جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان ذبح گاوي كه در آيه 67 سورة بقره آمده چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521

    مطلب داستان ذبح گاوي كه در آيه 67 سورة بقره آمده چيست؟




    با سلام



    اين داستان آن گونه كه از قرآن و تفاسير بر ميآيد، چنين بود كه يك نفر از بني اسرائيل به طرز مرموزي كشته ميشود
    در حالي كه قاتل معلوم نيست
    به همين جهت در بين قبايل و اسباط بني اسرائيل درگيري ميشود.

    هر يك آن را به طايفه و افراد قبيلة ديگر نسبت ميدهد و خويش را تبرئه ميكند.

    داوري را براي فصل خصومت نزد حضرت موسي (ع) ميبَرَند و حلّ مشكل را از او خواستار ميشوند، و چون از طُرُق عادي حلّ اين قضيّه ممكن نبود،

    و از طرفي ادامة كشمكش ممكن بود منجر به فتنة عظيمي ميان بني اسرائيل گردد، حضرت موسي (ع) با استمداد از لطف پروردگار از طريق اعجازآميزي به حلّ اين مشكل، آن چنان كه در آيات بعد از اين آيه در قرآن ميخوانيد ميپردازد.

    دستور داده ميشود كه گاوي را سر ببرند، كه مادّه باشد؛ نه پير و از كار افتاده و نه بِكر و جوان، بلكه ميان اين دو باشد.

    بني اسرائيل دست از پرگويي برنداشتند و گفتند: از پروردگارت بخواه براي ما روشن كند كه رنك آن بايد چگونه باشد؟!
    حضرت موسي (ع) گفت: خداوند ميفرمايد:زرد رنگ و يكدست كه رنگ آن بينندگان را شاد و مسرور سازد

    هر بار با بهانهجويي كار را مشكلتر ساختند.
    مجدداً حضرت موسي (ع) گفت: خدا ميفرمايد: گاوي باشد كه براي شخم زدن، رام نشده و براي زراعت آبكشي نكند و از هر عيبي بركنار باشد، حتي رنگ ديگري در آن نباشد.

    در اينجا بني اسرائيل گفتند: حالا حقّ مطلب را ادا كردي!. سپس گاو را با هر زحمتي بود، به دست آوردند و آن را سر بريدند، ولي مايل نبودند اين كار را انجام دهند!
    به آنها دستور داده شد: قسمتي از گاو را به مقتول بزنيد تازنده شود و قاتل را معرّفي كند.

    قرآن مجيد ميفرمايد: كذلك يحيي اللّه الموتي' ؛ خداوند اين گونه مردگان را زنده ميكند، و اين گونه آيات خود را به شما نشان ميدهد تا تعقل كنيد .
    قرآن كريم در آخرين آيه به مسأله قساوت و سنگدلي بني اسرائيل ميپردازد.

    ميتوانيد در اين باره به ترجمه تفسير الميزان، ج اوّل، ص262 به بعد و تفسير نمونه، ج اوّل، ص300 به بعد مراجعه بفرمايد.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 5


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود