صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هرکی بنیه اش و داره بسم الله . . . ( اثبات عقلی معاد )

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738

    مقاله هرکی بنیه اش و داره بسم الله . . . ( اثبات عقلی معاد )




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    تصور کنید الان یه ماتریالیست جلوی شما نشسته و از شما میخواد که وجود معاد رو عقلاً براش ثابت کنید ؟ عقلاً !!!!!

    پیشاپیش متشکرم

    ( در ضمن دلایلی اگر هست ، خلاصه لطفاً )

    طرف منتظره آ . . .
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742



    دلایل زیادی وجود دارد
    1-کسی که انسان را خلق کرده قادر است دوباره او را بیافریند واین آفرینش دوم از آفرینش اول ساده تر است
    2-اجرای عدالت کسی که هزاران نفر را کشته با یک بار کشته شدن نمی توان عدالت را برقرار کرد
    3-اثر انگشت :خداوندی که میلیونها انسان را با اثر انگشت متفاوت خلق کرده دوباره می تواند مثل آن را خلق کند
    عشقت رسد به فرياد ازخود به سان حافظ قرآن زبر بخواني در چارده روايت

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام
    پس از وجود دليل‌هاى سمعى قطعى و ضرورت اسلام و دين بر اثبات معاد،نيازى به اثبات معاد توسّط استدلال‌هاى عقلى نيست؛ امّا برخى از آن‌ها را بنا بر عادت بيان مي‌كنيم:

    حكمت خداوند


    حدّ وسط در اين دليل،حكمت خداوند تعالى است و شكل قياسى اين دليل به صورت زير مي‌باشد:
    مقدّمه 1: خداى تعالى حكيم است؛

    مقدّمه 2: فرد حكيم،كار بيهوده و سفهى1انجام نمي‌دهد؛ زيرا يا به ترجيح‌دادن مرجوح يا ترجّح‌دادن غيرمرجّح بازمي‌گردد و هر دو مورد بيان‌شده قبيح هستند؛
    نـتـيجـه: خداى تعالى كار بيهوده و سفهى انجام نمي‌دهد.
    اكنون قياس استثنايى زير را به آن مي‌افزاييم:

    مقدّمه 1: اگر براى انسان معادى وجود نداشته باشد و در نهايت فانى شود2 و فرق بين انسان خوب و انسان بد گذاشته نشده و از آن‌جا كه نتيجه عمل انسان به علّت غناى خدا به خدا باز نمي‌گردد،جزاى هر يك از انسان‌ها به خود آن‌ها نيز داده نشود3،و بدون هدف در اين دنيا گرفتار انواع مشكلات باشد،آفرينشش بيهوده خواهد بود؛

    مقدّمه 2: خدا كار بيهوده انجام نمي‌دهد؛
    نـتـيجه: حكمت خداى تعالى اقتضا مي‌كند كه انسان زندگى دائمى و معاد در قيامت داشته باشد.4
    به طورى كه مي‌توان اين قياس استثنايى را از آيه «اَفحسبتم اَنّما خلقناكم عبثًا و اَنّكم اِلينا لا ترجعون،فتعالى الله المَلِكُ الحقُّ5» برداشت كرد كه بند اوّل اشاره به مقدّمه 1 و بند دوم اشاره به مقدّمه 2؛ پس مي‌توان گفت كه آفرينش انسان بهترين شاهد براى وقوع معاد است.6

    نکته1: همچنين مكلّف‌كردن انسان به انجام برخى از امور توسّط خدا و وعده‌دادن خدا به جهانى جاودانى بر اساس انجام كارهاى كوچك تكليفى،معاد را اثبات مي‌كند.

    نکته2: مثال تحمّل مشكلات دنيا بدون وجود معاد آن است كه شخصى چند فرد را به ميهمانى دعوت كند و علاوه بر اين كه براى آن‌ها خوردني‌ها و نوشيدني‌هاى مناسبى بياورد،چند حيوان درنده نيز داخل اتاق مهمانى نمايد. بديهى است كه اين كار در نزد عاقل‌ها بسيار قبيح است.

    اثبات معاد مادّيّات و حيوانات از طريق دليل حكمت


    برخى از بزرگان با استفاده از دليل حكمت،معاد جهان مادّه و حيوانات را اثبات كرده‌اند؛ امّا اين كار محلّ تأمّل است؛ زيرا مي‌توان گفت كه خلقت مادّه و حيوانات براى بهره‌گيرى انسان از آن‌ها بوده است7،به طورى كه با اين جواب آفرينش آن‌ها بيهوده و سفهى نمي‌گردد؛ البتّه اگر براى انسان معادى وجود نداشت،آفرينش تمام اين‌ها بيهوده بود.

    پی‌نوشت‌ها:

    1. كارى است كه هدف عقلايى بر آن مترتّب نيست؛ مانند آن كه فرد ثروتمندى ثروتش را در چيزى كه منفعتى برى او ندارد يا منفعتش براى او كم‌تر است،خرج كند.
    2. شهيد مطهّرى،محقّق طوسى،و علاّمه طباطبايى (ره) از اين روش استدلال بهره گرفته‌اند.
    3. حكيم محمّدمهدى نراقى از اين روش استدلال استفاده كرده است؛ البتّه اين كه نتيجه عمل انسان بايد يا به خدا بازگردد يا به خود انسان،استدلال كتاب «كنز الفوائد فى اصول العقائد» مي‌باشد.
    4. علاّمه طباطبايى (ره) از اين مبحث براى اثبات نبوّت نيز استفاده مي‌كند و بيان مي‌دارد كه هنگامى كه معادى در كار باشد،بايد نبوّت و دعوت نيز وجود داشته باشند تا مواردى را كه ثواب و عقاب دارند براى مردم تبيين شود.
    5. سوره مؤمنون،آيه‌هاى 115 و 116.
    6. همچنين آيه‌هاى «و ما خلقنا السّماء و الارض و ما بينهما لاعبين،لو اردنا اَنّ‌نتّخذ لهوًا لاتّخذناه من لدنّا اِنْ كنّا فاعلين» (سوره انبي،آيه‌هاى 16 و 17) و «و ما خلقنا السّماء و الارض و ما بينهما باطل،ذلك ظنّ الّذين كفرو،فويل للّذين كفروا من النّار» (سوره ص،آيه 27) اشاره به همين مطلب دارند.
    7. آيه «و سخّر لكم ما فى السّماوات و ما فى الارض جميعاً منه» (سوره جاثيه،آيه 13) به اين مطلب اشاره دارد.

    كلّ این مباحث خلاصه كتاب «بدایة المعارف الالاهیه نوشته آیة الله خرازی» است.
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۷:۴۱

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام بر دوستان عزیز

    دقت نکردید شما دارید با یک ماتریالیست بحث میکنید ، کسی که خدا رو قبول نداره ، یه جوری بحث کنید که اگه کسی تو موقعیت عینی اش بیفته بتونه از استدلالاتتون استفاده کنه!

    متشکرم
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431

    توضیح واضحات !




    با سلام

    یکی از ساده ترین و ملموس ترین راههای ایمان به مبدا و معاد ، قبول عقلی دوگزاره ثابت و متغیر است ، فکر نکنم هیچکس منکر تغییر و تفاوت موجودات (مواد=اشیاء) باشد بعبارت ساده تر :


    1-هیچ فردی نمیتواند حداقل منکر خودش (جسم و روح و...) باشد .
    2- انسان ثابت نیست و درحال تغییر است بسان همه موجودات .
    3- ناچارا موجودات متغیر سرانجام ثابت و ساکن خواهند شد. (مثلا تاریک شدن خورشید و مرگ موجودات و...)


    بنابراین این رفتن و حرکت موجودات دلیل محکمی بر هدفدار بودن آنهاست واگر بی هدف بودند میبایست فنا ناپذیر و یا ثابت باشند که نیستند .(همچنانکه تفاوت واختلاف درجه موجودات نشان از وجود کاملترین و بزرگترین ...ترین موجود دارد. )


    پس یکطرف قضییه را همه قبول دارند و آن تغییر و متغیرات وتفاوتها است واما طرف دیگر که اصل و ثابت و مسبب و مبدا است ، مورد شک وانکار واقع میشود که عقلا مردود است .

    البته این مقدمه و آغاز استدلال ویکی از طرق است.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    من باشم از اون ماتریالیست ميخوام خلاقيتش رو به كار بندازه جواب سوال منو بده .


    من يه شيميدان هستم كه با كشور
    اون ماتریالیست سر دشمني دارم . يه ماده شيميايي رو اختراع كردم توي اب هاي تصفيه شده چندين منطقه كشور ميريزم . كسي هم خبر نداره من اينكار رو كردم .هر زن و شوهري كه از اب اون مناطق استفاده كنن بچه شون ناقص العقل ميشه.

    سال ها ميگذره تعداد بچه هاي ناقص العقل زياد ميشه . منم تا اون موقع مردم . بعدا تحقيق ميكنن هم من لو ميرم هم كار من لو ميره .

    حالا اين جمعيت با بچه هاي ناقص العقل چه جوري ميخوان منو مجازات كنن ؟ جواب سوال فقط معاد نباشه .


    اگه جواب سوال بالا پيدا نشه معاد هم قبول نداشته باشيم . راه باز ميشه كه ما اشتباهاتي رو انجام بديم كه اثر بدش بعد از مرگمون ظاهر ميشه و اون موقع كسي هم نيست كه دستش به ما برسه .

    مثلا كسي كه هزار ها نفر رو كشته يه بار اعدامش ميكنن بالاخره يه ذره مجازات شده اما كسي كه اثر بد عملش بعد از پوسيده شدن اجزاي بدنش مشخص ميشه بايد چه جوري مجازات بشه .

    مثلا تويه سوال بالا حق يكي دو نفر نيست كه بشه ازش گذشت . حق هزارها نفر رو چه جوري از كسي كه اجزاي بدنش پوسيده شده ميشه گرفت ؟





    من خدا رو قبول ندارم . يعني يه قدرت بالاتر رو قبول ندارم . مگه ميشه ما بعد از اين كه مرديم دوباره زنده بشيم و پاشيم راه بريم . مرده همه توانايي و اختيارش رو از دست داده چه جوري دوباره پاشيم راه بريم ؟

    جواب سوال دوم بدون قبول وجود خدا .

    اصحاب كهف اگه اشتباه نكنم 300 سال خوابيدن يا مردن . بعد زنده شدن پاشدن راه هم رفتن .




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    سلام بر عزیزان

    با استغاثه به ساحت امام عصر علیه السلام از قرآن کمک بگیرید
    ویرایش توسط حمید : ۱۳۸۹/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۴:۱۲
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما اثبات عقلانی معاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط celyanic نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط celyanic نمایش پست ها


    تصور کنید الان یه ماتریالیست جلوی شما نشسته و از شما میخواد که وجود معاد رو عقلاً براش ثابت کنید ؟ عقلاً !!!!!


    پیشاپیش متشکرم


    ( در ضمن دلایلی اگر هست ، خلاصه لطفاً )


    طرف منتظره آ . . .

    با سلام و تشکر

    دوستان خوب سایت، پاسخ های خوبی در این خصوص داده اند بنده نیز به اقتضای بحث و در پاسخ، تعدادی از براهین عقلی در اثبات معاد را تقدیم می کنم:

    1. برهان حكمت و غایت:
    جهان، آفریده و فعل خداوند حكیم است، و فعلِ فاعلِ حكیم، بدون غایت نخواهد بود. بنابراین، جهان دارای غایت است. و غایت[1] عبارت است از فعلیت و كمالی كه متحرك به واسطه حركت به آن نایل میگردد، و با وصول به آن از حركت باز میایستد. مانند دانه و هسته گیاه كه پس از رسیدن به آخرین مرحله فعلیت و كمالِ ممكن برای آن گیاه، غایت خود را بازیافته و حركت آن پایان میپذیرد.

    از سوی دیگر، وقتی به جهان طبیعت مینگریم، آن را نمایشگاه بزرگی از پدید آمدنها و فانی شدنها، و زندگیها و مرگها میبینیم، یعنی هیچ چیز حالت ثبات و قرار ندارد، بلكه یكپارچه به حركت و تغیر است، و ثبات و قرارهای آن موقت و مقطعی است، نه دایمی و نهایی. بسان ایستگاههای میان راه كه مقصد نهایی حركت نمیباشند. بنابراین، اگر در ورای حیات این جهآنكه بیثباتی و بیقراری بر آن حاكم است، حیاتی ثابت، پایدار و لایتغیر وجود نداشته باشد، هیچگاه به غایت نهایی نخواهد رسید، و در نتیجه آفرینش این جهان بدون غایت و بیهوده خواهد بود؛ لیكن چون آفریدگار جهان، حكیم است و فعل او بدون غایت نمیباشد، بنابراین حیات دنیوی غایتی دارد كه همان حیات اخروی است.[2]

    2. برهان عدالت:
    انسانها در برابر دعوت پیامبران الهی به ایمان و نیكوكاری، به دو گروه مؤمنان و كافران، مطیعان و عاصیان، تقسیم میشوند. از نظر عقل، ایمان و نیكوكاری پسندیده، و شایسته ستایش و پاداش است، و كفر و تبهكاری مستحق نكوهش و كیفر میباشد، و برخورد یكسان با آن دو و برابر دانستن نیكوكار و بدكار عادلانه نیست. نظیر اینكه آموزگار تفاوتهای موجود در دانشآموزان را از نظر سعی و كوشش در فراگیری، و انضباط و اخلاق، نادیده گرفته و به همگان نمره مساوی بدهد.

    از سوی دیگر، هر دو گروه در این جهان به طور یكسان از مواهب حیات بهرهمند میباشند، و چه بسا كافران و عاصیان از مؤمنان و مطیعان برخوردارترند، و اصولاً نه پاداش دادن به برخی از نیكوكاریها ـ مانند شهادت در راه خدا ـ در این جهان امكانپذیر است، و نه كیفر برخی از تبهكاریها، مانند گمراه ساختن انسانها و كشتن نسلهای بیشمار. بنابراین، دنیا جایگاه مناسبی برای اجرای عدالت الهی در مورد صالحان و تبهكاران به طور كامل نمیباشد؛[3] پس باید جهان دیگری باشد تا عدل الهی در مورد نیكان و بدان به طور كامل تحقق یابد.

    3. برهان رحمت:
    یكی از صفات كمال خداوند، صفت رحمت است، و مفاد آن این است كه خداوند نیاز موجودات را برآورده و هر یك را به سوی كمالی كه شایستگی آن را دارد هدایت كرده و نایل میسازد. چنآنكه علامه طباطبایی (ره) فرموده است: «الرَحمَهُ رَفْعُ حَاجَه كُلَّ مُحْتاجٍ وَ إیصَالُ كُلَّ شَیْءٍ إِلَی مَا یَسْتَحِقُّهُ وَ إفاضَتُهُ عَلَیْهِ».[4]؛ رحمت، عبارت است از برآوردن نیاز هر نیازمند، و رساندن هر چیز به آنچه استحقاق آن را دارد و افاضه آن به او.

    آفرینش انسان با ویژگیهایی كه دارد، به روشنی بر اینكه او شایستگی حیات ابدی را داراست دلالت دارد؛ زیرا:
    اولاً: اندیشه حیات جاودانی را داراست.
    ثانیاً: خواهان حیات ابدی بوده، و آن را آرزو میكند.
    ثالثاً: انسان بر پایه نظام ایمان و عمل صالح در سطحی فراتر ازحیات طبیعی و حیوانی قرار گرفته، و استعداد حیاتی برتر و سعادتی جاودانه را كسب میكند، چنآنكه بر پایه نظام كفر و فسق نیز استحقاق حیاتی فروتر از حیات حیوانی را به دست میآورد كه آن نیز در قالب حیات دنیوی نمیگنجد.

    4. لزوم وفای به عهد:
    خداوند، به واسطه پیامبران ـ علیهم السلام ـ وقوع قیامت و پاداش به نیكوكاران را وعده داده است، و از نظر عقل، وفای به عهد نیكو و تخلف از آن ناپسند و ناروا است، و چون خداوند از هرگونه صفت ناپسند و ناروا منزه میباشد، بنابراین به طور قطع به وعده خود جامه عمل پوشانده و قیامت را برپا خواهد كرد.


    5. قیامت، گزارش غیبی و قطعی الهی:
    برهان وفای به وعده، تنها لزوم معاد را در مورد موحدان و صالحان، همانآنكه وعده پاداش داده شدهاند، اثبات میكند. در اینجا برهان عقلی دیگر نظیر برهان چهارم وجود دارد كه مدلول آن اعم است. تقریر آن چنین است:
    1. خداوند از وقوع قیامت خبر داده است.
    2. خبرهای الهی صادق و مطابق با واقع است.
    3. بنابراین، وقوع قیامت امری یقینی و حتمی است.

    البته تمام براهینی که در بالا ذکر کردیم در زمانی در جهت قانع کردن یک ماتریالیست کاربرد دارد که وجود حکمت و غایتمندی، عدالت، منزه بودن خداوند از هر صفت ناپسند و ناروا و صادق بودن خداوند در وفای به عهد را ثابت کرده باشیم.

    لازم بذکر است که در این پاسخ، ما تمامی شواهد و دلایل قرآنی و روائی که در تأیید هر برهان وجود دارد را به خاطر ملاحظه شخص ماتریالیست فرضی حذف نموده ایم.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________
    [1] . فلاسفه حركت را كمال اول، و غایت را كمال ثانی مینامند، چنانكه علامه طباطبایی(ره) در اینباره فرموده است: «ان الحركه كمالٌ اول لما بالقوه من حیثُ انه بالقوه، فهناك كمال ثان یتوجه الیه المتحرك و هو المطلوب لنفسه، و الحركه مطلوبه لاجله... و هذا الكمال الثانی هو المسمی غایه الحركه یستكمل بها التحرك نسبتها الی الحركه نسبه التامٌ الی النَقص... نهایه الحكمه، مرحله 8، ص 10.
    [2] . قرآن كریم، عالم آخرت را سرای ثبات و قرار توصیف نموده و میفرماید: «وَ إِنَّ الْآخِرَهَ هِیَ دارُ الْقَرارِ» (غافر/ 39). پیرامون این برهان رجوع شود به: كتاب استاد شهید مطهری، زندگی جاوید، ص 60ـ56؛ كتاب علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، بخش سوم، معاد شناسی، ص 103؛ كتاب آیت الله جوادی آملی، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد،‌ص 289ـ284؛ كتاب استاد سبحانی، منشور جاوید، ج 9، ص 39ـ31.
    [3] . إن الله لم یرضها ثواباً لأولیائه و لا عقاباً لأعدائِهِ. (نهج البلاغه/ حكمت 415).
    [4] . المیزان، ج 7، ص 25.



    هرکی بنیه اش و داره بسم الله . . .  ( اثبات عقلی معاد )

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط celyanic نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    تصور کنید الان یه ماتریالیست جلوی شما نشسته و از شما میخواد که وجود معاد رو عقلاً براش ثابت کنید ؟ عقلاً !!!!!

    پیشاپیش متشکرم

    ( در ضمن دلایلی اگر هست ، خلاصه لطفاً )

    طرف منتظره آ . . .
    من باشم با او در این مورد اصلا بحث نمی کنم میگم دین من برای من و دین تو برای تو


    قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ(البقرة/139)


    بگو آيا درباره خدا با ما بحث و گفتگو مي‏کنيد با آنکه او پروردگار ما و پروردگار شماست

    و کردارهاي ما از آن ما و کردارهاي شما از آن شماست و ما براي او اخلاص مي‏ورزيم

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۵:۴۷

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط celyanic نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    تصور کنید الان یه ماتریالیست جلوی شما نشسته و از شما میخواد که وجود معاد رو عقلاً براش ثابت کنید ؟ عقلاً !!!!!

    پیشاپیش متشکرم

    ( در ضمن دلایلی اگر هست ، خلاصه لطفاً )

    طرف منتظره آ . . .


    ..یا ستار..

    با سلام..

    دوست عزیز..

    بحث معاد ؛بحثی است که عقل انرا به کمک نقل اثبات می کند؛ودر این سبیل عقل تنها کافی نیست؛و نمی تواند انرا مستقلا اثبات نماید....

    البته محکمترین نقل در این بین قران می باشد....

    در نظر داشته باشید که ماتریالیست خود قران را نیز قبول ندارد؛چه برسد به اینکه عقل نیز به تنهایی لنگ بزند.
    -------------------------------------

    ویرایش توسط erfan_alavi : ۱۳۸۹/۰۵/۱۸ در ساعت ۰۰:۱۲

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود