جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بیعانه در معامله طلا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۸
    نوشته
    5
    حضور
    11 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0

    بیعانه در معامله طلا




    سلام. وقت بخیر
    مرجع تقلید من رهبری هستند و میخواستم نظر ایشان را در مورد چند نوع معامله در بازار طلا (آبشده و سکه) به طور دقیق (حتما منطبق با نظر رهبری باشد) و به زبان ساده (بدون اصطلاحات تخصصی فقهی) بدانم.

    در سایت باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما استفتاء از رهبری خواندم به این شرح :
    خرید و فروش دلار و سکه برای کسب سود بیشتر حلال است یا حرام؟
    اگر منعی به لحاظ مقررات نباشد و معامله عقلایی باشد، مصداق گرانفروشی نباشد و رعایت انصاف بشود، اشکال ندارد.
    با توجه به این موضوع که معامله طلا برای کسب درآمد ایرادی ندارد دو سوال :

    1- متاسفانه در برخی ایام قیمت طلا به صورت دقیقه ای نوسان دارد و مثلا هر مثقال طلا در عرض یک یا دو ساعت 20 یا 30 هزار تومان گران یا ارزان می شود (که در حجم بالا رقم قابل توجهیست)
    بنابراین اگر بر فرض در زمانی که به بنکدار زنگ زدیم و فهمیدیم قیمت مناسب بود و قصد خرید کردیم تا بتوانیم از منزل یا محل کار خودمان را به مغازه برسانیم یک ساعت زمان برده و قیمت ها جا به جا می شود به گونه ای که شاید با قیمت جدید حاضر به معامله نباشیم.
    حالا اگر طبق توافق و هماهنگی قبلی با بنکدار زمانی که قیمت را مناسب دیدیم تلفنی اعلام کنیم و مبلغی در حد چند میلیون را به عنوان بیعانه و ضمانت خریدمان به کارت بانکیش واریز کنیم و اعلام کنیم ظرف یکی دو ساعت یا زمانی که سرمان خلوت تر شد حضورا برای دریافت طلای فیزیکی و تسویه حساب باقیمانده وجه به نرخ زمانی که تلفن کردیم و بیعانه واریز کردیم (طبق توافق و رضایت هر دو طرف) مراجعه خواهیم کرد. بنابراین اگر زمان مراجعه قیمت کمتر یا بیشتر شده بود طبق توافق قبلی با قیمت قبلی که تلفنی بر سر آن توافق کردیم معامله می کنیم.
    در واقع بخشی از وجه را واریز کرده و طلایی که تلفنی خریدیم دستش امانت است تا حضورا مراجعه و تسویه کامل کنیم.
    این معامله صحیح است؟
    اگر نیست چه راهی هست و چه تغییری باید ایجاد کرد که بتوان قبل از تغییر نرخ معامله را تلفنی قطعی کرد و از نوسانات لحظه ای در امان بود و معامله حلال باشد؟
    (اگر کل وجه واریز شود چون قرارداد کتبی نیست ریسک کلاهبرداری و انکار معامله از طرف مقابل بالا می رود و اگر نسیه باشد و هیچ بیعانه ای ندهیم هم او نمی تواند به ما اطمینان کند)

    2- اگر بر فرض طی چند ساعتی که قصد داریم برای دریافت طلای خرید شده در مثال شماره 1 حضورا برویم متوجه سیر نزولی شدید و افت قیمت زیاد طلا شدیم برای جلوگیری از ضرر بیشتر به همان صورت تلفنی اعلام کنیم که طلایی که بیعانه و تلفنی خریدیم را به خودش میفروشیم (با رضایت هر دو طرف) و مبلغ افت قیمت را از بیعانه مان کم کند و در عوض معامله فسخ شود تا بیشتر ضرر نکنیم.
    این معامله صحیح است؟
    اگر نیست چه راهی هست برای جلوگیری از زیان بیشتر و هم حلال بودن؟


    سپاس از پاسختون

  2. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    29,168
    حضور
    261 روز 15 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    66705



    با نام و یاد دوست



    بیعانه در معامله طلا


    کارشناس بحث: استاد سجاد


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۶:۴۴

  3. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,744
    حضور
    158 روز 15 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31961



    نقل قول نوشته اصلی توسط soalgar نمایش پست ها
    سلام. وقت بخیر
    مرجع تقلید من رهبری هستند و میخواستم نظر ایشان را در مورد چند نوع معامله در بازار طلا (آبشده و سکه) به طور دقیق (حتما منطبق با نظر رهبری باشد) و به زبان ساده (بدون اصطلاحات تخصصی فقهی) بدانم.
    در سایت باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما استفتاء از رهبری خواندم به این شرح :
    خرید و فروش دلار و سکه برای کسب سود بیشتر حلال است یا حرام؟
    اگر منعی به لحاظ مقررات نباشد و معامله عقلایی باشد، مصداق گرانفروشی نباشد و رعایت انصاف بشود، اشکال ندارد.
    با توجه به این موضوع که معامله طلا برای کسب درآمد ایرادی ندارد دو سوال :
    1- متاسفانه در برخی ایام قیمت طلا به صورت دقیقه ای نوسان دارد و مثلا هر مثقال طلا در عرض یک یا دو ساعت 20 یا 30 هزار تومان گران یا ارزان می شود (که در حجم بالا رقم قابل توجهیست)
    بنابراین اگر بر فرض در زمانی که به بنکدار زنگ زدیم و فهمیدیم قیمت مناسب بود و قصد خرید کردیم تا بتوانیم از منزل یا محل کار خودمان را به مغازه برسانیم یک ساعت زمان برده و قیمت ها جا به جا می شود به گونه ای که شاید با قیمت جدید حاضر به معامله نباشیم.
    حالا اگر طبق توافق و هماهنگی قبلی با بنکدار زمانی که قیمت را مناسب دیدیم تلفنی اعلام کنیم و مبلغی در حد چند میلیون را به عنوان بیعانه و ضمانت خریدمان به کارت بانکیش واریز کنیم و اعلام کنیم ظرف یکی دو ساعت یا زمانی که سرمان خلوت تر شد حضورا برای دریافت طلای فیزیکی و تسویه حساب باقیمانده وجه به نرخ زمانی که تلفن کردیم و بیعانه واریز کردیم (طبق توافق و رضایت هر دو طرف) مراجعه خواهیم کرد. بنابراین اگر زمان مراجعه قیمت کمتر یا بیشتر شده بود طبق توافق قبلی با قیمت قبلی که تلفنی بر سر آن توافق کردیم معامله می کنیم.
    در واقع بخشی از وجه را واریز کرده و طلایی که تلفنی خریدیم دستش امانت است تا حضورا مراجعه و تسویه کامل کنیم.
    این معامله صحیح است؟
    اگر نیست چه راهی هست و چه تغییری باید ایجاد کرد که بتوان قبل از تغییر نرخ معامله را تلفنی قطعی کرد و از نوسانات لحظه ای در امان بود و معامله حلال باشد؟
    (اگر کل وجه واریز شود چون قرارداد کتبی نیست ریسک کلاهبرداری و انکار معامله از طرف مقابل بالا می رود و اگر نسیه باشد و هیچ بیعانه ای ندهیم هم او نمی تواند به ما اطمینان کند)
    2- اگر بر فرض طی چند ساعتی که قصد داریم برای دریافت طلای خرید شده در مثال شماره 1 حضورا برویم متوجه سیر نزولی شدید و افت قیمت زیاد طلا شدیم برای جلوگیری از ضرر بیشتر به همان صورت تلفنی اعلام کنیم که طلایی که بیعانه و تلفنی خریدیم را به خودش میفروشیم (با رضایت هر دو طرف) و مبلغ افت قیمت را از بیعانه مان کم کند و در عوض معامله فسخ شود تا بیشتر ضرر نکنیم.
    این معامله صحیح است؟
    اگر نیست چه راهی هست برای جلوگیری از زیان بیشتر و هم حلال بودن؟
    سپاس از پاسختون
    سلام علیکم
    با تشکر از سؤال شما

    ج1) اگر معامله قطعی صورت گیرد یعنی مبلغ و مقدار طلا معین شود و بیع انجام شود و با توافق بخشی از مبلغ هنگام تحویل تسویه شود این معامله صحیح است و با افزایش یا کاهش قیمت معامله پایدار است ولی اگر مبلغ به عنوان تضمین خرید باشد باید طلا به قیمت زمان خرید، لحاظ شود.
    ج2) اگر معامله قطعی شده باشد و بیع، حقیقی باشد نه صوری می توان به قیمت روز به فروشنده فروخت و گرنه قابل فروش نیست و باید کل پول برگردد در کالا هایی که نوسان قیمت بسیاری دارند در هر صورت یکی از طرفین معامله ضرر میکند ولی اگر خیار فسخ برای خریدار گذاشته شود می تواند از ضرر جلوگیری کند.

    موفق باشید

    پی نوشت:
    استفتاء کتبی از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای


  4. صلوات


  5. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۸
    نوشته
    5
    حضور
    11 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    سلام علیکم
    با تشکر از سؤال شما

    ج1) اگر معامله قطعی صورت گیرد یعنی مبلغ و مقدار طلا معین شود و بیع انجام شود و با توافق بخشی از مبلغ هنگام تحویل تسویه شود این معامله صحیح است و با افزایش یا کاهش قیمت معامله پایدار است ولی اگر مبلغ به عنوان تضمین خرید باشد باید طلا به قیمت زمان خرید، لحاظ شود.
    ج2) اگر معامله قطعی شده باشد و بیع، حقیقی باشد نه صوری می توان به قیمت روز به فروشنده فروخت و گرنه قابل فروش نیست و باید کل پول برگردد در کالا هایی که نوسان قیمت بسیاری دارند در هر صورت یکی از طرفین معامله ضرر میکند ولی اگر خیار فسخ برای خریدار گذاشته شود می تواند از ضرر جلوگیری کند.

    موفق باشید

    پی نوشت:
    استفتاء کتبی از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای
    سلام.
    ضمن تشکر از پاسخ شما و وقتی که گذاشتید

    1- اینکه فرمودید به شرطی که به عنوان "وجه تضمین" نباشد و به عنوان "بخشی از قیمت طلا" باشد فرقشون چیه؟ به هر حال شما بخشی از ارزش طلا را می دهید که طرف مطمئن بشه برای تحویل خواهید آمد اما قبلش بر سر مبلغ دقیق توافق می کنید.
    منظور از باطل بودن وجه تضمین اینه که اگر ما مبلغی بدیم که ضمانت کنیم حتما خرید میکنیم اما قیمت مشخصی را توافق نکنیم؟
    اما اگر بر سر قیمت توافق کنیم و بخشی از ارزش پول را برای اطمینان او بدهیم که صحیح است؟ درست فهمیدم؟

    2- منظور و ملاک از صوری نبودن چیه؟ منظور اینه که حتما طلایی وجود داشته باشد و معامله ای انجام شده باشد؟
    اختیار فسخ بدون پرداخت خسارت که قبول نمیکنند چون بهرحال برای ما طلا را کنار میگذارند و اعتماد می کنند و اگر فسخ کنیم ضرر می کنند.
    پس اینطور که متوجه شدم این موضوع که ما هنوز کل مبلغ را تسویه نکردیم و فقط بخشی از وجه را دادیم و هنوز طلای فیزیکی را نگرفتیم معامله را باطل نمی کند و چون معامله و توافق انجام شده می توانیم دوباره طلایی که هنوز دست خودش است را به او بفروشیم و در واقع میزان کاهش قیمت را از پولی که دستش داریم کم کند و بقیه را به ما برگرداند ، درست متوجه شدم؟

    3- با توضیحات داده شده از ترکیب سوال یک و دو سوالی برام پیش اومد ، آیا لازمه در زمان معامله ، خریدار حتما تمام مبلغ ارزش طلا را نزد خودش موجود داشته باشد؟
    مثلا من زنگ بزنم سفارش یک کیلو طلا (به ارزش حدود 450 میلیون تومان) بدهم در حالی که چنین پولی را ندارم و بخشی از ارزشش مثلا 10 میلیون را بدهم و اعلام کنم برای تسویه خواهم رفت. حالا بعد چند ساعت دوباره همان طلا را که تلفنی خریدم و بخشی از پولش را داده ام به خود طلافروش با قیمت جدید بفروشم (با رضایت طرفین) و اختلاف قیمت خرید و فروش را به شکل سود دریافت یا به شکل ضرر پرداخت کنم. در واقع بدون اینکه تمام قیمت طلا را داشته باشم با پرداخت بخشی از آن ، قبل از تسویه کامل ، دوباره به خود طرف با قیمت جدید بفروشم (با رضایت هر دو)
    این حالت به نوعی ترکیب سوال 1 و 2 هست دیگه؟ تفاوتی داره؟

    ممنون

  6. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,744
    حضور
    158 روز 15 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31961



    نقل قول نوشته اصلی توسط soalgar نمایش پست ها
    سلام.
    ضمن تشکر از پاسخ شما و وقتی که گذاشتید
    1- اینکه فرمودید به شرطی که به عنوان "وجه تضمین" نباشد و به عنوان "بخشی از قیمت طلا" باشد فرقشون چیه؟ به هر حال شما بخشی از ارزش طلا را می دهید که طرف مطمئن بشه برای تحویل خواهید آمد اما قبلش بر سر مبلغ دقیق توافق می کنید.
    منظور از باطل بودن وجه تضمین اینه که اگر ما مبلغی بدیم که ضمانت کنیم حتما خرید میکنیم اما قیمت مشخصی را توافق نکنیم؟
    اما اگر بر سر قیمت توافق کنیم و بخشی از ارزش پول را برای اطمینان او بدهیم که صحیح است؟ درست فهمیدم؟
    2- منظور و ملاک از صوری نبودن چیه؟ منظور اینه که حتما طلایی وجود داشته باشد و معامله ای انجام شده باشد؟
    اختیار فسخ بدون پرداخت خسارت که قبول نمیکنند چون بهرحال برای ما طلا را کنار میگذارند و اعتماد می کنند و اگر فسخ کنیم ضرر می کنند.
    پس اینطور که متوجه شدم این موضوع که ما هنوز کل مبلغ را تسویه نکردیم و فقط بخشی از وجه را دادیم و هنوز طلای فیزیکی را نگرفتیم معامله را باطل نمی کند و چون معامله و توافق انجام شده می توانیم دوباره طلایی که هنوز دست خودش است را به او بفروشیم و در واقع میزان کاهش قیمت را از پولی که دستش داریم کم کند و بقیه را به ما برگرداند ، درست متوجه شدم؟
    3- با توضیحات داده شده از ترکیب سوال یک و دو سوالی برام پیش اومد ، آیا لازمه در زمان معامله ، خریدار حتما تمام مبلغ ارزش طلا را نزد خودش موجود داشته باشد؟
    مثلا من زنگ بزنم سفارش یک کیلو طلا (به ارزش حدود 450 میلیون تومان) بدهم در حالی که چنین پولی را ندارم و بخشی از ارزشش مثلا 10 میلیون را بدهم و اعلام کنم برای تسویه خواهم رفت. حالا بعد چند ساعت دوباره همان طلا را که تلفنی خریدم و بخشی از پولش را داده ام به خود طلافروش با قیمت جدید بفروشم (با رضایت طرفین) و اختلاف قیمت خرید و فروش را به شکل سود دریافت یا به شکل ضرر پرداخت کنم. در واقع بدون اینکه تمام قیمت طلا را داشته باشم با پرداخت بخشی از آن ، قبل از تسویه کامل ، دوباره به خود طرف با قیمت جدید بفروشم (با رضایت هر دو)
    این حالت به نوعی ترکیب سوال 1 و 2 هست دیگه؟ تفاوتی داره؟
    ممنون
    سلام علیکم
    خواهش می کنم

    1. تفاوت در این است که در جایی که به عنوان تضمین مبلغی را پرداخت می کنید هنوز معامله ای شرعا بین شما صورت نگرفته است اما در جایی که پرداخت اولیه به عنوان بخشی از ثمن باشد در واقع معامله شروع شده است.

    2. صوری نبودن معامله یک مفهوم عرفی و روشن است یعنی آثار معامله واقعی بر آن مترتب شود مثل ملکیت و ..
    بله مانعی ندارد.

    3. خیر لازم نیست همه مبلغ موجود باشد و می توانید حتی بدون هیچ مبلغی خرید کنید و کل مبلغ را به فروشنده بدهکار شوید و شرعا معامله صحیح است.

    موفق باشید


  7. صلوات


  8. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۸
    نوشته
    5
    حضور
    11 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها

    سلام علیکم
    خواهش می کنم

    1. تفاوت در این است که در جایی که به عنوان تضمین مبلغی را پرداخت می کنید هنوز معامله ای شرعا بین شما صورت نگرفته است اما در جایی که پرداخت اولیه به عنوان بخشی از ثمن باشد در واقع معامله شروع شده است.

    2. صوری نبودن معامله یک مفهوم عرفی و روشن است یعنی آثار معامله واقعی بر آن مترتب شود مثل ملکیت و ..
    بله مانعی ندارد.

    3. خیر لازم نیست همه مبلغ موجود باشد و می توانید حتی بدون هیچ مبلغی خرید کنید و کل مبلغ را به فروشنده بدهکار شوید و شرعا معامله صحیح است.

    موفق باشید
    سلام.
    خیلی ممنون که با حوصله پاسخگو هستید

    این که در مورد شماره 3 فرمودید ایرادی ندارد جالب بود برام ، چون ساز و کاری که در شماره 3 ذکر کردم در واقع نوعی معامله مرسوم به نام معامله کاغذی یا تلفنی هست که شنیده بودم شبهاتی به سلامت این معامله وارد شده ، پس این که ما پول یک کیلو طلا را نداریم اما آن را میخریم یا میفروشیم صحیح است ، اما در خصوص مال (طلا) شنیده بودم حتما باید وجود داشته باشد درسته؟
    مثلا جایی خونده بودم یک کشاورز نمیتونه مثلا صد کیلو گندم بفروشه در حالی که هنوز انقدر گندم تو انبارش نداره ، درسته؟
    پس فروشنده طلا باید حتما آن مقدار طلا فیزیکی را داشته باشد حتی با اینکه ما اصلا قصد نداریم از او تحویل بگیریم و قراره دوباره به خودش بفروشیم و اختلاف قیمت خرید و فروش را دریافت کنیم؟ نمی تواند مثل بحث قیمت ، بدون داشتن طلا آن را به ما بدهکار شود؟

    در صورتی که سوال بالا درسته و وجود آن میزان طلا نزد فروشنده ضروریست آیا وظیفه خریدار هست که از وجودش مطمئن شود؟ یا همینکه فروشنده سفارش خرید ما را قبول می کند ما بنا را میگذاریم که چون طلافروش است احتمالا دارد دیگر؟

  9. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۸
    نوشته
    5
    حضور
    11 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    با توجه به نکات مطرح شده سه نوع معامله غیر رسمی طلا رایج هست که حکم شرعی (فتوای رهبری) رو میخواستم بدونم و اینکه اگر صحیح نیست چه تغییری باید ایجاد شود که صحیح باشد :


    1- معامله کاغذی یا تلفنی :
    شما به عنوان خریدار هستید و از بالا رفتن قیمت سود می کنید.
    به این صورت که تلفن میزنید بنکدار سفارش مثلا یک کیلو طلا با قیمت همان لحظه میدید ( و میگید قصد معامله کاغذی دارید و قصد تحویل طلا را ندارید که بیخودی براتون آماده نکنه ، این که آیا واقعا انقدر طلا را دارد خوئش خبر دارد نه ما و البته چون شغلش طلا فروشیه احتمالا یا داره یا میتواند فراهم کند) و بخش کمی از قیمتش را می پردازید ، چون تمام مبلغ را نپرداخته اید طبق توافقتان بین 24 ساعت تا یک هفته فرصت دارید معامله را ببندید ، به این معنی که با تغییر قیمت دوباره تلفن میزنید میگید از من بخر با قیمت جدید. اختلاف این دو قیمت اگر قیمت افزایش داشته سود شماست و به شما پرداخت می شود و اگر کم شده ضرر شماست که از مبلغی که به او دادید کم می شود.
    این همانی بود که در شماره 3 قبلی گفته بودم و فرمودید معامله صحیح است.


    2- خالی فروشی کاغذی یا تلفنی :
    برعکس مورد قبلی شما به عنوان فروشنده هستید و از کاهش قیمت سود می کنید !
    تلفن میزنید بنکدار میگید یک کیلو طلا ازم بخر در حالی که اصلا انقدر طلا ندارید (و ذکر میکنید معامله کاغذیست یعنی قرار نیست طلایی تحویلش دهید) و البته مثل مورد قبل باز هم باید بخشی از ارزش معامله را امانت دستش بدهید (که اگر ضرر کردید از آن کم کند) ، طبق توافق 24 ساعت تا یک هفته فرصت هست که معامله را ببندید ، زنگ میزنید میگید با قیمت جدید بفروش بهم ، حالا اگر قیمت کاهش یافته بود شما سود کرده اید و طلافروش به شما میپردازد و اگر قیمت بالا رفته بود به ضرر شماست و از مبلغتان کم می کنند.
    فکر کنم چون ما آنقدر طلا را نداریم معامله صحیح نیست و سودش حرام؟ حتی با وجود اینکه دو طرف خبر دارند و رضایت دارند؟


    سوال فرعی 1 - در مورد شماره 1 و 2 این نکته رو بگم که مطمئن نیستم (چون هنوز وارد این معاملات نشدم و دارم تحقیق می کنم) طرف معامله ما خود طلا فروشه یا اینکه او واسطه است (مثل بنگاه املاک) بین ما و امثال ما یعنی چندین نفر که با او معامله می کنند و البته ما نمیشناسیمشان. مثلا یک عده زنگ میزنن میگن بهمون بفروش و یک عده میگن ازمون بخر. یه عده سود میکنند و یه عده ضرر. این که چگونه باشد و طرف ما کیست تاثیری در صحت معامله دارد؟


    سوال فرعی 2 - طلا فروش روی هر مثقال سه تا پنج هزارتومان کارمزد میگیرد.ضمنا نرخ معاملات کاغذی با معاملات نقدی اغلب کمی اختلاف قیمت متغیر دارد که طبق عرف معاملات در لحظه تعیین می شود (در برخی کانال های تلگرامی که طلا فروش ها دارند قیمت لحظه ای که مثل قیمت طلا تابع اخبار مثبت و منفی و عرضه و تقاضاست اعلام می شود) و دو طرف می پذیرند.این هم صحیحه؟




  10. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۸
    نوشته
    5
    حضور
    11 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    3- اتاق های معاملاتی :
    گروه های تلگرامی به اسم اتاق معاملاتی هستند ، صاحب اتاق معمولا (نه لزوما) طلافروش هست و نقش واسطه مثل بنگاه املاک و همچنین امین طرفین برای ضمانت نقد شوندگی سود و زیان را دارد ، افراد زیادی عضو میشن و به صاحب اتاق به نسبت حجمی که قصد معامله دارند مبلغی از ارزش معامله را امانت میدهند (که اگر ضرر کردند از آن کم شود و کسی زیر معامله نزند) ، قیمت ها لحظه ای اعلام می شود و هر کسی سفارش می دهد یا سفارش دیگری را می پذیرد یعنی اعضا با هم خرید و فروش می کنند ، حالا از این معاملات عده ای سود کردند و عده ای ضرر و این مبالغ به همان مبلغ امانت اضافه یا از آن کسر می گردد و می توانیم از صاحب اتاق دریافت کنیم. چنین معامله ای صحیح است؟

    سوال فرعی 3 - صاحب اتاق به عنوان کارمزد یا کمیسیون به ازای هر کیلو خرید یا فروش مبلغی (مثلا 100 هزارتومان) می گیرد. صحیحه؟

    سوال فرعی 4 - مثل موارد 1 و 2 که ذکر شد در اتاق ها اعضا معمولا افراد عادی هستند (حالا شاید بینشان ثروتمند یا دلال هم باشد اما خیلی ها خانگی هستند) به احتمال قوی نه پول واقعی آن حجم معامله را دارند و نه آن مقدار طلا ! مثلا کیلو کیلو معامله می کنند که نه پولش را دارند و نه طلایش و قصد هم ندارند همه پول یا همه طلا را دریافت کنند بلکه اختلاف قیمت خرید و فروششان می شود سود یا زیانشان. ایرادی دارد؟

    سوال فرعی 5 – اگر صاحب اتاق که طلا فروش هست اعلام کند هر کسی بخواهد با تسویه کامل و پرداخت تمام ارزش طلا می تواند طلای فیزیکی که خریده را دریافت کند (اما چون هیچکدام پولش را نداریم معمولا این کار را نمی کنیم) آیا معاملات اتاق صحیح می شود؟
    مثلا من یک کیلو طلایی که ندارم را (!) در اتاق میفروشم (همان خالی فروشی که روال عادیست و صاحب اتاق و بیشتر اعضا خبر دارند) ، خب شاید این اشتباه باشه اما اینکه صاحب اتاق ضمانت معاملات را کرده یعنی طرف مقابلم اگر کل مبلغ طلا را بدهد می تواند تحویل بگیرد باعث می شود معامله ما صحیح باشد؟

    سوال فرعی 6 – در اتاق ها هم معاملات به فیمت معاملات کاغذی که کمی اختلاف قیمت متغیر با معاملات نقدی دارد انجام می شود و این نرخ طبق عرف هست یعنی مرجع مشخصی نداره و مثل معاملات طلا تابع عرضه و تقاضا و اخبار مثبت و منفیست و یک سری کانال های تلگرامی قیمت لحظه ای اعلام می کنند البته نه خیلی تخیلی و غیرواقعی بلکه به نسبت معاملات نقدی. صحیح است؟

    سوال فرعی 7 – اگر کسی معامله ای را آغاز کرد (مثلا خرید یا فروخت) و تا پایان مهلت مقرر ، طبق توافق بین 24 ساعت تا یک هفته ، معامله را نبست (یعنی اگر خریده بفروشد یا اگر فروخته دوباره بخرد) معامله اش به نرخ تسویه ، اتوماتیک بسته می شود و فکر کنم طرف حسابش صاحب اتاقه. مثلا من یک کیلو طلا خریدم و نفروختم ، در اول هفته بعد یا باید طلا را بگیرم و کل ارزشش را بپردازم یا به قیمت جدید اول هفته معامله بسته شده و اختلاف قیمتی که خریدم با قیمت جدید می شود سود یا زیان معامله.
    البته همه این ها قوانین رایجیست که اعضا با عضویتشان پذیرفته اند و توافق دارند. ایرادی وارد نیست؟

    عذر میخوام که خیلی وقتتون رو گرفتم و با جزئیات سوال پرسیدم ، چون برام مهمه قبل وارد شدن به این مدل معاملات رایج از حلال بودن سودش مطمئن بشم باز هم ممنونم

  11. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,744
    حضور
    158 روز 15 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31961



    نقل قول نوشته اصلی توسط soalgar نمایش پست ها
    سلام.
    خیلی ممنون که با حوصله پاسخگو هستید
    این که در مورد شماره 3 فرمودید ایرادی ندارد جالب بود برام ، چون ساز و کاری که در شماره 3 ذکر کردم در واقع نوعی معامله مرسوم به نام معامله کاغذی یا تلفنی هست که شنیده بودم شبهاتی به سلامت این معامله وارد شده ، پس این که ما پول یک کیلو طلا را نداریم اما آن را میخریم یا میفروشیم صحیح است ، اما در خصوص مال (طلا) شنیده بودم حتما باید وجود داشته باشد درسته؟
    مثلا جایی خونده بودم یک کشاورز نمیتونه مثلا صد کیلو گندم بفروشه در حالی که هنوز انقدر گندم تو انبارش نداره ، درسته؟
    پس فروشنده طلا باید حتما آن مقدار طلا فیزیکی را داشته باشد حتی با اینکه ما اصلا قصد نداریم از او تحویل بگیریم و قراره دوباره به خودش بفروشیم و اختلاف قیمت خرید و فروش را دریافت کنیم؟ نمی تواند مثل بحث قیمت ، بدون داشتن طلا آن را به ما بدهکار شود؟
    در صورتی که سوال بالا درسته و وجود آن میزان طلا نزد فروشنده ضروریست آیا وظیفه خریدار هست که از وجودش مطمئن شود؟ یا همینکه فروشنده سفارش خرید ما را قبول می کند ما بنا را میگذاریم که چون طلافروش است احتمالا دارد دیگر؟
    سلام علیکم
    خواهش می کنم

    1. بله مال ولو به صورت کلی باید موجود باشد.
    2. خرید نباید صوری باشد و خرید اگر واقعی نباشد آثار شرعی بیع بر آن مترتب نیست و البته همان طور که گفته شد مال مورد معامله باید وجود داشته در اختیار فروشنده باشد.
    3. اطمینان عرفی به وجود مال، کفایت می کند.

    موفق باشید


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 9

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود