صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احادیث و روایاتی که واقعی هستند اما از نظر عقلی مردودهستند !

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    مناظره
    نوشته
    41
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129

    احادیث و روایاتی که واقعی هستند اما از نظر عقلی مردودهستند !




    علامه سید محمد حسین طباطبایی در کتابی به نام « سنن النبی » ترجمه ی حامد رحمت کاشانی به بررسی سنت پیامبر با توجه به احادیث و روایات پرداخته است که میخواهم آن ها را با یکدیگر بررسی کنیم !

    ملحقات باب شمائل
    صفحه 234
    شماره 51
    51- روایت شده :
    رسول خدا پشت سرش را مانند مقابل خود میدید .


    دروغ یا حقیقت ؟ شما بگویید >!

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط شکست ناپذیردر مناظره نمایش پست ها
    علامه سید محمد حسین طباطبایی در کتابی به نام « سنن النبی » ترجمه ی حامد رحمت کاشانی به بررسی سنت پیامبر با توجه به احادیث و روایات پرداخته است که میخواهم آن ها را با یکدیگر بررسی کنیم !

    ملحقات باب شمائل
    صفحه 234
    شماره 51
    51- روایت شده :
    رسول خدا پشت سرش را مانند مقابل خود میدید .


    دروغ یا حقیقت ؟ شما بگویید >!

    سلام

    بابا مگر نسبیت انیشتین رو نخوندین

    انیشتین می گفت اگر به من تلسکوپی را بدهند که تا بی نهایت را بنگرم پس پشت سرم رو می تونم ببینم !!!

    راستی شکست نا پذیر تو طرفدار کلینت ایستوود هستی یا هوارد فاست

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    80
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    404



    چه جور دیدنی؟

    دینی روحی یا جسمی؟
    از شهید سید مرتضی آوینی
    به دوست عزیز :امیر بهرامی
    هيچ كس را جز ياران امام حسين (ع) راهي به سوي حقيقت نيست

  7. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط شکست ناپذیردر مناظره نمایش پست ها
    علامه سید محمد حسین طباطبایی در کتابی به نام « سنن النبی » ترجمه ی حامد رحمت کاشانی به بررسی سنت پیامبر با توجه به احادیث و روایات پرداخته است که میخواهم آن ها را با یکدیگر بررسی کنیم !

    ملحقات باب شمائل
    صفحه 234
    شماره 51
    51- روایت شده :
    رسول خدا پشت سرش را مانند مقابل خود میدید .


    دروغ یا حقیقت ؟ شما بگویید >!
    محذور عقلی این حدیث چیه؟
    دقت کنید که فرقه بین نفهمیدن درستی یه مطلب و فهمیدن نادرستی اون...


    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  8. صلوات ها 5


  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    97
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    497



    دیدن که نباید با چشم انجام بشه ، همینه که شما بدونید پشت سرتون یا مثلا پشت دیوار یا در فلان مکان داره چه اتفاقی می افته در واقع دارید اون جا رو می بینید . این چشمی هم که تو کاسه سر هست ابراری هست برای دیدن جلوی شما و لزوما نیاز نیست شما حتما با همین چشم بتونید اتفاقات رو تشخصی بدید .

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    302
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    نقل قول نوشته اصلی توسط شکست ناپذیردر مناظره نمایش پست ها
    دروغ یا حقیقت ؟ شما بگویید >!

    سلام و تشكر از سئوال شما

    مشكل كسي كه اين مسائل را دروغ مي پندارد اينست كه انبياء را نشناخته است و به معجزات آنان اعتقادي ندارد علم غيب را نمي فهمد و به قرآن ايمان ندارد وقتي كه مي فرمايد :


    عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً * إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (26و 27 جن)
    داناى غيب اوست و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏سازد،* مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏دهد ...

    لذا بايد با او از اساس نبوت سخن گفت نه از راستي احاديث ، تا بحث روال منطقي بيابد

    موفق باشيد


    عاشقم اما ...
    عاشقم اما دلم ويرانه نيست .... در فروغ شمع چون پروانه نيست
    باشم اينجا تا كه پر گيرد دلم ......... عاشقي را هم ز سر گيرد دلم


  12. صلوات ها 7


  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشق نمایش پست ها

    سلام و تشكر از سئوال شما

    مشكل كسي كه اين مسائل را دروغ مي پندارد اينست كه انبياء را نشناخته است و به معجزات آنان اعتقادي ندارد علم غيب را نمي فهمد و به قرآن ايمان ندارد وقتي كه مي فرمايد :


    عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً * إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (26و 27 جن)
    داناى غيب اوست و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏سازد،* مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏دهد ...

    لذا بايد با او از اساس نبوت سخن گفت نه از راستي احاديث ، تا بحث روال منطقي بيابد

    موفق باشيد

    جناب عاشق این آیه را بسیاری به قول معروف برای اثبات علم پیامبر علم می کنند

    ولی یک کمی هم در خود آیه دقت کنید

    اگر کلمه ی من در آیه تبعیضیه باشه شامل هر رسولی که نمی شود

    بلکه بعضی از رسولها

    و آن رسولها را فقط خدا می شناسد علاوه بر این خود رسول هم حامل مفاهیم متعددی است

    پس اینطور نیست که مطلقا و چشم بسته آن را بدون در نظر گرفتن موارد فوق ایه را به یک فردخاصی

    محدود کنیم ودیگر احتمالات را نادیده بگیریم

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۰:۳۴

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    302
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    جناب عاشق این آیه را بسیاری به قول معروف برای اثبات علم پیامبر علم می کنند
    سلام برادر گرانقدر جناب نوري
    تشكر از اظهار نظر شما


    اما پاسخ شما :

    اولا "مِن" در آيه مِن تبعيضيه نيست بلكه بيانيه است و اما دلائل و شواهد آن :

    تا آنجا كه من ديدم ، هيچ كتاب ادبي تفسيري نگفته است مِن تبعيضيه است ولي بيانيه بودن مِن را خيلي ها گفته اند مانند:

    1- زمخشري (سني) در كشاف گفته است: و مِنْ رَسُولٍ
    تبيين لمن ارتضى‏

    2- نيشابوري(سني) در تفسير غرائب القرآن گفته است: و مِنْ رَسُولٍ
    بيان لِمَنِ ارْتَضى‏

    3- عاملي(شيعه) در الوجيز گفته است: مِنْ رَسُولٍ
    بيان ل «من»

    4- طبرسي(شيعه) در جوامع الجامع گفته است :
    تبيين ل «مَنِ ارْتَضى‏»


    ثانياً به فرض بعيد مِن تبعيضيه باشد علم غيب برخي از انبياء را رد مي كند و نه علم غيب پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله را چرا كه ممكن است آن بعضي كه علم غيب ندارند غير از حضرت ايشان باشند.

    مانند اينكه من بگويم برخي نانواها نان پختن بلد نيستند ، آنوقت نانواي محل ما از من شكايت كند كه به من توهين كردي و به من گفتي كه نان پختن بلد نيستم !!! آيا من به او توهين كردم و شكايتش درست است!

    موفق باشيد

    ویرایش توسط عاشق : ۱۳۸۹/۰۴/۲۸ در ساعت ۰۵:۱۲
    عاشقم اما ...
    عاشقم اما دلم ويرانه نيست .... در فروغ شمع چون پروانه نيست
    باشم اينجا تا كه پر گيرد دلم ......... عاشقي را هم ز سر گيرد دلم


  16. صلوات ها 8


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام وتشکر

    مکرر گفتیم که عقل ، لازم است اما کافی نیست !

    درست است که بدون عقل ، استقراء و اثباتی صورت نمیگیرد اما این به معنای استقلال عقل در جمیع مراتب نیست .


    واما حدیثی را که دوست محترممان در بادی موضوع آوردند و از سنن النبی مرحوم علامه (رحمه الله ) اقتباس فرمودند شواهد وقرائن متعددی از کتب مخالف و موافق دارد :


    في حديث أبي هريرة رضي الله عنه مرفوعا : وأقيموا الصف في الصلاة ، فإن إقامة الصفّ من حُسْنِ الصلاة . وفي حديث أنس رضي الله عنه قال : أُقيمت الصلاة فأقبل علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم بوجهه فقال : أقيموا صفوفكم وتراصوا ، فإني أراكم مِن وراء ظهري . رواه البخاري ومسلم .

    وفي حديث أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : أقيموا صفوفكم فإني أراكم من وراء ظهري . رواه البخاري .

    قال الإمام أحمد : كان يَرى مِن خَلْفه كما يَرى مِن بين يَديه .
    وَتَنَامُ عينه ( ( ( عينيه ) ) ) وَلَا يَنَامُ قَلْبُهُ فَلَا نَقْضَ بِنَوْمِهِ مُضْطَجِعًا
    وَتَقَدَّمَ ذلك في نَوَاقِضِ الْوُضُوءِ
    وَيَرَى من خَلْفِهِ كما يَرَى من أَمَامِهِ
    قال الْإِمَامُ أَحْمَدُ رَحِمَهُ اللَّهُ وَجُمْهُورُ الْعُلَمَاءِ هذه الرُّؤْيَةُ رُؤْيَةُ الْعَيْنِ حَقِيقَةً .


    وقال أَبُو الْوَلِيد الباجي :
    ذَهَبَ الْجُمْهُورُ إِلَى أَنَّهُ مِنْ رُؤْيَةِ الْبَصَرِ . قَالَ : وَهُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي ؛ لأَنَّهُ لَوْ أَرَادَ بِهِ الْعِلْمَ مَا كَانَ لِقَوْلِهِ : " مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِي " فَائِدَةٌ ، إذْ لا فَرْقَ بَيْنَ أَنْ يَعْلَمَ ذَلِكَ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِهِ أَوْ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ ، وَإِنَّمَا أَرَادَ بِهِ إعْلامَهُمْ بِأَنَّهُ يَرَى مَعَ إقْبَالِهِ عَلَى قِبْلَتِهِ مَا وَرَاءَ ظَهْرِهِ . وَقَدْ قَالَ بَعْضُ النَّاسِ : إِنَّ ذَلِكَ مِمَّا خُصَّ بِهِ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ يَنْظُرَ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِهِ مِنْ غَيْرِ الْتِفَاتٍ . وَلا يَبْعُدُ ذَلِكَ . اهـ .

    ودر کتب خاصه در اصول کافی وخصال ومعانی الاخباروعیون اخبار رضا :


    امام رضاعلیه السلام می فرماید: «للامام علامات: یکون اعلم الناس واحکم الناس واتقی الناس واحلم الناس واشجع الناس، واسخی الناس واعبد الناس . . . ویکون مطهرا ویری من خلفه کما یری من بین یدیه; .
    امام دارای نشانه هایی است: او داناترین مردم، بهترین انسانها در قضاوت، با تقواترین مردم، بردبارترین مردم، شجاع ترین مردم، سخاوتمندترین مردم و عابدترین مردم می باشد . . . و پاکیزه [از گناهان و معصوم است] و از پشت سر همچون از پیش رو می بیند .»


    همچنین از امام باقر (ع) :


    عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا (؟)عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لِلْإِمَامِ عَشْرُ عَلَامَاتٍ يُولَدُ مُطَهَّراً مَخْتُوناً وَ إِذَا وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتِهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ لَا يُجْنِبُ وَ تَنَامُ عَيْنَاهُ وَ لَا يَنَامُ قَلْبُهُ وَ لَا يَتَثَاءَبُ وَ لَا يَتَمَطَّى وَ يَرَى مِنْ خَلْفِهِ كَمَا يَرَى مِنْ أَمَامِهِ وَ نَجْوُهُ كَرَائِحَةِ الْمِسْكِ وَ الْأَرْضُ مُوَكَّلَةٌ


    وَ ابْتِلَاعِهِ وَ إِذَا لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللَّهِ ص كَانَتْ عَلَيْهِ وَفْقاً وَ إِذَا لَبِسَهَا غَيْرُهُ مِنَ النَّاسِ طَوِيلِهِمْ وَ قَصِيرِهِمْ زَادَتْ عَلَيْهِ شِبْراً وَ هُوَ مُحَدَّثٌ إِلَى أَنْ تَنْقَضِيَ أَيَّامُهُ



    بنابراین چون طرق حدیث منحصر به یک طریق نیست ومعتضد به قرائن وشواهد کافی است این حدیث دارای اصلی است و از قرآن کریم مخالفی ندارد بلکه موافق آیه شریفه :

    و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤ منون و ستردون إ لی علم الغیب و الشهدة فینبئکم بما کنتم تعملون (105 توبه)

    درجائیکه مومنین چه مرده وچه زنده بواسطه تقرب به ذات بی مثال الله جلت عظمته ، خلیفه وجانشین الله میشوند اینگونه اعمال از سرور خلائق بسی مقبولتر است.

    والحمد لله .
    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۱:۴۶

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشق نمایش پست ها
    سلام برادر گرانقدر جناب نوري
    تشكر از اظهار نظر شما


    اما پاسخ شما :

    اولا "مِن" در آيه مِن تبعيضيه نيست بلكه بيانيه است و اما دلائل و شواهد آن :

    تا آنجا كه من ديدم ، هيچ كتاب ادبي تفسيري نگفته است مِن تبعيضيه است ولي بيانيه بودن مِن را خيلي ها گفته اند مانند:

    1- زمخشري (سني) در كشاف گفته است: و مِنْ رَسُولٍ
    تبيين لمن ارتضى‏

    2- نيشابوري(سني) در تفسير غرائب القرآن گفته است: و مِنْ رَسُولٍ
    بيان لِمَنِ ارْتَضى‏

    3- عاملي(شيعه) در الوجيز گفته است: مِنْ رَسُولٍ
    بيان ل «من»

    4- طبرسي(شيعه) در جوامع الجامع گفته است :
    تبيين ل «مَنِ ارْتَضى‏»


    ثانياً به فرض بعيد مِن تبعيضيه باشد علم غيب برخي از انبياء را رد مي كند و نه علم غيب پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله را چرا كه ممكن است آن بعضي كه علم غيب ندارند غير از حضرت ايشان باشند.

    مانند اينكه من بگويم برخي نانواها نان پختن بلد نيستند ، آنوقت نانواي محل ما از من شكايت كند كه به من توهين كردي و به من گفتي كه نان پختن بلد نيستم !!! آيا من به او توهين كردم و شكايتش درست است!

    موفق باشيد
    سلام بر عاشق

    بله آورده ی شما درست است در تفاسیری که اینجانب هم دید ه ام می گویند بیانیه است اما اگر هم تبعیضیه باشد باز علم بعضی ها را تایید می کند

    امادر کل مجوز تفویض گوشه هایی از علم غیب بسته به ارتضا است یعنی باز در مجموع مشروط و تبعیضیه می شود یعنی برای رسولی که خدا بپسندد نه همه رسولها ( برای بعضی ها که به ارتضا مشروط شده اند )

    امابحث مهمتر کلمه ی رسول است

    رسول ممکن است منظور غیر پیامبران هم باشد مثل فرشته ها و جبریل به آیه نگاه کنید

    وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ(هود/69)

    و به راستي فرستادگان ( فرشته ها)ما براي ابراهيم مژده آوردند سلام گفتند پاسخ داد سلام و ديري نپاييد که

    گوساله‏اي بريان آور


    إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ(التکوير/19)

    که [قرآن] سخن فرستاده بزرگواري است(=جبریل)


    اصل سخن اینجانب هم همین است

    بنابراین
    رسول در من ارتضی من رسول را قطعا ومنحصرا نمی توان پیامبر دانست شاید منظورغیر پیامبر

    باشد
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۰:۳۶

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود