جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خطبه عرفانی نهج البلاغه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133

    خطبه عرفانی نهج البلاغه




    یکی از دوستان پرسید دستور العمل عرفانی نهج البلاغه چیست؟گفتم خطبه 87 اگر با شرح علامه جعفری مطالعه شود.

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    87وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَيْهِ السّلامُ
    از خطبه هاى آن حضرت است

    در بيان عوامل هلاكت مردم

    اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ اللّهَ لَمْ يَقْصِمْ جَبّارِى دَهْر قَطُّ اِلاّ بَعْدَ تَمْهيل
    پس از حمد حق، خداوند سركشان هيچ روزگارى را درهم نشكست مگر پس از مهلت دادن

    وَ رَخاء، وَ لَمْ يَجْبُرْ عَظْمَ اَحَد مِنَ الاُْمَمِ اِلاّ بَعْدَ اَزْل وَ بَلاء، وَ فى
    و آسايش، و شكستگى هيچ امّتى را جبران ننمود مگر بعد از تنگنايى و سختى و رنج، و در

    دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْب، وَما اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْب مُعْتَبَرٌ. وَ ما
    سختى هايى كه به سوى آن مى رويد، و در حوادثى كه پشت سر گذاشتيد عبرتهاست. هر


    كُلُّ ذى قَلْب بِلَبيب، وَلا كُلُّ ذى سَمْع بِسَميع، وَلا كُلُّ ذى ناظِر
    صاحبِ دلى خردمند نيست، و هر صاحب گوشى شنوا نمى باشد، و هر چشم دارى

    بِبَصيــر.
    بينايى ندارد.

    فَياعَجَباً ـ وَ مالِىَ لا اَعْجَبُ ـ مِنْ خَطَاِ هذِهِ الْفِرَقِ عَلَى اخْتِلافِ
    عجبا! چرا در عجب نباشم از اشتباه كاريهاى اين فرقه ها با اختلاف دلايلى كه در

    حُجَجِها فى دينِها؟! لايَقْتَصُّونَ اَثَرَ نَبِىٍّ، وَلايَقْتَدُونَ بِعَمَلِ وَصِىٍّ،
    دينشان دارند؟! از اثر هيچ پيامبرى پيروى نمى كنند، و به عمل هيچ جانشينى اقتدا نمى نمايند،

    وَلا يُؤْمِنُونَ بِغَيْب، وَلا يَعِفُّونَ عَنْ عَيْب. يَعْمَلُونَ فِى الشُّبُهاتِ،
    و به هيچ غيبى ايمان نمى آورند، و از هيچ عيبى عفّت نمىورزند. به شبهات عمل مى كنند،

    وَ يَسيرُونَ فِى الشَّهَواتِ. الْمَعْرُوفُ فيهِمْ ما عَرَفُوا، وَالْمُنْكَرُ
    و در شهوات سير مى نمايند. معروف در ميان آنان چيزى است كه خود معروف دانند، و منكر

    عِنْدَهُمْ ما اَنْكَرُوا. مَفْزَعُهُمْ فِى الْمُعْضِلاتِ اِلى اَنْفُسِهِمْ،
    نزدشان همان است كه خود منكر مى دانند. پناهگاهشان در مشكلاتْ خودشان هستند،

    وَ تَعْويلُهُمْ فِى الْمُبْهَماتِ عَلى آرائِهِمْ، كَاَنَّ كُلَّ امْرِئ مِنْهُمْ اِمامُ
    و اعتمادشان در امور مبهم بر رأى و نظرشان است، گويى هر كدام از آنان امام

    نَفْسِهِ، قَدْ اَخَذَ مِنْها فيما يَرى بِعُرًى ثِقات، وَ اَسْباب مُحْكَمات.
    خود است، و هر شخصى گمان مى كند در آرائش به ريسمانهاى محكم و سبب هاى استوار چنگ زده است.


    ترجمه استاد حسین انصاریان
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    شرح علامه جعفری:

    براى توضيح و تفسير اين خطبه شريفه ، نخست يكايك مضامين عاليه‏اى كه در آن آمده است ، مانند فهرست مطالب متذكّر ميشويم ،
    سپس به تفسير آنها مى‏پردازيم :
    5 ، 6 عباد اللَّه ، إنّ من أحبّ عباد اللَّه إليه عبدا أعانه اللَّه على نفسه

    1 محبوب خداوندى آن انسانى است كه خداوند او را در شناخت خويشتن و ساختن آن ، يارى نموده است .

    2 لباس انسانى كه محبوب خدا بوده و به شناخت و ساخت خويشتن توفيق يافته است از اندوه و پوشاكى از بيم بخود پوشيده است .

    3 نتيجه شناخت و ساخت خويشتن كه انسان را بمقام والاى محبوبيّت خداوندى نائل ميسازد ، ظهور فروغ تابناك هدايت در درون او است .

    4 اين محبوب خدا آماده قرار گرفتن در پيشگاه خدا در آن روز با عظمت است كه قطعا فرا خواهد رسيد .

    5 واقعيّاتى را كه براى او دور مينمايد ، بخود نزديك مى‏سازد .

    6 شدائد رنگارنگ روزگاران را براى خود آسان ساخته است .

    7 در اين دنيا با بينائى نافذ مى‏نگرد .

    8 او بطور فراوان در ذكر خداوندى بسر ميبرد .

    9 از آب حيات حقّ و حقيقت كه گواراى جان است سيراب ميشود .

    10 مدخل‏هاى ورود به آن آب حيات را بر خود هموار نموده است .

    11 با اوّلين جرعه‏ها از آن آب حيات‏بخش ، راه روشن و هموار را پيش ميگيرد .

    12 لباسهاى گوناگون شهوات را بر مى‏كند .

    13 و از هر گونه همّ و غمّ رها شده جز يك همّ و نگرانى مقدّس كه براى خود به تنهائى انتخاب نموده است .

    14 او از صفت مهلك نابينائى نجات يافته است .

    15 در حيات خود شركتى با هوى پرستان ندارد .

    16 اين محبوب خدا كليد گشاينده درهاى هدايت ، و قفل درهاى ضلالت و هلاكت است .

    17 راهى را كه بايد سپرى كند ، با بينائى شايسته تشخيص داده ،
    مشعل‏هاى فروزان الهى را كه سر راهش نصب شده است ، شناخته و ناهمواريها و فرو رفتن در فراز و نشيب‏هاى راهش را پشت سر مى‏گذارد .

    18 اين انسان رهرو كمال به محكمترين وسائل صعود به ارزشهاى انسانى الهى چنگ زده است .

    19 يقينى كه در درون او بوجود آمده است ، مانند نور خورشيد است كه بهر چيزى بتابد آنرا روشن ميسازد .

    20 نفس خويشتن را در با اهمّيّت‏ترين امور فقط براى خدا گمارده و در نتيجه عمل وى در هر حادثه‏اى كه با او ارتباط برقرار ميكند ، و به او وارد ميگردد ، انعكاس كننده كمال او ميباشد و هر فرعى كه براى او پيش آيد با بهترين وجه به اصل آن برمى‏گرداند و بر آن تطبيق مينمايد .

    21 اين محبوب خدا چراغى است فروزان در ظلمتكده‏هاى دنيا و باز كننده مشتبهات و تاريكى‏ها .

    22 او كليدى است براى گشودن مشكلات .

    23 راهنماى كاروانيان حيات در زندگى .

    24 سخنى را كه ميگويد ، آنرا مى‏فهماند .

    25 و در آنهنگام كه موقعيت مقتضى سكوت است ، ساكت ميشود و سالم ميماند .

    26 اخلاص بمقام ربوبى ميورزد و بدرجه رفيعه مخلصين نائل ميگردد .

    27 اين محبوب خدا يكى از معادن دين الهى است .

    28 او از عوامل نگهدارنده ارزشهاى انسانى در روى زمين است .

    29 حق و حقيقت را توصيف مينمايد و خود بآن عمل مينمايد .

    30 عدالت را بر نفس خود الزام نموده و اولين عدل و دادگرى او منتفى ساختن هوى و هوس‏هاى پليد از نفس خويشتن است .

    31 هيچگونه غايت و نهايتى براى خير و كمال را رها نميسازد مگر اينكه وصول بآن را قصد مى‏كند .

    32 او چنان در جاذبه حق قرار گرفته است كه بمجرد گمان و احتمال براى وصول بآن حركت مينمايد .

    33 مهار وجود خود را به كتاب اللَّه سپرده و آن كتاب الهى را براى خود رهبر و راهنما ميداند .

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 5


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133



    با تشکر البته انچه از ترجمه اقای انصاریان اورده شده مد نظر نیست.وخطبه 87 همان است که از علامه جعفری نقل شده است .

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    16
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    69



    با سلام وعرض ادب
    در مورد عرفان نهج البلاغه باید گفت :عرفانی آمیخته از معرفت ،زهد ،عشق ،کشف وشهود است .اما در موارد زیادی بر پرهیز از دنیا تأکید شده است .
    بعضی از ویژگی های عرفان نهج البلاغه عبارتند از :
    1-در عرفان نهج البلاغه ،خدا در تمام عرصه های زندگی فردی واجتماعی جاری است.
    2-در اغلب مکاتب عرفانی به مسائل اجتماعی بی توجهی وبی مهری میشود ،ولی در مکتب عرفانی نهج البلاغه ،مسائل اجتماعی به اندازه ای اهمیت دارد که سالک تا زمانی که مقامات اجتماعی را پشت سر نگذاشته باشد ،نمی تواند ادعا کند که به آخرین مرحله عرفان رسیده است .
    3-در نهایی ترین مرحله عرفان نهج البلاغه ،پای بندی به شریعت ،از اساسی ترین عواملی استکه بدان تأکید شده است .
    4-در مکتب عرفانی علی (علیه السلام )تحقیر شخصیت انسان ولگد مال کردن آن از طریق ریاضت های ناروا جایگاهی ندارد وکرامت انسانی همواره حفظ می شود .
    - برخی از خطبه ها و نامه ها حکمت ها که در آن به مسائل عرفانی پرداخته شده است عبارتند از :
    1- خطبه ،91،103،209،111،113،1،224،20،155،5،199 ...
    2- نامه ها31،68،53و...
    3- حکمت ها 417،4،371، 147،87،250
    نکته : در عرفان نظری ،مباحث معرفت شناختی ،وجود شناختی ،خدا شناختی ،انسان شناختی و رابطه شناختی ،از مهم ترین مباحثی است که می توان همه آن ها را در نهج البلاغه پی گیر ی کرد .
    ویرایش توسط صابران : ۱۳۹۰/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۹:۱۵

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    فایل html شرح علامه جعفری

    دوستان پس از دانلود در یک پوشه گذاشته و اکسترکت کنید.
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود