجود هر موجودی به علل و عوامل بیشماری مربوط میشود که در تعامل با یکدیگر در نهایت باعث ایجاد آن میشوند و چه بسا خود این موجود به طریق مشابه در ایجادسایر موجودات سهیم باشد.
    بنابراین شبکه پیچیده ای از ارتباطات بین موجودات عالم ائم از زنده و غیر زنده بوجود می آید که در هماهنگی و تعاملی تکامل یافته ،عالم هستی را تشکیل داده اند.بطوریکه علم بشر روز بروز برای آشکار شدن این روابط و استفاده از آنها یا ایجاد تغییراتی در آنها در جهت اهداف بشری در تلاش موفقیت آمیزی گام بر میدارد. از اینرو فکر میکنم فرض ارتباط یک به یک بین موجودات و علت و معلول قرار دادن آنها نسبت به هم منطقی نمی نماید.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    71



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با عرض سلام

    اتفاقا در تنها چیزی که نمیتوان شک کرد وجود حضرت باریتعالی جل ثناوه است زیرا که از شدت پیدایی نهان گشته وزمین وزمان وخرد وکلان تجلیگاه حضرتش میباشند.


    آیا کسی میتواند منکر وجود خودش شود ؟؟؟؟!!!!!!


    قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى قَالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آَبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ ، قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (10 و11 ابراهیم)


    به کلمات یمن و باذن الله دقت کنید اینجا مساله توفیق و عنایت حضرت حق نمایان است که شامل همه نمیشود.


    همچنین :


    وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ

    در عین حالیکه ایمان از عنایات حق تعالی بر بندگانش است(شرط کافی ) اما تعقل لازم است.


    وبرای همه ناامیدان وبخت برگشتگان :

    يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ (39رعد)

    فقط : دعا .... دعا .... دعا ....
    دوست عزیز

    شما فرض کنید برای یک غیر مسلمان یا اصلا مادیگرا میخواهید وجود خدا رو اثبات کنید
    فکر نمی کنم قرآن برای متقاعد کردن چنین فردی که هنوز در اثبات عقلی وجود خدا مانده است (توحید) به عنوان کتاب مقدس مسلمانان (نبوت) شاهد و معیار قابل قبولی باشد.
    ممنون

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    71



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    فرزند ایران عزیز
    پردیس صحیح می گوید عده ای هستند که بدلیل کینه شخصی ای که با مسئله دین و .. دارند نمی خواهند بپذیرند لذا شما مثلا به او بگوئی برای راه رفتن طبیعی نیاز هست پاهایت را بر زمین گذارده و راه بروی او روی دستانش ملق می زند و با دستانش راه می رود و می گوید این هم راه رفتن است پس طبیعی است.
    وقتی می گوئی ما روی پاهایمان باید راه برویم می گوید این قرار دادی است من این قرار داد را قبول ندارم و یا می گوید در فضا شنا می کنند و ... سقسطه

    شما اگر به آدمی برخوردی که واقعا درپی حقیقت بود می توانی با او بحث منطقی بکنی.
    من به شخصه اگر این مطلب پیش بیاید خود آن شخص را شاهد وجود خدا می گیرم.

    الیته این نظر شخصی بنده است من به هیچ عنوان براهین علیت و نظم و .. را بعنوان اصل دلیل اثباتی نمی شناسم چراکه دلایل محکمتری نیز وجود دارد.

    دلیل محکمتر مانند
    انسان ذاتا از نیکی لذت می برد همه نیکی را می پسندند و از پلیدی نفرت دارند این مسئله عمومی است و شامل همه مردم می گردد و از ابتدای خلقت قبل از اکتساب پلیدیها با او همراه بوده.
    حتی پلید ترین افراد در برخورد با نیکی و نیکوئی زقبت نشان داده و از پلیدی ای که در حقشان و حتی حق دیگران می شود معترض می گردند. این نیکوئی پذیری ونیکی پسندی از ذات است و جنس این ذات از جنس خداوند متعال است.
    حضور خداوند متعال در انسان باعث این رفتار از او می گردد همینطور ارتکاب گناه در انسان باعث ناراحتی استرس و مشکلات روحی میگردد چراکه با اصل انسان که از جنس خداوند سبحان است در تضاد کامل است.
    ولی اگر همین شخص پلیدیها را از خود دورکند و عمل نیک انجام دهد مدام در لذت است چراکه این لذت هم جنس و همگن با ذات و و خداوند متعال است.

    دیگر دلیل زیبائی پذیری و زشتی گریزی
    انسانها بواسطه اینکه نیکی پسندند زیبائی پذیر هم هستند انسان چه پلید رفتار و چه نیک رفتار زیبائی را حمد و ستایش می کند و این عمومی است چراکه خداوند در اوست و خداوند مظهر زیبائی است

    در بخش نیکوئی پسندی و زیبائی پذیری می توان به تمام صفاتت وحدانی که می شناسیم از خداوند متذکر شد.
    این صفات در انسان هم موجود است
    در سئوال کننده هم وجود دارد.
    او نمی تواند حقیقتی که در او وجود دارد را منکر گردد.
    در این جهانیکه هر انسانی سلیقه متفاوتی از خود ارائه می دهد در این صفات تمام آنها متفق القولند
    این اتفاق مربوط به نوع خلقت آنها و جنس خلقت آنها است که خداوند متعال می باشد.
    یاحق

    سلام
    1- دوست عزیز هدف من از این تاپیک پاسخ به شبهاتی است که برای خودم در براهین اثبات خدا وجود دارد و می دانم و دیده ام که برای خیلی ها هم هنوز بطور کامل مساله توحید از نظر عقلی حل شده نیست ولی بدلایل مختلف حوصله پرداختن به آنرا نداشته یا به راههای دیگر شناخت خدا متمسک میشوند.نگرش نقادانه به براهین و تفکر در اسلام بطور ویژه در مسایل اعتقادی به سفسطه تعبیر نمیشود.
    2- بحث نیکی طلبی زیبایی طلبی انسان که خیلی به این مبحث کلامی مربوط نمیشود اما در جای خود ایراداتی به آن وارد است یک نمونه اینکه طلب زیبایی به عنوان یک رفتار اولا شدیدا به محیط و آموزشهای فرد بستگی دارد. مثلا لذت و علاقه ای که یک نقاش سبک پست مدرنیسم به نقاشیهیای این سبک نشان میدهد برای خیلی از مردم شاید مضحک بنماید ام در نظر او زیباترین نقاشیهای دنیا باشد
    3-( انسان با انجام گناه خودبخود ناراحت و دچار استرس روحی میشود) خب طبق این نظر شما مثلا در کشورهای غربی خانم هایی که پوشش موی سر را رعایت نمیکنند هر روز در اضطراب و افسردگی و ناراحنی بسر می برند چون مرتکب گناه شده اند و بر اساس فطرت پاکشان دچار عذاب وجدان می شوند...در حالیکه اینچنین نیست و چون از ابتدا این رفتار برای آنها گناه تعریف نشده است ،امری عادی مانند راه رفتن و خوابیدن و... محسوبش میکنند.
    4- اشاره کوچکی به لذت در انجام نیکی و ترک پلیدی کردید که بد نیست بدانید لذت امروزه کاملا تعریف شده و بر اساس فعل و انفعالات بیوشیمیایی مغز در پاسخ به رویدادهای زندگی فرد اتفاق می افتد...همان مکانیسمی که باعث می شود یک نفر از انجام امور دینی احساس لذت ببرد، باعث میشود یک انسان اهل هنر از مشاهده یک اثر هنری لذت ببرد. یک ماجراجو از ارتفاع چندهزارپایی سقوط آزاد کند، یا یک هندو از تعظیم به یک گاو دچار احساس خوشایندی شود یا یک دانش آموز پس از قبولی درکنکور یا امتحان چنین حالتی را تجربه نماید.

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود