جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احاطه شدن گناه و عذاب ابدی در جهنم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۷
    نوشته
    6
    حضور
    1 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9

    اشاره احاطه شدن گناه و عذاب ابدی در جهنم




    سلام خسته نباشید یکی از سایت های نوشته بود احاطه شدن گناه بر شما موجب میشود که در جهنم جاویدان باشید ،یعنی چی؟یعنی مثلا کسی دروغ بگه یا غیبت کنه تا ابد تو جهنمه یا استمنا کنه ممنون

  2. صلوات ها 4


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    26,232
    حضور
    229 روز 4 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    63612



    با نام و یاد دوست



    احاطه شدن گناه و عذاب ابدی در جهنم


    کارشناس بحث: استاد مشکور



  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,847
    حضور
    43 روز 5 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4714



    نقل قول نوشته اصلی توسط enayat نمایش پست ها
    سلام خسته نباشید یکی از سایت های نوشته بود احاطه شدن گناه بر شما موجب میشود که در جهنم جاویدان باشید ،یعنی چی؟یعنی مثلا کسی دروغ بگه یا غیبت کنه تا ابد تو جهنمه یا استمنا کنه ممنون
    سلام و ادب

    در پاسخ به سؤال شما گفتنی است:

    بر اساس آیات قرآن شریف چندین گروه مشمول عذاب ابدی و همیشگی هستند که از آن جمله می توان به مصادیق: 1. کفر 2. نفاق 3. تکبر 4. تکذیب آیات خدا 5. قتل عمد 6. تجاوز از حدود الهی 7. دشمنی با خدا و رسول 8. رباخواری 9. احاطه بدکاری و ... اشاره نمود.(1) و البته جاودانه شدن عذاب در مواردی که در بالا گفتیم در صورتی است که فرد از عقیده باطل و یا اعمال ناپسندش توبه نکرده باشد و با همان حال مرگ را ملاقات کند. امام باقر (علیه السلام) راجع به قول خداى عز و جل که فرموده: «- وَ لَمْ یصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا... : و بر آنچه کرده‏ اند اصرار نورزند، ...»(2) حضرت فرمود: «اصرار بر گناه اینست که: کسى گناهى کند و از خدا آمرزش نخواهد، و در فکر توبه نباشد،» (کسى که بفکر توبه نیست، ظاهرا قصد تکرار گناه دارد.)(3)

    چنانکه در سؤال مطرح کردید و ما اشاره کردیم احاطه بدکاری و زشت کرداری از جمله مصادیقی است که فرد را در وضعیت سقوط و هلاکت قطعی و ابدی قرار می دهد و از آنجاییکه احاطه گناه و معصیت و نافرمانی خدا موجب غفلت آدمی از توبه و بازگشت و جبران گذشته می شود، تداوم همین مسیر گناه آلود موجب می شود که فرد با همان وضعیت گناه آلود، مرگ را ملاقات کند. و این سرآغاز بدبختی و شقاوت و هلاک و عذاب ابدی است.

    البته احاطه گناهکاری و بدکاری به این معنا نیست که فرد مثلاً گاهی مرتکب دروغ و غیبت و یا دیگر گناهان کبیره مثل استمناء و ... می شود و سپس با لطف و عنایت الهی توبه می کند و مجدداً در اثر غفلت، گناه را تکرار کرده و این فرایند (توبه و گناه) تکرار می شود. بلکه بدین معناست که همه شئون و گوشه گوشه زندگی فرد را اندیشه و نیات و اعمال گناه آلود احاطه کرده به گونه ای که همه وجودش را غفلت و تباهی فراگرفته و اصلاً به توبه و بازگشت و جبران تقصیر و گناه خود توجهی ندارد، در چنین وضعیتی خطر سقوط و هلاکت ابدی و عذاب جاودانه او را تهدید می کند.

    فردی که همه زندگی اش را گناه و معصیت و زشت کرداری احاطه کرده، در لحظه لحظه ی عمرش استعداد فرو افتادن در میادین کفر و نفاق، تکذیب آیات خدا و تجاوز از حدود الهی، کبر و شرک، قتل عمد، دشمنی با خدا و رسول و رباخواری را نیز دارد، از این رو اگر در همان وضعیت یعنی احاطه گناه و بدکاری متوقف بوده و بر گناه مکرر اصرار بورزد و برای توبه و بازگشت و اصلاح وضعیت قبلی اش عزم و اراده ای نداشته باشد بدون شک، کارش به کفر و شرک و دشمنی با خدا و رسول و تکذیب آیات الهی هم خواهد انجامید و پس از مرگ، عذاب ابدی و همیشگی در انتظار اوست. که در ببان رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) این حالت نشانه شقاوت و بدبختی گفته شده: « مِنْ عَلَامَاتِ الشَّقَاءِ جُمُودُ الْعَینِ .....و الْإِصْرَارُ عَلَى الذَّنْب‏» از نشانه‏‌هاى شقاوت و تیره روزى؛ خشکى چشم و .....و گناه دنبال گناه کردن است. (4)

    موفق باشید ...

    پی نوشت ها:
    1. رجوع کنید به آیات: بقره، آیه 161 ؛ نساء، آیه 168 ؛ توبه، آیه 68 ؛ نحل، آیه 29 ؛ تغابن، آیه 10 ؛ نساء، آیه 93 ؛ نساء، آیه 14 ؛ توبه، آیه 63 ؛ بقره، آیه 81 ؛ بقره، آیه 275.
    2. آل عمران، آیه ۱۳۵.
    3. کافی ج‏۲ ۲۸۸ باب الإصرار على الذنب ..... ص : ۲۸۸.
    4. شیخ صدوق، الخصال, ج1 , ص 242.

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۷:۲۱

  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,232
    حضور
    44 روز 6 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1226



    نقل قول نوشته اصلی توسط enayat نمایش پست ها
    یعنی مثلا کسی دروغ بگه یا غیبت کنه تا ابد تو جهنمه یا استمنا
    دروغ گفتن کلید بدی هاست ، اگه دروغ بگی لیاقت جهنم رو داری ، ولی غیبت به نظرم اگه توبه کنی و خدا بهت رحم کنه باعث خسارت نشه شاید بخشیده بشه ، استمنا هم شرایط داره به نظرم .

    البته بدونین اینا نظر منه و بنده حتی تحصیلات حوزه ای هم ندارم

    ولی یه چیز میگم بهش فکر کنین ، یه مسئولی که با دروغ مسئول میشه وضع خودشو بهتر میکنه یه ملت رو به فنا میده جهنم ابدی هم کمشه اگه بدونی چه بدبختی سر ما آورده .
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم والعن اعدائهم

  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,847
    حضور
    43 روز 5 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4714



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    دروغ گفتن کلید بدی هاست ، اگه دروغ بگی لیاقت جهنم رو داری ، ولی غیبت به نظرم اگه توبه کنی و خدا بهت رحم کنه باعث خسارت نشه شاید بخشیده بشه ، استمنا هم شرایط داره به نظرم .

    البته بدونین اینا نظر منه و بنده حتی تحصیلات حوزه ای هم ندارم

    ولی یه چیز میگم بهش فکر کنین ، یه مسئولی که با دروغ مسئول میشه وضع خودشو بهتر میکنه یه ملت رو به فنا میده جهنم ابدی هم کمشه اگه بدونی چه بدبختی سر ما آورده .
    سلام مجدد

    توبه دری است که خداوند بروی بندگانش باز کرده تا انسان بواسطه ی آن بتواند از هر گناهی اعم از گناهان فردی و اجتماعی؛ جوارحی و جوانحی، عقیدتی و عملی خودش را خلاصی ببخشد، البته توبه حقیقی و واقعی کار چندان راحت و آسانی نیست، بلکه گناه نکردن راحت تر از توبه کردن است. از جمله شروط توبه حقیقی ضمن اظهار پشیمانی ظاهری و باطنی و ایمان به مبدأ و معاد، جبران حق الله و حق الناس است، اگر کسی بواسطه دروغ و فریب و یا خیانت، به حقوق دیگران تعدی و ظلم کرده، در صورت توبه نصوح و حقیقی باید نسبت به جبران و ادای حقوق دیگران اقدام کند. در غیر اینصورت گو اینکه توبه نکرده و مستوجب عذاب ابدی خواهد بود.

    موفق باشید ...


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۶
    علاقه
    مطالعه ، فن آوری اطلاعات ، مباحثه ، اجنهاد و...
    نوشته
    2,526
    حضور
    51 روز 9 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    2422



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    اگر کسی بواسطه دروغ و فریب و یا خیانت، به حقوق دیگران تعدی و ظلم کرده، در صورت توبه نصوح و حقیقی باید نسبت به جبران و ادای حقوق دیگران اقدام کند. در غیر اینصورت گو اینکه توبه نکرده و مستوجب عذاب ابدی خواهد بود.

    موفق باشید ...

    سلام و عرض ادب

    یعنی نصوح به تمام زنانی که به ان ها خیانت کرده بود( در حمام زنان) مراجعه کرده و از آن ها حلالیت طلبیده بود؟


    پس ستار بودن خداوند چه می شود؟
    دکتر بهشتی :
    ھر جا دیدید که میگویند: دین و اسلام ھست ولی عدالت اجتماعی نیست،
    بدانید دین و اسلامش ُقلابی است
    عیسى علیه السلام :
    حق را از اهل باطل فراگیرید و باطل را از اهل حق فرا نگیرید.
    سخن سنج باشید.

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,847
    حضور
    43 روز 5 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4714



    نقل قول نوشته اصلی توسط شروحیل نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    یعنی نصوح به تمام زنانی که به ان ها خیانت کرده بود( در حمام زنان) مراجعه کرده و از آن ها حلالیت طلبیده بود؟


    پس ستار بودن خداوند چه می شود؟
    سلام و تشکر

    مقصود از تجاوز و تعدی به حقوق دیگران، مواردی است که موجب حق الناس شود، یعنی العیاذ بالله حقی مادی یا معنوی را از کسی سلب کنیم، به مال و اموال دیگران دست درازی کنیم، آگاهانه و عامدانه سدّ راه هدایت شخص یا اشخاصی شویم و نظائر آن ... کاری که نصوح مرتکب می شد گناهی شخصی بود که ریشه در هوسرانی وی داشت فلذا پس از توبه حقیقی، نصوح مورد رحمت و غفران الهی قرار گرفته و توبه اش پذیرفته شد.


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,847
    حضور
    43 روز 5 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4714

    راهنما جمعبندی




    پرسش:
    چه رابطه ای بین احاطه گناه بر روح آدمی و عذاب ابدی وجود دارد آیا این مسأله شامل گناهانی نظیر دروغ و غیبت و استمناء هم می شود؟

    پاسخ:

    در پاسخ به سؤال شما گفتنی است:

    بر اساس آیات قرآن شریف چندین گروه مشمول عذاب ابدی و همیشگی هستند که از آن جمله می توان به مصادیق: 1. کفر 2. نفاق 3. تکبر 4. تکذیب آیات خدا 5. قتل عمد 6. تجاوز از حدود الهی 7. دشمنی با خدا و رسول 8. رباخواری 9. احاطه بدکاری و ... اشاره نمود.(1) و البته جاودانه شدن عذاب در مواردی که در بالا گفتیم در صورتی است که فرد از عقیده باطل و یا اعمال ناپسندش توبه نکرده باشد و با همان حال مرگ را ملاقات کند. امام باقر (علیه السلام) راجع به قول خداى عز و جل که فرموده: «- وَ لَمْ یصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا... : و بر آنچه کرده‏ اند اصرار نورزند، ...»(2) حضرت فرمود: «اصرار بر گناه اینست که: کسى گناهى کند و از خدا آمرزش نخواهد، و در فکر توبه نباشد،» (کسى که بفکر توبه نیست، ظاهرا قصد تکرار گناه دارد.)(3)

    بدون شک، احاطه بدکاری و زشت کرداری از جمله مصادیقی است که فرد را در وضعیت سقوط و هلاکت قطعی و ابدی قرار می دهد و از آنجاییکه احاطه گناه و معصیت و نافرمانی خدا موجب غفلت آدمی از توبه و بازگشت و جبران گذشته می شود، تداوم همین مسیر گناه آلود موجب می شود که فرد با همان وضعیت گناه آلود، مرگ را ملاقات کند. و این سرآغاز بدبختی و شقاوت ابدی است. البته این بدان معنا نیست که فرد مثلاً گاهی مرتکب دروغ و غیبت و یا دیگر گناهان کبیره مثل استمناء و ... می شود و سپس با لطف و عنایت الهی توبه می کند و مجدداً در اثر غفلت، گناه را تکرار کرده و این فرایند (توبه و گناه) تکرار می شود.(4) بلکه بدین معناست که همه شئون و گوشه گوشه زندگی فرد را اندیشه و نیات و اعمال گناه آلود احاطه کرده به گونه ای که همه وجودش را غفلت و تباهی فراگرفته و اصلاً به توبه و بازگشت و جبران تقصیر و گناه خود توجهی ندارد،(5) در چنین وضعیتی است که خطر سقوط و هلاکت ابدی و عذاب جاودانه او را تهدید می کند.

    فردی که همه زندگی اش را گناه و معصیت و زشت کرداری احاطه کرده، در لحظه لحظه ی عمرش استعداد فرو افتادن در میادین کفر و نفاق، تکذیب آیات خدا و تجاوز از حدود الهی، کبر و شرک، قتل عمد، دشمنی با خدا و رسول و رباخواری را نیز دارد، از این رو اگر در همان وضعیت یعنی احاطه گناه و بدکاری متوقف بوده و مکرراً بر گناه، اصرار بورزد و برای توبه و بازگشت جدی و اصلاح وضعیت قبلی اش عزم و اراده ای نداشته باشد بدون شک، کارش به کفر و شرک و دشمنی با خدا و رسول و تکذیب آیات الهی هم خواهد انجامید.(6) و پس از مرگ، عذاب ابدی و همیشگی در انتظار اوست. این حالت، در ببان رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) نشانه شقاوت و بدبختی گفته شده: « مِنْ عَلَامَاتِ الشَّقَاءِ جُمُودُ الْعَینِ .....و الْإِصْرَارُ عَلَى الذَّنْب‏» از نشانه‏‌هاى شقاوت و تیره روزى؛ خشکى چشم و .....و گناه دنبال گناه کردن است. (7)

    پی نوشت ها:
    1. رجوع کنید به آیات: بقره/ آیه 161 ؛ نساء/ آیه 168 ؛ توبه/ آیه 68 ؛ نحل/ آیه 29 ؛ تغابن/ آیه 10 ؛ نساء/ آیات 93 و 14 ؛ توبه/ آیه 63 ؛ بقره/ آیات 81 و 275.
    2. آل عمران/ آیه ۱۳۵.
    3. کلینی، محمدبن یعقوب، کافی، کتابفروشی علمیه اسلامیه، تهران، 1369، ج‏۲ ، ص ۲۸۸، باب الإصرار على الذنب.
    4. توبه دری است که خداوند بروی بندگانش باز کرده تا انسان بواسطه ی آن بتواند از هر گناهی اعم از گناهان فردی و اجتماعی؛ جوارحی و جوانحی، عقیدتی و عملی خودش را خلاصی ببخشد، البته توبه حقیقی و واقعی، یعنی توبه نصوح، کار چندان راحت و آسانی نیست، بلکه گناه نکردن راحت تر از توبه کردن است.
    5. از جمله شروط توبه حقیقی ضمن اظهار پشیمانی ظاهری و باطنی و ایمان به مبدأ و معاد، جبران حق الله و حق الناس است، اگر کسی بواسطه دروغ و فریب و یا خیانت، به حقوق دیگران تعدی و ظلم کرده، در صورت توبه نصوح و حقیقی باید نسبت به جبران و ادای حقوق دیگران اقدام کند. در غیر اینصورت گو اینکه توبه نکرده و مستوجب عذاب ابدی خواهد بود.
    6. «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ»؛ سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند این شد که آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند (زیرا معصیت، دل را تاریک کند و چون بسیار شود به ظلمت کفر انجامد). روم/ آیه 10.
    7. ابن بابویه (شیخ صدوق)، محمد بن علی، الخصال، کتابچی، تهران، 1377، ج1، ص 242.


  16. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۷/۰۷/۱۲, ۰۰:۱۷ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود