جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راز جاودانگي عزت و افتخار حسيني

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    مطلب راز جاودانگي عزت و افتخار حسيني




    با سلام

    عزت و افتخار با پسوند "حسيني" بيانگر آن است كه در آموزه هاي ديني و فرهنگ ائمه(ع) با عزت و افتخار فرهنگ و رويكرد مادي تفاوت دارد،‌ گرچه در لفظ اشتراك دارند.



    از منظر امام حسين(ع) عزت و افتخار و آزادي، در خدا محوري، تكليف گرايي، رهايي از قيد و بند هاي ماديت و تسليم نشدن در برابر ستم و قيام عليه رهبر ظالم و قانون شكن ظهور مي كند.


    گرچه قيام موجب شهادت گردد.
    عزت و افتخار بدين معنا در برابر رويكرد مادي قرار مي گيرد كه در فرهنگ ماديت،‌ آزادي و افتخار در ثروت اندوزي،‌ فخر به امتيازات مادي و مغلوب نمودن طرف مقابل در جنگ، ظهور مي كند.



    امام حسين(ع) با اين نگرش از آزادي و افتخار - كه اصطلاحاً از آن به عنوان عزت و افتخار حسيني ياد مي شود - عليه ستم، قانون شكني و رهبر ستمگر قيام نمود.[1]


    و قيام او الگويي خوب براي همگان بود، چنان كه خود بدان اشاره نمود.[2]



    قيام امام حسين(ع) گرچه در زمان محدود و مكان معيّن به وجود آمد ولي شعاع آن تمام جهان را فرا گرفت و آزادي خواهان جهان امام حسين(ع) نمودِ آزادي خواهي خواندند و قيام و عزّت و افتخار حسيني جاويدانه شد.


    بي ترديد عوامل متعدد در جاويدانگي عزّت و افتخار حسيني تأثير گذار بوده است كه به برخي از آن ها اشاره مي شود:‌

    1- آزادي خواهي و عزّت مندي

    آزادي زيباترين واژه اي است كه همگان حتي دشمنان آزادي آن را دوست دارند. از اين رو آزادي خواهان جهان و انبيا با ستمگران مبارزه نمودند تا مظلومان آزاد باشند و عدالت بر قرار گردد.

    امام حسين(ع) به عنوان رهبر آزادي خواه و بر ضد آزادي ستيزان قيام نمود. و اين قيام در زماني شكل گرفت كه خفقان و ستم جامعه اسلامي را فرا گرفته بود و يزيد و يزيديان به دين زدايي پرداخته و از هيچ ستمي عليه حق و حق گرايان دريغ نمي كردند؛ از اين رو امام مرگ در راه خدا را زينت دانسته[3]

    و تسليم نشدن در برابر ستم و اسير ذلت نشدن را عزت و افتخار دانست:

    "موت في عزٍّ من حياه في ذلّ؛[4]
    مرگ با عزّت بهتر از زندگي با ذلّت است".

    هم چنين حضرت در برابر بيعت خواستن يزيد فرمود: "ناپاكِ ناپاك زاده مرا بين دو چيز: شمشير و ذلّت مخيّر قرار داده، اما ذلّ از ما بسيار دور است".[5]

    الموت اولي من ركوب العار والعار اولي من دخول النار[6]

    مرا عار يايد از اين زندگي كه سالار باشم كنم زندگي
    امام حسين(ع) نه تنها آزادي خواه بود كه دشمنان خويش را نيز به آن فرا خواند:[7]

    گر شما را به جهان دين و آييني نيست لااقل مردم آزادة دنيا باشيد
    آزادي خواهي و ستم ستيزي و حق گرايي امام حسين(ع) موجب شد كه غير مسلمانان از قيام او درس گرفته و او را دوست بدارند، زيرا او به همگان درس آزادي داد.

    مهماتماگاندي - رهبر فقيد هندوستان - از قيام كربلا به عنوان الگو ياد نمود.[8]
    درس آزادي به دنيا داد رفتار حسين
    بذر همت در جهان افشاند افكار حسين
    با قيام خويش بر اهل جهان معلوم كرد
    تابع اهل ستم گشتن بود عارحسين


    2- خدامحوري:
    يكي از علل رمز جاويدانگي عزت و افتخار حسيني در خدا محوري ظهور مي كند. خدا محوري كه در اخلاص، تكليف گرايي،‌تقوا و ... ظهور مي كند در صحنة كربلا به اوج خود رسيد.

    امام حسين(ع) پيش از خروج از مدينه هر گونه شائبه دنياگرايي، رياست طلبي و جنگ قدرت را رد نمود وانگيزة قيام را اصلاح امت اسلامي[9] و حفظ دين و بدعت زدايي دانست.[10]

    از سوي ديگر حضرت بارها از تسليم شدن در برابر خواست خدا و جلب رضايت او سخن گفت.

    امام در آخرين لحظات زندگي عرضه داشت: "... صبراً علي فضائك، لا معبود سواك، يا غياث المستغثين، صبراً علي حكمك، يا غياث من لا غياث له...؛[11]

    بارخدايا ! من در برابر حكم تو شكيبايم، جز تو معبودي نيست،‌ اي فريادرس دادخواهان،‌ بر حكم و تقدير تو شكيبا هستم، اي فرياد رس آن كه فرياد رسي ندارد".


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    3- سفارش و سيرة معصومان در پاسداري از عزت و افتخار حسيني:

    يكي از علل جاويدانگي عزت و افتخار حسيني،‌سفارش و سيرة عملي معصومان(ع) در پاسداري از قيام امام حسين(ع) است.

    پيشوايان دين هم خود به پاسداري از حماسة حسيني مي پرداختند و هم ديگران به پاسداري از نهضت حسيني فرا مي خواند؛ از اين رو ائمه(ع) عزاداري مي كردند.[12]
    و ديگران را به عزاداري سفارش مي نمودند.[13]

    برگزاري مراسم عزاداري در تمام مناسبت ها، به ويژه ايام محرّم و صفر، موجب شد كه قيام امام جاويدانه بماند.
    امام سجاد(ع) چهل سال براي امام حسين(ع) گريه مي كرد.[14]


    4_ پاسداري از دين و ارزش ها:
    يكي از علل جاويدانگي عزت حسيني، پاسداري از دين و ارزش هاي آن است.

    امام حسين(ع) در شرايطي قيام نمود كه يزيد به دين زدايي و شعار:" لعبت هاشم بالملك فلا خبرٌ جاء ولا وحيٌ " نزل سرداد .[15]
    دين ستيزي رهبران ستمگر موجب شد كه مردم از معارف دين فاصله گرفته و باورهاي ديني مردم تضعيف گردد.
    از اين رو امام حسين(ع) يكي از اهداف قيام خويش را حفظ دين خواند.[16] و همگان را به قيام عليه رهبران دين ستيز و قانون شكن دعوت كرد.[17]

    بي ترديد قيام امام حسين(ع) نقش اساسي در حفظ دين داشت. از اين رو مي توان گفت: بي اظهار محبت پيامبر به امام حسين(ع) و حفظ دين از سوي امام حسين(ع) رابطه وجود دارد: "حسين مني و أنا من حسين".[18]
    همچنين پيامبر فرمود: " إنّ لقتل الحسين حرارهٌ في قلوب المؤمنين لا بترد أبداً ".[19]
    دلهاي همه خداپرستان كانون محبّت حسين است.




    پی نوشت ها:
    [1] موسوعه كلمات الامام الحسين، ص 360.
    [2] تاريخ طبري، ج 4، ص 304.
    [3] مقرم، مقتل الحسين، ص 357؛ اعيان الشيعه، ج1، ص 593.
    [4] ارشاد مفيد،‌ ص 235؛ موسوعه كلمات الامام الحسين، ص 421.
    [5] نفس المهموم، ص 131؛ مقتل خوارزمي،‌ج 2، ص 7.
    [6] كشف الغمه، ج2، ص 32؛ مقرّم، مقتل الحسين، ص 345.
    [7] مقتل خوارزمي، ج 2، ص 32؛ بحارالأنوار، ج 45، ص 51.
    [8] جواد محدثي،‌فرهنگ عاشورا، ص 279.
    [9] تحف العقول، ص 239؛ مناقب شهر آشوب، ص 89.
    [10] حياه الامام الحسين، ج2، ص 262.
    [11] مقرّم مقتل الحسين، ص 283؛ ينابيع الموده، ص 18.
    [12] لهوف، ص 209؛ نفس المهموم (ترجمة كمره اي) ، ص 602.
    [13] بحارالأنوار، ج 44،‌ص 293، لهوف، ص 9؛ وسايل الشيعه، ج 10، ص 392.
    [14] لهوف، ص 209.
    [15] مقرم،‌ مقتل الحسين، ص 357؛ مقاتل الطالبيين، ص 80.
    [16] تاريخ طبري، ج 4، ص 266.
    [17] موسوعه كلمات الامام الحسين، ص 360.
    [18] احقاق الحق، ج 11، ص 265؛ بحارالأنوار،‌ج 43، ص 261.
    [19] جامع الاحاديث الشيعه، ج12، ص
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود