صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟




    یک پرسش؟


    آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدالت دنیوی خدا باشد ؟


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    302
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    با سلام در خدمت جناب نوري هستيم

    آيات ذيل به واسطه اطلاقي كه دارند ظهور در عدالت اخروي و هم دنيوي خداوند دارند :

    1-وَ مَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيرٍْ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ ( بقره 272 )
    و آنچه از خوبيها انفاق مى‏كنيد، (پاداش آن) به طور كامل به شما داده مى ‏شود و به شما ستم نخواهد شد.

    2- تِلْكَ ءَايَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقّ‏ِ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْمًا لِّلْعَالَمِينَ(آل عمران108)
    اينها آيات خداست كه بحق بر تو مى‏ خوانيم. و خداوند (هيچ گاه) ستمى براى (احدى از) جهانيان نمى‏خواهد.

    3- ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْديكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيدِ (آل عمران182 )
    اين بخاطر چيزى است كه دستهاى شما از پيش فرستاده (و نتيجه كار شماست) و بخاطر آن است كه خداوند، به بندگان (خود)، ستم نمى‏ كند.

    4- أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً (49)
    آيا نديدى كسانى را كه خودستايى مى‏ كنند؟! (اين خودستاييها، بى‏ارزش است) بلكه خدا هر كس را بخواهد، ستايش مى‏ كند و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.

    5- إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (يونس 44)
    خداوند هيچ به مردم ستم نمى‏كند ولى اين مردمند كه به خويشتن ستم مى‏كند!

    6- وَ عَلَى الَّذينَ هادُوا حَرَّمْنا ما قَصَصْنا عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (نحل 118)
    چيزهايى را كه پيش از اين براى تو شرح داديم، بر يهود حرام كرديم ما به آنها ستم نكرديم، اما آنها به خودشان ظلم و ستم مى‏كردند!

    7- ذِكْرى‏ وَ ما كُنَّا ظالِمينَ ( شعراء 209 )
    تا متذكّر شوند و ما هرگز ستمكار نبوديم! (كه بدون اتمام حجّت مجازات كنيم)

    8- مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ وَ مَا اللَّهُ يُريدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ ( غافر 31 )
    و از عادتى همچون عادت قوم نوح و عاد و ثمود و كسانى كه بعد از آنان بودند (از شرك و كفر و طغيان) مى‏ترسم و خداوند ظلم و ستمى بر بندگانش نمى‏ خواهد.

    توجه :
    ممكن است اشكالاتي در دلالت صريح برخي آيات فوق از حيث شأن نزول ، معناي آيات قبل و بعد و كلمات خود آيه و غيره بشود اما استدلال به اطلاق آيات ( به ويژه استيناف قسمت آخر آيات ) و مجموع آيات فوق و آيات ديگري كه وجود دارد مي تواند دليل قاطعي بر عدل الهي حتي در امور دنيوي باشد .

    موفق باشيد

    ویرایش توسط عاشق : ۱۳۸۹/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۰:۳۹
    عاشقم اما ...
    عاشقم اما دلم ويرانه نيست .... در فروغ شمع چون پروانه نيست
    باشم اينجا تا كه پر گيرد دلم ......... عاشقي را هم ز سر گيرد دلم


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    سلام بر عاشق

    از اینکه
    زحمت کشیدید و آیات خوبی هم در ارتباط با موضوع آوردید ممنون


    به نظر اینجانب در امور دنیوی خداوند بیطرف است و با یک دید ثابت به همه مردم ( کافر و مومن)

    نگاه می کند

    اگر هم خوشحالی و بدحالی دنیوی برای مومن با کافر پیش می آید ربطی به خدا ندارد

    این حالات زاده و نتیجه ی

    یک
    کردار خود انسانها

    دو
    احتمالات است

    نه پاداش یا کیفر مستقیم خداوندی


    خداوند در امور دنیوی برای همه ی مردم در آغاز امکانات یکسانی مقرر کرده و ربطی به اینکه در زندگی

    دنیوی مومن یا کافر می شوند ندارد

    شکوفایی عدالت خداوند در آخرت است نه در دنیا

    در دنیا خداوند پاداش معنی دارو پایداری از طرف خود به عده ای خاص عطاء نمی کند



    نظر نهایی اینجانب این است که در زندگی دنیوی موجودات زنده عدالت مستقیم و متناسبی از طرف خدا

    وجود ندارد

    و در زندگی دنیایی انسانها خداوند بیطرف است و خداوند در پی اجرای عدالت نبوده است ولی این به این معنی

    نیست که با اجرای عدالت در دنیا مخالف است بلکه این موضوع را به بینش ، تفکر وکردار خود انسانها واگذار کرده است

    بهمین خاطر است که خداوند به طور مطلق خود را مالک یوم الدین می نامد چون در آن هنگام دیگر بینش و تفکر وکردار انسانها وجود ندارد

    بلکه تماما هنگامه ی اجرای عدالت و پاداش محض است


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۲:۰۴

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742



    این طور که شما فکر میکنی نیست پس این آیه چی میگه " (وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ).
    اين رحمت واسعه پروردگار اشاره به نعمتها و بركات دنيوى باشد كه همگان را در برگرفته و بر و فاجر و نيك و بد از آن بهره مى‏برند.
    و نيز مى‏تواند اشاره به همه رحمتهاى مادى و معنوى باشد زيرا نعمتهاى معنوى اختصاص به قوم و جمعيتى ندارد، هر چند شرائطى دارد كه بدون آن، شامل كسى نمى‏شود، و به تعبير ديگر درهاى رحمت الهى به روى همگان گشوده است و اين خود مردمند كه بايد تصميم بگيرند و از اين در وارد شوند و اگر كسانى شرائط ورود در آن را فراهم نسازند دليل بر تقصير خود آنها است، نه محدود بودن رحمت خدا


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط اعتماد نمایش پست ها
    این طور که شما فکر میکنی نیست پس این آیه چی میگه " (وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ).
    اين رحمت واسعه پروردگار اشاره به نعمتها و بركات دنيوى باشد كه همگان را در برگرفته و بر و فاجر و نيك و بد از آن بهره مى‏برند.
    و نيز مى‏تواند اشاره به همه رحمتهاى مادى و معنوى باشد زيرا نعمتهاى معنوى اختصاص به قوم و جمعيتى ندارد، هر چند شرائطى دارد كه بدون آن، شامل كسى نمى‏شود، و به تعبير ديگر درهاى رحمت الهى به روى همگان گشوده است و اين خود مردمند كه بايد تصميم بگيرند و از اين در وارد شوند و اگر كسانى شرائط ورود در آن را فراهم نسازند دليل بر تقصير خود آنها است، نه محدود بودن رحمت خدا

    آفرین

    خودت مثل اینکه متوجه نوشته هات نشدی و ناخود آگاه در تایید حرفای من مطالبی گفته ای

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در مصادیق عدل دنیوی خداوند




    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    سلام بر عاشق
    به نظر اینجانب در امور دنیوی خداوند بیطرف است و با یک دید ثابت به همه مردم ( کافر و مومن)نگاه می کند
    اگر هم خوشحالی و بدحالی دنیوی برای مومن با کافر پیش می آید ربطی به خدا ندارد
    این حالات زاده و نتیجه ی
    یک
    کردار خود انسانها

    دو
    احتمالات است
    نه پاداش یا کیفر مستقیم خداوندی
    خداوند در امور دنیوی برای همه ی مردم در آغاز امکانات یکسانی مقرر کرده و ربطی به اینکه در زندگی
    دنیوی مومن یا کافر می شوند ندارد
    با سلام

    آقای نوری

    برای روشن شدن شما اجمالاً توجه و التفات شما را به چند نکته جلب می کنم، و برای آگاهی بیشتر، به مطالعه تفصیلی و جامع تر منابع کلامی توصیه می کنم:


    اولاً: اینگونه نیست که خداوند در دنیا با یک دید ثابت به مؤمن و کافر بنگرد، اگر اینگونه باشد تکلیف رحمت عامه و خاصه خدا خداوند با بندگان چه می شود؟ تکلیف آیات و روایاتی که به عدم برابری دانا و نادان «قل هل يستوى الذين يعلمون والذين لايعلمون»؛[1] بینا و بصیر و فاقد بصیرت و ... «و ما یستَوی الاَعمی وَ البَصیرُ. وَلا الظُّلماتُ وَ لا النُّورُ. وَ لا الظل وَ لا الحَرُورُ؛ وَمَايَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ ... »[2] اشاره مستقیم دارند چه؟ ...

    ثانیاً: شما که دخالت خداوند در امور دنیا را نفی می کنید، آیاتی که گویای ارادۀ الهی در همۀ امور مادی و معنوی دنیاست، نظیر، روزی دادن خداوند "یرزق من یشاء ..." و هدایت و گمراهی بندگان "یهدی من یشاء و یضل من یشاء ..." را چگونه تفسیر خواهید نمود؟ ...

    ثالثاً: گفتنی است؛ مطلب اخیر شما نیز عمیقاً با اعتقادات دینی و کلامی بالکل متضاد است، زیرا که اگر چنین باشد، سنت های الهی جاری و ساری در عالم هستی را چگونه می توان هضم نمود؟ اینکه خداوند بطور مستقیم و بدون اسباب و علل در امور دنیوی دخالت نمی کند یک اصل پذیرفته شده است (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها) اما این مطلب بدین معنا نیست که دست خدا در امور دنیا قطع است بلکه خداوند بر اساس سنت هائی که در نظام هستی تعریف نموده جهان هستی و امور بندگانش را اداره می کند. و این عین حکمت و دانائی مطلق است.

    آیا نمونه هائی که بر شمردیم (رحمت عامه و خاصه؛ هدایت و گمراهی و ...) مصادیقی از تحقق عدالت خداوند در دنیا نیست؟ ...

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    شکوفایی عدالت خداوند در آخرت است نه در دنیا
    در دنیا خداوند پاداش معنی دارو پایداری از طرف خود به عده ای خاص عطاء نمی کند

    نظر نهایی اینجانب این است که در زندگی دنیوی موجودات زنده عدالت مستقیم و متناسبی از طرف خدا وجود ندارد
    و در زندگی دنیایی انسانها خداوند بیطرف است و خداوند در پی اجرای عدالت نبوده است ولی این به این معنی
    نیست که با اجرای عدالت در دنیا مخالف است بلکه این موضوع را به بینش ، تفکر وکردار خود انسانها واگذار کرده است
    بهمین خاطر است که خداوند به طور مطلق خود را مالک یوم الدین می نامد چون در آن هنگام دیگر بینش و تفکر وکردار انسانها وجود ندارد
    بلکه تماما هنگامه ی اجرای عدالت و پاداش محض است

    در پایان، به جهت تکملۀ بحث اول؛ مصادیق كلی عدل و حكمت الهی را می توان در موارد زیر بر شمرد:

    1. خداوند هر موجودی را با توجه به استعداد و قابلیت ذاتی او ایجاد كرده، و متناسب با غایت مطلوب آن موجود، اسباب و شرایط لازم اعم از مادی و معنوی را برای نیل به آن غایت، در اختیار او گذاشته است. چنانکه آیه كریمه «رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى».[3] بیانگر این مطلب است. همین گونه است آیه كریمه «الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى»[4] در حدیث نبوی معروف آمده است: «بالعدل قامت السموات و الأرض»، این مطلب، مصداق عدل و حكمت الهی در آفرینش و تدبیر و در امور دنیوی است.

    2. خداوند موجوداتی كه شایستگی دریافت كمالات عقلانی و معنوی را دارند، از هدایتهای تشریعی بهره مند ساخته، و معارف و احكام و تعالیم دینی كه تأمین كننده نیازها و پرورش دهنده استعدادهای آنان است را از طریق عقل و وحی به آنان آموخته است. نكته دیگر این كه در قانون گذاری و تشریع، توان و طاقت بشر را نیز در نظر گرفته و تكلیف به مالایطاق نكرده است. این دو مطلب نیز در آیات قرآن بیان شده است. این مطلب، گویای عدل و حكمت الهی در تشریع و تحقق آن در دنیا است.

    3. اما تجلی حقیقی عدل الهی در روز قیامت، ظهور و بروز دارد، در قیامت خداوند بر پایه عدل و حكمت كیفر میدهد، و از پاداش نیكوكاران نیز نمیكاهد، و آنچه را شایسته آنان است و به آنها وعده داده است به آنان عطا خواهد فرمود: «وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَهِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً».[5] می توان از این مصداق با عنوان عدل و حكمت الهی در جزا، نام برد.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________
    [1] . زمر، آیه 9.
    [2] . فاطر، 18-22.
    [3] . طه/ 50.
    [4] . اعلی/ 2ـ3.
    [5] . انبیاء/ 47.
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۷:۱۹ دلیل: فونت
    آیا  در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل  قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با سلام

    آقای نوری

    برای روشن شدن شما اجمالاً توجه و التفات شما را به چند نکته جلب می کنم، و برای آگاهی بیشتر، به مطالعه تفصیلی و جامع تر منابع کلامی توصیه می کنم:


    اولاً: اینگونه نیست که خداوند در دنیا با یک دید ثابت به مؤمن و کافر بنگرد، اگر اینگونه باشد تکلیف رحمت عامه و خاصه خدا خداوند با بندگان چه می شود؟ تکلیف آیات و روایاتی که به عدم برابری دانا و نادان «قل هل يستوى الذين يعلمون والذين لايعلمون»؛[1] بینا و بصیر و فاقد بصیرت و ... «و ما یستَوی الاَعمی وَ البَصیرُ. وَلا الظُّلماتُ وَ لا النُّورُ. وَ لا الظل وَ لا الحَرُورُ؛ وَمَايَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ ... »[2] اشاره مستقیم دارند چه؟ ...

    ثانیاً: شما که دخالت خداوند در امور دنیا را نفی می کنید، آیاتی که گویای ارادۀ الهی در همۀ امور مادی و معنوی دنیاست، نظیر، روزی دادن خداوند "یرزق من یشاء ..." و هدایت و گمراهی بندگان "یهدی من یشاء و یضل من یشاء ..." را چگونه تفسیر خواهید نمود؟ ...

    ثالثاً: گفتنی است؛ مطلب اخیر شما نیز عمیقاً با اعتقادات دینی و کلامی بالکل متضاد است، زیرا که اگر چنین باشد، سنت های الهی جاری و ساری در عالم هستی را چگونه می توان هضم نمود؟ اینکه خداوند بطور مستقیم و بدون اسباب و علل در امور دنیوی دخالت نمی کند یک اصل پذیرفته شده است (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها) اما این مطلب بدین معنا نیست که دست خدا در امور دنیا قطع است بلکه خداوند بر اساس سنت هائی که در نظام هستی تعریف نموده جهان هستی و امور بندگانش را اداره می کند. و این عین حکمت و دانائی مطلق است.

    آیا نمونه هائی که بر شمردیم (رحمت عامه و خاصه؛ هدایت و گمراهی و ...) مصادیقی از تحقق عدالت خداوند در دنیا نیست؟ ...


    [/size] در پایان، به جهت تکملۀ بحث اول؛ مصادیق كلی عدل و حكمت الهی را می توان در موارد زیر بر شمرد:


    1. خداوند هر موجودی را با توجه به استعداد و قابلیت ذاتی او ایجاد كرده، و متناسب با غایت مطلوب آن موجود، اسباب و شرایط لازم اعم از مادی و معنوی را برای نیل به آن غایت، در اختیار او گذاشته است. چنانکه آیه كریمه «رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى».[3] بیانگر این مطلب است. همین گونه است آیه كریمه «الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى»[4] در حدیث نبوی معروف آمده است: «بالعدل قامت السموات و الأرض»، این مطلب، مصداق عدل و حكمت الهی در آفرینش و تدبیر و در امور دنیوی است.

    2. خداوند موجوداتی كه شایستگی دریافت كمالات عقلانی و معنوی را دارند، از هدایتهای تشریعی بهره مند ساخته، و معارف و احكام و تعالیم دینی كه تأمین كننده نیازها و پرورش دهنده استعدادهای آنان است را از طریق عقل و وحی به آنان آموخته است. نكته دیگر این كه در قانون گذاری و تشریع، توان و طاقت بشر را نیز در نظر گرفته و تكلیف به مالایطاق نكرده است. این دو مطلب نیز در آیات قرآن بیان شده است. این مطلب، گویای عدل و حكمت الهی در تشریع و تحقق آن در دنیا است.

    3. اما تجلی حقیقی عدل الهی در روز قیامت، ظهور و بروز دارد، در قیامت خداوند بر پایه عدل و حكمت كیفر میدهد، و از پاداش نیكوكاران نیز نمیكاهد، و آنچه را شایسته آنان است و به آنها وعده داده است به آنان عطا خواهد فرمود: «وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَهِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً».[5] می توان از این مصداق با عنوان عدل و حكمت الهی در جزا، نام برد.

    موفق باشید ...:gol:

    پاورقی______________________________
    [1] . زمر، آیه 9.
    [2] . فاطر، 18-22.
    [3] . طه/ 50.
    [4] . اعلی/ 2ـ3.
    [5] . انبیاء/ 47.

    سلام برصدیق

    آفرین استاد شما هم ناخود آگاه حرفای مرا تصدیق کردید چرا ؟؟تا بگویم

    اولا دنبال علم رفتن یا نادان ماندن بستگی به خود فرد دارد که از امکانات مساوی خداوندی استفاده کند یا نه

    دوم
    دخالت خدا را فقط در اجرای عدالت د نیوی نفی می کنم نه موضوعات دیگر

    سوم
    استاد معظم !
    یرزق من یشاء هر چه که باشد دلیلی بر عدالت نیست !

    حکمت ، امتحان ، احتمالات وغیره را می توان به آن ربط داد و لی عدالت را نه

    چهارم

    خودتان خوب آورده اید !!! در رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى از کل

    شیء


    بیطرفی خداوند در توزیع امکانت برای همه فهیمیده می شود که در پست پیش گفتم


    شما هر کاری که بکنید نمی توانید عدالت خداوندی را دنیا اثبات کنید

    و عدالت دنیوی خدا از اصول دین نیست


    خدا خودش در دنیا عدالت را بر گزار نمی کند بلکه این را به تغییرات درونی، فکری وکرداری انسانها

    واگذار کرده است و من به این نتیجه ی قاطع رسیده ام و بهتر است شما هم بیطرفانه و بدون تعصب

    اندیشه کنید تا به این نتیجه برسید

    وسلام علی من اتبع الهدی

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۷:۳۷

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    به نظر اینجانب در امور دنیوی خداوند بیطرف است و با یک دید ثابت به همه مردم ( کافر و مومن) نگاه می کند
    از شما مي پرسم با ديد ثابت نگاه كردن عدل است يا ظلم ؟
    شما چاره اي نداريد جز اين كه افعال خدا را مصداق عدل بداني يا ظلم ؟ نمي شود هيچكدام نباشد (مانعة الخلو است )
    هر فعلي كه در عالم محقق ميشود يا مصداق ظلم است يا عدل ،يا اين كار به جاست يا بي جا
    آیا  در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل  قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    از شما مي پرسم با ديد ثابت نگاه كردن عدل است يا ظلم ؟
    شما چاره اي نداريد جز اين كه افعال خدا را مصداق عدل بداني يا ظلم ؟ نمي شود هيچكدام نباشد (مانعة الخلو است )
    هر فعلي كه در عالم محقق ميشود يا مصداق ظلم است يا عدل ،يا اين كار به جاست يا بي جا
    استاد سوال یک حرفه ای پرسیدی آفرین

    اما پاسخ

    با دید ثابت و بیطرفانه نگاه کردن نه ظلم است نه عدل بلکه مساوات یارحمت است

    پدیده ی عدالت یا ستم معمولا پاداشی مثبت یا منفی متناسب یا غیر متناسب درپاسخ به کردار خود

    انسانها است

    قبل از انجام دادن عملی اجرای عدالت و پاداش آن معنی ندارد


    به نظر اینجانب در دنیا مساوات و در آخرت عدالت است

    خدا همیشه خواهان عدالت است در دنیا اجرای آن را به خلیفه ی با اختیار خود تفویض کرده اما در

    آخرت خودش اجرا می کند

    ممکن است مومنی فکر کند چرا خدا این همه امکانات و برتری مادی را به غربیان بد کردارداده است

    آیا این عدالت است ؟؟؟ ما که این همه خالصانه او را می پرستیم چرا این امکانات را نداریم

    در صورتیکه اگر کمی فکر کند ریشه ی این عدم پیشرفت را باید در خود پیدا کند نه در ظلم یا عدالت خدا

    خدا یک سری فرصت + امکانات اولیه + تفکر به تمام انسانها به طور مساوی داده است

    حال دیگر به خود انسان بر می گردد از این قدرت تفکردر چه جهتی استفاده کند

    مثال:
    پدری به دو فرزندش هر روز مثلا به طور مساوی 5000 تومان پول می دهد

    حال یکی ممکن است برود با آن یخمک بخرد و دیگری شیر

    در اینجا دیگر طرز تفکر و کردار بچه ها باعث ضعف و پژمردگی اولی یا سلامت دومی شده است

    بکار بردن تقصیر ، ظلم یاعدل برای پدر در این مثال موردی ندارد امکانات داده و هدایت یکسان هم کرده

    ولی یکی حرف گوش می کند و دیگری گوش نمی کند خودشان در حق خود بدی یا نیکی کرده اند پاداش یا ستم پدر که باعث

    این دوگانگی نشده است
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۰۳ در ساعت ۲۲:۴۶

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در عدل دنیوی خداوند




    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    سلام برصدیق
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها

    آفرین استاد شما هم ناخود آگاه حرفای مرا تصدیق کردید چرا ؟؟تا بگویم
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها

    اولا دنبال علم رفتن یا نادان ماندن بستگی به خود فرد دارد که از امکانات مساوی خداوندی استفاده کند یا نه

    دوم
    دخالت خدا را فقط در اجرای عدالت د نیوی نفی می کنم نه موضوعات دیگر

    سوم
    استاد معظم !
    یرزق من یشاء هر چه که باشد دلیلی بر عدالت نیست !

    حکمت ، امتحان ، احتمالات وغیره را می توان به آن ربط داد و لی عدالت را نه

    چهارم

    خودتان خوب آورده اید !!! در رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى از کل

    شیء

    بیطرفی خداوند در توزیع امکانت برای همه فهیمیده می شود که در پست پیش گفتم


    شما هر کاری که بکنید نمی توانید عدالت خداوندی را دنیا اثبات کنید

    و عدالت دنیوی خدا از اصول دین نیست

    خدا خودش در دنیا عدالت را بر گزار نمی کند بلکه این را به تغییرات درونی، فکری وکرداری انسانها

    واگذار کرده است و من به این نتیجه ی قاطع رسیده ام و بهتر است شما هم بیطرفانه و بدون تعصب

    اندیشه کنید تا به این نتیجه برسید

    وسلام علی من اتبع الهدی
    سلام

    جناب نوری خوشم به هوشت اومد؟؟؟

    بنظر خوب شیوه ای را در پیش گرفتید مبنی بر اینکه هر کس مطلبی نگاشت، حکم به تأیید مطالب خودتان کنید. نه برادر تأییدی در کار نیست. شما با تصورات ذهنی تان می توانید هر مطلبی را به هر سمتی بچرخانید اما این با حقیقت جوئی فاصله ها دارد...

    اگر عدالت خدا ثابت باشد که هست، زمان و مکان و حد و مرز ندارد. تحقق آن دنیا و آخرت ندارد، نمی توانیم تحت این گزاره بگوییم خدا در دنیا با عدالت رفتار نمی کند.
    یعنی: آیا خداوند در دنیا با ظلم رفتار می کند؟؟؟

    و اگر هر گزینۀ دیگری را جایگزین کنیم، نظیر اینکه بگوییم خداوند در دنیا با مساوات و رحمت و ... برخورد می کند این موارد همه نشان از عدالت خداست، زیرا از اقتضاءات دنیا تعجیل در جزا و عقاب و قرار گرفتن در محکمۀ عدل الهی نیست، بلکه دنیا فرصتی است که خداوند برای امتحان و آزمایش بندگان قرار داده و این نامش هر چه باشد باز هم از مصادیق عدل الهی است.

    آیا آزمایش و امتحان الهی که از سنت های الهی است و سنت امهال و امداد و ... و دیگر سنن الهی جاری در عالم هستی، همه و همه ... نشان عدالت خداوندی در دنیا نیست؟

    بی شک؛

    اگر معرفت و شناخت به وحدانیت خویش (درک توحید) را برای رسیدن بندگانش به قله های عبودیت و بندگی و کمال و سعادت از سرچشمه های فیض و رحمتش و از طریق بندگان خاص و برگزیده اش به سوی بشریت سرازیر می کند، نشان عدل و حکمت الهی است.

    اگر خداوند پیامبرانش را برای هدایت و نوربخشی بشر می فرستد و والاترین معارف را با عنوان کتاب از لوح محفوظ و از مقام اعلی تنزل بخشیده و در اختیار بشر ناسپاس قرار داده نشانی دیگر از عدل و حکمت خداوندی است.

    و اگر برای تداوم نبوت و تکمیل این رسالت، مسئولیت رهبری و هدایت، تفسیر قرآن و جلوگیری از گمراهی و انحراف دین را بر دوش اوصیاء و برگزیدگان الهی اش (اهل بیت عصمت و طهارت (ع)) می گذارد. گواهی دیگر بر عدل و حکمت خداوندی است.

    علاوه بر اینکه می بینیم بر اساس شرایع الهی و احکام و دستورات دین، اجرای عدالت الهی چه در زمان پیامبر و چه در زمان حکومت صالحان، به معنای "رسیدن حق به حق دار" در دنیا تعطیل بردار نیست. و اگر حکومت در اختیار برگزیدگان الهی و صالحان باشد حتی الامکان از ظلم و ستم پیشگیری و عدالت الهی بر اساس احکام دین، برقرار می گردد اگر چه تحقق عدالت واقعی در این دنیا تا ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) امکان پذیر نباشد و البته حقیقت عدالت و عدالت حقیقی بطور تام و کامل در این دنیا میسر نیست و از بی شک بر اساس آیات و روایات از شئون روز جزاست.

    و این بدان معنا نیست که خداوند امر عدالت را در دنیا تعطیل و به روز عقبی واگذار کرده است. بلکه به نمایندگان و برگزیدگان و حاکمان صالح اجرای آن را توصیه نموده است. که مصادیق آن در جامعۀ دینی نمایان و آشکار است.

    علاوه بر آنکه آیات بسیاری به تشکیل حکومت صالحان وعده داده و روایات بسیاری به ظهور حضرت مهدی (عج) به عنوان سمبل عدالت اشاره می کند اینکه ظهور حضرت حجت در زمانی صورت می گیرد که ظلم و جور عالم را فراگرفته و او با آمدنش عدل و داد را حاکم می کند.

    آیا این مطالب برای معتقدان به مبانی دین و مذهب نشان اجرا و تحقق عدالت الهی در دنیا نیست؟

    البته بر آنهائی که به هیچ مبنا و ملاکی پایبند نیستند و تنها به تصورات و بافته های ذهنی خودشان اتکاء می کنند خورده ای نیست؟؟؟

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۴:۵۸ دلیل: فونت و اصلاح جزئی
    آیا  در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل  قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود