صفحه 3 از 3 نخست 123
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات اعتقادی و سردرگمی

  1. #21

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    یک کلام: علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,319
    حضور
    89 روز 21 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6696



    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    اتفاقا خیلی هم ضرورت دارد. درغیر اینصورت این اسمش تحقیق نیست. میشه القائات
    نگفتم مقلدانه بخوانند که می فرمایید: القائات! گفتم دقیق و منتقدانه بخوانند؛ چرا که اگر به معیارها و ملاک هایی که در کتب دینی معتبر مثل کتب شهید مطهری(ره) آمده دقت کنند و بعد بروند سراغ کتاب های ضد دین اشکالی ندارد؛ اما اگر خالی الذهن به سراغ کتاب های ضد دین بروند ممکن است اسیر مغالطات و تحریک احساسات شوند...

    مثلا کسی که ملاک های فلسفی، ومفاهیم امکان و وجوب وجود و مانند آن را خوب بفهمد دیگر می فهمد اصلا مهم نیست بیگ بنگ یا فرگشت اثبات شود یا نشود! اما کسی که فاقد این ملاک ها باشد ممکن است اسیر ادبیات علم گرایانه غربی ها شود! غرور علمی تجربی در غرب، ممکن است منجر به نادیده گرفتن فقر آنها در فلسفه و علوم عقلی شود! و شخص به خاطر مسائل علمی چون فرگشت و بیگ بنگ خداناباور شود در حالی که اصلا این دوتا به هم ربطی ندارند!

    یا حق

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  2. صلوات ها 2


  3. #22

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    113
    حضور
    2 روز 19 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    151



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    نگفتم مقلدانه بخوانند که می فرمایید: القائات! گفتم دقیق و منتقدانه بخوانند؛ چرا که اگر به معیارها و ملاک هایی که در کتب دینی معتبر مثل کتب شهید مطهری(ره) آمده دقت کنند و بعد بروند سراغ کتاب های ضد دین اشکالی ندارد؛ اما اگر خالی الذهن به سراغ کتاب های ضد دین بروند ممکن است اسیر مغالطات و تحریک احساسات شوند...

    مثلا کسی که ملاک های فلسفی، ومفاهیم امکان و وجوب وجود و مانند آن را خوب بفهمد دیگر می فهمد اصلا مهم نیست بیگ بنگ یا فرگشت اثبات شود یا نشود! اما کسی که فاقد این ملاک ها باشد ممکن است اسیر ادبیات علم گرایانه غربی ها شود! غرور علمی تجربی در غرب، ممکن است منجر به نادیده گرفتن فقر آنها در فلسفه و علوم عقلی شود! و شخص به خاطر مسائل علمی چون فرگشت و بیگ بنگ خداناباور شود در حالی که اصلا این دوتا به هم ربطی ندارند!
    اگر منظورتون در حد ابتدا خواندن چند جلد از کتابهای شهید مطهری است که اختلافی نداریم. اما اگر منظورتان ابتدا خوب فهمیدن فلسفه اسلامی است با شما موافق نیستم.
    ابتدا یک حاشیه: میفرمایید دقیق و منتقدانه ابتدا فلسفه اسلامی و آثار شهید مطهری را بخواند بعد دقیق و منتقدانه وارد مطالعه منابع مخالف شود. آنگاه چنین شخصی اگر نتایج مطالعه دقیق و منتقدانه خودش را در قالب یک مقاله یا کتاب منتشر کند چه سرنوشتی در انتظارش است (ارتداد)
    از این موضوع که بگذریم حرف شما را ممکن است دیگران نیز به پیروانشان بگویند مثلا یک متکلم مسیحی بگوید ابتدا کلام مسیحی را بخوبی یاد بگیر بعدش برو سراغ کتابهای اسلامی چون آنها مغالطات دارند و تو نمیتوانی تشخیص بدهی.
    در اینصورت ممکن است از هزار نفر یک نفر هم نتواند ابتدا کلام مسیحی را به خوبی یاد بگیرد تا بعد بتواند وارد اسلام بشود. و شما این رو توصیه نخواهید کرد.
    پس این یک راهکار خوب منطقی و جهانشمول نیست.
    راهکار خوب:
    1- فرد منصفانه به همه نظرات تواما توجه میکند. و در حد خودش قضاوت میکند. ولی در این صورت به قول شما ممکن است کمی با تشتت فکری روبرو شود بعد با خودش بگوید اصولا دین اگر از جانب خدا بود باید راهی آسان برای حقانیت آن برای بنده هاش میگذاشت و آن را موکول به مطالعات رشته تخصصی نمیکرد بعد کلا دین را محق نمیداند هرچند ممکن است مفید بداند. (مفید بودن غیر از حقانیت است)
    2- ممکن است بعد از آن فرد که به قول شما میبیند توانایی اش در تشخیص مغالطات بکار رفته در اسلام و افکار دیگر کم است از طرفی با خودش میگوید تشخیص دین نباید پیچیدگی ای داشته باشد و باید به راحتی هر چه تمامتر امکان پذیر و قابل تست باشد ولی چون بعد از مدتی به مباحث دینی علاقهمند شده سعی میکند اگر توانست نیازهای زندگیش رو برطرف کنه (که اکثر مردم از این مرحله عبور نمیکنند) بعدش مقدماتو ابزارهای مطالعه تخصصی را فراهم کند مثلا منطق یاد بگیرد. زبان یاد بگیرد. هوشش را افزایش بدهد. و ...
    ویرایش توسط صـادق خان : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۴:۵۷

  4. صلوات ها 2


  5. #23

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    3,303
    حضور
    50 روز 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5140



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد جواد 78 نمایش پست ها
    سلام
    خسته نباشید...
    من امسال 18 سالم تموم شد و وارد 19 سالگی شدم...
    راستش چند وقتی هس ک درگیر مسائل فلسفی شدم اوایل زیاد فک نمیکردم ولی الان دیگه خیلی زیاد شده فکر به وجود خدا , قرآن واقعا از طرف خداست ؟ , اصن چرا زندگی میکنیم و جهنم و بهشتی وجود نداره و...
    برای جواب به سوال هام هم به ویکیپدیا مراجعه کردم ولی به شدت از دین دور شدم به حدی ک وجود خدا هم برام سخت شده..
    راجب قرآن خوندم تو سایت ویکیپدیا اما به شدت با چیزایی ک از قرآن میدونم تناقض داشت و میشه گفت تو همه چی سردرگم شدم.کنکورم هم خراب کردم و واقعا دچار یه کلافگی عجیبی شدم.
    سلام
    شک آغاز خوبی است اما پایان خوبی نیست.
    معمولا انسانها برای اینکه بتوانند به مراتبی بالاتر در دانش و معرفت برسند باید در آنچه می دانند دچار شک شوند و قائل باشند آنچه می دانند تمام حقیقت نیست بلکه ممکن است سطح بالاتری از آن هم باشد...و اینگونه برای کشف علوم بیشتر سعی و تلاش می کنند...
    اما هر مقصدی را باید از راه خودش رفت...شما برای اطلاع و آگاهی از مسائل فیزیکی سراغ فلسفه نمی روید برای اطلاع از قرآن سراغ کتاب شیمی نمی روید پس نباید برای آموختن دین سراغ دانشنامه های عمومی که هرکس می تواند در آن دخل و تصرف کند بروید. قرآن کریم هم به ما توصیه کرد که منبع علمی خود را بخوبی انتخاب کنیم. "فلینظر الانسان الی طعامه" که در حدیث امام صادق ع آمده: انسان بنگرد غذای علم و دانش را از چه کسی می گیرد. مطمئنا هرکسی شایستگی ارائه یک علم و دانش به ما نیست و ما باید علم و دانش را از معتبرترین منابع آن بگیریم.
    شما پیش از اینکه به منابع غیر معتبر در معرفی دین و آموزه های دین مراجعه کنید باید از منابع معتبر برخوردار شوید و وقتی از آن کاملا استفاده کردید و سوالهایتان پاسخ خود را پیدا کرد سراغ سایر منابع بروید و اشکالات و ابهامات سایر منابع را هم ببینید. آنگاه است که ممکن است یک اشکال شما را به تلاشی علمی برای یافتن پاسخ سوالی بی جواب رهنمون شود اما قبل از این اشکالات و ابهامات نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه شما را از راه باز می دارد.
    در خصوص افرادی که در نظام اسلامی دچار لغزش خیانت دنیاپرستی و امثال آن می شوند باید بگوییم که آنها هم مثل شما یک داوطلب برای عمل به دین بوده اند و همانطور که ممکن است شما اشتباه کنید آنها هم خطا و اشتباه می کنند پس اصلا ملاکی برای سنجش دین نیستند همانطور که شما ملاک سنجش دین نیستید.
    یا علیم


    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  6. صلوات ها 2


  7. #24

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    یک کلام: علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,319
    حضور
    89 روز 21 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6696



    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    اگر منظورتون در حد ابتدا خواندن چند جلد از کتابهای شهید مطهری است که اختلافی نداریم. اما اگر منظورتان ابتدا خوب فهمیدن فلسفه اسلامی است با شما موافق نیستم.
    بله منظور من هم تخصص در فلسفه اسلامی نیست، در حد همین آگاهی که یک باور را برای انسان باور پذیر و منطقی کند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    ابتدا یک حاشیه: میفرمایید دقیق و منتقدانه ابتدا فلسفه اسلامی و آثار شهید مطهری را بخواند بعد دقیق و منتقدانه وارد مطالعه منابع مخالف شود. آنگاه چنین شخصی اگر نتایج مطالعه دقیق و منتقدانه خودش را در قالب یک مقاله یا کتاب منتشر کند چه سرنوشتی در انتظارش است (ارتداد)
    خیر، ارتداد معنای خاصی دارد که بحث از آن مجال خود را می طلبد! این همه نگاه های نقادانه به دین و تعالیم دین میشود، بحث تا بحث علمی باشد مشکلی نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    از این موضوع که بگذریم حرف شما را ممکن است دیگران نیز به پیروانشان بگویند مثلا یک متکلم مسیحی بگوید ابتدا کلام مسیحی را بخوبی یاد بگیر بعدش برو سراغ کتابهای اسلامی چون آنها مغالطات دارند و تو نمیتوانی تشخیص بدهی.
    در اینصورت ممکن است از هزار نفر یک نفر هم نتواند ابتدا کلام مسیحی را به خوبی یاد بگیرد تا بعد بتواند وارد اسلام بشود. و شما این رو توصیه نخواهید کرد.
    پس این یک راهکار خوب منطقی و جهانشمول نیست.
    اتفاقا من به پیروان تمام ادیان و مکاتب فکری می گویم با نگاه نقادانه ادله و معتقدات دینی خودشان را مطالعه کنند، اگر آنها را کافی نیافتند به دنبال پاسخ باشند.
    بنده معتقدم برای ابطال مسیحیت مطالعه متون خودشان کفایت می کند!


    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    1- فرد منصفانه به همه نظرات تواما توجه میکند. و در حد خودش قضاوت میکند. ولی در این صورت به قول شما ممکن است کمی با تشتت فکری روبرو شود بعد با خودش بگوید اصولا دین اگر از جانب خدا بود باید راهی آسان برای حقانیت آن برای بنده هاش میگذاشت و آن را موکول به مطالعات رشته تخصصی نمیکرد بعد کلا دین را محق نمیداند هرچند ممکن است مفید بداند. (مفید بودن غیر از حقانیت است)
    همانطور که عرض کردم بنده هم منظورم از مطالعه دینی، تخصص در دین نیست، لذا کار چندان سختی نیست.
    اما، دقت کنید اما اگر کسی بخواهد کتاب های ضد دین را هم بخواند خب اینجا وارد حیطه تخصصی شده است، اینجا نمی تواند بدون فهم تخصصی از دین به مطالعه تخصصی مباحث ضد دینی برود! چون چه بخواهیم و چه نخواهیم مباحث تخصصی مطرح شده اند، اینکه بیگ بنگ و فرگشت آیا با وجود خداوند در تعارض هسند یا نه مووضعات جزئی مطرح می کند که بحث را ریز و تخصصی می کند، اما مباحث و ملاک های کلی دینی بحث خیلی دشواری نیست.

    البته بنده مخالف خواندن کتاب های ضد دینی نیستم، اما باید کفه ترازوی دو طرف یکسان باشد، یعنی اگر انسان خودش تخصص دارد که هیچ، وگرنه در کنار یک مشاور متخصص آنها را بخواند تا بتواند درست قضاوت کند.

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  8. صلوات


  9. #25

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    113
    حضور
    2 روز 19 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    151



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    خیر، ارتداد معنای خاصی دارد که بحث از آن مجال خود را می طلبد! این همه نگاه های نقادانه به دین و تعالیم دین میشود، بحث تا بحث علمی باشد مشکلی نیست.
    این پاسخ را که در نقل قول از این مطلب میفرمایید خواهشا فقط به فکر علم کلام که توجیه دین با هر پاسخی است نباشید یعنی عملا وقتی میگویید خیر، یعنی چاپ مقاله و کتاب در نقد قرآن ممنوع نیست؟ یا خیر ارتداد در صورتی است که فرد تحقیقاتش را برای خودش نگه دارد و به دیگران نگوید؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    اتفاقا من به پیروان تمام ادیان و مکاتب فکری می گویم با نگاه نقادانه ادله و معتقدات دینی خودشان را مطالعه کنند، اگر آنها را کافی نیافتند به دنبال پاسخ باشند.
    بنده معتقدم برای ابطال مسیحیت مطالعه متون خودشان کفایت می کند!
    تا با متضاد آنها و نقد آنها آشنا نشوند ممکن است به ذهن خودشان چیزی نرسد و همان تفاسیر و توجیهات خودشان را کافی بدانند. مثلا همان مسیحی غرق در محبت خدای خودش هم بشود. مطمئنید همین را توصیه میکنید؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    همانطور که عرض کردم بنده هم منظورم از مطالعه دینی، تخصص در دین نیست، لذا کار چندان سختی نیست.
    اما، دقت کنید اما اگر کسی بخواهد کتاب های ضد دین را هم بخواند خب اینجا وارد حیطه تخصصی شده است
    چرا اگر کسی یک دوره تفسیر قران و یک دوره سیر مطالعاتی شهید مطهری را بخواند وارد حیطه تخصصی نشده است ولی اگر کتاب ضد دین بخواند وارد حیطه تخصصی شده است؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    همانطور که عرض کردم بنده هم منظورم از مطالعه دینی، تخصص در دین نیست، لذا کار چندان سختی نیست.
    اما، دقت کنید اما اگر کسی بخواهد کتاب های ضد دین را هم بخواند خب اینجا وارد حیطه تخصصی شده است اینجا نمی تواند بدون فهم تخصصی از دین به مطالعه تخصصی مباحث ضد دینی برود! چون چه بخواهیم و چه نخواهیم مباحث تخصصی مطرح شده اند، اینکه بیگ بنگ و فرگشت آیا با وجود خداوند در تعارض هسند یا نه مووضعات جزئی مطرح می کند که بحث را ریز و تخصصی می کند، اما مباحث و ملاک های کلی دینی بحث خیلی دشواری نیست.
    این که بدیهیه که هر دو تخصصی و غیر تخصصی وجود داره چرا ضد دینی تخصصی هست ولی دینی خیر؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    البته بنده مخالف خواندن کتاب های ضد دینی نیستم، اما باید کفه ترازوی دو طرف یکسان باشد، یعنی اگر انسان خودش تخصص دارد که هیچ، وگرنه در کنار یک مشاور متخصص آنها را بخواند تا بتواند درست قضاوت کند.
    این نظرتون درسته هرچند نظر اسلام این نیست. اگر مخالف نیست ارتداد نویسنده آن مطلب چه معنی ای دارد؟
    بیان جامعترش هم این میشه که همچنانکه نظر اون فرد رو به عالم مسلمون عرضه میکنی هرچیزی رو به مخالفش هم عرضه کن ببین اون چی میگه.
    ویرایش توسط صـادق خان : ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ در ساعت ۰۴:۵۴

  10. صلوات


  11. #26

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    یک کلام: علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,319
    حضور
    89 روز 21 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6696



    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    عملا وقتی میگویید خیر، یعنی چاپ مقاله و کتاب در نقد قرآن ممنوع نیست؟
    بحث و ابراز نظر در محافل علمی مشکلی ندارد، تاریخ و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) پر است از این بحث ها در مورد وجود خدا، یا اوصاف و افعال او
    بنابراین اگر بحث و نوشتن در صورتی که شرایط مساوی بوده و عوام فریبی نباشد مشکلی ندارد

    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    مثلا همان مسیحی غرق در محبت خدای خودش هم بشود. مطمئنید همین را توصیه میکنید؟
    من عرض نکردم با احساسات، عرض کردم با نگاه دقیق عقلی و نقادانه! جدّا معتقدم اگر هر کسی نسبت به اعتقاداتش با نگرش دقیق و بدون دخالت احساسات نگاه کند به حقانیت اسلام و بطلان سایر مکاتب پی خواهد برد. مثلا همین مثال مسیحی که زدید، همین که کتاب آسمانی مسیحیت سند قطعی ندارد برای ناکارآمدی این دین کفایت می کند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    چرا اگر کسی یک دوره تفسیر قران و یک دوره سیر مطالعاتی شهید مطهری را بخواند وارد حیطه تخصصی نشده است ولی اگر کتاب ضد دین بخواند وارد حیطه تخصصی شده است؟
    من عرض نکردم یک دوره تفسیر، و یا یک دوره آثار شهید مطهری، خب شهید مطهری آثار عمومی دارد، آثار تخصصی هم دارد، من آن چند جلدی که اعتقادات را به ورت عمومی و با زبان ساده بیان کرده را عرض کردم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صـادق خان نمایش پست ها
    این نظرتون درسته هرچند نظر اسلام این نیست. اگر مخالف نیست ارتداد نویسنده آن مطلب چه معنی ای دارد؟
    نظر اسلام را شما بهتر می دانید یا بنده؟!
    بارها عرض کرده ام هیچ کسی تا زمانی که در محافل علمی به دنبال بحث و کشف حقیقت باشد اعدام نمی شود، اما اگر رفت بین عوام و شروع کرد به شبهه پراکنی این حرکت بوی توطئه میدهد نه بوی حرکت علمی، این عوام فریبی است، نه آزاد اندیشی!

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  12. #27

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    26
    حضور
    1 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    21



    با سلام
    تحقیق درباره ی اصول دین کاری سهل الوصول است و زمان بر نیست پس این که شما زمان زیادی است که درگیر اصول دین هستید غیرطبیعی است . به نظر من مشکل شما این است که کسی برای شما اصول دین را به شکل ساده بیان نکرده و شما درگیر یک سری سوالات سخت و پیچیده شده اید . به هیچ عنوان ناامید نباشید و به خود تلقین بی ایمانی نکنید . پیدا نکردن جواب چندتا سوال که انسان را از دین خارج نمی کند . خب بعد از اینکه به شکل ساده اصول دین برایتان جا افتاد یقینا باز آن شبهات و سوالات مثل یک فکر سمج در سر شما خواهد آمد آن وقت چون شما استدلال قانع کننده دارید با مرور آن استدلال ساده ولی قانع کننده افکار سمج را از خود دور خواهید کرد ولی بعد از چند وقت احساس خواهید کرد آن استدلال های ساده دیگر حس یقین را در شما ایجاد نمی کند و به دنبال پاسخ دادن به سوالات و شبهات سمج خواهید رفت اینجا باید هوشیار باشید و این کار نکنید می دانید چرا ؟ چون تفکر درباره اصول دین ممکن است در ابتدا حس یقین را در انسان ایجاد کند ولی بعد از مدتی آن حس از بین می رود جالب است بدانید که فلسفه یقین آور نیست بلکه اعمال ما در راه عبودیت خداوند است که به مرور باعث طی پله های نردبان یقین می شود و هرچه در مسیر عبودیت قدم برداریم یقین ما اضافه می شود پس به استدلال های ساده ولی قانع کننده اکتفا کنید و خود را غرق در سوالات پیچیده نکنید و بدانید آن حس شکی که دارید با کنجکاوی بیشتر از بین نمی رود بلکه عمل انسان‌ است که به مرور باعث ایجاد یقین می شود پس برای داشتن مراتب بالای یقین باید صبر و پشتکار داشته باشید .
    یا علی
    ویرایش توسط Amir1377 : ۱۳۹۷/۰۶/۰۶ در ساعت ۰۲:۳۸

  13. صلوات ها 2


  14. #28

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    26
    حضور
    1 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    21



    من خودم به شخصه معجزاتی از امام حسین(ع) دیدم که اگه براتون تعریف کنم از شدت ایمان موهای بدنتون سیخ میشه که گفتنش در این مجال نمیگنجه . اگه نتونستی با راه حل بالا از شر افکار مزاحم خلاص بشی من به عنوان شخصی که معتقده شهادت میدهم که دین اسلام دین برحقه و مذهب شیعه صحیح ترین مذهب هاست و خیالت رو بابت صحیح بودن دینت راحت میکنم البته اگه منو آدم راست گویی بدونی . ناگفته نمونه منم خودم مدتی دچار وسواس فکری بودم .

  15. صلوات ها 2


  16. #29

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    یک کلام: علی(سلام الله علیه)
    نوشته
    3,319
    حضور
    89 روز 21 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6696

    جمع بندی




    پرسش:
    من به تازگی وارد 19 سالگی شده ام، و ذهنم پر از سوالاتی در مورد خدا و قرآن شده است، اینکه چرا زندگی می کنیم؟ آیا بهشت و جهنمی وجود دارد؟ برای جواب سوالاتم به سایت ویکی پدیا مراجعه کردم اما مطالبی در مورد قرآن آورده شده بود که مرا سردرگم کرد و احساس می کنم به شدت از دین دور شدم. احساس میکنم قرآن از جانب خدا نیست و یا وقتی بمیریم میریم هیچ می شویم.
    همچنین بدرفتاری مسلمانان بر تردیدم افزوده است، مثلا وقتی نگاه میکنم به اختلاس هایی که امثال خاوری مرتکب شده اند، یا فیلم هایی که پخش شده از زن های با حجاب که به کسانی که بی حجاب هستند فحاشی میکنند.

    پاسخ:

    من کاملا شما را درک می کنم، شما در آغاز جوانی و از سنین حساسی هستید که انسان با سوال های زیادی روبرو میشود و می خواهد خودش حقیقت را بفهمد، و این اتفاقا خیلی خوب و طبیعی بوده و اصلا جای نگرانی نیست، اما مسئله مهم این است که برای گرفتن پاسخ سوالاتش به کجا مراجعه کند.

    حقیقت این است که شما برای جواب سوالهاتون به بد جایی مراجعه کرده اید! ویکی پدیا یک منبع اطلاعات عمومی است که توسط یه عده مقاله نویس نوشته میشود، در بسیاری از مقالات آن سلیقه های شخصی برای انتخاب مطالب به وضوح دیده میشود! به همین خاطر در مسائل دینی هرگز منبع خوب و قابل اعتمادی به شمار نمیرود. بلکه گاهی در لفافه شبهه اندازی می کند. شما برای هر مسئله ای باید به سایت های تخصصی همان عرصه مراجعه کنید.
    در هر صورت برای پاسخ باید به چند نکته خیلی خیلی مهم توجه بفرمایید:

    نکته اول:
    اسیر جوّ حاکم بر فضای مجازی نشوید، تبلیغات سنگین و گسترده ای که امروزه علیه دین شکل گفته دلالت بر حقانیت این تبلیغات نیست، وزیر ارتباطات می گوید: کمتر از 5 درصد از فضای شبکه های مجازی به تبلیغ دین مشغول است...!! این یعنی ما درگیر یک جنگ کاملا نابرابر هستیم، اما نباید نسبت به مسیرمان دلسرد شویم.
    امام علی(سلام الله علیه) می فرمایند: «يَا مَعْشَرَ النَّاسِ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِه‏»؛ ای جماعت مردم، در مسیر درست و مسیر هدایت از کم بودن نفرات نترسید.(1)

    این جریان بی دینی امروز میخواهد دین را فقط از نگاه خداناباورانی چون صادق هدایت و نیچه و راسل و داوکینز و مانند آن به ما معرفی کند، در حالی که حتی در بین خود غربی ها شخصیت های بسیار برجسته تری هستند که سخنان خوبی در مورد دین دارند، اما هرگز آنها را برای مردم ما نقل نمی کنند، نقش مذهب در سلامت روان که ویلیام جیمز پدر روانشناسی مدرن آمریکا به آن اشاره می کند، یا خدمات پیامبراسلام(صلی الله علیه و آله) به جامعه بشریت که گوستاولوبون و روسو به آن اشاره کرده اند، و...
    بنابراین در این جنگ بین دینداران و بی دینان اسیر کمیّت نشوید، چون کمیّت واقعا به سمت یک طرف سنگین تر است، روی کیفیت حرف ها تمرکز کنید.

    نکته دوم:
    در مورد اینکه برخی از مسلمانان بد رفتار می کنند یا امثال خاوری که پول بیت المال را برداشته و فرار کرده اند اولا: این یک طرفه نیست، مگر کسانی که خدا و قیامت را باور ندارند همگی آدم های خوبی هستند؟ دزدی نمی کنند؟ بد اخلاقی نمی کنند؟

    ثانیا این رفتارها اصلا دخالتی در حق و باطل بودن اعتقاد ندارد؛ اگر به یک کسی که خدا را قبول ندارد بگویید منکرین خدا و معاد در فلان منطقه اقدام ضد بشری انجام دادند می گوید خب رفتار آنها بد بوده، چه ربطی به درستی یا نادرستی اعتقادشان دارد؟ و این حرف هم حرف درستی است. درستی یا نادرستی رفتار ربطی به درستی و نادرستی اعتقادات ندارد.
    حساب دین از متدینین جداست، تشخیص حقانیت دین از روی رفتار متدینان مسیری خطاست، همانطور که پزشکی که خودش سیگار میکشد یا تغذیه ناسالم دارد هرگز شما را نسبت به علم پزشکی بدبین نمی کند!

    ثالثا: مگر من و شما به امثال خاوری ایمان آورده ایم که با لغزش آنها ایمان ما هم بلغزد؟ اصلا خاوری را شما مسلمان حساب می کنید؟ ما به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امام علی(سلام الله علیه) و امام حسین(سلام الله علیه) است که ایمان می آوریم، امثال خاوری چه نسبتی با اسلام دارند؟
    مراقب باشیم به جای پیامبر(صلی الله علیه و آله) به اختلاس گران ایمان نیاوریم که چنین ایمانی فرو خواهد ریخت، امام صادق(سلام الله علیه) در روایت زیبایی می فرمایند:
    «مَنْ دَخَلَ فِي هَذَا الدِّينِ بِالرِّجَالِ أَخْرَجَهُ مِنْهُ الرِّجَالُ كَمَا أَدْخَلُوهُ فِيهِ وَ مَنْ دَخَلَ فِيهِ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ»؛ کسی که به خاطر مردم وارد این دین شود، همان مردم او را از دین خارج می سازند، و کسی که به خاطر قرآن و سنت وارد این دین شود حتی اگر کوه ها زایل شوند ایمان او زوال نمی پذیرد.(2)

    اسلام برنامه ای برای نزدیک شدن به خداوند است، و هر کسی باید خودش را با این برنامه به خدا نزدیک تر کند، ممکن است شما از من که عمامه به سر دارم به خدا و اسلام نزدیک تر باشید، پس چرا باید ایمانتان را به ایمان من گره بزنید؟
    امثال خاوری فقط نماد نفاق هستند، نه نماد اسلام، کسی که ذره ای مسلمان باشد می داند که یک مثقال از پول بیت المال چنان حسابرسی سنگینی دارد که به تمام خوشی های دنیا نمی ارزد!

    نکته سوم:
    اگرچه انسان نباید در اصول دین تقلید کند اما برای تبیین این اصول و شنیدن استدلال های دینی باید با یک مشاور دینی در ارتباط باشد، همان طور که در هر رشته ای مثل پزشکی و مکانیک و مانند آن نیازمند یک متخصص است تا با او مشورت کند، این که انسان تصمیم بگیرد خودش برای تحقیق به سایت ها و شبکه ها مراجعه کند که برخی از آنها ضد دین هستند چنین تحقیقی نتیجه ای جز گمراهی نخواهد داشت. چون پشت این سایت ها متخصصین ضد دین نشسته اند، و پاسخ متخصصین ضد دین را باید متخصصین دین بدهند، نه عموم مردم!

    حضور یک انسان غیر متخصص در برابر مطالب آنها مثل این است که شخصی با اطلاعات دینی پایین، برای مناظره با یک متخصص ضد دین روبرو شود! خب نتیجه چنین مناظره ای از قبل روشن است! بنابراین برای چنین رویارویی یا انسان باید خودش متخصص باشد یا یک متخصص را در کنار خودش داشته باشد.

    نکته چهارم:
    بر فرض محال حتی اگر خدا و آخرتی در کار نباشد ما ضرر نمی کنیم، چون تمام دستورات دین منطقی و موافق با فطرت بشر است، مگر خوش اخلاق بودن بد است؟ مگر بی بند و باری جنسی نداشتن بد است؟ مگر مهربانی با پدر و مادر بد است؟ مگر پرهیز از خوردن مال مردم بد است؟
    از آن طرف از عالمان دین، تا روان شناسان دین مثل ویلیام جیمز، و تا سرسخت ترین منکرین خدا مثل داوکینز همگی قبول دارند که دین موجب آرامش شگفت انگیزی در انسان میشود که هرگز در افراد بی خدا یافت نمیشود؛ مگر این ها آثار کم ارزشی است؟

    بنابراین حتی اگر بر فرض محال خدا و آخرتی در کار نباشد کسی که دین را قبول می کند هیچ ضربه ای نمی خورد بلکه بهره ها می برد، اما در مقابل، اگر خدا و آخرت باشد، آیا می توان آسیبی که یک منکر دین و خدا خواهد دید را محاسبه کرد؟ قرآن کریم هم به این مسئله اشاره نموده و خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرماید:
    «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ثُمَّ كَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ في‏ شِقاقٍ بَعيد»؛ (به کافرین) بگو: به من خبر دهيد: اگر [قرآن‏] از سوى خدا باشد و سپس شما به آن كافر شويد، چه كسى گمراه‏تر از چنین کسی خواهد بود كه در مخالفتى دور [از من منطق‏] قرار دارد؟(3)

    امام صادق(سلام الله علیه) نیز در استدلال مشابهی به ابن ابی العوجاء فرمودند:
    «إِنْ يَكُنِ الْأَمْرُ كَمَا تَقُولُ وَ لَيْسَ كَمَا تَقُولُ نَجَوْنَا وَ نَجَوْتَ‏ وَ إِنْ يَكُنِ الْأَمْرُ كَمَا نَقُولُ وَ هُوَ كَمَا نَقُولُ نَجَوْنَا وَ هَلَكْت‏»؛ اگر مطلب اين باشد كه تو مى‏گويى (و خدا و قيامتى در كار نباشد) كه مسلما چنين نيست، هم ما اهل نجاتيم و هم تو، ولى اگر مطلب اين باشد كه ما مى‏گوئيم، و حق نيز همين است، ما اهل نجات خواهيم بود و تو هلاك مى‏شوى‏.(4)

    جهان آخرت دیگر صحبت بر سر 70، 80 سال دنیوی نیست، زندگی نامحدود است! دینداران 70، 80 سال دنیا را با انسانیت طی می کنند و اگر آخرتی نباشد که بین ایشان و بی دینان اختلافی نیست، اما اگر آخرت باشد صحبت از میلیاردها سال است که راه بازگشتی برای جبران نیست!

    نکته پنجم:
    تفکر در مورد دین و کشف مسیر درست خوب است، اما مراقب باشید این مسئله به یک وسواس فکری برای شما تبدیل نشود، چون در این صورت غیر قابل کنترل خواهد شد. امروز بسیاری از جوانان هستند مراجعه میکنند که به شدت دچار افسردگی و پریشان حالی شده اند، صبح تا شب فکر و ذهنشان شده است این مسائل! و آرامششان به هم ریخته است!
    افراط در فکر کردن وسواس گونه در یک مسئله به جایی می رسد که مثل وسواس تمیزی و پاکی دیگر دست خود اشخاص نیست، مهمترین چیز در این میان آرامش روحی و روانی شماست، اگر می بینید که پرداختن به این مباحث ارامش شما را به هم زده و تبدیل به یک وسواس شده فعلا دست نگه دارید، ابتدا آرامش را به خودتان برگردانید، سپس در آرامش، یک به یک مباحث را دنبال کنید.

    در آرامش است که می توانید مسیر درست را تشخیص دهید.، اولویت را به آرامش خودتان اختصاص دهید، و به افکار شرک آلود ناخودآگاهتان توجهی نکنید، و هرگز از اینکه این افکار شرک آلود به ذهنتان می آید عذاب وجدان نگیرید، چون در روایات از پیامبر(صلی الله علیه و آله) هم تصریح شده که این افکار که دست خود انسان نیست هیچ گناهی نداشته و بر انسان بخشیده شده اند(5) چرا که فکر کردن به آنها کار را خراب تر کرده و می تواند به یک وسواس فکری منجر شود.

    نکته ششم:

    شما باید یک برنامه مطالعاتی برای خودتان تنظیم کنید، با توجه به سنی که دارید این کتاب ها می توانند کتاب های خوبی برای شما باشند:
    کتاب در جستجوی خدا نوشته آیت الله مکارم شیرازی
    کتاب نشانه هایی از او نوشته آیت الله سید رضا صدر
    کتاب "توحید" و "معاد" نوشته شهید دستغیب
    و جلد اول، و جلد چهارم از مجموعه آثار شهید مطهری
    این کتاب ها را مطالعه کنید

    همچنین اگر سوال یا شبهه ای در ذهنتان مطرح شد آن را با کارشناسان مورد اطمینان دینی در این سایت یا در جای دیگری در میان گذاشته، و پاسخ بگیرید، نگذارید این شبهات در ذهنتان انبار شود، چون حجم شبهات که زیاد شود مانع از تمرکز درست میشود، و این خودش سبب ناآرامی ذهن خواهد شد، چون شما به دنبال پاسخ هر کدام از شبهات که بروید ذهنتان درگیر سایر شبهات شده و نمی گذارد پاسخ به دلتان بنشیند.

    نکته هفتم:


    از آنجا که مهمترین شبهه ای که مطرح کرده اید در مورد قرآن است، من فقط چند نکته در این رابطه عرض می کنم:

    اول: آیا من اگر به شما بگویم حافظ و سعدی حتی یک روز در حوزه ادبیات فعالیت نداشته اند اما این اشعار و این نثرها را از خود سروده اند شما باور می کنید؟ کسی اگر بخواهد در یک حوزه نوآوری داشته باشد باید سال ها در آن حوزه کار کرده باشد، مثلا نیما یوشیج که به عنوان مبدع یک سبک نو در شعر سرودن بوده است خب کسی نبوده که با شعر گفتن بیگانه باشد، عمرش را در این راه صرف کرده است.

    اما قرآن در نهایت فصاحت و بلاغت و با یک نوآوری در سبک و اسلوب از سوی کسی آمد که حتی برای سواد خواندن و نوشتن هم به مکتب نرفت! هرگز دست به قلم نبرد.
    اسلوب آیات قرآن ممتاز و یگانه است، به گونه ای که حتی با خطبه های خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) کاملا متفاوت است، یعنی اگر جملات خطبه های خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) را در کنار آیات قرآن بگذارید، آیات قرآن به راحتی قابل تشخیص است.

    در بین سایر متون عربی نیز به راحتی میتوان آیات قرآن را تشخیص داد، یک سبک کاملا نو و جدید در ادبیات عرب است. حتی به راحتی می توان آیات قرآن را از لابلای جملات امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه تشخیص داد، و این نشان دهنده اسلوب ویژه قرآن است.

    دوم: نکته دیگر پیشگویی قرآن کریم است که کسی هرگز نخواهد توانست مانند آن را بیاورد، و تا امروز این وعده محقق شده است، کسانی هم که خواستند با قرآن مبارزه کنند و مانند آن بیاورند باز از اسلوب خود قرآن تقلید کردند در حالی که این مبارزه نیست! مثل این است که بخواهید با اشعار نیما یوشیج رقابت کنید اما از سبک خود او تقلید کنید، خب این تقلید است، نه رقابت!

    سوم: نکته دیگر ظرافت های علمی قرآن کریم است مانند اشاره به وجود یک ظرافت خاص در انگشتان(6) که ما از آن به اثر انگشت یاد می کنیم؛ یا تنگی نفس هنگام بالا رفتن در آسمان(7)

    چهارم: نکته دیگر که اگرچه ساده به نظر می رسد اما یک دلیل عمیق است برای کسانی که با تدبر نگاه کنند حادثه معاصری است که اتفاق افتاده، یعنی ماجرای غریبی به نام حافظ قرآن شدن یک شبه مرد بیسواد و کم حافظه ای به نام کربلایی کاظم.

    تفصیل ماجرا را با جستجو در اینترنت و خواندن نظرات افردی که از نزدیک ایشان را می شاخته اند دنبال کنید، اما این مرد کسی بوده که به شواهد اطرافیانش حافظه ضعیفی داشته به گونه ای که حتی دعاها را نیز اشتباه می خوانده، اما یک شبه به گونه ای حافظ قرآن میشود که حتی می تواند بگوید مثلا فلان حرف در فلان سوره چند بار به کار ررفته است!

    بزرگان و مراجعی چون آیت الله بروجردی، و آیت الله سبحانی وی را با امتحانات و سوالات دشواری امتحان کرده، و سپس او را تصدیق کردند، چنین شخصیت هایی به راحتی حرف کسی را نمیپذیرند، بسیار سخت گیر تر از امثال من و شما هستند، اما وی را تصدیق کردند.

    این شخصیت به گونه ای بود که اگر آیات قرآن را با هم ترکیب کرده و آیه ای جدید می ساختید به گونه ای که واقعا همه گمان می کردند واقعا یک آیه از قرآن است، تشخیص میداد و به شما میگفت: کدام کلمات را از کدام آیات جدا کرده اید! همانطور که شهید عبدالحسین واحدی او را چنین امتحان کرد، آیه ای ساخت که هیچ کدام از علمای حاضر نمی دانستند در قرآن نیست، اما کربلایی کاظم گفت این آیه نیست، بلکه فلان کلمه را از فلان آیه، فلان کلمه را از فلان آیه اضافه کرده ای و چند تا واو هم از جیبت گذاشته ای...!

    بنابراین نباید اجازه بدهیم این که قرآن در دسترس ما بوده آن را برایمان عادی کند، کسانی که بی طرفانه برای تحقیق سراغ قرآن رفته اند مسیر درست را در قرآن یافته اند، به عنوان مثال زندگی دکتر میلر بزرگترین کشیش مبلغ مسیحیت در کانادا را مطالعه کنید که می گوید گمان می کردم قرآن که 1400 سال پیش از سوی یک عرب در مناطق محروم آورده شده نباید چیز مهمی داشته اشد و خواستم آن را نقد کنم، اما خواندن قرآن همان و مسلمان شدنش همان...!! یا دکتر کینت گریک استاد دانشگاه کمبریج که کتاب "قرآن را چگونه شناختم" را نوشته است
    .

    پی نوشت ها:
    1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج34، ص359.
    2. بحارالانوار، ج2، ص105.
    3. فصلت:52/41.
    4. کلینی، محمد، الكافي، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج1، ص78.
    5. الکافی، ج2، ص463.
    6. قیامت:4/75.
    7. انعام:125/6.
    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۹:۰۸
    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  17. صلوات


صفحه 3 از 3 نخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۷/۰۶/۰۵, ۰۸:۴۳ : 14

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود