صفحه 14 از 14 نخست ... 4121314
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)

  1. #131

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,736
    حضور
    167 روز 14 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    3347
    صلوات
    46192



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    و در غیر اینصورت جلوی هوس رانی مرد گرفته می شود
    به هرحال مرد باید بهای هوس رانیش را بپردازد

    ببینید مردی که هوس ران باشد قانون سرش نمی شود
    اگر قانونی هم باشد یه جوری دور میزند.


    همان طور که برخی زن های هوس ران دور میزنند با وجود اینکه چندشوهری در قانون تعریف نشده است !
    زنی شنیده ام که وقتی شوهر اولش سرکار میرود با چندین شوهر دیگر ارتباط دارد و هوس رانی می کند!

    زن ها طوری صحبت کرده و سیاست نشون میدهند که گویا فرسته اند و از هوس رانی به دور !


    یه نکته ای هم عرض کنم :

    الان صنعت کثیف .... در جهان بر پایه هوس رانی ها و خودنمایی های زنان میچرخد و دنیا رو به گند کشیده اند .
    برای کسب دلار فراوان و هوس و شهوت اندوزی

    __________________________
    بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)

  2. صلوات


  3. #132

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    88
    حضور
    7 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    165



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیت المعمور نمایش پست ها
    با سلام

    خانم ها این رو در نظر داشته باشند
    در عقدنامه ها، وکالت طلاق محدود به شرایطی شده.
    اما در این شرایط، عدم تامین نیاز جنسی و عاطفی زن نیومده.
    پس باید این رو به شروط وکالت اضافه کنند.
    اما از این غافل نباشند که شروطی که الان وجود داره، نیاز به اثبات در دادگاه دارن.
    و همین باعث میشه خیلی از خانم ها در زندگی زجر بکشن.
    مثلا تصور کنید خانم متوجه شده شوهرش معتاده یا زن صیغه ای داره یا اصلا شوهرش داره اونو کتک میزنه...
    تا زمانی که اینا تو دادگاه اثبات نشه، دست زن خالیه و کاری از دستش بر نمیاد...
    پس خانم ها باید حواسشون باشه تا وکالت مطلق در طلاق بگیرند. یا شروط رو به تشخیص خودشون بذارن که عملا همون وکالت مطلق میشه.
    البته چون عملا حق طلاق از دست مرد خارج میشه، بعیده از شما مهریه بالا و حتی معمولی رو قبول کنند.
    چون مرد با خودش میگه بعد از شروع زندگی هر لحظه ممکنه زن طلاق بگیره و مهریه رو هم بگیره...

    من زندگی رو دیدم که زن اصلا نیاز عاطفی و جنسیش برطرف نمیشد....و واقعا ناراحت بودم و هستم...
    وقتی این شرایط رو می بینم پیشنهاد میکنم توی این جامعه
    مهریه رو ساده کنید اما وکالت مطلق بگیرید.
    سلام
    این پست شما فقط اطلاع رسانی نیست،بلکه تشویق به گرفتن "حق وکالت مطلق طلاق "هست.
    شما با تصور اینکه به خانمها کمک میکنید،راه حلهای حقوقی برای راحت تر طلاق گرفتن را هم اموزش میدهد!!!!!
    دوست گرامی کسی با اطلاع رسانی حق و حقوق اشخاص مشکلی ندارد،بحث بر سر تشویق خانمها برای گذاشتن شروطی خاص در عقد نامه هست.
    شما با مشاهده چند مورد استثناء حکم کلی برای حق وکالت صادر میکنید!!!!
    اگر روزی این شروط عرف بشود،مطمئن باشید اولین نهاد، خانواده و اولین اسیب دیدگان این شرایط خود خانمها هستند.
    من نمیدونم چرا بعضی از دوستان(از جمله شما)بدون هیچ تحقیقی در مورد فلسفه ی احکام،حکم صادر میکنید و یا تشویق به یک عملی میکنید!!!!
    شارع مقدس برای حفظ و قوام خانواده حکم "حق طلاق" را برای مرد قرار داده.شروط ضمن عقد را هم برای مواردی خاص ازاد گذاشته.اما این دلیل نمیشه که ما از این حق شرط بر علیه پیش فرض شارع استفاده کنیم!!!!
    مطمئن باشید با تشویق و عرف شدن این نوع شروط ،خانواده های کمتری شکل میگیره و فقط و فقط امار طلاق بالاتر میره.
    شما اگر واقعا دغدغه مندید،راه های زیادی برای کمک به خانمها و مخصوصا خانواده وجود داره(همونطور که جناب فاتح عرض کردن)


    این مورد را ما توی احکام دیگه تجربه کردیم.
    یک عده مرتب خانمها رو تشویق میکردن به شاغل بودن،نه اینکه بگیم کسی نباید شاغل باشه،اما این وضعی که در حال حاضر باهاش در گیریم حاصل همون تشویقهای بی مورد هست.
    اونها هم مثل شما ادعا داشتن باید حق و حقوق رو اطلاع رسانی کرد!!!!!

    باز هم تاکید میکنم،تشویق با اطلاع رسانی برای حق و حقوق کاملا متفاوت هست.






    نقل قول نوشته اصلی توسط بیت المعمور نمایش پست ها
    با سلام


    فکر کنم پاسخ شما در پستهای قبلی داده شد.

    بنده پیشنهاد قانونی خود را مطرح کردم.
    اگر عواقبی دارد شما به سرکارخانم گلشن و سایر بانوانی که نگرانی دارند، توضیح دهید.
    شاید تصمیم گرفتند از این حق قانونی، منصرف شوند.

    اما به هر حال چنین حقی وابسته به پذیرش طرف مقابل است.
    شما میتوانید به آقایان بگویید هیچگاه به زنانشان حق وکالت ندهند. و آنها را از عواقب چنین کاری آگاه کنید.
    بالاتر توضیح دادم،پیشنهاد نبود بلکه بالعکس کاملا تشویق به این کار بود.
    ادبیاتی که استفاده میکنید به صورتی هست که انگار اگر کسی از این حق استفاده نکنه خودش ضرر میکنه!!!!!
    دوست گرامی حرف بنده اینکه ما نباید کاری کنیم به خاطر چند مورد خاص کلا همه دنبال گذاشتن شروط مختلف ضمن عقد باشن.
    این کار به هیچ وجه نتیجه ی خوبی نخواهد داشت.
    یا حق

  4. #133

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    1,421
    حضور
    30 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1969



    نقل قول نوشته اصلی توسط yahyai نمایش پست ها
    با سلام

    بله من با اجبار مخالفم.
    و پیشنهاد قانونی دادم.
    و دوست دارم همه از این حقوق آگاهی پیدا کنند.
    و هر کس نگرانی داشته باشد به او توصیه میکنم از این حق استفاده کند.
    حالا اگر شما با این امر مخالفید، مختارید.
    میتوانید تلاش خود را بکنید.
    بنده هم تلاش خودم را خواهم کرد.

    اینکه چرا از این قانون دفاع میکنم، توضیحات مفصلی می طلبد که جایش اینجا نیست.

    هدف از این بحث این بود که

    برخی تصور می کردند اسلام تضمین قانونی برای زنانی که نیازشان بر طرف نمیشود، ندارد.
    و این باعث گسترش خیانت میشود.

    اما بنده عرض کردم اسلام چنین قانونی دارد.

    برخی تصور می کردند در اسلام راهی برای مشروط کردن تعدد زوجات ، وجود ندارد و زنها از زندگی با هوو وحشت دارند

    بنده عرض کردم
    در اسلام تضمین قانونی داریم.

    یا حق

  5. صلوات


  6. #134

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,693
    حضور
    97 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7383



    با سلام و احترام
    با توجه به بحث برانگیز بودن بحث، و سرعت ارسال پست ها، برای پاسخگویی جامع به ارسال های دوستان و ضرورت اینکه پستی از قلم نیفتد تاپیک موقتا بسته میشود

    از همه دوستان عذرخواهی می کنم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 2


  8. #135

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,693
    حضور
    97 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7383



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    بزرگوار ان پستی که احادیث را گذاشتم نگاه نکردید برای همین اینجا می اورم

    ثواب متعه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس یک بار در زندگی خود متعه کند، درجه اش به مانند درجة امام حسن مجتبی علیه السلام خواهد بود و هر کس دوبار متعه کند، درجه اش به مانند امام حسین سید الشهداء‌علیه السلام خواهد بود و هر کس سه بار این کار را انجام دهد، به درجة امام علی مرتضی علیه السلام نائل می آید و هر کس چهار بار متعه بگیرد، درجه اش همانند من خواهد بود.لئالی الاخبار ج 3 ص 243
    باید جامع نگرانه به روایات نگاه کرد، فارغ از بحث های سندی جمع بین روایات روشن میکند که هدف از این تأکیدها هرگز هُل دادن مردم به سمت ازدواج موقت نبوده، وگرنه معنا ندارد که از یک طرف تشویق کنند و از یک طرف نهی کنند! بنابراین این تأکید صرفا برای خنثی سازی ممنوعیتی است که از جانب خلفا اتفاق افتاده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط الرحیل نمایش پست ها
    اگر خانم ها بچه های خوبی باشند و حسادت نکنند و با آغوش باز پذیرای همسران دیگر باشند، راه شرعی هم که وجود داره، چه چیزی قراره جلوی مرد معتقدی که نه دلیل شرعی و نه جبر اجتماعی برای سامان دادن به تنوع طلبی سیری ناپذیرش می بینه رو بگیره؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    زن شوهردار اگر عاشق شود و یا ارضا نشود و ... باید طلاق بگیرد یعنی زندگیش را از دست بدهد تا به خواسته اش برسد
    اما مرد بدون از دست دادن زندگی می تواند به خواسته برسد
    بعد می گویند شهوت زن کم است ؟ خوب معلوم است که با این شرایط شهوت زن کم می شود
    باور کنید اگر همین محدودیتها برای مردان هم گذاشته می شد مردان هم مثل زنان خود داری می کردند و شهوتشان کم می شد

    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    این مساله رو فراموش نکنید که در جامعه ای که مداوم شهوت زن سرکوب میشه به روشهای مختلف
    نقلی و دینی و فرهنگی
    زنها مجال رشد جنسی پیدا نمی کنند
    الان بیشتر زنهای ما سرد مزاج هستند فکر کنید علت چیست ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    من شنیده ام که در زمان محمد رضا شاه اجازه زن اول برای ازدواج مجدد مرد لازم بود
    به نظرم قانون بسیار خوب و کارایی بوده است
    مثلا اگر زن بیمار باشد یا مشکل جنسی داشته باشد و یا غیره
    خودش این اجازه را به مرد می دهد
    و در غیر اینصورت جلوی هوس رانی مرد گرفته می شود

    ما هر حکمی که بخواهیم در خصوص زن و مرد تعیین کنیم طبیعتا به شناخت ما از این دو جنس بر می گردد، یعنی ابتدا باید این دو جنس را بشناسیم تا بتوانیم احکام درست و نادرست را تشخیص دهیم. طبیعتا انسان شناسی نادرست ممکن است به اشکال گرفتن به احکامی بشود که در واقع بر حق است.
    مشکل این است که مردها گاهی از شناخت خودشان میخواهند زنان را بشناسند، و زن ها نیز روحیات و گرایش های خودشان را با مردان برابر میدانند!

    دیدگاه اسلام در خصوص مرد و زن این است که هر دو هم نیازهای جنسی دارند و هم نیازهای عاطفی؛ اما نیاز جنسی مرد بر نیازهای عاطفی اش مقدم است، و نیاز عاطفی زن بر نیازهای جنسی اش تقدم دارد، به همین خاطر اسلام هر کجا به مرد می خواهد در مورد زنش توصیه کند توصیه هایش عمدتا عاطفی است، و هر کجا میخواهد به زن در مورد شوهرش سفارش کند توصیه هایش جنسی است.

    آنچه شاهد مدعاست این است که ارتباط جنسی برای زنان با مردی که به او علاقه ندارند در حکم تجاوز است، یعنی تا پیوند عاطفی با مردی نداشته باشند مایل به ارتباط نیستند، اما برای مرد چنین چیزی تصور ندارد، مرد اگر عنان نفسش رها باشد، به صرف زیبایی زن تمایل به رابطه دارد، لازم نیست که پیوند عاطفی با او داشته باشد.

    این مسئله روشن تر از آن است که محل تردید قرار بگیرد اما با این حال در برخی کتب روانشناسی هم به آن اشاره شده است(حسین لطف آبادی، روان شناسی رشد(2)، ص95)
    از یک طرف شهوت مرد تهاجمی و مقدم بر عاطفه اوست، و از طرف دیگر تحت تأثیر قرار گرفتن های احساسی در مرد کمرنگ تر است لذا معمولا ترحّم در مردان کمتر از زنان است، لذا در جایی که مرد تحریک شود ممکن است رفتارهای خطرناکی از او سر بزند، اما در مقابل زن تا پیوند عاطفی با مردی نداشته باشد تحریک نمیشود، از آن طرف تحریک شدن او تدریجی است، نه تهاجمی، و از طرف دیگر رفتارهای خشونت آمیز در زنان کمرنگ تر است.

    وقتی این مقدمات را پذیرفتیم میفهمیم:

    الف)
    شهوت مرد به خاطر آزاد گذاشتن آن نیست، بلکه به خاطر این است که از اساس شهوت و عاطفه در مرد و زن متفاوت است، اینطور نیست که اگر احکام زن و مرد را تغییر دادیم، زن مانند مرد شود، و مرد مانند زن!! این تفاوت روحیات زن و مرد است که موجب تفاوت در احکام شده، نه اینکه تفاوت در احکام موجب تفاوت در روحیات زن و مرد شده باشد!

    ب) خدا میداند که اگر شرایط جامعه کنترل نشود، کنترل رفتار مردان با ممنوعیت، جز بالارفتن آمار قتل و تجاوز و فساد زیر پوست شهر ثمره ای ندارد! من تا به حال نشنیده ام یک زن، مردی را به خاطر رابطه اجباری کشته باشد، اما برعکسش را هر روز داریم در روزنامه های حوادث می خوانیم! باور کنیم مرد و زن را جامعه تغییر نداده، خداوند آنها را متفاوت آفریده...!

    ج) نمی خواهم بحث به حق طلاق کشیده شود، اما حق طلاق هم از همین انسان شناسی مردانه و زنانه نشأت می گیرد، عاطفه و احساسات در زن ها قوی تر است، و از آنجا که خانواده و سرنوشت فرزندان برای اسلام اهمیت دارد، اسلام می گوید برای اینکه یک زندگی به صرف ادله ی احساساتی از هم نپاشد، زن در صورتی میتواند از شوهرش طلاق بگیرد که عذر موجه و منطقی داشته باشد.


    ضمنا از دوستان خواهش می کنم که بحث در مورد حق طلاق را در تاپیک مستقلی دنبال بفرمایند.
    ممنونم

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۹:۴۰
    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  9. صلوات ها 3


  10. #136

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    88
    حضور
    7 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    165



    ممنونم جناب مسلم.
    گفتنیا گفته شده.
    دوستان بهتر نیست به جای جبهه گرفتن یکم مطالعه مون رو زیادتر کنیم؟
    در هر صورت از همه ی دوستان ممنون بابت مشارکت توی بحث.
    من دیگه حرفی برای گفتن ندارم.
    یا حق

  11. صلوات


  12. #137

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,693
    حضور
    97 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7383

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا اسلام با احکامی چون جواز بهره جنسی از کنیز و ازدواج موقت به تعداد نامحدود، و چهار همسر دائم، اینقدر عرصه را برای ارضاء شهوت مرد باز گذاشته است؟ چرا اینقدر در روایات بر ازدواج موقت تأکید شده است؟


    پاسخ:


    برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:

    نکته اول:

    در اسلام اصل بر تک همسری بوده(1) و حتی برخی فقها به استحباب آن فتوا داده اند(2)، بنابراین تعدد زوجات هرگز مورد توصیه نیست، بلکه اگر شرایط آن در شخص نباشد مورد نهی نیز هست، و جواز آن هم از باب یک ضرورت اجتماعی است که مصلحت زنان نیز در آن دخیل است.(3)

    در مورد کنیزداری هم همچنین، هیچ توصیه ای در کار نیست، اسلام به دنبال ریشه کن ساختن تدریجی برده داری بود، و در این مدت کوتاه تا ریشه کن شدن آن نیز، بهره کشی جنسی از کنیزان اصالت نداشته، بلکه آنچه که در نگاه اسلام اصالت داشته تربیت بردگان و انتقال اسلام به ایشان از طریق خانواده های مسلمان بوده است.(4)

    در مورد متعه هم وضع مشابه است، اسلام هرگز به دنبال شهوت پرستی مردان و ارضاء حس تنوع طلبی آنها نبوده و نیست، روایات متعددی که در نهی ازدواج موقت در موارد غیر ضروری وارد شده است گویای حقیقت است:

    «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ لَا تُدَنِّسْ نَفْسَكَ بِهَا»؛ عبداللَّه بن سنان گويد: از امام صادق عليه السلام درباره متعه(ازدواج موقت) پرسيدم. حضرت فرمود: خودت را به متعه آلوده مساز. (5)

    «عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى ع عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ فَقَدْ أَغْنَاكَ اللَّهُ عَنْهَا»؛ على بن يقطين گويد: «از امام كاظم عليه السلام درباره متعه پرسيدم، حضرت فرمود: تو با متعه چه كار دارى با اينكه خداوند تو را از آن بى نياز كرده است؟(6)

    «ْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ هِيَ حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ يُغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِيجِ فَلْيَسْتَعْفِفْ بِالْمُتْعَةِ فَإِنِ اسْتَغْنَى عَنْهَا بِالتَّزْوِيجِ فَهِيَ مُبَاحٌ لَهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا»؛ فتح بن يزيد گويد: «از امام كاظم عليه السلام درباره متعه پرسيدم. امام فرمود: متعه حلال، مباح و آزاد است براى فردى كه خداوند او را با ازدواج دائم بى نياز از متعه نكرده باشد
    چنين كسى با متعه كردن عفّت و پاكدامنى خويش را حفظ كند، و اما اگر با ازدواج دائم از متعه بى نياز است پس متعه در صورتى كه از همسرش دور باشد بر او جايز است.(7)

    تأکیدی هم که بر ازدواج موقت در برخی از روایات وجود دارد از باب خنثی کردن ممنوعیتی است که از سوی برخی خلفا بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاد، به همین خاطر باید از این طرف بر آن تأکید میشد تا این حکم خداوند از میان نرود، وگرنه معنا ندارد که از یک سو بر آن تأکید کرده و از یک سو نهی کنند!

    بنابراین به صرف دیدن یک حکم نباید عجولانه قضاوت کرد، برای قضاوت در خصوص احکام و تعالیم باید نگرشی جامع داشته و به تمام حکمت های حول مسئله توجه نمود، که در نکات بعدی اشاره خواهیم کرد.

    نکته دوم: تفاوت در غریزه جنسی و عاطفه

    هر حکمی از یک انسان شناسی نشأت گرفته است، بنابراین برای تشخیص احکام صحیح، باید ابتدا زن و مرد را به درستی شناخت، ما با انسان شناسی درست است که میتوانیم به حقانیت احکام الهی پی ببریم.

    مرد و زن هر دو هم نیازهای جنسی دارند و هم نیازهای عاطفی؛ اما نیاز جنسی مرد بر نیازهای عاطفی اش مقدم است، و نیاز عاطفی زن بر نیازهای جنسی اش تقدم دارد(8) به همین خاطر اسلام هر کجا به مرد می خواهد در مورد زنش توصیه کند توصیه هایش عمدتا عاطفی است، و هر کجا میخواهد به زن در مورد شوهرش سفارش کند توصیه هایش جنسی است.
    آنچه شاهد مدعاست این است که ارتباط جنسی برای زنان با مردی که به او علاقه ندارند در حکم تجاوز است، یعنی تا پیوند عاطفی با مردی نداشته باشند مایل به ارتباط با او نیستند، اما برای مرد چنین چیزی تصور ندارد، مرد اگر عنان نفسش رها باشد، به صرف زیبایی زن تمایل به رابطه دارد، پیوند عاطفی و محبت به آن زن برایش موضوعیت ندارد، بلکه حتی می تواند تنفر داشته باشد.

    از طرف دیگر شهوت مرد تهاجمی اوست، و همچنین عواطف در او ضعیف تر است لذا معمولا ترحّم در مردان کمتر از زنان بوده و رفتارهای تهاجمی بیشتر دیده میشود، به همین خاطر در جایی که مرد تحریک شود ممکن است رفتارهای خطرناکی از او سر بزند، اما در مقابل زن تا پیوند عاطفی با مردی نداشته باشد تحریک نمیشود، از آن طرف تحریک شدن او تدریجی است، نه تهاجمی، و از طرف دیگر رفتارهای خشونت آمیز در زنان با توجه به روحیاتشان کمرنگ تر است.
    ما تا به حال نشنیده ایم یک زن، مردی را به خاطر رابطه اجباری کشته باشد، اما برعکسش را هر روز داریم در روزنامه های حوادث می خوانیم! بنابراین پیش از قضاوت در مورد احکام این تفاوت ها را باید باور کنیم.

    نکته سوم:
    با توجه به شناخت روحیات مرد در تهاجمی بودن اخلاقی و همچنین سنخ غریزه جنسی او، اسلام معتقد است باید عوامل تحریک را از بین بّرد، در غیر این صورت با توجه به انسان شناسی مرد و زن، اگر فضای تحریک جنسی را رها کردیم، نمی توانیم این کم کاری را با محدودیت در ارضاء جبران کنیم! در صدور حکم باید عواقب یک مسئله سنجیده شود. ممنوعیت روابط موقت میتواند به بالارفتن آمار قتل و تجاوز علیه زنان بینجامد!

    اسلام تمام همّ و غم خود را گذاشته است تا عوامل تحریک و تنوع طلبی را از بین ببرد، یعنی مرد در درون خانواده ارضاء شود، و در جامعه تحریک نشود، به همین خاطر از یک طرف به زن امر می کند که در خانه در امور زناشویی نسبت به شوهرش اطاعت کند و این را واجب موکّد و به عبارتی تنها وظیفه زن نسبت به شوهرش می داند، و بلکه توصیه می کند که زن باید پیش قدم شود تا مرد اگر خواسته ای در دل دارد مخفی نکند، و چشم و دل سیر به خارج از خانه برود(9) یعنی اینچنین تأکید پررنگی بر ارضاء صحیح مرد در خانه دارد.

    از آن طرف می گوید در خارج از خانه باید کاملا عفاف و حجاب حاکم باشد و حجاب و پوشش را بر مردان و زنان واجب نموده ست، و باز از جانب دیگر نگاه شهوت آلود به نامحرم را حرام و ممنوع اعلام کرده است. خب میبینید که اسلام در صدد است تمام راه های تحریک مرد را ببندد تا مرد به دنبال چنین امری نباشد، اما اگر ما در پیمودن این مسیر از اسلام تبعیت نکردیم طبیعتا مردان جامعه به این سمت و سو مایل پیدا خواهند کرد، این را نمیشود با ممنوعیت جبران کرد.

    بنابراین در یک کلام اگر جوّ حاکم بر جامعه و فرهنگ اسلام و اخلاق دینی بر پا باشد اصلا خود به خود موضوع این حکم به حداقل میرسد، و اگر این جوّ جامعه، اسلامی و مملو از عفاف و حجاب در جامعه حاکم نباشد یا به صورت نسبی حاکم باشد این ازدواج موقت یک ضرورت خواهد بود، و ممنوع کردن آن جز ایجاد ناامنی برای زنان و دختران ثمره ای نخواهد داشت، امثال قاتل ستایش قریشی دانش آموزی بوده که در مدرسه جایزه اخلاق گرفته بود!

    نکته چهارم:
    علاوه بر نکاتی که گذشت همچنین باید توجه داشت که بالاخره هم برخی زنان، و هم برخی مردان هستند که شرایطشان به گونه ای است که امکان ازدواج دائم ندارند، خب راهکار برای اینان چیست؟ نمیتوان همه را مجبور به ازدواج دائم کرد که! هیچ مکتب منطقی ای چنین ارتباطی را به صورت مطلق ممنوع نمی کند، فقط مکاتب بشری خصوصا در غرب آن را بی قاعده و ضابطه رها کرده اند، اما اسلام این عرصه را رها نکرده بلکه یک نظام حقوقی ترسیم نموده است که بشر از انسانیت خارج نشود، بنابراین نباید احکام ازدواج موقت اسلامی را با آزادی و بی بند و باری اخلاقی در غرب یکسان دانست.
    تفاوت های متعددی در این ارتباط موقت در نظام اسلامی، با بی بند و باری های غربی وجود دارد که در دو دسته قابل بررسی هستند:

    الف) تفاوت در نوع نگاه

    اسلام به دنبال تحریک زن و مرد نیست، بلکه دنبال راهکاری صحیح برای ارضاء است تا جامعهبه آرامش روحی و روانی برسد، به همین خاطر هرگز تنوع طلبی و شهوت پرستی و زندگی حیوانی درنگاه اسلام اصالت ندارد، اسلام به شدت خواستار حریم نگه داشتن در روابط، عدم دولتی شدن ازدواج، تأکید شدید بر حرمت اشاعه فحشاء، و وجوب حجاب و کاهش سطح تحریک کنندگی در جامعه است؛ و از آن طرف اگرچه ازدواج موقت را جایز شمرده اما تنوع طلبی های بی مورد را مذموم دانسته و غیر اخلاقی می داند و از آن نهی اخلاقی کرده است.

    اما غرب اساسا به دنبال تحریک مرد و زن است، سکس در غرب تبدیل به یک صنعت شده است، هم دولت ها در آن نقش دارند، و هم فرهنگ حاکم بر غرب! غرب به مسائل جنسی نگاه اقتصادی و سیاسی دارد، از یک طرف آن را به عنوان یک صنعت پررونق اقتصادی می شناسد که بودجه بسیاری را جذب خواهد کرد، و از جهت دیگر با اشتغال گسترده مردم به این مسائل زمینه غفلت مردم، و سهوات سلطه بر ایشان را برای خود هموار ساخته است! مردمی که غرق در شهوت جنسی و غفلت های ناشی از آن باشند نسبت به حوادث اجتماعی، و سیاسی، ظلم ها و چپاول گری ها بی دغدغه خواهند بود، مستی شهوت قدرت تفکر منطقی و توجه به وقایع مهم تر را از ایشان خواهد گرفت و توجه ایشان را بر لذت ها و خوشگذرانی ها متمرکز خواهد کرد، طبیعتا چنین مردمی به راحتی تحت سیطره حکومت ها قرار خواهند گرفت.

    بنابراین غرب به خاطر تفاوت در مبانی انسان شناختی و جهان شناختی، نگاهش متفاوت است، و این خودش بزرگترین عامل برای گسترش چنین رفتارهایی خواهد بود.

    ب) تفاوت در احکام و شرائط

    از دیدگاه اسلام زن و مرد حتی اگر برای یک لحظه می خواهند با یکدیگر چنین ارتباطی برقرار کنند باید در قالب ازدواج بوده و در حکم زن و شوهر یکدیگر باشند، یعنی به آن رنگ و بوی ازدواج و تشکیل خانواده ای موقت داده است، به همین خاطر معتقد به حلال زاده بودن فرزند احتمالی و ارث او از والدین و مانند آن حکم میدهد.
    همچنین سایر احکام ازدواج چون حرمت جمع بین دو خواهر، حرمت ازدواج با زنان شوهردار، ضرورت نگه داشتن عدّه و اجازه پدر برای ازدواج دختران باکره و مانند آن را در این ازدواج نیز به رسمیت شناخته، و شرط جواز آن می داند.

    این محدودیت هایی که اسلام تعیین کرده است خود به خود موجب کاهش این رفتارها میشود! یعنی زنان شوهردار، دختران باکره، زنانی که به تازگی همسر از دست داده یا جدا شده اند و در زمان عده به سر می رند، و ... به سمت چنین روابطی نمی روند.
    اینکه اسلام برای هر بار ارتباط ازدواج موقت حدود دو ماه ازدواج با مرد دیگری را حرام میداند، جمعیت زنانی که میتوانند صیغه شوند را به قدر قابل تأملی کاهش می دهد، یعنی هر خانمی در سال فقط حدود 6 بار می تواند ازدواج موقت داشته باشد! آیا این با غرب میشود مقایسه کرد که یک زن می تواند هر روز را با چند مرد باشد؟!

    همچنین در نظام اسلام زنی به این سمت می رود که امکان ازدواج دائم نداشته باشد وگرنه به این مسئله پاسخ مثبت نخواهد داد، زنی که بهره ای جز مهریه ندارد، و همچنین بعد از رابطه باید عدّه نگه دارد، طبیعتا اولویت او ازدواج دائم است و خیلی باید تحت فشار بوده و از ازدواج دائم ناامید باشد که به ازدواج موقت رضایت دهد؛ اما از آنجا که این محدودیت ها در برابر زن و مرد غربی نیست به راحتی این مسئله گسترش می یابد.

    بنابراین در یک کلام اگر تمام قطعات پازل اسلام درست اجرا شود این احکام نه تنها جای نگرانی نخواهند داشت، بلکه خود مایه رفع نگرانی خواهند بود.


    پی نوشت ها:
    1. ر.ک: مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، ج19، ص340و341.
    2. طوسی، محمد بن حسن، المبسوط فی فقه الامامیه، تحقیق محمدباقر بهبودی، مکتبة الرضویه، تهران، ج6، ص4.
    3. برای اطلاع بیشتر در مورد تعدد زوجات به این آدرس ها مراجعه بفرمایید:
    http://www.askdin.com/showthread.php...727#post971727
    http://www.askdin.com/showthread.php...690#post811690
    4. برای مطلعه بیشتر در خصوص مسئله کنیز به این آدرس ها مراجعه بفرمایید:
    http://www.askdin.com/showthread.php...407#post829407
    http://www.askdin.com/showthread.php...221#post989221
    http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post975136
    5. اشعرى قمى، احمد بن محمد بن عیسی، النوادر، مدرسة الامام المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، چاپ اول، 1408ق، ص87
    6. کلینی، محمد، الكافي، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج5، ص452
    7. همان، ج5، ص452
    8. لطف آبادی، حسین، روان شناسی رشد،(2) نوجوانی، جوانی و بزرگسالی، تهران، نشر سمت، چاپ چهارم، 1381ش، ص95.
    9. به عنوان نمونه به دو روایت در این خصوص اشاره می شود:
    پیامبر(صلی الله علیه و آله) چنین می فرمایند: «عَلَيْهَا أَنْ تَطَيَّبَ بِأَطْيَبِ طِيبِهَا وَ تَلْبَسَ أَحْسَنَ ثِيَابِهَا وَ تَزَيَّنَ بِأَحْسَنِ زِينَتِهَا وَ تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً»؛ بر زن لازم است که بهترین عطر خود را استعمال کرده، وبهترین لباس خود را بپوشد، و به زیباترین شکل خود را زینت کند، و خود را صبح و شام بر شوهرش عرضه کند(الکافی، ج5، ص508)
    همچنین از امام صادق(علیه السلام) چنین روایت شده است: «خَيْرُ نِسَائِكُمُ الَّتِي إِذَا خَلَتْ مَعَ زَوْجِهَا خَلَعَتْ لَهُ دِرْعَ الْحَيَاءِ وَ إِذَا لَبِسَتْ لَبِسَتْ مَعَهُ دِرْعَ الْحَيَاء»؛ بهترین زنان شما کسی است که چون با شوهرش خلوت کند، پیراهن حیا از تن بکند، و هرگاه خود را پوشانید، لباس حیا را نیز بپوشد.(الکافی، ج5، ص324)
    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۹:۴۳
    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

صفحه 14 از 14 نخست ... 4121314

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 63

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود