جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انی لهم التناوش من مکان بعید یعنی چه ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    انی لهم التناوش من مکان بعید یعنی چه ؟




    آیه 52 سوره سباء چه چیزی را نشان می دهد ومی خواهد چه بگوید ؟ تناوش یعنی چه؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742

    معنی تناوش




    ابتدا به ترجمه آیه می پردازیم :

    و مى‏گويند: «به او ايمان آورديم.» و چگونه از جايى [چنين‏] دور، دست يافتن [به ايمان‏] براى آنان ميسّر است؟


    كلمه" تناوش" به معناى تناول و گرفتن است، و مراد از اينكه فرمود از مكانى دور مى‏گيرند، اين است كه در عالم آخرت هستند، كه عالم تعيين جزاء است، و آن بسيار دور است از دنيا، كه جاى عمل و محل اكتساب اختيارى است،آرى با فرا رسيدن مرگ و عذاب استيصال درهاى بازگشت به كلى بسته مى‏شود، و ميان انسان و جبران خلافكاريهاى گذشته گويى سد محكمى ايجادمى‏گردد، به همين دليل اظهار ايمان در آن هنگام گويى از نقطه دور دستى انجام مى‏گيرد.

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام

    در اين آيات تا آخر سوره، سيمايى از وضع دلخراش جان دادن مشركان ترسيم شده است. كلمه‏ى «تناوش» از «نوش» به معناى گرفتن چيزى به آسانى است.
    در تفاسير شيعه و سنّى رواياتى آمده است كه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) اين آيات را به خروج سفيانى به هنگام قيام حضرت مهدى (عليه السلام) تفسير كرده‏اند كه خداوند از نزديك‏ترين مكان، آنان را نابود مى‏كند.
    مراد از (مكان قريب) دنيا و (مكان بعيد) آخرت است.
    1- جزع و فزع و استمداد مشركان، مشكلى از آنان حل نمى‏كند.
    (فزعوا فلا فوت) مشركان پناهگاهى ندارند.
    2- هر كافرى در لحظه‏ى احساس خطر ايمان مى‏آورد ولى چه سود.
    (ايمان انتخابى ارزش دارد نه اضطرارى.) (اخذوا من مكان قريب قالوا آمنؤا)
    3- مرگ هر جا كه آمد فوراً انسان را مى‏گيرد. (مكان قريب)
    4- عقوبت مشركان از همين دنيا آغاز مى‏شود. (مكان قريب)
    5- برگشت به دنيا و جبران گذشته‏ها راهى دور و ناممكن است. (مكان بعيد)

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود