جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طبق آیه 45 سوره فاطر، همه گناه کارند حتی پیامبران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    طبق آیه 45 سوره فاطر، همه گناه کارند حتی پیامبران




    و لو یواخذ الله الناس بما کسبوا ما ترک علی ظهرها من دابة و لکن یوخرهم الی اجل مسمی فاذا جاء اجلهم فان الله کان بعباده بصیرا
    اگر خداوند می خواست مردم را به دلیل آنچه انجام داده اند مواخذه کند . هیچ جنبدنده ای پشت زمین باقی نمی ماند ولی تا مدت معینی به آنها فرصت می دهیم. بنابر این آیه که می فرماید هیچ جنبنده ای روی زمین باقی نمی ماند معلوم می شود که خداوند معتقد است که حتی پیامبران هم گناه می کرده اند و اصلا شخصی نبوده که بی گناه باشد و الا نباید خداوند این گونه می فرمود بلکه باید می فرمود که بجز بی گناهان همه را عذاب می کردیم. پس بر مبنای این آیه همه گناه کارند و عصمت که شیعیان به آن قائلند بی معنی است.
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742

    مطلب




    اينگونه احكام نظر به توده انسانها و اكثريت قاطع آنها دارد، و پيامبران و امامان و صالحان كه در اقليتند مسلما از آن خارج مى‏باشند، خلاصه هر حكمى استثنايى دارد و آنها از اين حكم مستثنى هستند.
    عشقت رسد به فرياد ازخود به سان حافظ قرآن زبر بخواني در چارده روايت

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    سلام !
    پس حتما با این برداشت شما وترجمه نصفه نیمه ای که از آیات کردین، ، پیامبر ص، هم معصوم نیست. نه برادرم. برداشت شما اشتباه است.

    اول آیه و معنی کامل آن:
    وَلَوْ يؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ وَلَكِنْ يؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا(فاطر/45)

    اگر خداوند مردم را به سبب کارهايي که انجام داده‌اند مجازات کند، جنبنده‌اي را بر پشت زمين باقي نخواهد گذاشت! ولي (به لطفش) آنها را تا سرآمد معيني تأخير مي‌اندازد (و مهلت اصلاح مي‌دهد) اما هنگامي که اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر کس را به مقتضاي عملش جزا مي‌دهد) او نسبت به بندگانش بيناست (و از اعمال و نيات همه آگاه است)!

    در درجه اول شومى گناه نبايد از گناهكار تجاوز كند و دامنگير غير او شود، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((و لا تزروا زرة وزر اخرى)) (الإسراء/15)

    میفرماید (فاذا جاء اجلهم فان اللّه كان بعبادة بصيرا)، يعنى وقتى اجلشان رسيد، خدا به كار بندگان بصير است ، هر يك را به آنچه كه كرده جزا مى دهد، و به اعمالشان داناست ، چون بندگان او هستند، و چگونه ممكن است خالق از خلق خود و رب از عمل بنده خود غافل و جاهل باشد؟( و این دقیقا چیزی است که شما در ترجمه بدان دقت نکردید.)

    جمله ((ولو يواخذ اللّه النّاس ...(( در حقيقت در جاى جواب از سوالى تقديرى قرار گرفته ، سؤ ال ى كه ناشى از آيه قبلى مى شد، چون در آيه قبلى خداى تعالى اهل نيرنگ و تكذيب را - كه همان مشركين مكه باشند - تهديد مى كرد به مؤ اخذه ، و براى آنان از امت هاى سابق شاهد آورد، كه آنها نتوانستند خدا را به ستوه آورند.

    چون سخن بدينجا انجاميد، گويا كسى پرسيده : وقتى هيچ چيز نه در آسمان و نه در زمين خدا را به ستوه نمى آورد، پس چطور ساير مردم را به حال خود واگذاشته ، هر گناهى مى خواهند مرتكب مى شوند و چرا آنها را به جرم گناهانشان عذاب نمى كند؟ در پاسخ فرموده : ((اگر خدا مى خواست همه مردم را به جرم گناهانشان مؤ اخذه كند، آن طور كه نيرنگ بازان از مشركين و مكذبين را مؤ اخذه كرد، ديگر هيچ جنبده اى بر روى زمين باقى نمى ماند((. و حال آنكه خدا چنين حكم كرده كه : مردم ، در روى زمين بمانند و زمين را آباد كنند، همچنان كه فرموده : ((و لكم فى الاءرض مستقر و متاع الى حين (( پس بدين جهت گناهكاران را مؤ اخذه نمى كند، و آنها را تا روزى معين مهلت مى دهد. و آن روز يا روز مرگ است و يا روز قيامت . پس وقتى آن روز رسيد هر عاملى از ايشان را به آنچه عمل كرده ، جزا مى دهد، كه او به كار بندگانش ‍ بصير است .
    ترجمه تفسير الميزان جلد 17 صفحه 85
    ویرایش توسط Ali Reza66 : ۱۳۸۹/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۳:۴۱

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    از جناب هیوا به خاطر سوالات زیبایش تشکر می کنم
    متاسفانه این غلو ها در میان مسلمانان خیلی زیاد شده تا این حد که پیامبران و امامان را معصوم از هرگونه خطا اشتباه و فراموشی می دانند اما خوشبختانه دلایل فراوانی در قرآن وجود دارد که این قضیه را اثبات می کند مثلا آیه ی اول سوره تحریم
    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (تحریم 1)
    اى پيامبر! چرا چيزى را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضايت همسرانت بر خود حرام مى‏کنى؟! و خداوند آمرزنده و رحيم است.
    به نظر شما در این جا خداوند به چه علت پیامبر را سرزنش می کند؟ آیا از پیامبر اشتباهی رخ نداده ؟
    حضرت علی رضی الله عنه می فرمایندخداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
    نهج البلاغه
    نامه ی 31

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    البته مطرح کردن شبهه نسبت به عصمت ، اونهم با این که قبلاً در موردش بحث شده کار تازه ای نیست ، زیرا در بسیاری از پست ها مطرح شد و جواب داده شد!

    و خب ما تقریباً عادت کرده ایم هرزچند گاهی برادران گرامی اهل سنت ( ؟؟؟؟؟؟ ) به دلیل کمبود شبهات نسبت به تشیع آنرا کلید بزنند !

    اما نظر بنده چیز دیگری است ، بیایید ببینیم در طول تاریخ چه گروه هایی عصمت را نفی کرده اند و چرا ؟؟؟؟؟؟

    این پست مطمئنم از جهاتی خیلی جالبه و از جهاتی خیلی دردناک ،
    زیرا افرادی را میشناسیم که شخصیت پیامبر خود را به از عرش به فرش میکشند تا تنها و تنها شخصیت غیر موجه خلفای خود را توجیه کنند ! آنهم چه توجیهی !

    اگر برادران اهل سنت موافقت و همکاری خود را اعلام کنند بنده آماده کلید زدن این پست هستم !

    میتونید در انتخاب عنوان کمک هم کنید ! خوشحال میشم ، اما نه به اندازه کلید زدن این پست !

    منتظرم !

    راستی امضاء دوست گرامی عقیل خیلی قشنگه منتها خوب بود به دیگر خطبه های نهج البلاغه هم نگاهی می انداختید و ارتباط این عبارت را به بقیه این کتاب شریف در میافتید ، شاید از اشتباه در می اومدید!

    و من الله التوفیق
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    قران
    نوشته
    72
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    186

    درست قران بخون




    سلام هيوا

    من به خلاف ديگران به اون شيطون درونت كه اين سوالات قشنگو به ذهنت مياره خسته نباشيد ميگم

    تو همون قراني كه خوندي خدا ميگه واتقو فتنه لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصه ترجمه غلوميش يعني يكاري نكنيد دودش تو چشم همه بره و براي همه گرفتاري درست بشه
    توي آيه 45 فاطر هم خدا ميگه اگه قرار بود به همه گناهانتون زود مجازاتتون كنم زمين جاي زندگي كردن نبود چون دائم بايد عذاب نازل بشه
    مگه نمي بيني با اينكه ظهر الفساد في البر و البحر ولي باز عذاب نمي ياد
    اما ميدوني چرا خدا عذاب را تا وقت معيني اجل مسمي به تاخير ميندازه ؟؟؟ يكي از علتهاش به خاطر وجود افراد معصوم و بي گناهه كه اگه نبودن صد باره عذاب گرفتارمون ميكرد ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم غلوميش يعني تا تو بينشوني عذابشون نمي كنم
    ميفهمي يعني چي؟ يعني همين آيه 45 فاطر ميگه يه عده معصوم هستن كه مانع عذاب شما ميشن
    درست قران بخون طبق آیه 45 سوره فاطر، همه گناه کارند حتی پیامبران
    Graphic (49)

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    جناب عقیل اینکه شما آیات متشابه را دستاویزی برای اثبات افکار نادرست خود قرار می دهید یادآور این آیه از کلام الله مجید است :

    هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ آل عمران آیه 7

    با وجود آیاتی همچون « انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا ..» که كلمه" انما" در آيه انحصار خواست خدا را مى‏رساند، و مى‏فهماند كه خدا خواسته كه رجس و پليدى را تنها از اهل بيت دور كند، و به آنان عصمت دهد،عصمت «اهل البیت» ثابت می شود حال باید دید این «اهل البیت »چه کسانی هستند؟
    از آنجایی که خداوند متعال طبق آیه شریفه «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون»‏ تبیین آیات را بر عهده ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نهاده است. پس باید رفت سراغ کلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تا فهمید اهل بیت چه کسانی هستند؟
    - أخرج ابن مردويه عن أم سلمة قالت نزلت هذه الآية في بيتي إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً و في البيت سبعة جبريل و ميكائيل عليهما السلام و علي و فاطمة و الحسن و الحسين رضى الله عنهم و أنا على باب البيت قلت يا رسول الله أ لست من أهل البيت قال انك إلى خير انك من أزواج النبي صلى الله عليه و سلم‏
    - و أخرج ابن مردويه و الخطيب عن أبى سعيد الخدري رضى الله عنه قال كان يوم أم سلمة أم المؤمنين رضى الله عنها فنزل جبريل عليه السلام على رسول الله صلى الله عليه و سلم بهذه الآية إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً قال فدعا رسول الله صلى الله عليه و سلم بحسن و حسين و فاطمة و علي فضمهم اليه و نشر عليهم الثوب و الحجاب على أم سلمة مضروب ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا قالت أم سلمة رضى الله عنها فانا معهم يا نبى الله قال أنت على مكانك و انك على خير
    - و أخرج ابن جرير و ابن أبى حاتم و الطبراني عن أبى سعيد الخدري رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم نزلت هذه الآية في خمسة في و في علي و فاطمة و حسن و حسين إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا
    والسلام علی من اتبع الهدی



    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۵/۱۴ در ساعت ۲۰:۲۹

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام به جناب هیوا
    همانطور که دوست گرامی جناب اعتماد بیان کردند عموم جنبندگان ، به واسطه ی دلیل لبی تخصیص می خورد؛مثلا اربابی به مشاور خود فرمان می دهد که همه ی کار کنان خانه را به خاطر گناهی که با هم مرتکب شدند،تنبیه کند و مشاور می داند که یکی از کارکنان هیچ گناهی نکرده و همین دلیل می شود بر تخصیص عموم کارکنان و خروج آن کارگر بی گناه. اما دلیل لبی در مورد آیه مورد بحث، این است که می دانیم عذاب در آیه مذکور به خاطر گناهان مردم است « وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا» و انبیاء بنابر دلیل عقلی و نقلی معصوم از گناه هستند. و خدای مهربان و عادل،هیچگاه گناهکار و بی گناه را با هم از بین نمی برد. بنابراین انبیاء از عموم جنبندگان خارج اند.
    تشکر

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۵/۱۴ در ساعت ۲۰:۵۸

  17. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود