جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختلافات دین با مذهب

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    اختلافات دین با مذهب




    1– دين از طرف خدا و مذهب ساخته بشر است دين الهي خرافات ندارد ولي مذهب مخلوط خرافات است

    2– دين عامل وحدت است ولي مذهب موجب تفرقه و جنگ و عناد وانزوا است

    3–يك عرب بيسواد در يك ساعت دین را ياد مي گرفت ولي مذهب سخت و مشكل است و بايد پنجاه سال درس بخوانند تا شايد بفهمند و مجتهد شوند

    4– در دين كسي حق فتوي و راي و صدور حكم و قانون ندارد و صدور حكم و قانون مخصوص خداست ( ان الحكم الا الله ) ولي در مذهب هر امام و مجتهد وغیره ای با توجه به مصلحت و سیاست اظهار حکم می کندیا نمی کند !

    5– در دين خدا احكام آن تغيير و تبديل ندارد ولی احکام مذهب را گاهی سیاست ومصلحت تعیین می کند
    نه خدا

    6– در دين بايد دائما" اولي الامري ميان مردم مجري احكام خدا باشد ولي در مذهب ممكن است اولي الامرقرنها !! غايب و از دسترس مردم خارج باشد

    7- در دين اسلام بحكم آيه 74 سوره فرقان ( و جعلنا للمتقين اماما ) هر كسي مي تواند با كسب علم و عمل امام المتقين گردد ولي در مذهب امام منحصر به چند نفري است كه اهل مذهب معين كنند

    8– در دين اسلام به حكم آيه ( لئلا يكون للناس علي الله حجه بعد الرسل ) پس از انبياء كس ديگري حجت نيست ولي در مذهب هر امامي حجت و هر طلبه ای حجت الاسلام است
    9– در دين اسلام فقط قرآن سند و مدرك است و پيروانش بايد آن را درك كرده و ميزان قرار دهند ولي در مذهب صدها كتاب روایی و حدیثی ديگر مدرك و سند است

    10– دين اسلام غير خدا را در عالم هستي موثر نمي داند ولي در مذهب گرچه به زبان منکرند ولی هر مرشد و امام و امامزاده ای بلكه گاهي احجار و اشجار نيز موثر هستند ( امور تمام عالم در هرشب قدر به امامی عرضه می شود!! ( ولایت تکوینی !!)

    11– در اسلام، در عبادت خواندن غير خدا شرك است وفرموده : ( قل انما ادعوا ربي ..... ) ولي در مذهب خواندن غیر خدا لازم و موكد است

    12– در اسلام شعائر ديني منحصر است به آنچه خدا دستور داده ولي در مذهب شعائر مذهبي من درآوردي بسيار است ، از قبيل گنبد و بارگاه و علم و كتل و سينه زدن و زنجير كوبيدن و دم گرفتن و امثال اينها
    13– فروع واحکام عبادات دين عدد معيني بوده ولي در مذهب انبوهی از شاخ و برگ دارد بطوریکه عقل انسان در ازدحام این همه گم می شود تا دومی را یاد بگیرد اولی را فراموش کرده است

    14– در دين اسلام هر امام و مامومي بايد تابع دين باشند و دين هر دو يك جور است ولي در مذهب امام و امامت اصل دين است نه تابع آن

    15– در دين الهي تعيين عدد و شماره اصول دين با خداست ولي در مذهب تعيين اصول دين با مذهبيون است

    16– در دين الهي دين امام و ماموم و تكليف آن فرقي ندارد ولي در مذهب فرق دارد

    17– در دين الهي تملق و چابلوسي و مداحي و ثنا خواني براي غير خدا نيست ولي در مذهب تملق و چابلوسي و مداحي براي بزرگان مذهب لازم است

    18– در دين كسي حق گرفتن اجر براي تبليغ دين ندارد ولي در مذهب گرفتن اجر رايج و از لوازم مذهبي است
    19– دين اسلام دين تبعيض نژاد نيست و همه مردم مساويند و امتياز نزد خدا تقوي است ولي مذهب سيد و غيرسيد و روحاني و غير روحاني و امام و ماموم و ایثارگران هر كدام امتيازاتي دارند

    20– در دين الهي خمس و سهم امام نبود و رسول خدا از كاسب و تاجر سهم امام نگرفته ولي در مذهب اين چيزها از واجبات مذهبي است

    21– در اسلام وقف و نذر براي مقبره ها و گورستانها نبوده و بلكه اسراف و حرام است ولي در مذهب موقوفات و نذورات براي مقبره ها بسيار و از رسوم آن است

    22– مقررات ديني موجب عزت و رفعت و شهامت است ولي در مقررات مذهبي موجب ذلت و تملق و ریا کاری است
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۹:۳۷

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40515



    با سلام
    جناب نوری میبینم که آقای سجودی هم روی شما خیلی تاثیر گذشته!!؟

    معنى و مفهوم ؛
    محققان لفظ دین را در آثار سه قوم دیده اند:
    1 در لغت آرامى لغت اقوام ساكن شمال بین النهرین به معناى حكم و قضا به كار گرفته شده است .

    2 در لغت عرب به معناى رسم و عادت و شریعت آمده است .

    3 در اوستا دین به معناى شریعت و مذهب آمده است . و در اصطلاح عرف ، دین شریعتى است كه به وسیله یكى از فرستادگان الهى یا مدعیان نبوت آورده شده است .

    دین كلمه اى است عربى كه در زبانهاى سامى (عبرى و آرامى ) نیز به كار رفته و به معناى قضاوت و جزا هم آمده است ؛ مانند: (یوم الدین ) كه به معناى روز جزا و داورى است .

    و در لغت عرب به معناى اطاعت و انقیاد هم آمده آنگونه كه به معناى آئین و شریعت هم به كار رفته شده است . لفظ دین در اوستا به صورت (وئنا) آمده كه به معناى وجدان و ضمیر پاك است .

    در فرهنگ اسلام دین را اینگونه معنى كرده اند:
    دین عبارت است از اقرار به زبان و اعتقاد به پاداش و كیفر در آن جهان و عمل به اركان و دستورات آن.

    دین در اصطلاح اسلامى
    دین در اصطلاح اسلامى به دو معنى آمده است :
    1 دین ، احكام و دستوراتى است كه از طرف پروردگار براى راهنمایى جامعه بشرى بر رسولان و پیامبران حق وحى شده باشد.
    2 دین ، یعنى (ملت ) (ملة ابراهیم ) و (شریعت )؛ شریعت محمد (ص ).

    دستورات پیامبران الهى را مى توان به سه دسته تقسیم كرد:
    1 اعتقادات ؛ مانند توحید و نبوت و معاد.
    2 دستورات اخلاقى ؛ سیر و سلوك انسانى و....
    3 تكالیف عملى ؛ عمل بر طبق احكام و دستورات دینى .

    معنى مذهب و فرق آن با دین
    مذهب مصدر میمى و ماءخوذ از ذهب است كه در زبان عربى به معناى طریقه و روش است . در تعابیر علماء دین ، مذهب طریقه خاص دین است .
    جرجانى مى گوید كه : دین منسوب به خداست و ملت منسوب به پیامبر و مذهب مذهب جعفرى یا حنفى ، یا حنبلى ، یا مالكى و شافعى .
    غالبا اختلافات و افتراقات یك دین را مذهب گویند، مانند: مذهب كاتولیك ، پروتستان ، ارتودكس در دین مسیح . و نیز آمده است كه مذهب به معناى طریقه و روش است .
    در اصطلاح متكلمان ، مذهب به معناى روش خاصى است در فهم مسائل اعتقادى كه منشاء اختلاف در آن توجیه مقدمات منطقى و یا تفسیر ظاهر قرآن است ؛ مانند مذهب شیعه امامیه ، مذهب اشاعره ، مذهب و معتزله . و در اصطلاح فقهى به معناى روش خاصى در استنباط احكام از ظواهر كتاب و سنت است ، مانند مذهب جعفرى ، حنفى ، مالكى ، شافعى ، حنبلى و

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    دين از طرف خدا و مذهب ساخته بشر است دين الهي خرافات ندارد ولي مذهب مخلوط خرافات است

    با سلام

    ممنون از رضاي بزرگوار در تعريف دين و مذهب


    هر فردي اندكي در زمينه مباحث دين و اسلام مطالعه داشته باشد خواهيد فهميد كه دين اسلام از طرف خداوند بر بشر توسط پيامبر نازل شده است

    و وقتي دين اسلام از طرف نا اهلان و جاهلان به گمراهي كشيده شد پيروان واقعي دين اسلام به ناچار بر حمايت خود از قوانين اسلام تاكيد كردند و همان راه خدا و رسول (ص) را پيمودند

    در اين ميان براي اين كه فرق اسلام ناب از اسلام اميخته به انحرافات جدا شود نام مبارك شيعه ( از طرف هر خود يا ديگران ) بر اين فرقه اسلامي گذاشته شد

    اين گفته ها زماني درست بود كه دين و اسلام قوانيني جدا از هم داشته باشند

    ولي عالمان و متخصين در دين خود به خوبي بر اين امر وقف اند كه دين و مذهب در يك راستا قدم بر مي دارند و دستورات مذهب همان دستورات دين است


    ادامه دارد.....




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    دين عامل وحدت است ولي مذهب موجب تفرقه و جنگ و عناد وانزوا است


    باز سلام


    اين نوشته هم همچو ديگر نوشته هاي غلام علي بدون دليل و سند و مدرك است

    و ادعايي بيش نيست

    غلام علي چه دلايلي داريد كه مذهب عامل تفرقه است

    چرا نمي خواهيد قبول كنيد ، مذهبي كه قوانين راستين اسلام ناب را در خود جا داده است همان اسلام ناب است و بقيه فرقه ها اميخته اي از حق و باطل اند

    مذهب شيعه به عبارتي دنباله رو همان اسلام ناب است و شيعه =اسلام است


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349




    جناب نوری پیش از این هم به شما تذکر داده شد که در معنای متداول دین مقسم مذاهبه و شما هم هر حرفی در این زمینه و در چارچوب ضروریات دین بزنین (با فرض قابل اعتنا بودن!) خودش یه مذهب و قسیم دیگر مذاهبه (خواه مذهب کلامی خواه فقهی و...)، به سلامتی اسم هم که براش انتخاب کردین: مکتب نوریسم!، پس اینقدر حرف از دین در برابر مذهب نزنین...


    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۴:۳۴

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  11. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود