صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275

    حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن




    حد و اندازه حجاب از دیدگاه اسلام و قرآن



    دین دارانِ مسلمانِ درست کردار، مبنا و پایه ی دینمداری خویش را، سخنان خدا قرار می دهند. خدا در دین اسلام بسیار آشکارا با احکامی قطعی، اعمالی را نهی کرده و انجام رفتارهایی را به ایمان آورندگان به اسلام، سفارش کرده است. اما چگونه است که از پس این احکام روشن و تکرار مکرر خود خداوند که می گوید: «ما قرآن را برای وعظ و اندرز، بر فهم آسان کردیم»(1) کسانی تاویل گر و تفسیر گر چنان رشد و نمو پیدا کرده و پای گستاخی را تا به اندازه ای دراز کرده که در جایگاه خداوندی، برای مردم حکمی را به نام خدا صادر کنند ؟

    آیا خدا انتظاری به غیر از بشارت دهندگی مردم داشت؟
    آیا حضرت محمد(ص) چیزی به جز احکام خداوند را برای مردم ابلاغ می کرد ؟
    آیا امکانی وجود دارد که خدا پیامی را جا انداخته باشد تا بشر به رفع نقص بپردازد ؟

    اسلام یعنی کلام خدا (= قرآن). من در هیچ کجای قرآن به حد و حدود حجابی که مفسران مدعی هستند، بر نخوردم و مشخص نیست چگونه برخی مدعی اند که «مو»ی بانوان بایستی پوشیده باشد.

    آیا به راستی خدا نمی دانسته که پوشش مو تا به اندازه ی پیدا نبودن یک تار مو، می توانسته زیان بار باشد؟
    اینکه خدا حد و حدود حجاب مو (پوشش مو) را تا این اندازه( اندازه ای که مفسران ادعا می کنند) نیاورده، دلیل بر کامل نبودن دین خدا است ؟
    آیا اینکه مفسران، زینت را جابجا «مو» تفسیر می کنند، درست است؟
    خدایی که از پوشاندن گردن و سینه می گوید، یعنی نمی توانسته از پوشاندن سر و مو هم سخن بگوید تا ما مجبور نباشیم کلامش را تفسیر کنیم ؟

    نیک می دانیم دین اسلام در همه عرصه های زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، حضور دارد و پیام و احکامی را سفارش کرده است، حال چگونه است که برخی از مفتی ها احکام شرعی دیگری را که در قرآن نیامده است، مومنان مسلمان را ملزم به اجرای آن می دانند ؟ آیا چنین می پندارند که خدا همه چیز را نگفته است؟ آیا آنان خود بیش تر از خدا می دانند؟

    برای نمونه می توان به احکام زیر اشاره کرد که در قرآن با جزییات کامل از آن سخن گفته شده است:

    احکام حقوقی: ارث، تعزیرات، دیه، قصاص، زنا، حقوق بردگان، مجازات سارق و...
    احکام اقتصادی: ربا، غنیمت، تجارت، خرید و فروش، انفال و ...
    احکام مرتبط با طبیعت: خوردنی ها و آشامیدنی ها از جمله تحریم شراب خواری و...
    احکام زناشویی: ازدواج و نفقه و مهریه و طلاق و ...
    احکام نیایش: نماز، حج، خمس، زکات، روزه، تیمم، امر به معروف و نهی از منکر و ...

    آیا به نظر شما این بدنام شدن مسلمانان، به خاطر دخالت کلام بشری و در نهایت تحریف کلام خدا نیست ؟



    اجازه دهید مردم خود با مراجعه به کلام خدا، دستور اختیاری خداوند را مطابق با کلامش اجرا کنند. پس با هم آیات سوره های مبارکه «النور» و «الأحزاب» را در که در رابطه با پاکدامنی و حجاب است، با سه ترجمه می خوانیم:



    • قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ(2)
    • فولادوند: به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است.
    • مکارم: به مؤ منان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزه تر است، خداوند از آنچه انجام مي‏دهيد آگاه است.
    • خرمشاهی: به مردان مؤمن بگو ديدگان [از نظر بازى‏] فرو گذارند، و ناموسشان را محفوظ بدارند، اين براى آنان پاكيزه‏تر است، بى‏گمان خداوند به آنچه مى‏كنند آگاه است.

    • وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(3)
    • فولادوند: و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد.
    • مکارم: و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤ منان تا رستگار شويد.
    • خرمشاهی: و به زنان مؤمن [هم‏] بگو ديدگانشان را فروگذارند و ناموسشان را محفوظ بدارند و زينتشان را جز آنچه از آن آشكار است، آشكار نكنند، روسريهايشان را بر گريبانهايشان بيندازند، و زينتشان را آشكار نكنند مگر بر شوهرشان يا پدرشان، يا پدران شوهرشان يا پسرانشان، يا پسران شوهرشان، يا برادرشان يا پسران برادرشان، يا پسران خواهرشان يا زنان [همكيش‏]شان، يا ملك يمينهايشان، يا غلامانى كه نيازمند [به زن‏] نيستند، يا كودكانى كه بر نهانيهاى زنان آگاه نيستند، و بگو كه چنان پاى نكوبند تا زينتى كه پنهان داشته‏اند، معلوم شود، و اى مؤمنان همگى به درگاه خداوند توبه كنيد، باشد كه رستگار شويد.

    • يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا(4)
    • فولادوند: اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
    • مکارم: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلبابها (روسري هاي بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براي اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است.
    • خرمشاهی: اى پيامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مسلمان بگو كه روسريهاى خود را بر خود بپوشند، كه به اين وسيله محتمل‏ترست كه شناخته شوند و رنجانده نشوند، و خداوند آمرزگار مهربان است.
    اگر پوشش «مو» برای زنان واجب بود، خدا می گفت با جلباب ( یا هر پوشاک دیگری) مو های خود را بپوشانید. چنانکه خدا حتی از زیور پای زنان(خلخال) هم غافل نبوده است و همچنین زنان را سفارش به پوشاندن عورت خود از کودکان هم کرده است.
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۹:۴۹

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11219



    نقل قول نوشته اصلی توسط برهان نمایش پست ها
    اگر پوشش «مو» برای زنان واجب بود، خدا می گفت با جلباب ( یا هر پوشاک دیگری) مو های خود را بپوشانید. چنانکه خدا حتی از زیور پای زنان(خلخال) هم غافل نبوده است و همچنین زنان را سفارش به پوشاندن عورت خود از کودکان هم کرده است.

    اتفاقا امر پوشش مو با جلباب را خداوند فرموده است
    به معنی جلباب در زبان عرب توجه فرمائید، برای نمونه چند مورد ترجمه فارسی کلمه جلباب را ذکر می کنم
    در مفردات راغب که کتاب دقیق ئ معتبری در خصوص شرح لغتهای قرآن است آمده : «الجلَباب:القَمصُ وَالخُمُر»یعنی پیراهن و روسری

    لسان العرب : جامه ای از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر . زن به وسیله آن سر و سینه خود را می پوشاند.

    قاموس :جامه گشاد و بزرگ، کوچکتر از ملحفه یا خود ملحفه که زن به وسیله آن تمام جامه خویش را می پوشاند.

    پس معلوم می شود جلباب لباس هایی بلند و چیزی شبیه به چادر یا عبا می باشد که از روی سر شروع می شود و بلند است واینکه قرآن امر به نزدیک ساختن جلباب می کند(یُدنین عَلَیهِنَ مِن جلابیبهُنَ)یعنی آنرا بی اثر و بی خاصیت رها نکن ، آنرا جمع و جور کن، خودت را با آن بپوشان .

    در آیه31 سوره نوراگر تاکید بر پوشش گردن و گریبان شده به معنای عدم پوشش سر نیست زنان عرب روسری روی سر قرار می دادند اما از پشت سر می آویختند و گوشها و گردن و جلو سینه نمایان بود.

    این آیه دستور می دهد روسریها را از دو طرف روی گریبان بیاندازید تا قسمتهای یاد شده پوشیده گردد.

    این آیه به صراحت حد پوشش لازم را بیان می کند.
    حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

    حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    اتفاقا امر پوشش مو با جلباب را خداوند فرموده است
    به معنی جلباب در زبان عرب توجه فرمائید، برای نمونه چند مورد ترجمه فارسی کلمه جلباب را ذکر می کنم
    در مفردات راغب که کتاب دقیق ئ معتبری در خصوص شرح لغتهای قرآن است آمده : «الجلَباب:القَمصُ وَالخُمُر»یعنی پیراهن و روسری

    لسان العرب : جامه ای از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر . زن به وسیله آن سر و سینه خود را می پوشاند.

    قاموس :جامه گشاد و بزرگ، کوچکتر از ملحفه یا خود ملحفه که زن به وسیله آن تمام جامه خویش را می پوشاند.

    پس معلوم می شود جلباب لباس هایی بلند و چیزی شبیه به چادر یا عبا می باشد که از روی سر شروع می شود و بلند است واینکه قرآن امر به نزدیک ساختن جلباب می کند(یُدنین عَلَیهِنَ مِن جلابیبهُنَ)یعنی آنرا بی اثر و بی خاصیت رها نکن ، آنرا جمع و جور کن، خودت را با آن بپوشان .

    در آیه31 سوره نوراگر تاکید بر پوشش گردن و گریبان شده به معنای عدم پوشش سر نیست زنان عرب روسری روی سر قرار می دادند اما از پشت سر می آویختند و گوشها و گردن و جلو سینه نمایان بود.

    این آیه دستور می دهد روسریها را از دو طرف روی گریبان بیاندازید تا قسمتهای یاد شده پوشیده گردد.

    این آیه به صراحت حد پوشش لازم را بیان می کند.
    با سلام

    الف)از انجا که جلباب و خمار لباس های سنتی زمان نزول قرآن در عربستان بوده است خداوند از این کلمات استفاده کرده است و هدفش این بوده که هر جامعه ای لباس های سنتی خود را حفظ کند اما مواردی که در ادامه ایه می آید را در آن رعایت کنند.

    ب)با اوردن جلباب و خمار هدف بیان ویژگی های این دو نوع پوشش یعنی پوشش سر و سینه هم بوده و جامعه باید در انتخاب لباس ها این ویژگی ها را در انها رعایت کند.
    به نظر من بهتر است از این به بعد بحث را روی این فرض ها(که کدام درست تر است) و سایر فرضیه های دوستان در مورد کاربرد کلمات جلباب و خمار انجام دهیم.

    ضمن اینکه فلسفه حجاب در قرآن بیان شده است:
    آیه دوم :
    59 سوره احزاب:...ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ...


    2. باید بدانیم خداوند (مستقیما)دستور نداده است که با جلباب و خمار خود را بپوشانید. بلکه گقته است با این جلباب ها و خمار ها چه کنید.(آن را بر روی سینه خود بندازید و ان را بلند تر انتخاب کنید.

    3.می دانیم که پوشش زنان در زمان پیامبر جلباب و خمار بوده(یا حد اقل این کلمات برای انها شناخته شده بوده و از این پوشش ها استفاده می کرده اند) 4.جلباب و خمار معنای کلی پوشش را نیز دارند(همانطور که در معنی ایه هم اورده شده است.) 5.خداوند در این ایه نمی فرماید که تمام زنان باید جلباب و خمار بپوشانند.(اگر چنین بود با موازین عقلی جور در نمی امد که تمام زنان دست از لباس های سنتی خود بر دارند و فقط از چادر و روسری استفاده کنند.)پس چه می گوید؟ دو فرض به ذهن من می رسد:

    1. اول به استناد این ایات که ذکر شده مشخص می شود حکم حجاب در اسلام است.


    59 سوره احزاب:...ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ...
    ...اين براي آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است ...
    پس 1 سوال: اگر جوری لباس بپوشیم که فلسفه حجاب رعایت شود ایا می توان گفت حجاب ما کامل است؟

    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11219



    نقل قول نوشته اصلی توسط برهان نمایش پست ها
    پس 1 سوال: اگر جوری لباس بپوشیم که فلسفه حجاب رعایت شود ایا می توان گفت حجاب ما کامل است؟
    *از نظر شرع مقدس اسلام لباس باید دارای این خصوصیات باشد:
    1-نازک و بدن نما نباشد.
    2- لباس شهرت نباشد.
    3- لباس جنس مخالف نباشد.
    4- مروج فرهنگ ابتذال و دشمنان نباشد.
    5- باعث تهییج و تحریک نگردد.

    بهترین نوع پوشش و لباسی که همه شرایط فوق را در بر گیرد ؛چادر است
    اما به این معنا نیست که هیچ لباس دیگری نمی تواند چنین شرایطی را فراهم آورد .

    * توضیح المسائل مراجع،م832 و845
    حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

    حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    302
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    نقل قول نوشته اصلی توسط برهان نمایش پست ها
    اسلام یعنی کلام خدا (= قرآن). من در هیچ کجای قرآن به حد و حدود حجابی که مفسران مدعی هستند، بر نخوردم و مشخص نیست چگونه برخی مدعی اند که «مو»ی بانوان بایستی پوشیده باشد.
    با سلام خدمت دوستان

    احساس مي كنم بحث از روال منطقي برخوردار نيست مشكلي را كه جناب برهان مطرح كرده اند بحثي مبنايي است و همانطور كه از بيان ايشان پيداست ايشان احكام اسلامي را فقط از قرآن قابل برداشت مي دانند در حالي كه شيعه و سني قرآن و سنت (و ...) را منبع احكام اسلامي مي داند و هيچ شيعه و سني اي ادعا نمي كند كه اسلام يعني فقط قرآن !

    لذا به نظر مي رسد ابتداء بايد اين مسئله حل شود كه آيا اعتقاد ايشان واقعا اينطور است كه نوشته اند اگر اينگونه است اين مسئله نه مربوط به علوم قرآن و نه مربوط به فقه است بلكه مرتبط با علم كلام مي باشد كه متصدي اثبات آن است .

    اگر جناب برهان توضيح بيشتر دارند بفرمايند تا بتوان بحثي منطقي را مطرح كرد
    .
    عاشقم اما ...
    عاشقم اما دلم ويرانه نيست .... در فروغ شمع چون پروانه نيست
    باشم اينجا تا كه پر گيرد دلم ......... عاشقي را هم ز سر گيرد دلم


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشق نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان

    احساس مي كنم بحث از روال منطقي برخوردار نيست مشكلي را كه جناب برهان مطرح كرده اند بحثي مبنايي است و همانطور كه از بيان ايشان پيداست ايشان احكام اسلامي را فقط از قرآن قابل برداشت مي دانند در حالي كه شيعه و سني قرآن و سنت (و ...) را منبع احكام اسلامي مي داند و هيچ شيعه و سني اي ادعا نمي كند كه اسلام يعني فقط قرآن !

    لذا به نظر مي رسد ابتداء بايد اين مسئله حل شود كه آيا اعتقاد ايشان واقعا اينطور است كه نوشته اند اگر اينگونه است اين مسئله نه مربوط به علوم قرآن و نه مربوط به فقه است بلكه مرتبط با علم كلام مي باشد كه متصدي اثبات آن است .

    اگر جناب برهان توضيح بيشتر دارند بفرمايند تا بتوان بحثي منطقي را مطرح كرد
    .
    بسیار خب .

    تصور می کنم همگی بر این قول متفق باشیم که قرآن اولین و مهمترین سند و مرجع اسلام است .

    چون بدون شک و بدون واسطه از جانب خداوند است .

    حرفی از آن مورد شک و تردید احدی از مسلمین قرار ندارد .

    در حالیکه چنین وضعی را در مورد سایر مستندات اسلامی نداریم .

    تاریخ پر است از هزاران هزار مورد جعل حدیث و جعل تاریخ و نقش حاکمان صاحب قدرت و ثروت در تغییر این دستاوردها ...

    بعلاوه اینکه در همان احادیث هم کیست که از مباحثی چون "تقیه" که در اثر خفقان رژیم های حاکم بر معصومین و صاحبان حدیث تحمیل می گردید ، آگاهی نداشته باشد.

    و چقدر احادیث و روایات داریم که خطاب به یک سوال کننده پاسخی مطابق و موافق با میزان فهم و درکش داده شده و همان سوال از شخص شخیصتر و خاصتر پاسخ متفاوتی را دریافت کرده است ...

    پس "قرآن" خالص ترین و کامل ترین گنجینه آسمانی بشر می باشد که بی هیچ تردید و بی هیچ شک و شبهه ای در اختیار بشر قرار دارد.

    بنابراین در مورد بحث حجاب و هر مساله دیگری ، اولین مرجع و اساسی ترین تکیه گاهمان باید کلام الله باشد .
    و چه خوب است کلام معصوم را آویزه گوش کنیم که حتی اگر حدیث متقنی را یافتید و آن را برقرآن عرضه کردید و مطابق نیافتید ، آن را به دیواری بکوبید .

    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    علم
    نوشته
    230
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    10
    صلوات
    1194



    سلام

    پوشش مو : که اگر یکمی تحقیق می کردید متوجه می شوید که مو هم یک زیور است که به زیبای زنان می افزاید .
    نمونه های این زیبای را در جامعه می توانیم ببینیم .
    زنانی که موی خود را بیرون می ریزند به زیبای خود می افزایند و باعث انحراف دیگران می شوند و گناه دیگران.
    ویرایش توسط AsRaR : ۱۳۸۹/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۶:۳۵
    دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
    کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

    گفتند یافت می نشود گشته ایم ما
    گفت آنکه یافت مینشود آنم آرزوست

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    302
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    نقل قول نوشته اصلی توسط برهان نمایش پست ها
    پس "قرآن" خالص ترین و کامل ترین گنجینه آسمانی بشر می باشد که بی هیچ تردید و بی هیچ شک و شبهه ای در اختیار بشر قرار دارد.

    ما هم قبول داريم قرآن سند اصلي است اما پاسخم را نگرفتم آيا شما احاديث را قبول داريد ، آيا همه احاديث را جعلي مي دانيد يا خير ؟ چرا ؟
    بعد از اينكه پاسخ پرسش حقير را فرموديد آن وقت مي شود بحث كرد ...

    عاشقم اما ...
    عاشقم اما دلم ويرانه نيست .... در فروغ شمع چون پروانه نيست
    باشم اينجا تا كه پر گيرد دلم ......... عاشقي را هم ز سر گيرد دلم


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشق نمایش پست ها
    ما هم قبول داريم قرآن سند اصلي است اما پاسخم را نگرفتم آيا شما احاديث را قبول داريد ، آيا همه احاديث را جعلي مي دانيد يا خير ؟ چرا ؟
    بعد از اينكه پاسخ پرسش حقير را فرموديد آن وقت مي شود بحث كرد ...
    ببینید دوست من ،
    موضوع این است که ما داریم در مورد یک منبع اصلی و اساسی اسلام به نام قرآن صحبت می کنیم و قصد داریم ببینیم بیان قرآن کریم از بحث حجاب چگونه است.

    پس تحلیل روایی از این موضوع نخواهیم داشت . و این بدان معنی نیست که روایات صحیحی نداشته باشیم و همه را جعلی بدانیم .

    در قرآن در آیه 59 سوره احزاب بصراحت هدف و فلسفه حجاب ذکر شده است :

    ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ

    حال می خواهیم پیرو همین هدف و فلسفه بحث نماییم و ببینیم حدود و شروطی که خداوند در "قرآن" برای حجاب بیان می کند چگونه است.

    اگر تا اینجا را همراه هستید ادامه بدهیم.
    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    • «در المنجد می‏نویسد: " ''الجلباب: القمیص او الثوب الواسع'' " (یعنی جلباب پیراهن یا لباس گشاد است).در مفردات راغب که کتاب دقیق و معتبری است و مخصوص شرح لغتهای‏ قرآن کریم نگاشته شده است می‏گوید: " ''الجلابیب: القمص و الخمر'' " (یعنی پیراهن و روسری).قاموس می‏گوید: " ''و الجلباب کسرداب و سنمار: القمیص و ثوب واسع للمرأه دون‏ الملحفة او ما تغطی به ثیابها من فوق کالملحفة، او هو الخمار ''. یعنی‏ جلباب عبارت است از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ کوچکتر از ملحفه. و یا خود ملحفه (چادر مانند) که زن به وسیله آن تمام جامه‏های خویش را می‏پوشد، یا چارقد ".در لسان العرب می‏نویسد: " الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المرأه رأسها و صدرها. یعنی جلباب جامه‏ای است از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر. زن‏ به وسیله آن سر و سینه خود را می‏پوشاند ".عبارت " کشاف " نیز قریب به همین است. و در تفسیر مجمع البیان‏ آنجا که لغت را معنی می‏کند می‏گوید: " ''الجلباب خمار المرأه الذی یغطی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة ''. یعنی جلباب عبارت است از روسری ای که در موقع خروج از منزل به کار برده می‏شود و سر و صورت را با آن می‏پوشانند ".ولی ضمن تفسیر آیه می‏گوید: " ''ای قل لهولاء فلیسترن موضع الجیب بالجلباب و هو الملائة التی تشتمل‏ بها المرأه ''یعنی مقصود اینست که با روپوشی که زن به خود می‏گیرد محل‏ گریبان را بپوشاند ".بعد می‏گوید: " و گفته شده است که جلباب همان چارقد است و مقصود آیه اینست که‏ زنان آزاد در وقت بیرون رفتن پیشانیها و سرها را بپوشانند ".
    چنانکه ملاحظه می‏فرمائید معنی جلباب از نظر مفسران چندان روشن نیست. آنچه صحیحتر به نظر می‏رسد اینست که در اصل لغت، کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می‏شده است،
    ولی غالبا در مورد روسریهائی که از چارقد بزرگتر و از ردا کوچکتر بوده است به کار می‏رفته است. ضمنا معلوم می‏شود دو نوع‏ روسری برای زنان معمول بوده است: یک نوع روسریهای کوچک که آنها را خمار یا مقنعه می‏نامیده‏اند و معمولا در داخل خانه از آنها استفاده‏ می‏کرده‏اند. نوع دیگر روسریهای بزرگ که مخصوص خارج منزل بوده است.

    با توجه به این موضوع که شرح دقیقی از جلباب صدر اسلام در دست نیست، نمی توان چندان به گفته ی شما تکیه کرد. برای مثال حمزه اصفهانی هم وقتی که به لباس زنان حضرت محمد(ص) می رسد، نقل می کند که: زنان پیامبر جلباب های سفید و مشکی می پوشند که فراخ و گشاد است.(1) همو می نویسد: مردان هم از این جلباب ها اما بیشتر سفید به تن می کنند.(2)

    با ذکر این موضوع که مردان هم جلباب می پوشیدند، این برداشت بیشتر تقویت می شود که جلباب همانگونه که
    المجند و قاموس می گویند: یک پیراهن گشاد و بلند بوده است که هم مردان و هم زنان از آن بهره می برده اند.«این گونه لباس ها به خاطر گرمی هوا در سرزمین جزیره عرب مناسب مردان و زنان بود.»(3)

    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود